07 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 28 فروردين 1397 ساعت 18:00

در بیست و ششمین جلسه کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران تاکید شد؛ حمایت از بخش خصوصی و تعامل با تشکل ها

IMG 4612-1024x700به دلیل ضرورت‌های شرایط دوران جنگ، اقتصاد دولتی دامن گیر کشور شد، اما کم‌کم این موضوع باید تغییر کند. اقتصاد کشور باید مردمى بوده و بخش خصوصى فعال باشد؛ این موضوع یکی از پارامترهای اصلی توسعه کشور است.

به گزارش خبرنگار ما؛ بیست و ششمین جلسه کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران با حضور دکتر مهدی‌ کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو، دکتر بهرام شکوری رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران و جمعی از فعالان این بخش برگزار شد.

دکتر مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو ضمن بیان مطلب فوق در این نشست گفت: البته تغییر به ویژه در تفکر، کار بسیار سختی است. در این میان تحریم ها و فشارهای بسیاری که حوزه سیاسی غرب به ایران وارد کرد، باعث شده در برخی مسیرها که کشور حرکت کرده باز به مسیر قبلی بازگردد. این موضوع در بحث ارز قابل رویت است. وی عنوان کرد: تعدادی از اعضاى هیات دولت در بخش ارز اعتقادی به مدل‌هاى رفتارى نداشتند. امروز برخى تصمیمات باعث شده تا بخش خصوصى و اقتصاددان‌ها به این موضوع نقد داشته باشند. اما به هر حال برای جلوگیری از تبعات بدتر این تصمیمات اخذ شده است.
به گفته دکتر کرباسیان شناساندن بخش معدن و مشکلات آن و همچنین راهکارهای حل آنها به بخش دولت، مجلس شورای اسلامی، قوه قضاییه و ... نکات بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود. رئیس هیات عامل ایمیدرو در ادامه خاطرنشان کرد: فعالان بخش خصوصی نباید تنها به نقد کردن اکتفا کنند؛ بلکه باید در کنار آن پیشنهادات سازنده ارائه دهند.
وی درباره مزیت‌های برگزاری جلسه با کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: برگزاری چنین جلساتی بسیار خوب است؛ اما مهمتر از این موارد توجیه کردن نماینده محلی است که معدنکاران در آن مشغول به کار هستند.
دکتر کرباسیان ادامه داد: در جلسات تصمیم‌گیری دولت درباره بخش معدن از سوی بخش خصوصی فردی که درباره معدن اطلاعات کافی در اختیار دارد، باید حضور پیدا کند.
رئیس هیات عامل ایمیدرو تدوین نقشه ‌راه معدن از سوی ایمیدرو و عملیاتى کردن آن را یک گام بزرگ و رو به جلو دانست و افزود: انتظار داریم اتاق بازرگانى به دولت کمک کند.
وی بر حمایت از بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: ما در مجموعه ایمیدرو نشان داده‌ایم که معتقد به حمایت از بخش خصوصى و تعامل با انجمن‌ها هستیم. بدون شک مجموعه بخش خصوصى بهتر از ما فکر مى‌کند. ما به عنوان دولت به نظرات بخش خصوصى گوش مى‌دهیم. این سیاست در ایمیدرو موفق بوده و این موضوع جزو یکى از راهکارها براى برون رفت از چالش‌هاست. نمونه آن حوزه اکتشاف است که در این حوزه ریسک را پذیرفته‌ایم و اکنون آن را به بخش خصوصى واگذار می کنیم.
دکتر کرباسیان با اشاره به حمایت از معادن کوچک و متوسط عنوان کرد: در این خصوص اقداماتی در پایان سال گذشته کلید خورد. در واقع یک توافقنامه با میدکو و دیگری با گل‌گهر امضا شد. همچنین شرکت مس نیز در حال امضای قرارداد با صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی در این زمینه است.
رئیس هیات عامل ایمیدرو با اعلام خبر اختصاص ١٢۰۰ میلیارد تومان به اشتغالزایی معادن کوچک در مناطق محروم روستایی؛ بخش معدن و صنایع معدنی را دارای جایگاه ویژه ای در اقتصاد کشور دانست.
* پایین نگه داشتن دستوری نرخ ارز محکوم به شکست است
دکتر بهرام شکوری رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانى ایران بیان کرد: متاسفانه سال جدید را با توجه به اتفاقات رخ داده در بازار ارز خیلى خوب آغاز نکردیم؛ چراکه تصمیمات گرفته شده بر مبناى کار کارشناسى انجام نگرفته است. سیاست تک نرخى ارز را در دولت‌هاى گذشته نیز تجربه کردیم، اما هیچگاه اجرایى نشد. پایین نگه داشتن دستوری نرخ ارز محکوم به شکست است.
رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانى ایران بیان کرد: به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در 19 سال گذشته همواره کسری بودجه وجود داشته و این کسری به طور متوسط سالانه22 درصد بوده و این موضوع در پایان سال زمینه افزایش قیمت ارز را فراهم کرد.
وی ادامه داد: در کنار این امر افزایش سفر در پایان سال، کم شدن نرخ سود بانکی و ورود پول به بازار، عدم تزریق ارز به بازار و حس عدم اعتماد مردم به آینده اقتصادی کشور و ترس از نتیجه برجام باعث شد تا قیمت ارز افزایش پیدا کند.
دکتر شکوری با اشاره به تک نرخی شدن نرخ ارز گفت: دولت به جای برطرف کردن بی‌ثباتی نرخ ارز، آن را تک نرخى کرد، اما این اقدام دستوری در آینده به ضرر کشور و صادرکنندگان خواهد بود.
رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانى ایران با اشاره به جنگ تجارى میان آمریکا و چین بیان کرد: با این اتفاق چین بازار خود در آمریکا را از دست مى‌دهد و فولاد خود را وارد بازارهایی می‌کند که در اختیار ما است. در نتیجه رقابت براى ما سخت خواهد شد.
وی مدیریت دولتى را عامل انهدام برندهای موجود در کشور در گذشته دانست و افزود: امروز براى حمایت از کالاى داخلى باید به سمت خصوصى‌سازى برویم.
دکتر شکوری سازمان توسعه و نوسازى معادن و صنایع معدنى ایران را نمونه یک سازمان موفق در زمینه خصوصی‌سازی دانست که مالکیت را نگاه داشته، اما مدیریت را به بخش خصوصی واگذار کرده است.
رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنى اتاق بازرگانى ایران عنوان کرد: یکى از مشکلات ما در کشور قوانین و مقررات است که یا اجرا نمى‌شود یا اجراى آنها مانع برخى فعالیت‌ها می‌شود و یا نیازمند اصلاح هستند. به گفته وی باید در شورایعالى معادن از عملکرد بخش خصوصى حمایت کنیم.
استقلال بخش معدن در حال از بین رفتن است
مهندس مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران در ادامه این نشست بیان کرد: چند سالى است مسائل مطرحى قدم به قدم ما را به راهى می‌برد که در نهایت استقلال بخش معدن را از بین می‌برد.
اکبریان افزود: معدن در حال تبدیل شدن به زیرمجموعه صنعت است و باید توجه داشت این امر، کاری اشتباه خواهد بود؛ چراکه اگر کار درست و منطقی بود، استرالیا و برزیل به طور حتم آن را تا به امروز اجرا کرده بودند.
به گفته رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران بخش معدن در یک دوره دارای اهمیت بسیاری بود که یک وزارتخانه را به خود اختصاص داده بود.
وی گفت: ما مدیرانى داشتیم که اعتقادى به بخش خصوصى نداشتند، در نتیجه حالا اگر نیت درستی از سوی این بخش نیز وجود داشته باشد، نتیجه درستى حاصل نمی‌شود.