09 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
چهارشنبه, 23 شهریور 1401 ساعت 13:15

نیاز به 11.8هزار میلیارد ریال سرمایه برای توسعه فاز نخست و اشتغالزایی 19500نفری

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی کاشان از نیاز به 11.8هزار میلیارد ریال سرمایه برای توسعه فاز نخست و اشتغالزایی19500 نفری در این منطقه خبر داد.

به گزارش جهان معدن به نقل ازروابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)، بهزاد کاظمیان، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی کاشان در وبینار معرفی پتانسیل های مناطق ویژه اقتصادی ایمیدرو، گفت: پیش بینی می شود فاز نخست توسعه این منطقه حداقل نیاز به جذب 11هزار و 800 میلیارد ریال دارد که منجر به ایجاد اشتغال برای19 هزارو 500نفر خواهد شد.

وی افزود: مجموع سرمایه گذاری جذب شده تاکنون در طرح های سرمایه گذاری این منطقه 850 میلیارد ریال و مجموع مساحت اراضی واگذار شده نیز 5 هکتار است که اشتغال مستقیم 145 نفر را به دنبال داشت.

تسهیلات ویژه سرمایه گذاران

کاظمیان تصریح کرد: تسهیلاتی برای سرمایه گذاری در این منطقه در نظر گرفته شده است که می توان به مواردی همچون معافیت مالیاتی، معافیت گمرکی، سیستم یکپارچه و متمرکز مشاوره سرمایه گذاری و صدور مجوز فعالیت، و نیز همراهی و مشاوره جهت اخذ مجوزهای لازم از جمله سازمان محیط زیست اشاره کرد.

وی یادآور شد: نزدیکی به شهرهای صنعتی و فرودگاه بین المللی امام خمینی، دسترسی به ریل و آزادراه و امکان استقرارصنایع شیمیایی و معدنی تخصصی در پهنه ای به مساحت 23 هکتار برخی از مزایای موقعیت استراتژیک منطقه ویژه اقتصادی کاشان است. همچنین ازجمله مواد معدنی مهم دریاچه نمک آران و بیدگل در نزدیکی این منطقه می توان به یون منیزیم اشاره کرد. وی ادامه داد: 10 تا 12 نوع کانی در شورابه های دریاچه که در صنایع کود شیمیایی، کاغذ، عایق کاری لوله، ضدیخ، مواد آرایشی، پزشکی و شیشه مورد استفاده قرار می گیرد، وجود دارد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی کاشان تشریح کرد: از مزیت های این منطقه می توان به امکان شکل گیری و تکمیل زنجیره های ارزش صادرات محور در پیوند با صنایع معدنی، تولید ماشین آلات و تجهیزات در منطقه (اصفهان، تهران و قم) و دسترسی به بازارهای مواد اولیه و سهولت در تامین ماشین آلات و تجهیزات از طریق ریل و شبکه بزرگراهی متصل به پایانه های ترانزیتی بین المللی اشاره کرد. همچنین تسهیل ساز و کار قانونی، اجرایی و تامین امکانات زیربنایی، سهولت در استقرار واحدهای صنعتی، موقعیت برجسته استراتژیک و وجود پهنه های ویژه انبارهای روباز و سرپوشیده از دیگر مزیت های این منطقه به شمار می روند.

فرصت های توسعه صنایع معدنی

کاظمیان اظهار کرد: فرصت های بسیاری در توسعه صنایع معدنی در این منطقه وجود دارد که می توان به معادن فلزی(آهن، مس، سرب، روی و منگنز)، معادن غیر فلزی(از جمله آهک صنعتی، باریت، تالک، خاک صنعتی، خاک نسور و دولومیت)، معادن مصالح ساختمانی(آهک لاشه، آهک و مارن، سنگ گچ و گچ خاکی) و نیز معادن انواع سنگ های تزیینی(شامل چینی، مرمریت، گرانیت، تراورتن و مرمر) اشاره کرد.

وی ادامه داد: ساخت ماشین آلات و لوازم یدکی صنایع معدن، استخراج و ساختمان، تعمیرات ماشین آلات استخراج، انتقال و فرآوری برخی از فرصت های سرمایه گذاری توسعه صنایع معدنی در این منطقه هستند. همچنین فرآوری، سورتینگ، دپو و صادرات فرآورده ها از طریق بندرخشک و جاده‌ای و نیز شرکت های تحقیق و توسعه و خدمات پشتیبانی از دیگر فرصت های توسعه صنایع معدنی به شمار می رود.