06 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 16 بهمن 1400 ساعت 18:56

جهش 90 درصدی صادرات محصولات معدنی طی 9 ماهه امسال

ارزش صادرات محصولات معدن و صنایع معدنی طی 9 ماهه امسال به 9 میلیارد و 489 میلیون دلار رسید. این میزان صادرات، جهش بیش از 90 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را ثبت کرده است.

به گزارش جهان معدن به نقل ازروابط عمومی ایمیدرو، این میزان صادرات مشتمل بر ۴۲ میلیون و ۲۱۴ هزار تن انواع محصول بود که از نظر تناژ نیز رشد ۹.۵ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال یافته است.

رشد 104 درصدی صادرات صنعت فولاد از لحاظ ارزشی

زنجیره فولاد و محصولات فولادی مرتبط با پنج میلیارد و ۲۸۰ میلیون و ۶۳۰ هزار دلار صادرات، با سهم ۵۵.۶ درصدی، بیشترین سهم از صادرات (ارزش) مرتبط با بخش معدن و صنایع معدنی را به خود اختصاص داد. صادرات فولاد و محصولات فولادی طی مدت یاد شده از لحاظ ارزشی رشد 104 درصدی داشته است.

پس از آن، مس و محصولات پایین‌دستی با یک میلیارد و ۴۰۹ میلیون و ۷۱۰ هزار دلار و سایر معدن و صنایع معدنی با ۶۵۱ میلیون و ۳۳۰ هزار دلار، در رده‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

زنجیره آلومینیوم؛ بیشترین رشد صادرات فلزات اساسی

بیشترین رشد صادرات بین فلزات اساسی در این مدت مربوط به زنجیره آلومینیوم و محصولات با ثبت ۲۱۶ درصد رشد و صادرات ۵۴۱ میلیون و ۵۷۰ هزار دلاری بود.

در گروه کالاهای صادراتی، زنجیره سرب، انوع فرو، مولیبدن، کروم، سفال و آجر، پودرآلومینا، فلزات گرانبها و کک نیز در رده های بعدی قرار گرفتند.

واردات

در ۹ ماهه امسال همچنین سه میلیون و ۹۸ هزار تن محصولات مرتبط با حوزه معدن و صنایع معدنی به ارزش ۲ میلیارد و ۶۹۱ میلیون دلار به کشور وارد شد که حاکی از رشد هشت دهم درصدی از نظر تناژی و ۱۱.۴ درصدی از نظر ارزشی است.

بیشترین میزان واردات با ۹۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار مربوط به زنجیره فولاد و محصولات فولادی مرتبط بوده است.