10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
چهارشنبه, 25 خرداد 1401 ساعت 16:06

برگزاری نشست توسعه فعالیت های معدن و صنایع معدنی خراسان شمالی

نشست بررسی توسعه و توانمندی های معدن و صنایع معدنی استان خراسان شمالی با حضور رئیس هیات عامل ایمیدرو، استاندار و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش جهان معدن به نقل ازروابط عمومی ایمیدرو، وجیه اله جعفری در این نشست که معاون طرح های معدن و صنایع معدنی به همراه مدیران اقتصادی و سرمایه گذاری و صنایع معدنی ایمیدرو و همچنین مدیر عامل صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی و رئیس کمیسیون هماهنگی بانک های استان خراسان شمالی حضور داشتند، تاکید کرد: ایمیدرو به دنبال کار اجرایی و عملیاتی برای توسعه حوزه معدن و صنایع معدنی خراسان شمالی و توسعه اشتغال و کارآفرینی در آن منطقه است.

جعفری تصریح کرد: لازم است که ابتدا با بررسی پتانسیل های استان و به روزآوری فهرست توانمندی ها، برنامه عملیاتی با زمان بندی مشخصی ارایه شود.

وی ادامه داد: تیم معاونت طرح های معدن و صنایع معدنی به همراه مدیران دفاتر تخصصی ایمیدرو با همکاری مدیران استانی، به بررسی ظرفیت های توسعه استان در این حوزه بپردازند و جمع بندی نهایی را برای برنامه مشترک عملیاتی آماده کنند.

محدودیت مالی در اکتشاف نداریم

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به فعالیت های اکتشافی در استان گفت: هیچ محدودیت مالی برای توسعه اکتشاف در خراسان شمالی نداریم و چنانچه در هر مرحله ای، بخش خصوصی مایل به فعالیت باشد زمینه لازم را فراهم می کنیم.

وی ادامه داد: برنامه های اکتشافی در استان انجام شده که با مشخص شدن نتایج آن، ذخایر قابل توجهی به دست خواهد آمد اما ادامه فعالیت ها، منوط به همکاری و همیاری سازمان ها و نهادهای استانی به ویژه سازمان صمت، محیط زیست و همچنین منابع طبیعی استان است.

جعفری افزود: موارد قانونی مربوط به محیط زیست را به طور حتم رعایت می کنیم اما دریافت مجوزهای لازم برای ادامه فعالیت های اکتشافی و رونق معادن و صنایع معدنی، نیازمند تعامل و همکاری مراکز فوق است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو درباره بازوی بیمه ای ایمیدرو برای توسعه معادن و صنایع معدنی در خراسان شمالی گفت: با توجه به افزایش سرمایه صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی، تضامین تسهیلات دریافتی و بیمه ای از سوی این نهاد ارایه می شود.

ارایه معادن راکد استان به صورت بسته سرمایه گذاری

جعفری درباره معادن راکد استان گفت: به سازمان صمت خراسان شمالی پیشنهاد داده ایم که تعدادی معادن به صورت بلوکی و بسته سرمایه گذاری ارایه شوند تا انگیزه لازم برای سرمایه گذاران ایجاد شود. به گفته وی، این اقدام سبب فعال سازی گام به گام معادن راکد خراسان شمالی می شود.

از سوی دیگر محمد رضا حسین نژاد استاندار خراسان شمالی با اشاره به نامگذاری سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین از سوی مقام معظم رهبری، خواهان عملیاتی شدن این شعار در حوزه معدن و صنایع معدنی استان شد. حسین نژاد ادامه داد: بر اساس مطالعاتی که در این بخش انجام شده، همکاری های ایمیدرو و نهادهای استانی، می تواند به ایجاد رونق در فعالیت های اقتصادی و توسعه اشتغال در خراسان شمالی منجر شود.

ضرورت همکاری استان برای فعال شدن معادن

حسام مقدمعلی معاون طرح های معدن و صنایع معدنی ایمیدرو نیز اظهار داشت: با توجه به انجام اکتشاف در پهنه های استان خراسان شمالی، 9 محدوده امیدبخش در پایان سال گذشته شناسایی شده و اکنون نیازمند همکاری برای طی مراحل قانونی و اداری، به منظور صدور پروانه های اکتشافی از سوی استان هستیم.

مقدمعلی همچنین به نیاز کشور به بوکسیت برای تولید آلومینا اشاره کرد و گفت: به تازگی فراخوان بین المللی جذب سرمایه برای معدن بوکسیت گینه کوناکری برگزار کرده ایم که امید است این امر با استقبال مناسبی هم مواجه شود.

وی افزود: از شرکت های داخلی هم دعوت کرده ایم که در این فراخوان سرمایه گذاری شرکت کنند.

فرید دهقانی مدیر عامل صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی نیز طی سخنانی اظهار داشت: آماده توسعه همکاری برای رونق معادن استان هستیم اما تاکنون استقبال مورد نظر از طرف فعالان معدن و صنایع معدنی خراسان شمالی ایجاد نشده است. به گفته دهقانی، جلسات و بازدیدهای استانی، با هدف ارایه خدمات این صندوق برگزار شده و از این پس نیز به طور منظم ادامه خواهد داشت.

در این نشست امان اله حسین پور رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی و نماینده مردم اسفراین، علی جدی مردم شیروان و علی اصغر هدایتی "رئیس کمیسیون هماهنگی بانک های استان و رئیس اداره امور شعب بانک ملی خراسان شمالی" به بیان دیدگاه های خود درباره فعال سازی توانمندی های معدن و صنایع معدنی استان پرداختند. از سوی دیگر تورج زارع مدیر عامل شرکت آلومینای ایران، توضیحاتی درباره توسعه معادن بوکسیت و فعالیت های مربوط به این شرکت در استان ارایه کرد.