10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 28 خرداد 1401 ساعت 14:50

مصرف برق فولاد مبارکه در زمان محدودیت به کمتر از نصف می‌رسد

مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: مصرف برق فولاد مبارکه در زمان محدودیت و پیک شبکه به کمتر از نصف می‌رسد.

به گزارش جهان معدن، سید امیر طباطبائیان، مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه اصفهان درباره میزان مصرف برق شرکت فولاد مبارکه، اظهار کرد: از زمانی که فولاد مبارکه راه‌اندازی شده هر سال محدودیت برق اعمال کرده‌ایم تا بخش خانگی و صنایع کوچک‌تر دچار آسیب نشوند. مصرف برق فولاد مبارکه در زمان محدودیت و پیک شبکه به کمتر از نصف می‌رسد. ۳۰ سال است که همکاری تنگاتنگ با شرکت برق منطقه‌ای داریم و همیشه مصرف برق شرکت در زمان اوج مصرف کاهش داده می‌شود و مصرف خود را به زمان‌های غیر پیک می‌بریم.

وی با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی فولاد مبارکه در وهله اول ایجاد اشتغال است، افزود: چون اشتغال در شهر اصفهان و مبارکه بیشترین تمرکز را دارد و جمعیتی که در این شرکت به شکل مستقیم و غیرمستقیم حضور دارند باری از مشکلات مردم، مسئولان و منطقه برداشته می‌شود.

مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: شرکت فولاد مبارکه از سال ۱۳۹۲ اقدام به جمع‌آوری پساب‌های شهری در منطقه مبارکه و لنجان در عرض ۴ سال کرد در حالی که اگر این کار قرار بود از طریق تأمین اعتبار دولتی انجام شود شاید ۱۰۰ سال طول می‌کشید. بنابراین فعالیت‌های فولاد مبارکه برای ارتقای بهداشت عمومی و اشتغالزایی شایان است و از انتشار فاضلاب در محیط جلوگیری کردیم. هر مترمکعب فاضلاب تقریباً ۴۰ برابر حجم خود آب‌های دیگر را آلوده می‌کند.

طباطبائیان با بیان اینکه این خدمات شرکت فولاد مبارکه چیزی جز مسئولیت اجتماعی نیست، ادامه داد: بحث نیروگاه ساختن که مطرح شده بود فعلاً در مرحله اخذ مجوزهای لازم است. این نیروگاه یک نیروگاه ۶۰ درصد راندمان است و جزء نیروگاه‌های پیشرفته‌ای است که در دنیا ساخته شده است. اکنون متوسط راندمان نیروگاه‌های کشور ۳۷ درصد است در حالی که این نیروگاه جدید ۶۰ درصد راندمان دارد به طوری که با مقدار گاز ثابت، برق و انرژی بسیار بیشتری تولید می‌کنیم.

وی افزود: بنابراین راه‌اندازی این نیروگاه از سوی فولاد مبارکه به نفع کشور و منطقه است، چراکه کسری برق را جبران می‌کند. ضمن اینکه احداث نیروگاه‌های تجدید پذیر با سوخت پاک در دستور کار فولاد مبارکه است.

مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه اصفهان، اظهار کرد: این نیروگاه جدید مصرفِ آبِ بسیار پایینی دارد، چراکه تکنولوژی نیروگاه‌های جدید سیکل ترکیبی است و مصرف آب آنها در سال کمتر از ۹۰ هزار مترمکعب است و نسبت به نیروگاه‌های بخاری که قدیمی هستند مصرف آب آنها یک به ۲۵۰ است. پس چنین نیروگاهی در ابعاد مختلف اقتصادی و اجتماعی به منطقه کمک می‌کند.

طباطبائیان افزود: زمان‌هایی که در زمستان مصرف برق کشور بسیار پایین است باید از انرژی موجود استفاده بهینه شده تا از برق اضافه‌ای که وجود دارد برای تولید ثروت استفاده شود. استفاده بهینه از انرژی منجر به جلوگیری از خام فروشی می‌شود و اینکه مثلاً گاز طبیعی را بفروشیم یک نوع خام فروشی است.

وی گفت: بنابراین در تابستان که مصرف برق زیاد است مصرف برق شرکت فولاد را پایین می‌آوریم که البته خسارت سنگینی را هم متحمل می‌شویم. در طی سی سال گذشته جامعه به دلیل مشارکت داوطلبانه شرکت فولاد مبارکه و دیگر صنایع در زمان‌های پیک شبکه برق کمتر متوجه کمبود برق می‌شدند، ولی متأسفانه با شدت گرفتن محدودیت‌های برق این مسئله حادتر شده و در این مقطع دیگر از دست صنایع اقدامی به‌جز همکاری حداکثری ساخته نیست و در واقع وزارت نیرو باید در این خصوص پاسخگوی مشترکان شبکه و صنایع باشند.