31 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 09 بهمن 1400 ساعت 13:47

دولت کاری به بخش خصوصی نداشته باشد

مهندس ایمانی مدیرعامل شرکت چینی مقصود تاکید کرد:

دولت کاری به بخش خصوصی نداشته باشد

معصومه صالحی

«عدم تامین پایدار انرژی»، «نوسانات نرخ ارز»، «واردات بی‌رویه ظروف چینی طی سال‌های گذشته»، «قیمت‌گذاری دستوری مواداولیه» و «سخت‌گیری‌های نظام بانکی برای ارائه تسهیلات موردنیاز» بخش تولید، «دخالت‌های متعدد دولت» و به طور کلی «خودتحریمی‌‌ها» از جمله مشکلات و چالش‌های موجود در عرصه صنعت و تولید محسوب می‌شود و دست‌وپای تولیدکنندگان را برای افزایش تولید و ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر گرفته است.

تولیدکنندگان که به دلیل تحریم‌های ظالمانه در تهیه مواداولیه و تجهیزات و ماشین‌آلات موردنیاز همواره با چالش‌های متعددی مواجه هستند؛ در داخل نیز موانع و سختی‌های زیادی را تجربه می‌کنند که قیمت‌گذاری دستوری مواداولیه، قطع برق در تابستان، قطع گاز در زمستان و نبود حمایت‌های لازم در مسیر تولید از جمله آنهاست.

در همین راستا مهندس مهدی ایمانی مدیرعامل شرکت چینی مقصود با اشاره به مشکلات موجود در این بخش گفت: امسال در اوج مصرف برق چندین بار برق کارخانه قطع و ضررهای زیادی به مجموعه وارد شد. به عنوان مثال در یکی از قطعی برق‌های صورت گرفته؛ شاهد ریزش یکی از کوره‌های خط تولید بودیم که زیان 47 میلیارد تومانی را برای ما رقم زد. بدین ترتیب باید گفت نگرانی از قطعی گاز و برق نه تنها برای صنعت ما؛ بلکه برای همه صنایع یک تهدید جدی است که باید در این زمینه نیز تدبیر لازم در نظر گرفته شود. همچنین برای اجرای طرح توسعه سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام شده؛ اما هنوز برق موردنظر این مجموعه تامین نشده است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات تولیدکنندگان نوسانات نرخ ارز است که موجب ایجاد هزینه در طرح‌های توسعه‌ای می‌شود، گفت: به طور مثال طرحی که قرار بوده با ۴۰ میلیارد تومان راه‌اندازی شود؛ در اثر افزایش نرخ یورو ۸۰ میلیارد تومان صرف آن شده و هنوز راه‌اندازی نشده است.

مهندس ایمانی با بیان اینکه نوسانات ارزی یکی از موانع جدی موجود بر سر راه بهبود شرایط صنایع و شرکت‌ها در کشور است، گفت: با وجود مشکلات و نوسانات ارزی خوشبختانه 3 میلیون و 935 هزار یورو صادرات به کشورهای مختلف از جمله رومانی، آلمان، ترکیه، عراق و افغانستان داشتیم.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه در برخی موارد روش تامین‌مالی منابع موردنیاز شرکت‌ها و بنگاه‌های تولیدی در کشور با مشکل مواجه است، در خصوص مشکلات صنعت چینی در کشور و انتظارات فعالان این حوزه از دولتمردان گفت: درد مشترک همه صنایع و حوزه‌ها در برخی موارد دخالت‌های دولت است که به نظر می‌رسد در این زمینه بالاترین انتظار فعالان اقتصادی این است که دولت کاری به بخش خصوصی نداشته باشد.

«افزایش سرمایه» یکی دیگر از مشکلات موجود در این شرکت است که مهندس ایمانی به آن اشاره کرد و در خصوص واردات گفت: طی سال‌های گذشته که نرخ ارز پایین بود؛ واردات کالاهای خارجی یکی از مشکلات ما بود که منجر به انباشت مقدار زیادی محصول تولیدی و دپوی آن در محوطه باز این کارخانه شده است. اگرچه الان واردات رسمی وجود ندارد، اما به صورت قاچاق انجام می‌‌شود که البته روی بازار ظروف چینی تاثیر زیادی نداشته است.

وی تاکید کرد: در همین راستا یکی از ضعف‌های موجود در کشور عدم حمایت همه‌جانبه قانون از صنایع و بنگاه‌های تولیدی است که در این خصوص واردات و قاچاق محصولات یکی از مشکلات صنایع داخلی است که باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود.

مهندس ایمانی گفت: البته طی سال‌های گذشته اقدامات درخور توجهی نیز صورت گرفته است. به عنوان مثال واردات کالاهای تزئینی به کشور ممنوع شده که این تصمیم اثر مثبت خود را بر برخی از صنایع از جمله شیشه‌وچینی گذاشته داشته است؛ هر چند که با وجود ممنوعیت قانونی و صفر شدن واردات رسمی در صنعت شیشه و چینی هنوز هم شاهد قاچاق و واردات مسافری محصولات این صنعت هستیم.

وی گفت: البته با وجود مشکلات که افزایش نرخ ارز در کنار تحریم‌‌ها برای کشور ایجاد کرده است؛ این موضوع موجب شده تا واردات در برخی محصولات از جمله شیشه و چینی توجیهی نداشته باشد و ورود قاچاقی محصولات نیز تا حد قابل‌توجهی کاهش یافته است. از این رو با برنامه‌ریزی مناسب می‌توانیم تهدیدهای ناشی از نوسانات ارز و تحریم‌ها را به نقاط قوت برای اقتصاد و صنایع کشور تبدیل کنیم.

به گفته وی نداشتن بازار از یک‌سو و واردات کالاهای مشابه خارجی از سوی دیگر طی سال‌های گذشته منجر به این شد که تولیدات ظروف چینی در زمینی به مساحت ۳۶هزار مترمربع دپو شود که البته مدتی است تصمیم گرفتیم این محصولات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به بازار عرضه کنیم و از محل فروش آنها بخشی از بدهی‌های شرکت را بپردازیم.

مدیرعامل شرکت چینی مقصود در ادامه با تاکید بر اینکه در کشور علاوه بر تحریم‌های بین‌المللی به نوعی دچار خودتحریمی هم شده‌ایم، گفت: متاسفانه سایه قیمت‌گذاری دستوری بالای سر صنایع مختلف از جمله صنعت چینی کشور است که البته متولیان امر باید از ظرفیت‌های موجود برای رفع موانع تولید در کشور استفاده کنند. همچنین لازم است سیاست بلندمدتی برای کاهش دخالت‌های دولت در اقتصاد و آزادسازی قیمت‌ها در کنار فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم نیز تدبیر شود.

وی با بیان اینکه در برخی موارد برای بهبود شرایط بنگاه‌ها و صنایع سخت‌گیری‌هایی لازم است که باید در این زمینه نیز دقت‌نظر بیشتری اعمال شود، گفت: مصداق این موضوع را می‌توان در خصوص ارائه تسهیلات بانکی و نحوه تسویه بدهی‌های شرکت‌ها عنوان کرد. به عنوان مثال 15 سال پیش از یکی از بانک‌ها 50 میلیارد تومان وام برای راه‌اندازی یکی از پروژه‌ها دریافت کردیم که با بهره‌ای که به آن تعلق گرفته؛ در حال حاضر این رقم به 370 میلیارد تومان رسیده است.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه صنعت شیشه و اپال در دنیا در اختیار کشور فرانسه است، افزود: به عنوان مثال در این کشور برای هر محصول چینی یک کوره وجود دارد و با توجه به ظرفیت‌های موجود این کشور بخش قابل‌توجهی از نیاز دنیا در این زمینه را تامین می‌کند؛ این در حالی است که این کشور نه نفت دارد و نه منابع‌معدنی.

مهندس ایمانی با بیان اینکه با وجود همه سختی‌ها و مشکلاتی که صنایع با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ طی یکسال گذشته تلاش کردیم تا از طریق پیش‌فروش و استقراض در کنار مواردی همچون تغییر در ساختار فروش، بسته‌بندی مناسب و بهبود سیاست‌گذاری‌ها بخش قابل‌توجهی از بدهی‌های خود را پوشش دهیم، اذعان داشت: در این مدت 175 میلیارد تومان بدهی مالیاتی، 56 میلیارد تومان بدهی تامین‌اجتماعی و 26 میلیارد تومان آبونمان قبض‌ها را پرداخت کردیم.

این تولیدکننده چینی در کشور با تاکید بر اینکه در کشور به نوعی دچار خودتحریمی نیز علاوه بر تحریم‌های بین‌المللی هستیم، گفت: با وجود همه مشکلات باید از مدل‌های مختلف در دنیا نیز در تولید و اقتصاد کشور الگوبرداری کنیم. به عنوان نمونه جمعیت کشورهای اطراف ما حدود 800 میلیون نفر است که این جمعیت بازار مصرف خوبی برای تمام صنایع تولیدی داخل کشور است که باید در این زمینه تدبیر لازم اندیشیده شود.

وی در خصوص اینکه آیا امکان ذخیره‌سازی گاز برای ایام قطعی گاز وجود دارد؟ اظهار داشت: تولید یک فرآیند مداوم است و ذخیره‌سازی گاز برای ۴۸ تا ۷۲ ساعت امکان دارد. مثلا ما می‌توانیم گاز ال‌پی‌جی برای ۷۲ ساعت داشته باشیم یا موتور دیزل ژنراتور برای ۴۸ ساعت یا حداکثر یک هفته می‌تواند کار کند، اما به هر حال از اسمش پیداست که برق اضطراری است و نمی‌تواند مداوم باشد.

مدیرعامل شرکت چینی مقصود در خصوص فروش محصولات و بازاریابی تصریح کرد: هم‌اکنون سفارش خرید تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده وجود دارد و ما درصدد تامین سفارش‌های انجام‌شده هستیم.

مهندس ایمانی اضافه کرد: علاوه بر این باید زیرساخت‌های لازم برای حمایت از صنایع و فعالان اقتصادی در بخش خصوصی فراهم شود. ‌۷۰ درصد ماده تولید ظروف چینی کائولن است که از مواد زنوز در شهر مرند آذربایجان به دست می‌آید. ‌در حال حاضر این معدن در اختیار شستا و زیرمجموعه تامین‌اجتماعی است. اگر دولت به تولیدکنندگان چینی در ایران اعتماد کند و معادن کائولن و خاک چینی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با نظارت دولت به کارخانه‌های و اعضاء انجمن سرامیک ایران بدهد؛ در آن صورت می‌توان انتظار داشت محصولی که تولید شود با تبدیل شدن به فرآورده ۳۰۰ درصد حاشیه سود خواهد داشت و محصول صادراتی با کیفیت تولید می‌شود. پیشنهاد ما این است که دولت معادنی که موردنیاز صنایع است را به بنگاه‌ها واگذار کند و معادل ریالی آن را دلار ناشی از صادرات محصولات دریافت کند.

مهندس ایمانی در پایان به ورود به بازار سرمایه اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۶۵ درصد از سهام این کارخانه متعلق به بخش خصوصی و ۳۵ درصد مربوط به گروه سرمایه‌گذاری توسعه‌ملی‌ایران با نماد «وبانک» است و امیدواریم به زودی از شمول ماده ۱۴۱ یعنی زیاندهی خارج شویم و بعد از آنکه سه سال سودده بودیم؛ به بازار سرمایه وارد شویم.