10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 16 بهمن 1396 ساعت 10:49

با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت: فولاد نی ریز، سومین واحد تولید آهن اسفنجی به روش پرد افتتاح شد

konferanceآهن اسفنجی نی ریز به عنوان سومین واحد تولید آهن اسفنجی به روش ایرانی پرد و چهارمین کارخانه از فولادهای استانی با حضور دکتر جهانگیری و دکتر شریعتمداری به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار ما؛ این پروژه که تحت لیسانس شرکت MME است؛ ظرفیت تولید سالانه 800 هزار تن آهن اسفنجی را دارد و محصولات آن در تولید شمش فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای راه اندازی آهن اسفنجی نی ریز که شروع اجرای آن سال 86 بوده، در مجموع سه هزار و 450 میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام و برای 220 نفر اشتغال ایجاد شده است.
همچنین میزان سرمایه گذاری ریالی این طرح 2 هزار و 250 میلیارد ریال و میزان سرمایه گذاری ارزی آن 30 میلیون یورو می باشد که در مجموع توسط آورده سهامداران تأمین شده است. پیش از این پروژه‌های فولاد شادگان و میانه با روش ایرانی PERED به بهره برداری رسیده اند و هم اکنون در حد ظرفیت اسمی در حال تولید هستند. در این روش مصرف آب و انرژی پایین و کیفیت محصول بالا است.
*دکتر جهانگیری: تکنولوژی و ساخت کارخانه آهن اسفنجی در اختیار ماست

دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در مراسم راه اندازی کارخانه آهن اسفنجی نی ریز گفت: تکنولوژی و ساخت کارخانه آهن اسفنجی در اختیار ماست.
وی در ادامه افزود: امروز دو واحد مهم تولیدی (کارخانه آهن اسفنجی فولاد نی ریز و رینگ اسپرت نور) در شهرستان نی ریز به بهره برداری رسید. باید به همه کسانی که این کار‌های بزرگ و ماندگار را برای کشور انجام می‌دهند؛ خسته نباشید گفت.
وی افزود: تکنولوژی تولید آهن اسفنجی تنها در اختیار آمریکا و چند کارخانه اروپایی بود، اما مهندسان ایرانی توانستند دستیابی به روش احیای مستقیم با تکنولوژی "پرد" را محقق کنند. برند این نوع تکنولوژی توسط مهندسان ما نقطه ارزشمندی است و مصداق همان شعار "ما می توانیم" در عمل است؛ چراکه هم می توانیم کارخانه فولاد بسازیم و هم تکنولوژی این کارخانه را داریم.
* توانایی جذب یکصد میلیارد دلار سرمایه خارجی
دکتر جهانگیری تصریح کرد: بگذارید کارآفرینان کار کنند. بگذارید فضای امن برای سرمایه گذاری ایجاد شود. دشمنان می خواهند فضای کشور را ناامن جلوه دهند، شما این کار را نکنید؛ آن وقت خواهید دید که میلیاردها دلار سرمایه خارجی به ایران سرازیر خواهد شد. این ذات و ظرفیت ایران است که می تواند سالانه صد میلیارد دلار درآمد جذب کند.
* یکصد هزاری شدن شاخص بورس
معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روند افزایش شاخص های بورس به عدد یکصد هزار گفت: بورس ایران متقاضی عرضه سهام است و معنای این اعداد و ارقام آن است که مردم جذب بازار سرمایه شده اند. اکنون نوبت عرضه سهام توسط شرکت های صاحبان سهام است و همانطور که رئیس جمهور دستور دادند، نهادهایی نظیر صندوق بازنشستگی باید سهام خود را در بورس عرضه کنند  که این خدمت به کشور است.
دکتر جهانگیری در خصوص عرضه سهام شرکت های غیرمرتبط با واحدهای نظامی در بورس ‌گفت: اگر اینگونه شود بخش خصوصی احساس می کند که با رقیبی مشابه خود رقابت دارد؛ در حالی که ما نباید رقیب بخش خصوصی شویم. اگر بخش خصوصی با من جهانگیری رقابت کند این رقابت درست نیست؛ زیرا حاکمیت نمی تواند هم نقش داور را داشته باشد و هم نقش بازیکن.
معاون اول رئیس جمهور گفت: حاکمیت باید دستورالعمل تهیه کرده و سیاستگذار باشد و تنها نقش داور را ایفا کند. وی با اشاره به جایگاه و فرهنگ مردم نی ریز گفت: این منطقه با توجه به امکانات و ظرفیت ها قادر است توسعه متوازنی داشته باشد.
دکتر شریعتمداری: رتبه اول ایران در تولید آهن اسفنجی دنیا
دکتر محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در مراسم افتتاح آهن اسفنجی نی ریز گفت: دولت پیشنهاد بازگشت 70 درصد از منابع حاصل از واگذاری در سازمان های توسعه ای را داده که با تصویب در بودجه 97؛ قدم های موثری در توسعه بخش معدن و صنایع معدنی برداشته خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه بر اساس قانون باید 70 درصد از فروش شرکت‌های متعلق به سازمان‌های توسعه ای به خود آنها بازگردد، اضافه کرد: در لایحه بودجه سال 97 تا حدودی این موضوع مورد توجه قرار گرفته و با لطف معاون اول رئیس جمهور تبصره ای به تصویب رسیده است که به امید خدا از تصویب مجلس نیز خواهد گذشت و ابلاغ خواهد شد که امیدواریم قدم‌های مؤثری در این زمینه برداشته شود.
*مدل مشارکتی ایمیدرو
دکتر شریعتمداری با تشریح روش مشارکتی که ایمیدرو به عنوان یک سازمان توسعه‌ای در حوزه معادن در پیش گرفته است، گفت: در این روش ایمیدرو برای انجام یک طرح وارد می شود، در یک نقطه ای طرح را با مشارکت بخش خصوصی و غیردولتی به پایان می رساند و سپس به تدریج خارج می شود و کار جدیدی را آغاز می‌کند که این ویژگی مهم سازمان‌های توسعه ای است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه طرح فولاد غدیر نی ریز با سرمایه گذاری 65 درصدی شرکت سرمایه گذاری غدیر و 35 درصدی ایمیدرو به بهره برداری رسیده است، افزود: سازمان‌های توسعه‌ای برای ادامه فعالیت خود نیازمند منابع هستند. البته منابع هم داشته اند و دارند؛ اما بر اساس تصمیم گیری در اولویت‌ها از دسترس آنها خارج شده است.
*اعلام چند نقطه امید بخش معدنی به زودی
وی با بیان اینکه شناسایی پهنه‌های معدنی کشور به صورت جدی تر در این دولت مورد پیگیری قرار گرفته است، تصریح کرد: شناسایی و اکتشاف، پیش نیاز همه فعالیت‌های معدنی و صنایع معدنی است. اکتشافات نوینی انجام گرفته که بر اساس آنها پهنه های جدیدی را در اختیار مردم قرار می دهیم. چند نقطه امیدبخش به زودی اعلام خواهد شد و 15 پهنه را ایمیدرو آماده واگذاری کرده است.
دکتر شریعتمداری درباره طرح فولاد نی ریز با بیان اینکه این طرح چهارمین افتتاحی است که در حوزه فعالیت‌های فولادی احیای مستقیم و آهن اسفنجی در مجموعه صنایع معدنی ایران در دولت دوازدهم و با حضور معاون اول رئیس جمهور انجام می شود، افزود: همت همکاران ما برای پیگیری به موقع اجرای این طرح‌ها همچنان ادامه دارد و پنجمین طرح را قبل از پایان سال و اوایل اسفندماه در سبزوار افتتاح خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه آهن اسفنجی ایران با ظرفیت تولید 24.5 میلیون تن در پایان سال 95 از لحاظ تولید رتبه اول دنیا را داشت، تصریح کرد: طی 9 ماهه امسال نیز با 22 درصد افزایش نسبت به سال گذشته این رتبه همچنان حفظ شده است. از سوی دیگر در زمینه فولاد در جهان رتبه چهاردهم را داریم و بر اساس آمارهای بین‌المللی طی 8 ماهه سال 2017 با 15.7 درصد رشد در مقایسه با بسیاری از کشورها پیشرفت های خوبی داشتیم و مسیر توسعه فولاد در کشور با سرعت و دقت در حال انجام است.
دکتر شریعتمداری گفت: با یک تصمیمی در شورای عالی معادن به این سمت حرکت می کنیم به کسانی که در زمینه فولاد مجوزهای اولیه را گرفتند، دو سال مهلت دهیم که اگر به نتیجه نرسند پهنه را برای دسترسی مردم آزاد کنیم و تلاش معدنی را در کشور شکل جدی تری بدهیم.
وی با اشاره به اینکه طی 5 ماهه گذشته در دولت دوازدهم تلاش‌های جدیدی در حوزه صنایع معدنی و معدن شکل گرفته است، گفت: یکی از مهمترین‌های این اقدامات تشکیل شورای معادن استان‌ها است. این شوراها با تفویض اختیاری که از مرکز کردیم؛ دارای اختیارات خوبی برای هدایت مسائل معدنی استانی هستند و فکر می کنیم روند توسعه معادن با این تصمیم روند رو به رشدی خواهد بود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تشکیل ستاد زنجیره فولاد را اقدام مهم دیگر دولت دانست و افزود: این ستاد علاوه بر پایش زنجیره فولاد در کشور و ایجاد توازن در عرصه تولید فولاد؛ مشکلات طرح‌ها و مشکلات جاری تولید و بازار را در زنجیره مورد بررسی قرار می دهد و هر ماه یکبار با حضور وزیر یا جانشین وی در ستاد پیگیری می کند.
* صادرات 6 میلیون تنی فولاد طی 9 ماه
دکتر شریعتمداری با اعلام اینکه در این دولت کارگروه های ویژه صادراتی در حوزه صنایع معدنی به وجود آمده است، تصریح کرد: صادرات فولاد طی 9 ماهه اول سالجاری از 6 میلیون تن گذشته است و به هدف 8 میلیون تنی به راحتی تا پایان سال خواهیم رسید.
وی منابع حاصل از فعالیت‌های صادراتی در حوزه معدن را به صورت عام بسیار وسیع توصیف کرد و یادآور شد: مجموع صادرات محصولات معدنی و صنایع معدنی در 9 ماهه امسال به 42 میلیون تن رسیده و ارزش آن از 6.8 میلیارد دلار هم بالاتر رفته و افزایش 15 درصدی نسبت به سال گذشته داشته است. طبق برنامه حداکثر 8 درصد افزایش صادرات برای امسال پیش بینی شده بود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت جلوگیری از خام فروشی را قدم مهم دیگری دانست و گفت: هر چه جلوتر رفتیم؛ صادرات محصولات با ارزش افزوده بیشتر در زنجیره فولاد افزایش جدی تری پیدا کرده است.
دکتر شریعتمداری با تأکید بر اینکه باید به زغالسنگ توجه بیشتری شود، افزود: کمیته پشتیبانی زغالسنگ را خیلی مرتب تشکیل دادیم و تاکنون سه بار جلسه مستقیم گذاشتیم و میان ذوب آهنی‌ها و زغالسنگی‌ها توافق به وجود آوردیم. با تنظیم قیمت فروش زغالسنگ به فولادی‌ها و کک به زغالسنگی‌ها قدم مثبتی در حوزه عدالت در این موضوع معدنی برداشتیم و شرایطی فراهم شد تا معادن زغالسنگ دارای ایمنی بالاتری شوند. از سوی دیگر کمیته ایمنی زغالسنگ امروز فعال است و ما بسیار امیدواریم که در آینده نزدیک شرایط بسیار ایمنی را در معادن زغالسنگ کشور به وجود آوریم.
* توسعه فولاد کشور به سمت سواحل جنوبی  
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه برای اولین بار در کشور مجتمع تولید فولاد ده میلیون تنی در کناره‌های دریای عمان در منطقه آزاد چابهار و منطقه مکران شکل خواهد گرفت، گفت: مقدمات کار صورت گرفته و پیگیری‌ها در حال انجام است. ضمن آنکه توسعه فولاد کشور به تدریج باید به سمت سواحل جنوبی ایران برود.
دکتر شریعتمداری با اشاره به اینکه ظرفیت 800 هزار تنی برای تولید شمش فولاد در فولاد نی ریز در نظر گرفته شده است، گفت: این موضوع به زودی انجام می شود و درهمه طرح‌های 8 گانه در حوزه ذوب باید قدم‌های خود را با سرعت بیشتری برداریم.
وی با اشاره به اینکه طی 10 ماهه اخیر در حوزه‌های گوناگون معدن و صنایع معدنی پیشرفت های ارزشمندی داشتیم، افزود: امیدواریم آلومینیوم جنوب در لامرد با 300 هزار تن تولید در نیمه دوم سال 97 افتتاح شود که با افتتاح این مجموعه ظرفیت آلومینیوم کشور دو برابر می شود.
وی با ابراز امیدواری از اینکه دولت دوازدهم بهار معادن و صنایع معدنی کشور باشد، گفت: 8 طرح عمده در کرمان در حوزه مس با حضور رئیس جمهور به بهره برداری خواهد رسید و طرح توسعه ذوب سرچشمه با سرمایه گذاری 127 میلیون یورویی و 200 میلیارد تومانی نیز به زودی به بهره برداری می‌رسد.
* دکتر کرباسیان: زنجیره فولاد به توازن رسید
دکتر مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو نیز قبل از افتتاح کارخانه آهن اسفنجی نی ریز در جمع خبرنگاران از ایجاد توازن در زنجیره فولاد خبر داد و گفت: در سال 92 توازن در زنجیره فولاد بهم خورده بود، اما از آن پس با بازبینی استراتژی ایمیدرو و اقداماتی که برای راه اندازی کارخانه های فرآوری و تولید آهن اسفنجی انجام شد، شاهد ایجاد توازن در زنجیره فولاد شده ایم.
وی یادآور شد: تا سال گذشته نیز کشورمان وارد کننده گندله بود، اما اکنون این چالش برطرف شده است. دکتر کرباسیان همچنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کشور 19.5 میلیون تن آهن اسفنجی تولید می شود و در این بخش حتی با مازاد تولید نیز مواجه شده ایم که به صادرات روی آورده ایم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: طی 9 ماه امسال 600 هزار تن آهن اسفنجی صادر کردیم که پیش بینی می شود تا انتهای سال به یک میلیون تن برسد.
وی درباره ظرفیت سازی ها در زنجیره فولاد اظهار داشت: از نیمه دوم سال 92 در گندله 120 درصد، ‌فولاد 48درصد و آهن اسفنجی 26درصد ظرفیت سازی شده است.
وی با اشاره به فعال سازی پروژه آهن اسفنجی نی ریز یادآور شد: در راستای جلب مشارکت بخش خصوصی،‌ شرکت سرمایه گذاری غدیر 65 درصد از سهام این شرکت را برعهده گرفت و 35 درصد باقیمانده نیز در اختیار ایمیدرو است.
* ایران بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی جهان
رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران همچنین درباره بهره برداری از تولید آهن اسفنجی مجتمع فولاد نی ریز گفت: این واحد تولیدی به عنوان سومین واحد احیای مستقیم کشور، محصولات خود را به روش ایرانی 'پرد' تولید می کند.
وی اظهار داشت: بهره برداری از بخش آهن اسفنجی مجتمع فولاد نی ریز با ظرفیت سالانه 800 هزار تن یکی از هفت طرح فولادی کشور بود که به بهره برداری رسید. به گفته این مقام مسئول پیش از این نیز طرح های فولادی سفیددشت (چهارمحال و بختیاری)، میانه و شادگان (خوزستان) در این حوزه صنعت به بهره برداری رسیدند.
رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در ادامه افزود: حسن اصلی اجرای این طرح استفاده از فناوری بومی 'پرد' است که از سوی شرکت مهندسی معادن و فلزات( MME) متعلق به ایمیدرو طراحی شده است.
* اشتغالزایی برای حدود یک هزار نفر
دکتر کرباسیان در ادامه بیان داشت: با بهره برداری از طرح تولید آهن اسفنجی مجتمع فولاد نی ریز، ایران به رتبه نخست جهان در تولید آهن اسفنجی صعود می کند که با برخورداری از نعمت گاز و معادن سنگ آهن فراوان؛ ارزش اقتصادی بسیار خوبی برای کشور ایجاد خواهد کرد و گامی دیگر در راستای جلوگیری از خام فروشی محسوب می شود. وی خاطرنشان کرد: با توجه به قرار داشتن معادن سنگ آهن فراوان در نی ریز و محل ساخت این مجتمع؛ پیش بینی می شود توسعه خوبی را در این منطقه شاهد باشیم.
دکتر کرباسیان اظهارداشت: اشتغال مستقیم 250 تا 300 نفر و سه برابر همین تعداد اشتغال غیرمستقیم که بطور عمده مربوط به جابجایی محصولات تولید شده است، از اجرای این طرح پیش بینی می شود. وی یادآوری کرد: طرح فولاد نی ریز به دلیل برخی مشکلات در آغاز دولت یازدهم متوقف مانده بود و پیشرفت مناسبی نداشت، اما با رفع مشکلات و با سرمایه گذاری شرکت 'غدیر' که بیشترین مشارکت مالی را در این طرح داشت، فعال شد. وی ابراز امیدواری کرد که تا 2 سال آینده بخش فولاد این طرح به ظرفیت 800 هزار تن نیز به بهره برداری برسد.
92درصد نیروهای کارخانه آهن اسفنجی نی ریز بومی هستند
علیرضا زاهدیان مدیرعامل شرکت فولاد غدیر نی ریز نیز در نشست خبری با خبرنگاران گفت: 92 درصد از نیروهای کارخانه آهن اسفنجی نی ریز بومی هستند. وی در ادامه افزود: با کمک دانشگاه شیراز و با برگزاری آزمون و مصاحبه تخصصی اقدام به جذب  نیروی انسانی مورد نیاز کردیم؛ به طوری که 92 درصد از پرسنل شاغل در کارخانه بومی هستند که از این میزان 80 درصد از نی ریز جذب شده اند. وی کل نیروهای این شرکت را 240 نفر اعلام کرد. زاهدیان درباره فعال سازی این پروژه یادآور شد: پروژه فولاد نی ریز طی سال های گذشته با ابتکار دکتر کرباسیان به منظور جلب مشارکت بخش خصوصی، دوباره فعال شد. طی توافق صورت گرفته شرکت سرمایه گذاری غدیر مسئولیت 65 درصد تامین سرمایه را برعهده گرفت؛ به طوری که در سال 92 تکمیل پروژه آغاز شد، اما برنامه عملیاتی آن از سال 93 عملیاتی گردید. پس از این اقدامات شاهد سرعت گرفتن روند اجرایی طرح شدیم. زاهدیان طرح پرد را تکنولوژی داخلی دانست که سبب افتخار متخصصان ایرانی شده است و درباره تامین مواد اولیه این کارخانه اظهارداشت: تامین گندله این کارخانه از مجتمع گل گهر انجام می شود که به سبب فاصله کم آن نوعی مزیت محسوب می شود. وی همچنین به ساخت بخش فولادسازی این طرح اشاره کرد و گفت: طی قراردادی با شرکت دانیلی تاکنون 22درصد در بخش فولادسازی پیشرفت حاصل شده و تاکنون 1200 میلیارد تومان در این بخش هزینه شده است.
* تامین کنندگان تجهیزات بومی هستند
محمد طالبی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر نیز در این نشست خبری اظهار داشت: تکنولوژی تولید آهن اسفنجی در این کارخانه بومی است و 90 درصد شرکت های تامین کننده تجهیزات کارخانه  بومی هستند. وی با بیان اینکه در بخش ها و صنایعی که پتانسیل توسعه داریم، با خلاء دانش فنی مواجه هستیم؛ همچنین گفت: مشارکت بخش خصوصی در دستیابی به اهداف اقتصادی، کاهش تصدی گری دولت و اشتغالزایی برای جوانان نقاط مختلف کشور از اهداف توسعه صنایع معدنی محسوب می شود.#