06 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 17 مهر 1401 ساعت 15:07

واگذاری ۵ هزار معدن از طریق مزایده و بسته های سرمایه گذاری

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: ۵ هزار و 439 معدن و محدوده اکتشافی با هدف استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها در راستای تولید و اشتغال برای نخستین بار به صورت مزایده در اختیار مردم قرار می‌گیرد. این تعداد معادن در قالب بسته های سرمایه گذاری به مزایده گذاشته می شوند.

به گزارش جهان معدن به نقل از شاتا، سید رضا فاطمی امین در جریان بازدید از معدن زغال سنگ رضی در شهرستان رامیان (استان گلستان) ضمن بیان این مطلب، اظهار داشت: برگزاری بیش از ۵ هزار مزایده در 3 ماه آینده برای اکتشاف و واگذاری معادن، کار بی نظیری است که به رونق معادن کمک می کند.

وی افزود: برنامه مزایده واگذاری معادن پس از انجام آسیب شناسی روی عوامل موفق نبودن واگذاری معادن در گذشته و نیز بررسی بیش از 320 مصوبه، بخشنامه و دستورالعمل، مطرح شد و در آن، موضوع صلاحیت فنی در شرایط مزاید لحاظ شد تا در نتیجه، برخلاف قبل که تنها صلاحیت مالی مطرح بود و متعاقب آن، معادن پس از واگذاری به سمت شبه دلالی می رفت، واگذاری به سمت تولید پیش رود.

فاطمی امین خاطرنشان کرد: واگذاری معادن از طریق مزایده در قالب بسته سرمایه گذاری است که شامل معادن کوچک و متوسط می‌شود. چرا که عمده معادن بزرگ، واگذار شده و فعال هستند.

کار ویژه در حوزه اکتشاف از مهر 1400

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به موضوع اکتشاف به عنوان یک اقدام پایه ای توسعه معدن، تصریح کرد: متاسفانه طی سال های گذشته به اندازه کافی اکتشاف نکرده ایم، اما از مهر پارسال، کار ویژه ای در این زمینه آغاز و به واسطه آن مقرر شده است تا پایان سال ۱۴۰۳ در بسیاری از مناطق کار اکتشاف با جدیت انجام شود.

وی افزود: اکتشاف در استان خراسان جنوبی آغاز و کامل شد و در حال حاضر در کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی، طرح های اکتشاف فعال است و کار را به سرعت توسعه خواهیم داد.

لحاظ 15 درصد حقوق دولتی در لایحه بودجه امسال

فاطمی امین با اشاره به قانون دریافت حقوق دولتی معادن گفت: هر جا که معدنی فعال شود به دلیل تردد ماشین آلات و آلاینده ها، اهالی آن منطقه در مضیقه قرار می گیرند که براساس این قانون، باید ۱۵ درصد از حقوق دولتی آن معدن در اختیار مردم منطقه قرار گیرد.

وی افزود: در سال های قبل به دلیل صراحت نداشتن موضوع حقوق دولتی در قانون بودجه، تنها ۲ یا ۳ درصد از حقوق دولتی به منطقه اختصاص می یافت اما دولت کنونی هنگام تدوین لایحه بودجه در سال قبل، آن را شفاف کرد و نمایندگان نیز به تصویب رساندند. بنابراین، برای امسال این ۱۵ درصد تخصیص یافته و در اختیار استانداری ها قرار گرفته است.

ضرورت ثبت آمار تولید معادن در سامانه جامع تجارت

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در بعضی از معادن، با چالش محاسبه نشدن دقیق میزان برداشت و حقوق دولتی مواجه بودیم، گفت: از ابتدای مهر اعلام کردیم معادن باید آمار تولید را ماهانه به ما اطلاع دهند و تمام برداشت ها و فروش ها را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند.

وی ادامه داد: هماهنگی هایی را با حوزه راهداری انجام داده ایم تا تردد مواد معدنی قابل کنترل باشد.

فاطمی امین مساله تولید ماشین آلات معدنی را یکی دیگر از چالش های این حوزه عنوان کرد و گفت: طی سال های گذشته در بخش معدن به اندازه کافی، ماشین آلات تولید نشده و این موضوع باعث شده تا با کاهش تولید مواجه شویم. برای این منظور، از ابتدای امسال کارهای ویژه ای آغاز شده است.