01 آبان 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious

تکرار رکوردشکنی فولاد خراسان در هفته‌های پیاپی/ فولاد خراسان، صدرنشین جدول عرضه و تقاضا

علی‌رغم کاهش تقاضا در بورس کالای ایران، قیمت محصولات نهایی فولاد خراسان رکورد شکست.

به گزارش جهان معدن ؛ گزارش‌های روز چهارشنبه ۲۵ مهر ماه ۱۴۰۳ از عرضه‌ی ۱۴۹ هزار تُن میلگرد پُرمصرف ساختمانی (سایز ۱۲ تا ۲۰) در بورس کالا خبر می‌دهند که از این میزان، ۱۰ درصد به فروش رسید.

 در آخرین روز معاملاتی هفته در بازار کالایی ایران، با احتساب معاملات مچینگ، ۱۴ هزار تُن از ۱۴۹ هزار تُن میلگرد عرضه‌ شده، مورد معامله قرار گرفت.

بیشترین قیمت معاملاتی در این بازار در حالی به عرضه اعتباری فولاد خراسان قیمت  ۲۸۲۰۰ تومان تعلق گرفت که میانگین موزون میلگرد مرسوم بازار (۱۲ تا ۲۰) در معاملات روز چهارشنبه به ۲۷۲۰۰ تومان در هر کیلو به ثبت رسید. 

این میانگین قیمت، حاکی از افزایش حدود ۳.۸ درصد نسبت به قیمت معاملاتی هفته پیش نیز هست.

معاملات آخر هفته بورس کالا در مورد میلگرد مرسوم بازار روی قیمت ۲۴۹۵۰ تا ۲۶۱۵۰ تومان انجام شد اما بیشترین قیمت معاملاتی مربوط به عرضه اعتباری فولاد خراسان با ۲۸۲۰۰ تومان بود.

وب‌سایت مجله انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در تحلیل معاملات آخر هفته نوشت: عرضه ۱۱ هزار تُنی میلگرد فولاد خراسان نزدیک به ۴۰ هزار تن تقاضا روی تابلو بورس کالا ثبت شد که در نهایت قیمت معاملاتی میلگرد این شرکت را در صدر جدول و با اختلاف بیش از ۲ هزار تومانی نسبت به سایر واحدها در سطح ۲۸۲۰۰ تومان تعیین کرد.

این در حالی است که بیشترین حجم عرضه میلگرد امروز را هم فولاد خراسان انجام داده بود!

سرمایه‌گذاری های بورسی “ومعادن” در ریل رشد

“ومعادن” در این ماه با رشد ۱۵ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشت، بهای تمام شده سرمایه گذاری ها‌ی بورسی، سهم سرمایه‌گذاری‌های خود را در بازار سرمایه افزایش داده است.

به گزارش جهان معدن، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با سرمایه ثبت‌شده ۳۰ هزار میلیارد تومانی، در آخرین گزارش عملکرد ماهانه منتهی به شهریورماه، از رشد ۶.۵ درصدی سرمایه‌گذاری‌های بورسی خود خبر داده است.

 

“ومعادن” در این ماه با رشد ۱۵ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشت، بهای تمام شده سرمایه گذاری ها‌ی بورسی، سهم سرمایه‌گذاری‌های خود را در بازار سرمایه افزایش داده است.

در همین راستا گفتنی است جمع بهای تمام شده سرمایه‌گذاری‌های این شرکت نیز با رشد ۴ درصدی نسبت به مردادماه سال جاری، به ۳۵.۱ همت رسیده است.

همچون ماه گذشته، سرمایه‌گذاری‌های بورسی “ومعادن” بیشترین سهم را از کیک سرمایه‌‎گذرای‌های ان تصاحب کرده است که گفتنی است این مقدار برابر با ۶۴ درصد بوده که در مقایسه با مردادماه حدود ۲ درصد رشد داشته است که در نهایت منجر به سهم ۳۶ درصدی سرمایه‎‌گذاری‌های غیربورسی آن شده است.

بیشترین سهم سرمایه‌گذاری این شرکت در صنعت استخراج کانه‌های فلزی بوده که با تصاحب سهم ۷۰ درصدی از پورتفوی این شرکت و بهای تمام‌شده ۲۴.۶ هزار میلیارد تومان، بیشترین سهم را دارد. جایگاه دوم بخش سرمایه‌گذاری‌های “ومعادن” به مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان بوده.

در نهایت بخش (سایر صنایع) و (فلزات اساسی) اصلی‌ترین بخش‌ها یی هستند که شرکت توسعه صنایع و معادن در آن‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری کرده است.

 

پیشتازی ارزش بازار سهام «فملی» در 5 ماه اخیر

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری آتیه اندیشان مس گفت: برآوردها نشان می‌دهد که شرکت ملی مس ایران در پنج ماهه اخیر به طور میانگین بیشترین ارزش بازار بورس اوراق بهادار را از آن خود کرده است.

به گزارش جهان معدن و به نقل از مس‌پرس، مصطفی زه‌تابیان با بیان این مطلب اظهار کرد: شرکت ملی مس ایران در پنج ماهه اخیر به طور میانگین ارزش بازاری معادل 549 همت داشته و در این مدت رتبه نخست را کسب کرده است. این رقم از رتبه دیگر شرکت‌های بزرگ بازار سهام شامل شرکت‌های هلدینگ خلیج فارس و فولاد مبارکه پیشی گرفته است. همچنین بررسی میانگین ارزش بازار فملی طی سه ماهه و چهار ماهه اخیر نیز حاکی از پیشتازی این شرکت در بازار سهام دارد و فقط در یک ماه اخیر، رتبه این شرکت در بازار سهام با اختلاف اندکی با هلدینگ خلیج فارس جابه‌جا شده است.

 

وی گفت: میانگین ارزش بازار فملی، فولاد مبارکه و هلدینگ خلیج فارس در پنج ماهه منتهی به 17 شهریور امسال به ترتیب 549، 521 و 544 همت بوده، در حالی که این رقم در چهار ماهه منتهی به این زمان به ترتیب 541، 510 و 530 همت برآورد شده است.وی افزود: میانگین ارزش بازار فملی، فولاد مبارکه و هلدینگ خلیج فارس در سه ماهه منتهی به 17 شهریور 1403 به ترتیب 539، 503 و 526 بوده و در دو ماهه منتهی به این زمان فملی و هلدینگ خلیج فارس دارای میانگین ارزش بازار تقریبا مساوی و به ارزش 532 همت بودند و فقط در یک ماهه منتهی به این زمان این رتبه جابه جا شده است.

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری آتیه اندیشان مس تصریح کرد: در حال حاضر شرکت ملی صنایع مس ایران یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در بازار سرمایه ایران با تولید سالانه 300 هزار تن کاتد است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مهم‌ترین طرح‌های توسعه شرکت اشاره کرد و گفت: ساخت کارخانه تغلیظ دره زار با تولید سالانه 143 هزار تن کنسانتره مس با عیار 26 درصد در مجتمع مس سرچشمه که تا پایان سال گذشته بیش از 95 درصد پیشرفت داشته و فازهای 3 و 4 کارخانه تغلیظ سرچشمه با تولید سالانه 676 هزار تن کنسانتره مس(هر فاز 338 هزار تن در سال) با عیار متوسط 22 درصد و 12 هزار و 100 تن کنسانتره مولیبدن( هر فاز 6050 تن در سال) با عیار 54 درصد از جمله این طرح هاست.

زه‌تابیان، پروژه‌های دیگر از جمله پروژه ریخته‌گری با تولید سالانه 130 هزار تن مفتول مسی 8 میلیمتری، احداث کارخانه تغلیظ مس چاه فیروزه با تولید سالانه 100 هزار تن کنسانتره مس، احداث کارخانه فلوتاسیون سرباره خاتون‌آباد با تولید سالانه 36 هزار تن کنسانتره مس، احداث کارخانه تغلیظ فاز 2 و پایلوت پلنت مجتمع مس میدوک با تولید سالانه 155 هزارتن کنسانتره مس و ساخت کارخانه تغلیظ فاز 3 مجتمع مس میدوک با تولید سالانه 300 هزار تن کنسانتره مس با عیار 22 درصد را یادآور شد و اظهار کرد: احداث کارخانه آهک خاتون آباد با تولید سالانه 147 هزار تن آهک پخته و تولید سالانه 28 هزار تن آهک هیدراته، احداث کارخانجات کاتد سونگون با تولید سالانه 200 هزار تن مس کاتدی، احداث کارخانه تغلیظ فاز 3 سونگون با تولید سالانه کنسانتره مس به میزان 450 هزار تن با عیار 24.8 درصد و کنسانتره مولیبدن به میزان 3500 تن در سال و همچنین احداث کارخانه تولید اسید فسفریک بندرعباس با تولید سالانه360 هزار تن اسید فسفریک از دیگر طرح ها و پروژه‌ها به شمار می‌رود.

رونق سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازارهای فرابورس ایران

ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در فرابورس ایران (ETF) طی آخرین ماه تابستان جاری نسبت به شهریورماه سال گذشته 47 درصد رشد را تجربه کرد.

به گزارش جهان معدن و به نقل از  مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، پرونده شهریورماه در بازارهای فرابورس در حالی بسته شد که طی این مدت شاخص کل با رشد 5 درصدی توانست در کانال 21 هزار واحد تثبیت شود. به این ترتیب آیفکس طی 17 روز کاری شهریورماه با بیش از هزار واحد افزایش، در سطح 21 هزار و 848 واحدی قرار گرفت.

در این مدت ارزش بازار فرابورس هم نزدیک به 5 درصد (4.7) رشد را تجربه کرد و به بیش از 2.3 میلیون میلیارد تومان رسید.

روند حجم و ارزش معاملات به طور میانگین روزانه

نگاهی به روند ارزش و حجم کل معاملات در ماه گذشته نشان می‌دهد به طور میانگین روزانه 7.1 میلیارد برگه انواع دارایی مالی به ارزش بیش از 41 هزار میلیارد تومان دادوستد شده است.

بررسی میانگین روزانه معاملات به تفکیک نیز حاکی از دادوستد روزانه 2.8 میلیارد برگه سهم به ارزش بیش از یک هزار میلیارد تومان است. همچنین به طور میانگین روزانه 412 میلیون اوراق مالی اسلامی به ارزش 35 هزار میلیارد تومان طی این مدت جابه‌جا شده است.

طی مدت مورد بررسی به صورت روزانه 3.8 میلیارد واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به ارزش نزدیک به 5 هزار میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفتند. متقاضیان و فروشندگان اوراق تسهیلات مسکن هم در این مدت به صورت روزانه حدود 302 هزار ورقه را به ارزش 34 میلیارد و 800 میلیون تومان دست به دست کردند.

آمار معاملات شهریور در یک نگاه

بازارهای فرابورس طی 17 روز معاملاتی شهریورماه میزبان دادوستد بیش از 121 میلیارد و 835 میلیون برگه انواع دارایی مالی به ارزشی بالغ بر 711 هزار میلیارد تومان طی 2.3 میلیون نوبت مبادلاتی بودند.

رتبه‌بندی ارزش معاملات در بازارهای سهامی فرابورس نشان می‌دهد طی این مدت بیشترین ارزش معاملات متعلق به بازار دوم با دادوستد بیش از 7 هزار میلیارد تومان سهام بوده است. پس از آن بازار اول با معاملات 5 هزار میلیارد تومانی قرار دارد.

همچنین بازار نوآفرین در این مدت با ارزش معاملاتی 84 میلیارد تومانی رشد 163 درصدی را نسبت به شهریور پارسال ثبت کرده است.

ارزش معاملات بازار ابزارهای مشتقه هم با 107 درصد رشد نسبت به شهریور 1402 به بیش از 255 میلیارد تومان رسید.

گفتنی است طی این مدت در بازار پایه فرابورس بیش از 4 هزار و 400 میلیارد تومان سهام دست به دست شد. همچنین ارزش معاملات بازار توافقی 79 میلیارد تومان بود.

معاملات بازار ابزارهای نوین مالی زیر ذره‌بین

ارزش معاملات در بازار ابزارهای نوین مالی در ماه گذشته بیش از 694 هزار میلیارد تومان بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل افت 28 درصدی داشت.

ارزش معاملات به تفکیک ابزارهای مالی در این بازار نشان می‌دهد بیش از 608 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی در این بازار دادوستد شده که افت 33 درصدی را نسبت به شهریور 1402 تجربه کرده است.

این در حالی است که طی این مدت نزدیک به 85 هزار میلیارد تومان واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در این بازار خریدوفروش شده که افزایش 47 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

همچنین ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن با دو درصد رشد بیش از 590 میلیارد تومان بوده است.

صنایع پیشرو معاملات؛ شیمیایی‌ها در صدر

در ادامه این گزارش به بررسی صنایع پیشرو معاملات پرداخته شده است.

به این ترتیب طی ماهی که گذشت ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام بیش از 11 هزار و 300 میلیارد تومان بوده که 11 درصد از این معاملات به گروه محصولات شیمیایی اختصاص داشته است.

در مجموع 40 درصد ارزش معاملات خرد بازار سهام فرابورس متعلق به 5 صنعت محصولات شیمیایی، سرمایه‌گذاری‌ها، خودرو و ساخت قطعات، فلزات اساسی و انبوه‌سازی، املاک و مستغلات بود.

پایان نیمه اول 1403؛ نگاهی به کارنامه 6 ماهه

بر اساس این گزارش در 114 روز کاری نیمه اول امسال بیش از 715 میلیارد برگه انواع دارایی مالی به ارزش بالغ بر 6.7 میلیون میلیارد تومان در بیش از 20 میلیون نوبت مبادلاتی دادوستد شد.

گفتنی است طی این مدت در حالی حجم و ارزش معاملات در قالب سرمایه‌گذاری مستقیم نسبت به نیمه اول سال قبل، کاهشی بود که حجم و ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نسبت به شهریور سال 1402 به میزان 8 درصد افزایش داشته که حاکی از اقبال سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است.

به این ترتیب که در نیمه اول امسال بیش از 362 میلیارد واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری به ارزشی بالغ بر 437 هزار میلیارد تومان مورد خریدوفروش قرار گرفته‌اند که افزایش 6 درصدی در حجم و 8 درصدی در ارزش را داشتند.

در دومین هفته شهریورماه 1403 رقم خورد رشد آیفکس و ارزش بازار فرابورس ایران

بازارهای فرابورس طی معاملات هفته منتهی به شانزدهم شهریورماه جاری در پی بهبود نسبی تقاضا، افزایش شاخص کل و ارزش بازار را رقم زدند.

به گزارش جهان معدن و به نقل از  مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، در سه روز کاری هفته منتهی به 16 شهریورماه، سرمایه‌گذاران بازارهای فرابورسی روند معاملاتی مثبتی را رقم زدند که نتیجه آن رشد 1.1 درصدی شاخص کل فرابورس و بزرگ شدن نزدیک به یک درصدی ارزش بازار است.

به این ترتیب در روز انتهایی هفته گذشته آیفکس در سطح 21 هزار و 236 واحدی قرار گرفت و ارزش بازار فرابورس نیز رقم 2.3 میلیون میلیارد تومان را ثبت کرد.

در این مدت همچنین حدود 19 میلیارد و 500 میلیون برگه انواع دارایی مالی در 425 هزار نوبت معاملاتی، خریدوفروش شد که ارزش بیش از 50 هزار میلیارد تومانی را رقم زد.

رشد 50 درصدی معاملات بازار دوم

بررسی ارزش معاملات به تفکیک بازارها نشان می‌دهد طی این مدت بیشترین ارزش معاملات در بازار دوم فرابورس انجام شد. به این ترتیب که بیش از 1800 میلیارد تومان معاملات در این بازار به ثبت رسید که رشد 50 درصدی داشت.

همچنین بازار اول با معاملاتی به ارزش بالغ‌بر 762 میلیارد تومان رتبه دوم را به خود اختصاص داد. ارزش معاملاتی بازار پایه نیز در سه روز کاری هفته‌ای که گذشت به 605 هزار میلیارد تومان رسید.

نگاهی به سایر بازارهای فرابورس نیز حاکی از آن است معاملاتی به ارزش 29 میلیارد تومان در بازار ابزارهای مشتقه به ثبت رسیده است.

از سوی دیگر بیش از 47 هزار میلیارد تومان اوراق در بازار ابزارهای نوین مالی خریدوفروش شد که این ارزش مبادلاتی کاهش 9 درصدی را نسبت به هفته ماقبل داشت.

طی هفته‌ای که گذشت ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام به بیش از 1800 میلیارد تومان رسید که شش صنعت نیمی از این رقم را به خود اختصاص دادند.

به این ترتیب که گروه‌های استخراج کانه‌های فلزی، محصولات شیمیایی، سرمایه‌گذاری‌ها، محصولات غذایی، خودرویی‌ها و انبوه‌سازی در مجموع 50 درصد ارزش معاملات خرد را طی هفته دوم شهریورماه از آن خود کردند.

تغییر جهت ملایم آیفکس

بازار هفته گذشته باوجود یک روز تعطیلی، شاهد روند معاملاتی نسبتا مثبت و متعادل بود. این شرایط باعث شد تا شاخص کل فرابورس طی این 4 جلسه معاملاتی با تغییر جهتی ملایم بتواند یک درصد رشد کند و در عدد 21 هزار واحد قرار بگیرد. همچنین ارزش بازار فرابورس هم طی این مدت 1.3 درصد بالا رفت و در عدد 2.3 میلیون میلیارد تومان قرار گرفت.


به گزارش جهان معدن و به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، در هفته منتهی به 9 شهریورماه و در 4 روز معاملاتی در مجموع بازارهای فرابورس نزدیک به 23 میلیارد برگه انواع دارایی مالی به ارزشی بالغ‌بر 55 هزار و 650 میلیارد تومان درد 535 هزار تعداد، دادوستد انجام‌شده است.


ارزش معاملات به تفکیک بازارها

ارزش معاملات به تفکیک بازارها نشان می‌دهد طی این مدت بازار دوم شاهد معاملات بیشتری بود. در این بازار بیش از یک هزار و 250 میلیارد تومان خریدوفروش سهام ثبت شد که رشدی 23 درصدی داشت.

همچنین در بازار اول فرابورس هم 820 میلیارد تومان دادوستد به ثبت رسید. ارزش معاملات بازار نوآفرین 9 میلیارد تومان بود.

رونق در ابزارهای مشتقه

دادوستدها در بازار ابزارهای مشتقه نیز پر رونق بود. در این بازار 0.4 میلیون برگه قرارداد به ارزشی بالغ‌بر 119 میلیارد تومان به ثبت رسید که رشدی 51 درصدی در حجم و 152 درصدی در ارزش را ثبت کرد.


ارزش معاملات بازار پایه فرابورس نیز در این مدت با کاهشی 33 درصدی به عدد 489 میلیارد تومان رسید.

طی هفته مورد بررسی در بازار توافقی فرابورس معاملاتی به ارزش 40 میلیارد تومان ثبت شد که نسبت به هفته ماقبل 695 درصد بیشتر شده است.


رشد معاملات گواهی تسهیلات مسکن

این گزارش حاکی است دادوستدهای اوراق گواهی تسهیلات مسکن در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران طی اولین هفته شهریورماه با رشد و رونق همراه شد.


در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس بیش از 1.7 میلیون برگه اوراق تسهیلات مسکن به ارزش 188 میلیارد تومان دادوستد شد که افزایش 20 درصدی در حجم و 15 درصدی در ارزش را معاملات را ثبت کرد.


جزییات معاملات ابزارهای نوین مالی فرابورس نشان می‌دهد طی این مدت 12 میلیارد و 800 میلیون برگه به ارزش 52 هزار میلیارد تومان دادوستد ثبت شده که نسبت به هفته ماقبل کاهش در حجم و ارزش معاملات داشته است.


گفتنی است طی این مدت در این بازار 36 میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی و 16 هزار میلیارد تومان واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله، خریدوفروش شد.

نیمی از معاملات خرد سهام متعلق به 6 گروه

ادامه بررسی روند معاملات هفته گذشته نشان می‌دهد طی این مدت ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام نزدیک به یک هزار و 900 میلیارد تومان بود که حدود نیمی از آن متعلق به 6 صنعت بود.

به این ترتیب که صنایع استخراج کانه‌های فلزی، سرمایه‌گذاری‌ها، محصولات شیمیایی، فلزات اساسی، صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله و خودرویی‌ها در مجموع بیش از 48 درصد ارزش معاملات خرد را به خود اختصاص دادند.

توافق برای انتشار اوراق تبعی توسط 20 ناشر برتر فرابورسی

صبح امروز جلسه مدیران 20 ناشر برتر فرابورسی با حضور مدیرعامل و معاونان فرابورس و نیز مدیران سازمان بورس درخصوص انتشار اوراق تبعی برگزار شد.

 

به گزارش جهان معدن و به نقل از  مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، در جلسه برگزار شده میان ناشران برتر فرابورسی و مدیران سازمان بورس و فرابورس توافقاتی در خصوص انتشار اوراق تبعی با هدف حمایت از بازار با 50 درصد سود تضمین شده، صورت گرفت.

 

شایان ذکر است با توجه به مصوبه هفته گذشته شورای عالی بورس مبنی بر اینکه 50 درصد سود اوراق تبعی منتشرشده توسط ناشران باید از سوی صندوق تثبیت بازار تضمین شود؛ مشارکت در این طرح برای ناشران با 50 درصد هزینه صورت می‌گیرد.

 

بر اساس توافقات، این اوراق 12 یا 18 ماهه منتشر خواهد شد و مقرر شده تا ناشران در اسرع وقت نسبت به انتشار این اوراق اقدام کنند.

 

این گزارش حاکی است، فهرست 20 ناشر برتر فرابورسی که به این جلسه دعوت شده بودند به شرح زیر است:

 

شرکت صنعتی و معدنی گل گهر

 

شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید

 

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات

 

شرکت پارس تامین مجد

 

شرکت پتروشیمی پارس

 

شرکت گروه پتروشیمی تابان فردا

 

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس

 

شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان

 

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو

 

بانک صادرات ایران

 

شرکت فولاد مبارکه سپاهان

 

شرکت گروه صنایع پیشران انتخاب

 

شرکت کاوندگان قشم

 

شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری

 

شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین

 

سازمان تامین اجتماعی

 

گروه سرمایه‌گذاری غدیر

 

شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر

 

شرکت ایران خودرو

خزانه ملت در راه است

صندوق سرمایه‌گذاری مختص اوراق دولتی ملت به عنوان اولین صندوق سرمایه‌گذاری مختص اوراق دولتی شبکه بانکی کشور است که به زودی با نماد «خزانه ملت» در بازار سرمایه پذیره‌نویسی خواهد شد.

به گزارش جهان معدن و به نقل از روابط عمومی شرکت تامین سرمایه بانک ملت؛این صندوق، از نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت با ساختار قابل معامله (ETF) است که ۱۰۰ درصد منابع آن در اوراق بهادار با درآمد ثابت، اوراق مرابحه دولت، اسناد خزانه اسلامی، گواهی سپرده بانکی و سپرده‌های بانکی سرمایه‌گذاری خواهد شد. بنابراین باتوجه به ترکیب دارایی‌های صندوق مختص اوراق دولتی، صندوق مذکور تنها صندوق سرمایه‌گذاری بدون پرتفوی سهامی و فاقد ریسک می‌باشد.

 

صندوق مذکور تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار و تنها صندوق سرمایه‌گذاری مختص اوراق دولتی با مجوز و تحت نظارت بانک مرکزی می‌باشد.

 

مدیر صندوق شرکت تامین سرمایه بانک ملت است و ۹۰ درصد سهام ممتاز آن متعلق به بانک ملت و باقیمانده متعلق به شرکت تامین سرمایه بانک ملت می‌باشد. بازارگردان صندوق، صندوق اختصاصی بازارگردانی ملت به عنوان دومین صندوق بازارگردانی بازار سرمایه از لحاظ خالص ارزش دارایی (AUM) می‌باشد.

 

کلیه سرمایه‌گذارانی که دارای کد بورسی هستند می‌توانند از طریق کارگزاری‌های بورسی نسبت به خرید واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق مذکور اقدام نمایند.