10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 26 اسفند 1399 ساعت 19:49

پیام نوروزی معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران

راه روشن صادرات، پیش رو است

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در پیام نوروزی خود، ضمن تبریک فرا رسیدن سال 1400، گفت: علیرغم همه‌گیری ویروس کرونا و تحریم‌های ناجوانمردانه، صادرات کشور در سال 99 به صورت ماهانه روند افزایشی داشته و سهم صادرات غیر نفتی از بیش از 70 میلیارد دلار تجارت خارجی کشور، حدود 35 میلیارد دلار برآورد شده است.

به گزارش جهان معدن به نقل ازروابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران در این پیام آمده است:

سالی که گذشت با فراز و نشیب‌های گوناگون و برهه‌های حساسی در تجارت خارجی و اقتصاد کشور از جمله تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی همراه بود اما تدبیر مقام معظم رهبری و همراهی صادرکنندگان خط بطلان بر نقشه‌های تحریم‌کنندگان کشید.

مشکلات پیش رو، به ویژه شیوع جهانی ویروس کرونا، صادرات غیر نفتی کشور را دستخوش مخاطراتی کرد به گونه‌ای که در 11 ماهۀ منتهی به بهمن‌ماه شاهد کاهش ۱۸.۸ درصدی   صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم، اما از ابتدای سال ۹۹ تدابیر و رایزنی‌های مداوم در خصوص بازگشایی مرزها و انجام فرآیند صادرات با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی صورت گرفت.

با همراهی صادرکنندگان متعهد، کارشناسان زبده و پرتلاش سازمان توسعه تجارت ایران، به عنوان متولی تجارت خارجی کشور، و با همکاری دستگاه‌های مرتبط در قالب کمیتۀ اقدام ارزی، بازگشت ارز حاصل از صادرات در سال جاری شتاب بیشتری گرفت. بر اساس آمارها ۴۱.۳ میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات در فاصلۀ ۲۱ فروردین ۹۷ تا ۳۰ دی ۹۹ به چرخۀ اقتصادی کشور بازگشته است.برگزاری نشست‌های کارشناسی پی در پی و مذاکرات مستمر در خصوص توافقنامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا نشان از عزم راسخ این سازمان در پیشبرد اهداف توسعه‌ای کشور دارد. اجرایی شدن موافقت‌نامه موقت تشکیل منطقه تجارت آزاد که مفاد ان در چارچوب قواعد تجارت بین‌المللی است، ضمن آنکه نویدبخش افزایش چشمگیر مبادلات تجاری با کشورهای عضو این اتحادیه خواهد بود، فضای بسیار مناسبی نیز برای آشنایی هرچه بیشتر دستگاه‌های اجرایی و تجار با اصول تجارت نوین بین‌المللی فراهم آورده است.

فرجام سخن آنکه با تقدیر از زحمات بی‌شائبۀ همکارانم در سازمان توسعه تجارت ایران و همراهی ارزشمند صادرکنندگان متعهد کشور، آغازی همراه با سلامتی، موفقیت و سربلندی در سال نو آرزومندم.

امید است در ظل توجهات حضرت ولی‌عصر(عج) و زیر بیرق ولایت مقام معظم رهبری مد ظله‌العالی، بیش از پیش در مسیر سازندگی، پیشرفت و توسعه صادرات غیر نفتی گام برداریم.