06 مرداد 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious

مارجین کال زیر ذره بین مدیران بازارسرمایه

نخستین نشست تحلیل فیلم سینمایی در حوزه مالی و اقتصادی با عنوان مارجین کال، با میزبانی امین آذریان، کارشناس بازارسرمایه، مجری و متولی این برنامه و با حضور امیر تقی‌خان تجریشی، عضو هیات مدیره گروه مالی فیروزه – امید معلم، سردبیر دنیای تصویر و فعالان بازارسرمایه و سینما در تاریخ 12 تیرماه 1403 برگزار شد؛ لازم به ذکر است که حامیان این نشست شرکت سبدگردان داریک پارس و دانشگاه تهران هستند.

به گزارش جهان معدن؛ در ابتدای این برنامه امین آذریان، کارشناس بازارسرمایه، مجری و متولی نشست تحلیل فیلم سینمایی مارجین کال گفت: این فیلم روایتی پراضطراب از ثانیه های سقوط یک بانک در بحران اقتصادی آمریکاست که با بهره گیری از عناصر سینمایی توانسته تا مخاطب خاص و عام را مجذوب خود کند.

این کارشناس بازارسرمایه در ادامه افزود: کارگردان این فیلم باتوجه به شناختی که از سرمایه گذاری و مباحث اقتصادی دارد، اثر تقابل سوت های محیطی بر افراد متخصص و کارشناس با آدم های تازه کار را نشان می دهد. همچنین در فیلم مذکور نشان می دهد که صدای هلیکوپتر برای افراد غیرحرفه ای بسیار استرس زا و بر هم زننده آرامش است؛ در نتیجه باید حواسمان به موضوعات مختلف و ریسک ها باشد، اما در عین حال هیجان زده نشویم.

وی عنوان کرد: لازم به ذکر که گفته شود پدر چاندور کارگردان این فیلم یکی از بانکدار های سرمایه گذاری در امریکا بوده و چاندور با این فرایندها و اتفاق ها زندگی کرده است.

به گفته آذریان: در کشور ما این تصور وجود دارد که بصورت دستوری باید فیلمی در حوزه بورس ساخته شود که اشتباه است؛ این دستوری بودن هیچ شباهتی به مفهوم کلی سینما ندارد؛ چراکه وقتی به ادبیات و موضوع مورد نظر تخصص و اشراف نداشته باشید، خروجی اثرگذار نیست. گویی فیلم نامه نویس مجبور به گنجاندن مفهومی در قصه خود بوده و همه موارد حالت فانتزی و اضافه شده است.

امید معلم، سردبیر دنیای تصویر اظهار داشت: این فیلم بیانگر ساخت صحیح فیلم در آمریکاست؛ چراکه سفارشی نیست و نشات گرفته از دغدغه و سواد سازنده است. باید گفت در آمریکا، فیلم‌ساز ابتدا دغدغه ای را پیدا کرده و به شکل صحیح به این موضوع ورود پیدا کرده است؛‌ در نتیجه فیلمی که ساخته شده هدفمند است.

وی در ادامه افزود: این فیلم یک مستند واقعی است که به یک درام جذاب بدل شده و بدون اکشن هم هیجان انگیز است. به نظر می رسد فیلم مارجین‌کال برغم مفاهیم تخصصی برای مخاطب عادی هم قابل درک است و مقبول شده؛ به همین دلیل می بینیم که نمره imdb آن 7.1 از 10 است؛ در حقیقت فیلمنامه به شکلی نوشته شده است که در لبه نگه داشتن مخاطب تخصصی و مخاطب عام خواهد بود.

سردبیر دنیای تصویر اظهار داشت: نکته جالب دیگر فیلم سن کاراکترهاست که می توان به آن توجه ویژه داشت؛ سن کم بازیگران است؛ همچنین شاید برایتان سوال شود که چرا روند قصه در چند روز نمی گذرد و تنها در یک روز روایت می شود؟ در اصل جذابیت این فیلم همین است؛ این که مشکلی آنقدر حیاتی ایجاد شده که ساعت 3 صبح همه باید جمع شوند و حتی رئیس با هلیکوپتر می آید و این اوج قدرت فیلم است که مخاطب را همان ابتدا درگیر می کند.

امیر تقی خان تجریشی عضو هیات مدیره گروه مالی فیروزه تصریح کرد: در این فیلم شاهد هستیم که چگونه رفتارها، بحران را رقم می‌زنند؛ در سازمانی که نقطه نقل قصه فیلم است، کوچک ترین و غیرضروری ترین موضوعات مورد توجه قرار دارند، اما موضوع اصلی نادیده گرفته شده است؛ در نتیجه شاهد آن هستیم که چگونه مدیر بحران به راحتی اخراج و شرکت به ورطه بحران کشیده می شود.

به گفته وی؛ از اقدامات مهم سینما، ورود به حوزه های تخصصی است که شاید به شکل عادی برای مردم قابل هضم نباشد؛ به نظر می رسد درک و فهم آسان موضوعات تخصصی برای مخاطب عام از اقدامات ویژه سینماست.

تجریشی خاطرنشان کرد؛ سینما باید بتواند موضوعاتی چون سقوط بورس را برای مردم به تصویر بکشد؛ باید  گفت نقاط قوت جامعه آمریکا، سینمای پویای آن است که هشدار رو به جلو می دهد؛ در چنین شرایطی مسئول خوب اجازه می دهد که سینما حرف خودش را بزند و به آن توجه می کند.

این مدیر خوشنام عنوان کرد: استفاده از کلاس و کتاب، دست یابی به بخش عمیقی از دانش است که برخلاف گشتن در فضای مجازی توهمی از دانش را به دلیل برخورداری از یک دانش غیرواقعی و سطحی رقم نمی زند؛ در نتیجه سینما می تواند کتاب را برای افرادی که فرصت مطالعه ندارند؛ به شکل ساده تر توضیح دهد وکمک می‌کند تا فجایع تکرار نشوند. همچنین مشکل ما در ایران این است که مسائل را به جای مطرح کردن و درس گرفتن با تبدیل کردن به مسائل امنیتی پنهان کنیم.

این پیشکسوت بازارسرمایه بیان داشت: موضوعی که در این فیلم بارها و بارها به آن اشاره می شود؛ بازاری است که نیازمند تصمیمات سریع و خشن است.

از این رو؛ تمامی کاراکترهای این فیلم دنبال ارتقا هستند و مسائل مالی در زندگیشان برجسته است.

وی اشاره کرد: یکی از دلایلی که پول زیادی در آمریکا برای سینما صرف می شود، این است که نوابغ در حوزه‌های دیگر نروند؛ در نتیجه حضور نابغه ها در فضای فرهنگی باعث ارتقای آن جامعه است. همچنین نقدی که به این فیلم می توان داشت؛ این است که سیستم طوری طراحی شده که عمده پول دارها، پول دارترها و میانه ها به طبقه های پایین تر سقوط می کنند.

امین آذریان – میزبان نشست تحلیل فیلم سینمایی مارجین کال در پایان این برنامه گفت: یکی از درس هایی که این فیلم در خود دارد، این است که تفاوت مدیران رده بالا و مدیران میانی و پایینی را برجسته می سازد؛ افراد بالای سازمان عمدتا ریسک هایی را می پذیرند که افراد رده پایین و میانی چنین نمی کنند .باید گفت فرق مدیر ارشد با سایرین همین است؛ همچنان که در دنیای واقعی می بینیم که چگونه ایلان ماسک بخش قابل توجهی از سرمایه خود را برای خرید توئیتر هزینه می کند؛ کاری که آدم های معمولی نمی کنند. باید گفت آدم های این فیلم همچون کاراکترهای داستایوفسکی خاکستری اند و موضوعاتی چون سرمایه گذاری بانکداری، مدیریت ریسک، اتیکال دیلما، سرعت تصمیم گیری در جلسات ضروری از جمله درس هایی است که این فیلم به تصویر می کشد.

 

عرضه ۳۱۹ هزار تن مقاطع فولادی در بورس کالا

تالارهای بورس کالای ایران در روز چهارشنبه ۹ ادریبهشت ماه میزبان عرضه ۴۸۴ هزار و ۳ تن انواع کالا و محصول هستند. بیشترین عرضه امروز به میزان ۳۱۹ هزار تن مربوط به مقاطع فولادی است که در تالار صنعتی انجام می شود.

 

به گزارش جهان معدن ، به این ترتیب در تالار محصولات صنعتی و معدنی ۲۶۷ هزار و ۷۴۶ تن میلگرد، ۲۹ هزار و ۹۸۰ تن تیرآهن و ۲۱ هزار و ۶۰۰ تن ورق گرم عرضه می شود.

تالار پتروشیمی و فرآورده های نفتی عرضه ۲۷ هزار و ۹۵۵ تن مواد پلیمری و شیمیایی را تجربه کرد.

تالار صادراتی نیز شاهد عرضه ۵۰ هزار و ۸۵۰ تن قیر و ۵۰ هزار تن کنسانتره سنگ آهن است.

در تالار حراج باز ۵ هزار تن وکیوم باتوم، یک هزار و ۱۰۰ تن دی اتیل هگزانول، ۸۰۰ تن ارتوزایلن، ۷۶۸ تن استایرن منومر، ۵۵۰ تن منومر وینیل استات و ۱۴۴ تن متیلن دی فنیل دی ایزوسیانات خالص روی تابلو می رود.

۳ هزار عدد ضایعات مونتاژی خودرو، ۸۰۸ عدد بشکه خالی، ۲۰ هزار تن ضایعات مخلوط نرمه گندله و لجن آهن اسفنجی، ۴ هزار تن ضایعات پوسته اکسیدی، یک هزار تن ضایعات نرمه آهن اسفنجی، یک هزار تن ضایعات ته تاندیش، یک هزار تن ضایعات ته پاتیل، ۲۰۰ تن ضایعات پلیمری، ۱۵۷ تن ضایعات فولادی، ۱۰۹ تن ضایعات فلزی واگنی، ۲۰ تن شمش منیزیم، ۱۶ تن ضایعات پلاستیکی و ۸ تن ضایعات مسی در بازار فرعی عرضه می شود.

بازدید “معاون سازمان بورس اوراق بهادار” و “مدیرعامل و اعضای هیات مدیره بورس کالای ایران” از شرکت مجتمع فولاد خراسان

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران و عضو هیات مدیره‌ «بورس اوراق بهادار» به همراه مدیرعامل و اعضای هیات مدیره «بورس کالای ایران»، با حضور در نیشابور از خطوط تولید بزرگ‌ترین فولادساز شرق کشور بازدید کردند.

به گزارش جهان معدن و به نقل از روابط عمومی فولاد خراسان ؛ جمعی از اعضای ارشد سازمان بورس اوراق بهادار و بورس کالای ایران پیش از ظهر امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه، از خطوط تولید مختلف شرکت فولاد خراسان شامل واحدهای گندله‌سازی، احیامستقیم، فولادسازی و نورد بازدید کردند.

فولاد خراسان در عمل به تعهدات خود به موازین و ساختارهای عرضه و تقاضا در بزرگ‌ترین بازار کالایی ایران جزو شرکت‌های برتر کشور است و داد و ستد در این بازار با هدف حفظ منافع و مصالح عمومی در دستور کار شرکت قرار دارد.

عرضه ۳۱۲ هزار تن شمش بلوم و تختال در بورس کالا

تالارهای بورس کالای ایران روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه میزبان عرضه ۶۰۱ هزار و ۶۰۴ تن انواع کالا و محصول است. بیشترین عرضه مربوط به شمش بلوم و تختال است که قرار است درمجموع ۳۱۲ هزار و ۹۴۱ تن از این محصولات در بورس کالا روی تابلو برود.

به گزارش جهان معدن ، تالار محصولات صنعتی و معدنی میزبان عرضه ۲۴۲ هزار و ۹۴۱ تن شمش بلوم، ۷۰ هزار تن تختال، ۳ هزار تن ورق سرد و ۴۰ تن مس کاتد است.

 

در تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی نیز ۴۱ هزار و ۸۲۰ تن مواد پلیمری، شیمیایی و قیرعرضه می شود.

تالار حراج باز هم میزبان عرضه ۵۰۶ تن پلی‌وینیل‌کلراید است.

تالار سیمان هم عرضه ۱۹۰ هزار و ۹۶۰ تن سیمان را تجربه می کند.

۳۴ هزار و ۶۰۰ تن قیر و ۱۳ هزار تن گوگرد گرانوله در تالار صادراتی روی تابلو می رود.

بازار فرعی شاهد عرضه ۵ هزار و ۱۹۸ تن شمش بلوم، روغن نیمه سنگین پایه قطرانی، روغن سبک پایه قطرانی، تراورس چوبی فرسوده، الیاف استیپل پلی استر و الیاف استیپل اکریلیک است.

یکه تازی شرکت فولاد خوزستان در رهبری بازار شمش و اسلب ایران در سال ۱۴۰۲

شرکت فولاد خوزستان در سال ۱۴۰۲، بزرگ‌ترین تامین‌کننده نیاز بازار داخلی به شمش فولادی و اسلب بوده است و با فاصله قابل توجه نسبت به رقبا، ۱۹ درصد بازار شمش ایران و ۳۵ درصد بازار اسلب ایران را به خود اختصاص داده است.

به گزارش جهان معدن ؛ حجم کل معاملات شمش فولادی در بورس کالا در سال ۱۴۰۲، ۷ میلیون و ۹۴ هزار تن بوده است که از این معاملات بیش از ۱ میلیون و ۳۴۳ هزار تن آن، یعنی ۱۹ درصد کل حجم معاملات شمش در بازار داخلی، مربوط به عرضه‌های صورت‌گرفته توسط فولاد خوزستان بوده است.

 همچنین فولاد خوزستان سهم بی‌بدیلی در تلمین اسلب فولادی کشور داشته است و ۸۲۰ هزار تن اسلب از طریق رینگ داخلی بورس کالا جهت تامین نیازهای نوردکاران محصولات تخت فولادی به بازار تزریق کرده است که حاکی از سهم ۳۵ درصدی این شرکت از کل معاملات اسلب در ایران است. کل حجم معاملات اسلب در بورس کالا بیش از ۲.۳ میلیون تن بوده است.

 فولاد خوزستان علی‌رغم محدودیت‌های انرژی در سال گذشته که باعث از دست رفتن ۵۴۰ هزار تن از تولید برنامه‌ریزی‌شده این شرکت تنها در تابستان سال ۱۴۰۲ به دلیل محدودیت‌های برق شد، توانست با مدیریت صحیح و تلاش شبانه‌روزی تمام کارکنان خود، نیازهای بازار داخلی فولاد را به بهترین نحو تامین کند.

«تفارس» متعهد پذیره‌نویسی و بازارگردانی اوراق اجاره نماد تابان 14 شد

شرکت تامین‌ سرمایه خلیج‌فارس از پذیرش تعهد پذیره‌نویسی و بازارگردانی اوراق اجاره شرکت گروه پتروشیمی تابان فردا خبر داد.
به گزارش جهان معدن و به نقل از شرکت تامین سرمایه خلیج‌فارس طی اطلاعیه‌ای در کدال اعلام کرد که پذیره‌نویسی و بازارگردانی اوراق اجاره شرکت گروه پتروشیمی تابان فردا (سهامی عام) با نماد تابان 14 را برعهده گرفته است.
مبلغ این تعهد پذیره‌نویسی و بازارگردانی 15 هزار میلیارد ریال با نرخ سود سالانه 23 درصد بوده که درآمد آن جمعاً به مبلغ 5،746،500 میلیون ریال که شامل 328،500 میلیون ریال درآمد تعهد پذیره‌نویسی که بلافاصله پس از پذیره‌نویسی و مبلغ 5،418،000 میلیون ریال درآمد بازارگردانی اوراق است که طی 4 سال شناسایی خواهد شد.
تاريخ پذيرش تعهد پذیره‌نویسی از 22 اسفند ماه 1402 به مدت سه روز کاری است.

معاون بازرگانی هلدینگ سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران خبر داد: استقبال بازار از عرضه 12 هزار تنی محصولات جدید صنایع شیمیایی ایران در بورس انرژی

معاون بازرگانی هلدینگ سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران با اشاره به فروش موفقیت‌آمیز محصولات این هلدینگ در جدیدترین عرضه بورس انرژی گفت: خوشبختانه موفق شدیم با افزایش تقریباً دو برابری حجم عرضه و رشد تقاضا نسبت به عرضه‌های گذشته؛ یک محموله 12 هزار تنی شامل 7 هزار تن رافینیت و 5 هزار تن هوی‌اند را به صورت سبد کالایی در رینگ صادراتی بورس انرژی به فروش برسانیم.
به گزارش جهان معدن و به نقل ا ز روابط‌عمومی و امور بین‌الملل هلدینگ سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران؛ غلامرضا مؤذنی با اشاره به جدیدترین عرضه محصولات این هلدینگ در بورس انرژی اظهار کرد: با توجه به اینکه این هلدینگ برای تولید محصولات جدید خود نظیر رافینیت، هِوی‌اِند و لایت‌اِند موفق به تأمین نفت سفید از منابع جدید و متفاوت با منابع قبلی خود شد و مسئولیت فروش این محصولات جدید را نیز خود بر عهده گرفت؛ در ادامه فرآیند برنامه‌ریزی و تحقیقات بازار گسترده‌ای برای فروش بهینه این محصولات انجام شد.
وی افزود: در نتیجه استراتژی فروش نشات گرفته از این فرآیند تحقیقات و برنامه‌ریزی؛ طی یک مرحله موفق به عرضه موفق محموله 6 هزار تنی در رینگ صادرات بورس انرژی شدیم که امیدوارکننده بود. در جدیدترین بخش عرضه محصولات خود موفق شدیم با افزایش حجم عرضه نسبت به عرضه‌های گذشته؛ یک محموله 12 هزار تنی شامل 7 هزار تن رافینیت و 5 هزار تن هوی اند را به صورت سبد کالایی در رینگ صادراتی بورس انرژی به فروش برسانیم که موفقیت خیلی خوبی محسوب می‌شود. اهمیت این موفقیت زمانی بیشتر مشخص می‌شود که بدانیم پیشتر احساس مثبتی از فروش موفق این محصولات در بازار وجود نداشت، اما در نتیجه این عرضه موفق مشتریان دیگری برای خرید بخش بعدی محصولات در روزهای آینده اعلام آمادگی کردند.

معاون بازرگانی هلدینگ سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران تصریح کرد: این عرضه از جهات مختلف با عرضه قبلی محصولات جدید صنایع شیمیایی در بورس متفاوت بود. فارغ از افزایش تقریباً دو برابری حجم عرضه و رشد تقاضا برای خرید محصولات؛ بر خلاف عرضه تک محصولی پیشین، سبدی متشکل از دو محصول در رینگ صادراتی بورس انرژی ارائه شد. در تلاشیم در آینده تعداد محصولات این سبد را به سه محصول افزایش دهیم.
موذنی خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده و سیاست‌های در پیش گرفته شده در حوزه فروش؛ امیدواریم بتوانیم در مراحل بعدی حجم فروش را افزایش داده و ضمن افزایش تعداد خریداران محصولات این هلدینگ، یک مسیر مستمر عرضه محصولات در رینگ صادراتی بورس انرژی را در پیش بگیریم.

گفتنی است هلدینگ سرمايه‌گذاری صنايع شيميايی ايران از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آلکیل‌ بنزن خطی، آلکیلات سنگین و نرمال پارافین در منطقه خاورمیانه است که با در اختیار داشتن بیش از ۸۰ درصدی سهم بازار داخلی آلکیل‌ بنزن خطی، در زمره صادرکنندگان نمونه کشور نیز قرار دارد. این شرکت تاکنون محصولات فناورانه موردنیاز خود را با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و نوآور داخلی بومی سازی و نیاز خود به شرکت‌های خارجی را قطع کرده است.

حضور مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس در نشست تخصصی مدیران بازار سرمایه

احسان دشتیانه مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس و عضو شورای عالی بورس، در اولین دورهمی تخصصی مدیران بازار سرمایه حضور یافت.

به گزارش جهان معدن، این نشست با حضور جمعی از مدیران بازار سرمایه و اساتید دانشگاه در سالن همایش های صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.

 

مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس و عضو شورای عالی بورس در این نشست به سخنرانی پیرامون بازار سرمایه پرداخت.