10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 04 تیر 1401 ساعت 15:15

تلاش برای افزایش کیفیت زندگی کاری دریانوردان ادامه دارد

معاون سرمایه انسانی و پشتیبانی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: چهار راهکار بهبود شرایط زندگی در کشتی، بهبود کیفیت زندگی، بهبود شرایط سازمان، اصلاح قوانین و مقررات را برای دریانوردان گروه در نظر گرفته‌ایم.

به گزارش جهان معدن، مهندس سعید جبلی که در مراسم گرامی‌داشت روز جهانی دریانورد در بندر انزلی و در میان برخی از دریانوردان گروه کشتیرانی همرا ه با خانواده آن‌ها در شمال کشور سخن می‌گفت، با بیان اینکه حدود یک و نیم میلیون نفر دریانورد در سراسر جهان و حدود ۲۷ هزار دریانورد در ایران مشغول به فعالیت هستند، تاکید کرد: دریانورد است که کشتی با میلیون‌ها دلار ارزش را به همراه محموله‌های با ارزش میلیون‌دلاری باید از دل دریا‌های توفانی با تخصص و تجربه خود هدایت کند تا مایحتاج کشور را از اقصی نقاط دنیا به کشور برساند و اقتصاد را پویا نگه دارد.

وی دریانورد بودن دشوار دانست، اما سخت‌تر از دریانورد بودن را همسر دریانورد بودن ارزیابی کرد و گفت: در غیاب دریانورد تمام مسئولیت یک زندگی بر عهده همسر دریانورد است در حالی که در کنار این مسئولیت آن‌ها باید دوری و دلتنگی را هم تحمل کنند.

مهندس جبلی ادامه داد: اغراق نیست اگر بگویم بعد از مادران و همسران شهدا همسر دریانورد نمادی از صبوری و رشادت برای سایر زنان کشور است.

وی اصلی‌ترین مشکلات دریانوردان دوری از خانواده، بی خبری از مسائل جامعه و دنیا، بی خبری از رخداد‌های تلخ و شیرین خانواده، بیان کرد و افزود: شوک‌های عاطفی، کار‌های یکنواخت روزمره در کشتی، کار در شرایط سخت، سر و صدا و لرزش‌های دائمی، آب و هوای متغیر، تغییر ساعت بیولوژیکی، عدم دسترسی به امکانات پزشکی، رفتار غیرمنصفانه با دریانوردان ایرانی در بنادر برخی از کشورها، تهدید ناشی از پدیده دزدان دریایی، ریسک تهدیدات تروریستی، تحریم‌های اقتصادی از دیگر مسائل و مشکلات پیش روی دریانوردان غیور ایرانی است.

معاون سرمایه انسانی و پشتیبانی گروه کشتیرانی با اشاره به اینکه به مسائل و مشکلات دریانوردان آگاه هستیم و برای رفع آن‌ها برنامه داریم، تصریح کرد: چهار راهکار بهبود شرایط زندگی در کشتی، بهبود کیفیت زندگی، بهبود شرایط سازمان، اصلاح قوانین و مقررات و... مورد توجه قرار داده ایم تا رضایت شغلی این عزیزان را هر چه بیشتر افزایش دهیم.

وی درباره بهبود شرایط کار بر روی کشتی نیز گفت: کاری که امکان انجام آن هست، وجود نیروی کافی بر روی شناورها، بوجود آوردن محیط شاد، تغذیه مناسب، ایجاد محیط کار ایمن و ایجاد محیط محترمانه و منصفانه است که اقدامات لازم در این زمینه صورت گرفته و تداوم خواهد داشت.

مهندس جبلی، خاطر نشان کرد: برای ایجاد بهبود کیفیت کاری زندگی دریانوردان گرامی، ایجاد چتر حمایتی از خانواده دریانوردان، پیاده نمودن به موقع دریانورد از کشتی، استخدام دریانوردان با فرهنگ‌های نزدیک به هم، تعیین کارانه شغلی مناسب در حوزه خشکی و دریا، تعمیق نظام‌های حمایتی و تکریم نیز در دست اجراست.

وی ادامه داد: در بحث بهبود شرایط سازمان، توجه به حقوق و مزایای دریانوردان، پرداخت منصفانه، تامین فرصت رشد و امنیت شغلی، ایجاد شفافیت و احساس عدالت، توسعه قابلیت‌های افراد از طریق آموزش، فراهم نمودن امکانات رفاهی و ارتباطی مناسب، در بهبود اصلاح قوانین و مقررات که فراسازمانی است تبیین شغل سخت بودن دریانوردی برای تصمیم گیران و اصلاح قوانین برای کارکنان دریایی یا به اجرا درآمده و یا در دست اجرا هستند.

معاون سرمایه انسانی و پشتیبانی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه اقدامات در جهت افزایش رضایت شغلی در گروه کشتیرانی باحمایت مدیرعامل محترم کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران انجام شده است، اظهار کرد: سعی مدیران گروه در جذب نیرو مطابق با استاندارد‌های بین المللی بوده، همچنین رعایت الزامات و قوانین و مقررات از مواردی است که همواره مدنظر بوده است در کنار این‌ها اجرای قوانین ILo، خرید تجهیزات با کیفیت برای ناوگان، خرید مواد با کیفیت برای ناوگان، پکیج بیمه‌ای، بیمه عمر و سرمایه گذاری مورد توجه بوده است.

وی افزود: تاکید مدیریت ارشد بر ایرانی بودن پرسنل کشتی بوده که در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد نیروی‌های دریانورد کشتیرانی از داخل کشور تامین می‌گردد.

مهندس جبلی در پایان با تاکید بر اینکه این اقدامات محدود به موارد گفته شده نیست به تامین اماکن اقامتی در شهر‌های مختلف، اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، افزایش و بازنگری نرخ تسعیر ارز، اشاره کرد و گفت: تامین فرصت‌های رشد و یادگیری و توانمند سازی، برقرای امنیت شغلی، اولویت اعزام به دفاتر خارج از کشور از میان دریانوردان، بحث جذب دریانورد از استان‌های ساحلی از دیگر مواردی است که در گروه کشتیرانی اجرایی شده و بیانگر اهمیت منابع انسانی به عنوان سرمایه واقعی گروه در میان مدیران است.