10 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 28 آبان 1401 ساعت 16:56

راه اندازی سامانه طرح تربیت نیروی مهارتی در بخش معدن و صنایع معدنی

مجری طرح توانمندسازی فارغ التحصیلان بخش معدن و صنایع معدنی ایمیدرو از راه اندازی سامانه طرح تربیت نیروی مهارتی در بخش معدن و صنایع معدنی (ساتنم) در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش جهان معدن به نقل ازروابط عمومی ایمیدرو، قاسم حسن زاده با بیان این مطلب اظهار داشت: با توجه به کمبود نیروی انسانی تحصیلکرده و ماهر در بسیاری از حوزه های معدنی به ویژه در رشته های حفاری اکتشافی، استخراج، آتشباری، چالزنی، ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE)، رانندگی و سرویس و نگهداری ماشین‌آلات معدنی و درنتیجه چالش های پیش رو، توجه به این موضوع را اجتناب ناپذیر کرده است.

وی ادامه داد: از این رو، ایمیدرو به عنوان راهبر و سکان دار توسعه زنجیره معدن و صنایع معدنی، با هدف تامین نیروی انسانی مورد نیاز معادن و با هدف ایجاد یک مرجع آموزشی برای تحت پوشش قرار دادن فارغ التحصیلان دانشگاه ها، کارشناسان و کارگران بخش معدن و صنایع معدنی کشور از طریق مهارت آموزی و توانمند سازی، سامانه ساتنم را به مرحله اجرا می گذارد.

ساختار ساتنم در 3 بخش

مجری طرح توانمندسازی فارغ التحصیلان بخش معدن و صنایع معدنی ایمیدرو با بیان اینکه سامانه ساتنم از 3 بخش برخوردار است، گفت: این بخش ها شامل «توانمندسازی فارغ التحصیلان جوان دانشگاهی (طرح فاجد)»، «تربیت تکنسین نیروی مهارتی مورد نیاز بخش معدن و صنایع معدنی» و «برگزاری دوره های آموزشی (تخصصی و عمومی) جوارکارگاهی» است.

وی افزود: امیدواریم با تربیت عملی نیروی انسانی مورد نیاز بخش معدن و صنایع معدنی، گامی موثر در رفع کمبودهای پیش رو و درنتیجه، پیشبرد اهداف توسعه ای این بخش مهم اقتصادی برداشته شود.

طرح فاجد؛ آماده کردن فارغ التحصیلان برای ورود به کار

حسن زاده با اشاره به موضوع «طرح فاجد» به عنوان یکی از بخش های سامانه ساتنم، تصریح کرد: در این طرح، فارغ التحصیلان دانشگاهی دارای شرایط، به وسیله سامانه ساتنم انتخاب و تحت عنوان کارورز به واحدهای پذیرنده مرتبط با بخش معدن و صنایع معدنی معرفی می شوند و برای آشنایی با محیط کار، 11 ماه فعالیت خواهند کرد.

وی ادامه داد: در طرح مذکور، دارندگان مدرک مقطع کارشناسی یا بالاتر در رشته های زمین شناسی، مهندسی معدن، مهندسی صنایع، مهندسی شیمی، شیمی، مهندسی متالورژی، مهندسی مکانیک، مهندسی برق و انرژی، مهندسی عمران و ژئوفیزیک (همه گرایش ها به جز زلزله) و نیز بهداشت حرفه ایی و ایمنی کار، امکان حضور دارند.

تربیت تکنسین نیروی مهارتی در همه حوزه های معدنی و صنایع معدنی

مجری طرح توانمندسازی فارغ التحصیلان بخش معدن و صنایع معدنی ایمیدرو با اشاره به تربیت تکنسین نیروی مهارتی در همه حوزه های معدن و صنایع معدنی به عنوان بخش دیگر سامانه ساتنم، گفت: این طرح، به منظور پرکردن خلاء نیروی انسانی بین مهندس و کارگر در معدن، از طریق برگزاری دوره‌های آموزش یک تا سه ماهه با اهدای گواهینامه معتبر اجرا می شود.

وی ادامه داد: «برگزاری کارگاه های آموزشی (تخصصی و عمومی) در جوار معادن با هدف تعامل بین مربی و کارآموز»، بخش دیگر سامانه ساتنم است که در آنها براساس نیاز معادن و درخواست سازمان های صمت و نظام مهندسی در سطوح کارگری و کارشناسی شاغل در معادن بخش خصوصی برگزار خواهد شد.

حسن زاده خاطرنشان کرد: برای شرکت کنندگان کارگاه های مذکور، گواهینامه های معتبر آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور صادر خواهد شد.