09 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 04 مهر 1400 ساعت 16:32

خروج كالاهای فولاد مباركه از گمركات سرعت گرفته است

نشست «بررسی و پیگیری رفع مشکلات مجموعه فولاد مبارکه در حوزه واردات» با حضور مدیرکل گمرکات استان اصفهان و رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت استان اصفهان برگزار شد.

به گزارش جهان معدن به نقل ازروابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، در ابتدای این نشست، رسول کوهستانی‌پزوه مدیرکل گمرکات استان اصفهان با بیان این نکته که در کشور تنها دو گمرک قانونی اختصاصی وجود دارد که متعلق به مجتمع فولاد مبارکه و ذوب‌آهن اصفهان است تصریح کرد: استفاده از ظرفیت‌های قانونی این گمرک‌های اختصاصی می‌تواند نقش بسیار مؤثری در تسهیل فعالیت‌های گمرکی و واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات این دو مجموعه بزرگ صنعتی ایفا نماید. وی تسهیل واردات و کاهش هزینه انبارداری را از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از این گمرکات اختصاصی دانست.

مدیرکل گمرکات استان اصفهان با تأکید بر حمایت ویژه گمرک اصفهان از واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات این مجموعه بزرگ صنعتی گفت: با توجه به حجم بالای واردات مجموعه فولاد مبارکه لازم است اقدامات لازم در جهت جلوگیری از متروکه شدن کالاهای وارداتی این شرکت صورت گیرد.

رضا حیدری، مدیر برنامه‌ریزی و پشتیبانی خرید فولاد مبارکه نیز ضمن تشکر از حمایت‌های اتاق بازرگانی، اداره کل گمرکات و سازمان صمت اصفهان از مجموعه فولاد مبارکه گفت: با تدابیر اتخاذشده در این شرکت، مواد اولیه و ماشین‌آلات و تجهیزات وارداتی مجموعه فولاد مبارکه از وضعیت مطلوبی برخوردار است و با مدیریت مناسب توانستیم آثار سوء تحریم‌های ظالمانه غرب را به حداقل برسانیم.

وی افزود: خوشبختانه با تلاش‌های صورت‌گرفته در فولاد مبارکه روند خروج کالا از گمرکات سرعت گرفته است، اما جهت تداوم این روند لازم است حمایت‌های لازم از سوی اداره کل گمرک استان و سازمان صمت صورت گیرد.

حیدری تعدد قوانین، بخشنامه‌ها و متغیر بودن تعرفه‌ها را به همراه مشکلات سامانه جامع تجارت مهم‌ترین چالش حوزه واردات دانست.

کریم سلیمی، رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نیز با اعلام آمادگی سازمان صمت استان برای پیگیری و رفع مشکلات فعالان اقتصادی استان در حوزه ثبت سفارش و واردات کالا، رفع مشکلات موجود در سامانه جامع تجارت را یکی از دغدغه‌های مهم وزارت صمت و سازمان صمت استان دانست که می‌تواند نقش مهمی در تسهیل تجارت خارجی و کاهش دغدغه‌های فعالان اقتصادی ایفا کند. وی خواستار ارائه فهرستی از مشکلات شرکت فولاد مبارکه در حوزه ثبت سفارش و استفاده از سامانه جامع تجارت به‌منظور پیگیری و رفع ریشه‌ای این مشکلات شد.

در ادامه زهرا زمانی مدیر پژوهش و بررسی‌های اتاق بازرگانی اصفهان با تشریح اقدامات پارلمان بخش خصوصی اصفهان در حوزه ارزی تصریح کرد: با آغاز فعالیت هیئت نمایندگان دوره نهم اتاق بازرگانی اصفهان در سال 98، پیگیری و رفع مشکلات ارزی اعضا و همچنین کمک به توسعه صادرات استان در اولویت برنامه‌های پارلمان بخش خصوصی اصفهان قرار گرفت . ایجاد میز اتاق اصفهان در بانک مرکزی برای نخستین بار در کشور در سال 98 و همچنین ایجاد میزهای صمت و امور گمرکی از مهم‌ترین اقدامات این حوزه بود که نقش بسیار مهمی در پیگیری و رفع مشکلات ارزی فعالان اقتصادی استان اصفهان داشت.

وی افزود: خوشبختانه با پیگیری‌های انجام‌شده در اتاق بازرگانی اصفهان شاهد دستاوردهای مناسبی در حوزه کسب‌وکار استان و کشور بودیم که صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های تسهیلگر در حوزه ارزی و رفع بخش قابل‌توجهی از مشکلات رفع تعهد ارزی صادرکنندگان استان و کشور از مهم‌ترین دستاوردهای آن بوده است.

زهرا زمانی پیگیری و رفع مشکلات اعضا را از مهم‌ترین برنامه‌های اتاق بازرگانی در دوره نهم دانست و گفت: برگزاری چنین جلساتی با حضور دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط نقش بسیار مهمی در پیگیری و رفع مشکلات فعالان اقتصادی استان ایفا خواهد کرد. وی ضمن تقدیر از همراهی و حمایت دستگاه‌های اقتصادی استان از پارلمان بخش خصوصی و فعالان اقتصادی استان، بهبود 18 رتبه‌ای شاخص محیط کسب‌وکار استان در زمستان 1399 و بهار 1400 را ثمره این همدلی و همکاری دانست.

در ادامه این نشست حسین کبیری رئیس پشتیبانی خرید و ترخیص کالای فولاد مبارکه نیز بخشی از مشکلات گمرکی فولاد مبارکه را مطرح و خاطرنشان کرد: مشکلات سامانه جامع تجارت سبب کند شدن روند ترخیص کالاهای این شرکت شده است که امیدواریم با همکاری نهادهای دولتی ذی‌ربط این مشکل برطرف شود.

در پایان این نشست مقرر گردید مشکلات و چالش‌های موجود در سامانه جامع تجارت درزمینه واردات کالا با همکاری اتاق بازرگانی اصفهان، سازمان صمت استان و همچنین مجموعه فولاد مبارکه احصا گردد و با استفاده از ظرفیت‌های موجود در استان به‌ویژه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان برای رفع آن اقدام شود. همچنین اتاق بازرگانی اصفهان برای تشکیل دوره‌های آموزشی کاربردی «آشنایی با قوانین گمرکی و ترخیص کالا» و «دوره جامع آشنایی با سامانه جامع تجارت و ثبت سفارش» برای فعالان اقتصادی با همکاری اداره کل گمرکات و سازمان صمت استان اصفهان اعلام آمادگی کرد.