09 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 07 تیر 1401 ساعت 14:16

جایگاه بالای ایران نسبت به امارات و عمان در تعمیرات کشتی

بشارتی، مدیر تولید شرکت پرشیا هرمز با تاکید بر اینکه جایگاه ایران در منطقه برای تعمیرات کشتی بسیار ارزنده و بالا است گفت: تعمیرات کشتی در داخل ایران باعث صرفه جویی ارزی تا ۲۰۰ هزار دلار شده است.

به گزارش جهان معدن، عباس بشارتی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» در پاسخ به این پرسش که جایگاه ایران در تعمیرات کشتی در منطقه در چه وضعی است و آیا ایران در منطقه حرفی برای گفتن دارد؟ گفت: ایران نسبت به امارات و حتی عمان در تعمیرات کشتی حرفی برای گفتن دارد. اما به هر حال یک سری محدودیت ها به دلیل تحریم های ظالمانه است که مشکلاتی را ایجاد می کند. به عنوان مثال در «دبی» خیلی از اقدامات تعمیرات کشتی را خودش انجام نمی دهد و کمپانی «وارتسیلا» در آنجا نمایندگی دارد و همه کارها را انجام می دهد. شرکت پرشیا هرمز در این تحریم های ظالمانه در ۱۰ سال گذشته اقداماتی برای پمپ ژنراتورها و تمام موتورهای شناورها با ریسک خود انجام داده است. این اقدامات در نوع خود بی نظیر است.

هر کدام از شناورهایی که وارد اینجا می شود بالغ بر ۱۵۰ هزار دلار تا ۲۰۰ هزار دلار صرفه جویی ارزی برای کشور دارد

بشارتی در پاسخ به این پرسش که میزان صرفه جویی ارزی در یک سال گذشته برای کشور از بابت تعمیرات کشتی چقدر بوده است گفت: هر کدام از شناورهایی که وارد اینجا می شود بالغ بر ۱۵۰ هزار دلار تا ۲۰۰ هزار دلار صرفه جویی ارزی برای کشور دارد.

مدیر تولید شرکت پرشیا هرمز در پاسخ به این پرسش که میزان ظرفیت تعمیرات کشتی در یارد پرشیا هرمز چقدر است؟ و آیا برای تعمیرات کشتی خارجی نیز درخواست وجود دارد؟ گفت: ظرفیت شرکت پرشیا هرمز در این چند سال هیچگاه برای تعمیر کشتی خالی نبوده است و همواره پُر بوده است و با توجه به این‌که ظرفیت ما برای کشتی‌های ایرانی تکمیل است جایی برای تعمیر کشتی‌های خارجی نداریم. و در حال حاضر تمام داک‌های ما حدود شش ماه آینده درگیر کارهای تعمیراتی هستند.

در حال حاضر با ظرفیت کامل در حال فعالیت هستیم. سالانه حدود ۱۵ کشتی از ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را در یارد پرشیا هرمز تعمیر می‌کنیم. در واقع ۶۰ درصد از ناوگان کشتیرانی می‌توانند برای کارهای تعمیراتی به یارد پرشیا هرمز بیایند

بشارتی افزود: در حال حاضر با ظرفیت کامل در حال فعالیت هستیم. سالانه حدود ۱۵ کشتی از ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را در یارد پرشیا هرمز تعمیر می‌کنیم. در واقع ۶۰ درصد از ناوگان کشتیرانی می‌توانند برای کارهای تعمیراتی به یارد پرشیا هرمز بیایند.

وی ادامه داد: کشتی خارجی به دلیل اینکه ظرفیت ما با کشتی های ایرانی پر می شود دیگر جایی برای کشتی های خارجی نمی ماند، بنابراین با ۱۰۰ درصد ظرفیت در حال تعمیرات کشتی هستیم. داک های ما بوک و یا به اصطلاح برای شناورهای خارجی پُر شده است.

جایگاه بالای ایران نسبت به امارات و عمان در تعمیرات کشتی| صرفه جویی ارزی سالانه تا ۲۰۰ هزار دلار

وی در پاسخ به این پرسش که در بحث تعمیرات کشتیرانی چند درصد شرکت پرشیا هرمز شما چقدر کمک می کند؟ گفت: ما سالانه ۱۵ تا ۱۶ شرکت کشتیرانی برای تعمیرات به اینجا می آوریم که حدود ۶۰ درصد شرکت های کشتیرانی می توانند بیایند. آن سایزی که ما می توانیم بیاوریم ۲۴۰ متر با تناژ ۷۳ هزار تن خواهد بود. ما ۲۸ هزار تن بار را می تواند بلند کند این داک که بلندترین کشتی هایی را که از لحاظ طولی می توانیم اینجا بیاوریم عدد آنها کمتر از این داک است.

بشارتی خاطر نشان کرد: داک ۲۴۰ متری در شرکت پرشیا هرمز داریم که عمدتا زیر مجموعه شرکت کشتیرانی است و عمدتا شرکتهای کشتیرانی را تا سقف متراژ ۲۴۰ متر با تناژ بالای ۷۰ هزار تن را بالا می آوریم. ما سه اسکله داریم که بعد از انجام تعمیرات در کنار اسکله دو شناور را همزمان می آوریم و تعمیر زیر آبی را انجام می دهیم و بقیه کارهای روی آبی در کنار اسکله انجام می شود.

به گفته وی، شرکت پرشیا هرمز سه خط پارکینگ به طول ۲۰۰ متر دارد که شناورهای کوچک را آورده و شناور را بالا آورده و به پارکینگ ها منتقل می کنیم. تعمیرات را که عمدتا شرکت های خصوصی هستند انجام می دهند. عمده مشتریان بزرگ ما نیروی دریایی و سازمان بنادر هستند.

بشارتی در پاسخ به این پرسش که هزینه های تعمیر و نگهداری در ایران برای کشتی ها چقدر است؟ گفت: هزینه ها بر اساس عرف بین المللی است ولی با این تفاوت که اینجا قیمت ها کمتر است اما اگر بخواهید با چین مقایسه کنید باید متفاوت از تمام دنیا به آن نگاه کنید.

نسبت به امارات هزینه تعمیر کشتی ارزان تر است و می توان گفت که بین ۲۰ تا ۲۵ درصد ازان تر است

وی ادامه داد: اما نسبت به امارات هزینه تعمیر کشتی ارزان تر است و می توان گفت که بین ۲۰ تا ۲۵ درصد ازان تر است. برای کشتی های گروه کشتیرانی چون این شرکت برای کشتیرانی جمهوری اسلامی است ما درصد تخفیف حجمی داریم که ۱۰ درصد از آن تعرفه ای که ارائه می کنیم تخفیف می دهیم. اگر کشتی بخواهد برود آن سو اگر دلار بخواهد بدهد ۵۰۰ هزار دلار می دهند ما اینجا دلارهایمان دلار نیمایی است و از این نظر به نفع کشتی دارها است.