09 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 24 خرداد 1400 ساعت 13:30

شمارش معکوس برای افتتاح بزرگترین پروژه "فرآوری روی" در خاورمیانه

فاز نخست بزرگترین کارخانه فرآوری سرب و روی خاورمیانه تا انتهای سال تکمیل می شود.

به گزارش جهان معدن ،مجتمع سرب و روی مهدی آباد که با تیم مدیریتی متخصص و جوان و حمایت های ایمیدرو، اقدامات توسعه ای را از سال 96 با شتاب چشمگیری به پیش برد؛ امسال از بزرگترین پروژه فرآوری سرب و روی کشور رونمایی می کند.

پروژه ای که به گفته مدیر مجتمع در سه حوزه معدن، کارخانه و زیرساخت به دستاوردهای قابل توجهی دست یافته است و به رغم شرایط تحریم، تمام تجهیزات آن تامین، و از همه مهم تر تامین مالی پروژه در بازه های زمانی مختلف، به بهترین شکل انجام شده است.

امین صفری اعتقاد دارد؛ پروژه سرب و روی مهدی آباد، نمونه بارز مشارکت دولت و بخش خصوصی واقعی است. در ادامه به منظور انعکاس برنامه ها، دستاوردها و جدیدترین خبرهای طرح فوق، گفت و گویی را با وی ترتیب داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

سرب و روی مهدی آباد چند سالی به دلایل مختلف، پروژه بر زمین مانده معدن و صنایع معدنی کشور محسوب می شد. اما امروز شاهد شتاب در اجرای برنامه ها هستیم و به نوعی همگرایی ملی برای راه اندازی آن رخ داده است. توسعه در مهدی آباد از چه زمانی آغاز شد؟

ایمیدرو مطابق مقررات و قوانین در سال 95 سرمایه گذاری در معدن مهدی آباد را به عنوان بزرگترین ذخیره سرب و روی کشور به منظور سرمایه گذاری، تامین مالی و اجرای عملیات معدنکاری، احداث کارخانه ها و تأمین زیرساختهای مورد نیاز، طی یک فراخوان عمومی و بین المللی به مزایده گذاشت که با استقبال چشمگیر متقاضیان روبرو شد و طی یک فرآیند رقابتی، کنسرسیومی متشکل از پنج شرکت برنده این مزایده شدند.

پس از آن مطابق قرارداد و با موافقت رسمی کلیه اعضای کنسرسیوم شرکت پروژهای به نام شرکت پیشگامان صنعت سرب و روی مهدی آباد برای اجرای قرارداد تاسیس و طی یک الحاقیه قرارداد مربوط به شرکت مذکور منتقل شد.

از سال 96 مطالعات دوره پیشبرد و سپس عملیات اجرایی آغاز شد و در این زمینه ایمیدرو وظیفه قانونی خود را به نحو مطلوبی انجام داده است.

در حال حاضر پروژه در چه وضعیتی است و چه عملکردی در حوزه های استخراج، تولید و تامین تجهیزات داشته اید؟

آخرین وضعیت پیشرفت طرح بزرگ مهدی آباد در سه بخش معدن، کارخانه ها و زیر ساخت قابل بررسی است.

این پروژه روی زمین مانده که اجرای آن ده‌ها سال به دلایل مختلف از جمله نیاز به سرمایه‌گذاری بسیار کلان، مشکلات فنی از جمله تامین آب، دانش فنی و عیار کم ماده معدنی و... به تعویق افتاده بود؛ طی چهار سال اخیر اقدامات جدی در راستای بهره برداری صورت گرفته است که حاصل مدل واگذاری و رفع موانع و مشکلات بخش خصوصی از سوی ایمیدرو بوده است.

دسترسی به ماده معدنی سولفیدی محقق شد

در بخش معدن هم اکنون 77 میلیون تن استخراج و باطله برداری صورت گرفته است و 180 متر پیشروی در عمق داشته که حدود هفت میلیون تن مواد معدنی اکسیدی استخراج شده و دسترسی به مواد معدنی قابل استفاده در کارخانه سولفیدی نیز محقق شده است. بدین ترتیب یکی از مشکلات معدن مهدی آباد که قرارگیری ماده معدنی در عمق بوده حل شده است.

برنامه تولید 800 هزار تن کنسانتره روی با راه اندازی کامل پروژه

در بخش کارخانه ها، عملیات احداث در سه فاز برنامه ریزی شده است که دو فاز نخست، برای تولید 400 هزار تن کنسانتره سولفیدی و فاز سوم مربوط به استحصال از خاک اکسیدی است.

ظرفیت تولید کارخانه‌ها با راه‌اندازی کامل فازهای این پروژه، سالانه ۸۰۰ هزار تن کنسانتره روی با عیار حداقل ۳۵ درصد یا معادل آن به عنوان محصول اصلی و نیز تولید 80 هزار تن متریک کنسانتره سرب- نقره با عیار 60 درصد سرب به عنوان محصول جانبی خواهد بود.

حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی در بزرگترین پلنت کنسانتره روی کشور

در حال حاضر برنامه فاز نخست پروژه به منظور احداث کارخانهای با خوراک دومیلیون تن ورودی و معادل ۲۰۰ هزار تن محصول کنسانتره روی با 60 درصد پیشرفت فیزیکی به سرعت در حال اجرا است. توضیح اینکه همین فاز نخست بزرگترین پلنت کنسانتره سرب و روی کشور میباشد.

تامین کلیه تجهیزات پروژه

در این بخش کلیه تجهیزات همچون سنگ شکن‌ها، آسیا، خط فلوتاسیون و... از بهترین برندهای جهان تأمین و پس از بتن ریزی و ایجاد استراکچر نصب شده است. حجم بالای ورودی موجب شده کلیه تجهیزات با اسکیل بسیار بزرگ و حجم کار بسیار سنگین روبرو است، به طوری که ۲۵ هزار مترمکعب بتن ریزی برای فاز اول نشان دهنده این موضوع است. همچنین تجهیزات مربوطه از جمله آسیا گلوله‌ای نصب شده از جمله بزرگترین تجهیزات صنایع معدنی کشور است.

با توجه به بحران کم آبی در کشور و استان یزد، به طور حتم یکی از مشکلات اصلی پروژه، تامین آب خواهد بود. در این خصوص چه اقداماتی صورت گرفته است؟

در بخش زیر ساخت نیز خط انتقال آب به طول 100 کیلومتر با دبی 100 لیتر بر ثانیه از محل تصفیه خانه پساب یزد وارد سایت خواهد شد که در حال حاضر بیش از 95 کیلومتر آن اجرا شده است و ایستگاههای پمپاژ (سه ایستگاه) در حال ساخت است. این خط بهمن امسال، پیش از راه اندازی کارخانه به بهره برداری میرسد و مهمترین مشکل مهدی آباد را که تأمین آب مورد نیاز بوده است را حل میکند.

در بخش برق نیز اقدامات اولیه از جمله پرداخت حق انشعاب و مجوزهای لازم و مطالعات مربوطه به طور کامل انجام شده و پیمانکار احداث پست و خط انتقال برق انتخاب شده است. در حال حاضر پست برق در حال احداث است. ترانسفورماتور مربوطه سفارش ساخت شده به زودی برای نصب به محل مربوطه منتقل میشود.

چه میزان سرمایه گذاری در این طرح ملی صورت گرفته است و با راه اندازی آن، برای چند نفر اشتغال ایجاد خواهد شد؟

کل سرمایه گذاری مورد نیاز حدود یک میلیارد دلار ارزیابی می شود که در فاز اول تاکنون بیش از 4 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گرفته است. مطابق برنامه فاز نخست در انتهای سال 1400 به بهره برداری میرسد. با راه اندازی این طرح، بیش از 2 درصد فلز محتوی روی دنیا در مهدی آباد تولید خواهد شد.

اشتغال مهدی آباد به 1500 نفر می رسد

تاکنون بیش از 500 نفر در این پروژه مشغول به کار شده اند که عمدتا بومی هستند. پس از بهره برداری پروژه، این رقم به 1500 نفر مستقیم میرسد.

تامین مالی؛ رکن اصلی پیشبرد اهداف پروژه است. با توجه به شرایط ویژه کشور به دلیل اعمال بی سابقه ترین تحریم ها، در این بخش چه اقداماتی انجام شده است؟

تامین مالی پروژه در شرایط سخت تحریم

تاکنون کلیه موارد سهامداران مطابق قانون تجارت صورت گرفته است و قطعاً تامین مالی در زمان مورد نیاز مهمترین ویژگی سرمایه گذار بوده که در شرایط سخت تحریمی و اقتصادی کنونی به بهترین نحو انجام شده است. لذا هرگونه افزایش سرمایه و یا ترکیب سهامداران متناسب با مشارکت در تامین مالی و مطابق قانون تجارت بوده و از موضوعات داخلی شرکت پروژه است که توسط بخش خصوصی به خوبی دنبال شده است.

ترکیب سهامداران سرمایه گذار و میزان مشارکت آنها در افزایش سرمایه و تامین مالی را چگونه ارزیابی می کنید؟

مجتمع سرب و روی مهدی آباد و ایمیدرو پیشرفت پروژه مطابق قرارداد را دنبال می کند و ترکیب سهامداران و نحوه مشارکت در افزایش سرمایه از مسائل داخلی شرکت سرمایه گذار می باشد که تاکنون مطابق قانون تجارت پیش رفته است. مهم حجم تامین مالی در زمان مناسب می باشد که در شرایط سخت کنونی به خوبی صورت گرفته و طی چند سال اخیر با وجود ریسک های بالای سرمایه گذاری در مهدی آباد به موقع تامین مالی صورت گرفته است که نتایج آن در پیشرفت فیزیکی و تامین زیر ساخت های پروژه کاملا مشهود است.

سخن پایانی

پروژه سرب و روی مهدی آباد؛ نمونه بارز مشارکت دولت و بخش خصوصی

ایمیدرو، مجتمع مهدی‌آباد و سرمایه‌گذار با تمام توان و سرعت در حال رفع موانع و پیشرفت پروژه هستند.

بسیار خرسندیم که اعلام کنیم پروژه سرب و روی مهدی آباد؛ نمونه بارز مشارکت دولت و بخش خصوصی است.

انتظار دلسوزان کشور و صاحبان صنایع و رسانه‌ها در سال "تولید و رفع موانع تسهیل و مانع زدایی" از پروژه‌ بالاست. امیدواریم ثمرات این پروژه نصیب کشور، صنعت و اشتغال شود.