09 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 11 مرداد 1400 ساعت 16:27

تولید با تامین موقت برق امکان‌پذیر نیست

مدیر عامل کارخانه سیمان تهران با بیان اینکه تولید با تامین موقت برق امکان‌پذیر نیست حتی اگر به صورت صد در صد دیماند مصرفی باشد، گفت: برای تولید سیمان و فعالیت خطوط تولید باید تامین برق ثابت و مستمر باشد.

به گزارش جهان معدن به نقل ازشاتا، سید عباس حسینی با اشاره به قطعی برق صنعت سیمان از 19 تیرماه سال جاری گفت: واحدهای تولیدی سیمان در کشور از این تاریخ مجاز به فعالیت با 10 درصد دیماند بودند که این موضوع عملا اجازه فعالیت خطوط تولید را نمی‌داد و از روز پنج شنبه گذشته (7 مرداد ماه) که وزارت نیرو مجوز فعالیت با 30 درصد دیماند را به این واحدهای تولیدی داد، شرکت سیمان تهران توانست یکی از 6 کوره خود را فعال و تولید و عرضه نسبی را داشته باشد.

مدیر عامل کارخانه سیمان تهران با بیان اینکه این کارخانه 70 درصد از نیاز سیمان شهر تهران را تامین می‌کند تصریح کرد: نیاز شهر تهران حدود 500 هزار تن در ماه است که کارخانه سیمان تهران به تنهایی حدود 320 هزار تن آن را تولید و تامین می‌کند اما در چند هفته اخیر به دلیل عدم تامین برق مورد نیاز این کارخانه، تولید و عرضه کاهش و قیمت سیمان در بازار افزایش پیدا کرد.

حسینی با تاکید بر اینکه تداوم تولید سیمان در کارخانه‌ها نیازمند استمرار تامین برق است اظهار داشت: اینکه در بازه زمانی چند ساعته برق واحدهای تولید را تامین کنند امکان تولید را فراهم نمی‌کند حتی اگر این تامین برق صد درصد باشد؛ برای تولید سیمان و فعالیت خطوط تولید باید تامین برق ثابت و مستمر باشد؛ اگر قرار است تنها 30 درصد دیماند واحد تولید را تامین کنند، باید برای آن برنامه ریزی و مدت زمان تامین این میزان را به واحدها اعلام کنند.

وی با بیان اینکه نوسانات و عدم ثبات و استمرار در تامین برق موجب تخریب تجهیزات واحدهای تولید می‌شود گفت: این موضوع علاوه بر مشکلات جاری ناشی از توقف خطوط تولید موجب تحمیل خسارت به تجهیزات و اضافه شدن هزینه‌های تعمیر به واحدهای تولیدی می‌شود و این موضوع باید مورد توجه مسئولان مربوطه قرار گیرد.

مدیر عامل کارخانه سیمان تهران در بخش دیگر صحبت‌های خود به سابقه ایجاد این مشکلات در زمستان سال گذشته اشاره کرد و افزود: در آن مقطع زمانی نیز به دلیل محدودیت در تولید و عرضه، قیمت‌ها دچار نوسان شدند؛ این موضوع موجب لطمه به بخش تولید است و از بازاری که تولید در آن بیش از 3 ماه در سال تعطیل بودند نمی‌توان انتظار مدیریت و کنترل قیمت را داشت.

حسینی با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها یک کوره از 6 کوره این کارخانه فعال است خاطر نشان کرد: در حال حاضر میزان تولید روزانه کارخانه 3 هزار تن در روز است در حالیکه تا حدود 15 هزار تن در روز ظرفیت تولید دارد و اگر شرایط فعلی برای مدت طولانی استمرار داشته باشد هم تولید کننده و هم مصرف کننده متضرر خواهند شد.

بر اساس توضیحات وی ، با فعالیت مجدد یکی از کوره‌های تولید و توزیع سیمان در شهرری، قیمت سیمان در این منطقه به حدود 40 هزار تومان کاهش پیدا کرد که این اتفاق نشان دهنده تاثیر میزان تولید و نقش عرضه در تنظیم بازار سیمان است.

وی با بیان اینکه کارخانه‌های سیمان از سرمایه‌های کشور هستند و تا پیش از ایجاد مشکلات تامین برق، میزان تولید مازاد بر نیاز کشور بود گفت: کشور برای رونق این صنعت هزینه و سرمایه گذاری کرده است و ان‌شالله با تامین برق مورد نیاز کارخانجات سیمان و فعال شدن مجدد خطوط تولید شاهد افزایش تولید و برگشت تعادل درقیمت‌ها خواهیم بود.

عباس کلهر، رئیس فروش شرکت سیمان تهران نیز در خصوص سیاست‌های فروش این واحد تولیدی برای کنترل قیمت‌ها در بازار گفت: کارخانه فروش خود را در چند محور انجام می‌دهد؛ در مورد فروش محصول به صورت پاکتی، علاوه بر تحویل سیمان به تعاونی‌های مصالح فروشی که به صورت سهمیه انجام می‌شود، با شناسایی و احصاء عاملین فروش حقیقی در سطح شهر، امکان عرضه مستقیم سیمان به این واحدهای توزیع را فراهم کردیم؛ در کنار آن مصرف کنندگان نهایی نیز می‌توانند خرید خود را به صورت مستقیم از کارخانه داشته باشند .