01 آبان 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious

قاچاق صادرات فولاد با کارت های بازرگانی اجاره ای

امین ابراهیمی مدیرعامل فولاد خوزستان:نفس های صنعت فولاد با تهدید حاشیه سود تولید به شماره افتاده است.صنعت فولاد پتانسیل ارزآوری 25 درصدی صادرات غیر نفتی معادل 10 میلیارد دلار سالانه را دارد.

به گزارش جهان معدن و به نقل از روابط عمومی فولاد خوزستان ؛ کارت های بازرگانی اجاره ای به وضوح همان قاچاق صادرات است که فرصت آن از تولیدکنندگان گرفته می شود.

حدود 85 درصد صادرات فولاد ایران از طریق بنادر و مسیرهای آبی انجام می شود، در حالی که زیرساخت های اسکله ای اصلا متناسب با این موضوع نیست.

آغاز عملیات افزایش ظرفیت مدول F در فولاد مبارکه اصفهان

عملیات دمونتاژ سوله ناحیه WTP فولاد مبارکه اصفهان با هدف آماده‌سازی برای اجرای فونداسیون‌های تجهیزات مدول F آغاز شد. این پروژه که با همکاری شرکت ایریتک در حال انجام است، به منظور افزایش ظرفیت تولید در این مجموعه صنعتی بزرگ طراحی شده است.

به گزارش جهان معدن و به نقل از رواط عمومی فولاد مبارکه اصفهان ؛  پروژه افزایش ظرفیت مدول F بخشی از برنامه‌های توسعه‌ای فولاد مبارکه محسوب می‌شود. هدف اصلی این طرح، ارتقاء ظرفیت تولید و بهره‌وری بیشتر است. در این مرحله، دمونتاژ سوله WTP نخستین گام در آماده‌سازی این ناحیه برای نصب تجهیزات جدید است.

همکاری شرکت ایریتک، یکی از پیشروان صنعت مهندسی و اجرا، در این پروژه بسیار مهم است. انتظار می‌رود با اتمام این پروژه، ظرفیت تولید در مدول F به طور چشمگیری افزایش یابد و فولاد مبارکه به اهداف توسعه‌ای خود نزدیک‌تر شود.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه: بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه یارانه انرژی را برای حمایت از صنعت در نظر می‌گیرند

مدیرعامل فولاد مبارکه نقش صنعت فولاد در اقتصاد کلان و جایگاه جهانی و داخلی این صنعت را تبیین کرد.

به گزارش جهان معدن و  به نقل از اکو ایران، محمدیاسر طیب‌نیا، با بیان اینکه صنعت فولاد به صنعت مادر مشهور است و زیربنای توسعه و اقتصاد در کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه است، گفت: اساساً هر کشوری در هر منطقه‌ای توسعه خود را با سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت فولاد آغاز کرده؛ همچنان که سرگذشت کشورهای توسعه‌یافته نشان می‌دهد تمامی آن‌ها ابتدا در حوزه صنعت فولاد سرمایه‌گذاری کرده و تا امروز نیز سعی کرده‌اند جایگاه خود را به‌لحاظ تکنولوژی و تولید انواع محصولات در صنعت فولاد جهان حفظ کنند.

وی با تأکید بر اینکه کشورهای درحال‌توسعه نیز امروزه در حال طی کردن همین مسیر هستند، گفت: کشورهایی مانند هند، برزیل، ترکیه و چین که شاهد رشد اقتصادی قابل‌توجهی هستند، در رده‌های اول تا دهم رنکینگ تولید فولاد جهان قرار دارند.

وی افزود: بر اساس نتایج حاصل از آمایش سرزمینی، هر بخشی دارای ظرفیت‌هایی است و باید بر اساس آن ظرفیت‌ها توسعه‌های خود را دنبال کند؛ بنابراین باید در کشورمان به‌طور مشخص پایش مجددی در زمینه صنعت فولاد داشته باشیم.

وی در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه باید برخی فعالیت‌ها در زنجیره فولاد را خود اعضای زنجیره انجام دهند گفت: به‌عنوان مثال، در حوزه معدن، در بخش اکتشاف و تجهیز معادن، ظرفیت‌های بسیار خوبی وجود دارد که باید مجوزهای لازم به فعالان این عرصه داده شود تا خود آن‌ها بتوانند خلأها و ناترازی‌های موجود در این بخش را برطرف کنند.

وی در ادامه سخنان خود به ناترازی انرژی حاکم بر صنعت کشور اشاره و تصریح کرد: بخشی از این ناترازی‌ها مربوط به زیرساخت‌هایی می‌شود که تکمیل آن متوجه دولت‌هاست؛ اما باید بپذیریم که در شرایط فعلی وضعیت دولت به‌گونه‌ای نیست که بتواند به‌تنهایی مشکل ناترازی‌ها را حل کند و در واقع این امکان به‌هیچ‌عنوان مهیا نیست. ازآنجاکه این ناترازی‌ها خسارت‌های سنگینی را به صنعت و صاحبان صنایع کشور وارد آورده است، ما در فولاد مبارکه استراتژی خود را بعد از بومی‌سازی و ساخت داخل کردن اقلام، تجهیزات و کالاهای مصرفی موردنیاز در صنعت فولاد (در حال حاضر به بیش از ۹۰ درصد خودکفایی در حوزه تأمین رسیده‌ایم)، به حوزه انرژی و خودتأمینی در این بخش معطوف ساخته‌ایم.

وی در همین زمینه گفت: حدود دو سال پیش موضوع احداث نیروگاه سیکل ترکیبی ۹۱۴ مگاواتی را مطرح کردیم و خوشبختانه امروز به جایی رسیدیم که دو فاز اول و دوم این نیروگاه وارد مدار بهره‌برداری شده است. همچنین در کنار این فعالیت، احداث نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی خورشیدی در منطقه کوهپایه و مطالعات احداث نیروگاه ۲۰۰ مگاواتی در منطقه خواف را در دستور کار قرار داده‌ایم. اکنون ۲۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی نیز آماده بهره‌برداری است و ۲۰ مگاوات دیگر نیز در هفته‌های آتی وارد مدار خواهد شد و شرایطی فراهم شده است که ماهانه ۲۰ مگاوات به بهره‌برداری خواهد رسید.

طیب‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود به سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه در توسعه میادین گازی کشور اشاره کرد و گفت: بیش از یک سال است که فولاد مبارکه برای رفع ناترازی گاز نیز وارد میدان شده و در حال حاضر در مرحله انعقاد قرارداد است.

مدیرعامل فولاد مبارکه با تأکید بر اینکه بسترسازی و ریل‌گذاری و به عبارت بهتر، هموارسازی مسیر این‌گونه فعالیت‌ها باید از سوی دولت انجام شود گفت: ازآنجاکه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاران باید توجیه‌پذیر باشد، دولت باید شرایطی فراهم کند که این اقدام برای سرمایه‌گذاران توجیه‌پذیر باشد و شرکت‌ها بتوانند با ورود به این عرصه ناترازی‌ها را جبران کنند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره ظرفیت و میزان تولید فولاد در کشور و اهداف صنعت فولاد گفت: در حال حاضر ۳۲ میلیون تن فولاد در کشور تولید می‌شود و حدود ۴۷ تا ۴۸ میلیون تن نیز ظرفیت در کشور ایجاد شده است. این در حالی است که ضریب بهره‌برداری از ظرفیت‌های ایجادشده حدود ۶۷ تا ۶۸ درصد است؛ درحالی‌که در دنیا ضریب بهره‌برداری به‌طور میانگین حدود ۷۸ درصد است؛ بنابراین ما باید به سمتی حرکت کنیم که بهره‌وری را ارتقا دهیم و از ظرفیت‌های ایجادشده، بیشتر بهره‌برداری کنیم.

وی در همین زمینه با تأکید بر اینکه فولاد مبارکه در حال حاضر با ۱۰۰ درصد ظرفیت در حال کار است و در همین شرایط سخت هم همچنان سودده بوده است گفت: ناترازی‌ها در حوزه‌های انرژی و سایر بخش‌های زنجیره تأثیر بسزایی در عدم سوددهی سایر شرکت‌ها داشته است؛ به همین دلیل است که در دنیا بسیاری از شرکت‌های فولادی کوچک‌تر در شرکت‌های بزرگ ادغام شده‌اند و مجموعه‌های ۷۰، ۱۰۰ و ۱۲۰ میلیون تنی تشکیل داده‌اند؛ بنابراین اگر می‌خواهیم این صنعت که از نقاط قوت فعلی کشور به شمار می‌آید و رشد خوبی هم داشته است بتواند همچنان بدرخشد، باید چنین اتفاقاتی در آن رقم بخورد. باید برخی ادغام‌ها و مشارکت‌ها در زنجیره فولاد کشور صورت گیرد و شرکت‌های بالادست و پایین‌دست با هم پیوند بخورند تا مجموعه‌ها بتوانند به شکل رقابت‌پذیرتری به حیات و سوددهی خود ادامه دهند. به خاطر داشته باشیم ناترازی‌های انرژی و عدم تکمیل حلقه‌های زنجیره فولاد در کشور از یک سو و اتفاقاتی که در سایر بخش‌های دنیا در عرصه رقابتیِ صنعت فولاد در حال شکل گرفتن است، از سوی دیگر، تهدیدی برای این صنعت محسوب می‌شود.

طیب‌نیا در همین زمینه افزود: همچنان که می‌دانیم کشور چین در حال حاضر با تولید بیش از یک میلیارد تن فولاد بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان است و ازآنجاکه رشد اقتصادی این کشور و همچنین سرمایه‌گذاری آن در حوزه ساخت‌وساز کاهش داشته، مصمم شده صادرات خود را افزایش دهد و امسال به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده که بتواند با افزایش ۲۵ میلیون تنی نسبت به سال قبل، صادرات خود را به ۱۱۵ میلیون تن افزایش دهد تا رکورد صادرات طی یک دهه گذشته را بشکند.

به گفته طیب‌نیا، کل مصرف فولاد کشورمان امروز ۲۵ میلیون تن است و این افزایش صادرات فولاد چین قطعاً به کشورهایی مانند کشور ما نیز سرازیر خواهد شد؛ به همین دلیل است که کشورهای منطقه نیز برای حفظ صنعت خود به‌سرعت در حال اعمال اقدامات تعرفه‌ای و بازدارنده از واردات بی‌رویه به کشور خود هستند.

مدیرعامل فولاد مبارکه ادامه داد: همان‌طور که اشاره شد، علاوه بر اقداماتی که در داخل زنجیره باید انجام شود، اقدامات بازدارنده هم باید از سوی دولت در حمایت از صنعت فولاد انجام شود. حتی کشوری مانند عراق نیز چند ماه قبل بر واردات میلگرد خود تعرفه گذاشته است؛ اما متأسفانه ما هنوز برای اعمال اقدامات بازدارنده در حوزه واردات فولاد به کشور، هیچ اقدام عاجلی صورت نداده‌ایم و متأسفانه می‌بینیم که در شش‌ماهه اول سال جاری، صادرات ما به‌شدت کاهش یافته و واردات به‌شدت افزایشی بوده است، آن هم محصولات فولادی که ما به‌هیچ‌عنوان به واردات آن‌ها نیاز نداریم. بنابراین باید در این موارد هرچه سریع‌تر تصمیم‌گیری و اقدام شود.

وی در ادامه سخنان خود ضمن ابراز ناخرسندی از برخی صحبت‌های غیرکارشناسانه و غیرمسئولانه‌ای که در حوزه سوددهی صنعت فولاد ابراز می‌شود گفت: اگر ما همه مواردمان متناسب با صنعت و اقتصاد جهانی بود به‌هیچ‌عنوان مشکلی نداشتیم؛ اما در صنعت فولادی که ما در آن چندین برابر استانداردهای جهانی نیروی انسانی را مشغول فعالیت کرده‌ایم و محدودیت‌های حمل‌ونقل و هزینه‌های سرسام‌آور آن به‌هیچ‌عنوان با سایر کشورهای پیشرو در صنعت فولاد قابل قیاس نیست، نمی‌توانیم قیمت‌گذاری‌ها را نیز متناسب با آن‌ها پیاده‌سازی کنیم. به‌عنوان مثال، هزینه حمل مواد اولیه از سایر کشورها به چین به‌مراتب پایین‌تر از حمل مواد اولیه برای فولاد مبارکه از استان‌های هم‌جوار است؛ بنابراین چگونه می‌توان انتظار داشت که قیمت‌ها نیز به‌صورت جهانی در نظر گرفته شود و بتوانیم در چنین شرایطی در عرصه بین‌المللی رقابت داشته باشیم.

وی در ادامه سخنان خود گفت: نباید فراموش کنیم که اساساً وجود منابع انرژی یکی از مزیت‌های ایجاد کارخانه‌های فولادسازی در کشورمان بوده است و به عبارت بهتر اساساً صنعت فولاد ما بر پایه انرژی‌های موجود در کشور شکل گرفته است. چنانچه این مزیت از این صنعت گرفته شود، در واقع در مسیر نابودی این صنعت گام برداشته‌ایم و میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد را نادیده گرفته‌ایم.

وی در ادامه سخنان خود در انتقاد به برخی گفته‌ها که صنعت فولاد را متهم به استفاده از رانت در حوزه‌های انرژی و معدن می‌کنند، گفت: اگر به‌دقت بنگریم جایی که انرژی مصرف می‌شود و حاصل آن توسعه زیرساخت‌های کشور، اشتغال‌زایی، توسعه صادرات، ارزآوری برای کشور و رونق اقتصادی و تأمین مواد اولیه موردنیاز برای هزاران شرکت پایین‌دست است، باید گفت اتفاقاً به‌هیچ‌عنوان این رانت محسوب نمی‌شود، بلکه یارانه‌ای است برای صنعتی که مولد و پیشران توسعه است؛ همچنان که در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه این یارانه و حمایت را برای صنعت در نظر می‌گیرند.

وی در ادامه سخنان خود گفت: درحالی‌که تولیدکننده برای تأمین اقلام مصرفی و تجهیزات و قطعات موردنیاز خود با عرضه آزاد مواجه است و پیمانکاران آن نیز در توسعه‌های شرکت، با عرضه آزاد محاسبه می‌کنند، به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانیم بگوییم به‌عنوان مثال صادرات این شرکت باید با عرضه نیمایی انجام شود. اگر بتوان مواد اولیه و اقلام یادشده را به‌صورت نیمایی به تولیدکننده داد، باید انتظار داشت که عرضه محصول و صادرات نیز به‌صورت نیمایی انجام شود. در چنین شرایطی است که تولیدکننده با شرایط سخت و عدم تداوم تولید و رقابت مواجه می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات خوب دولت طی مدت اخیر صدور مجوز استفاده از ارز نیمایی در زنجیره خود تولید بوده است گفت: با صدور چنین دستورالعملی می‌توان انتظار داشت که توسعه شرکت‌های زیرمجموعه رونق بیشتری بگیرد.

طیب‌نیا در جمع‌بندی سخنان خود گفت: ما نباید نگاهمان صرفاً در چنین صنعتی تولید فولاد باشد؛ اگرچه شکل‌گیری صنعت فولاد منجر به صنعتی شدن کشورها و از جمله کشور ما شده است، باید در نظر داشته باشیم که در حال حاضر نوآوری و استفاده از فناوری‌های نوین، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، هوشمندسازی‌ها و تحول دیجیتال افق‌های تازه‌ای را به روی صنعت گشوده است و تمامی مؤلفه‌های یادشده همانند کشور کره جنوبی به مدد این صنعت آمده است. به همین دلیل است که ما نیز در فولاد مبارکه یکی از راهبردهای اصلی شرکت را حرکت نوآورانه و تحولی در حوزه تحقیق و توسعه قرار داده‌ایم و خوشبختانه شاهد این هستیم که به‌واسطه پیوند فولاد مبارکه با مراکز علمی صنعتی و دانشگاهی اتفاقات بسیار خوبی در حال رخ دادن است. در حال حاضر با حمایت فولاد مبارکه بیش از ۵ مرکز دانشگاهی و نوآوری شکل گرفته است و از گرنت‌های دانشگاهی حمایت کرده‌ایم. در یک سال گذشته بیش از ۷۰۰ پایان‌نامه و موضوع تحقیقاتی جدی در حوزه صنعت انجام شده است. همچنین بیش از ۱,۰۰۰ میلیارد تومان در ۳۴ تا ۳۵ شرکت دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری خطرپذیر انجام داده‌ایم. اگرچه در مقایسه با شرکت‌های هم‌تراز فولاد مبارکه در عرصه جهانی این اعداد چندان بزرگ نیستند، اما در مقایسه با شرکت‌های داخلی، اعداد بسیار بزرگی هستند و امیدواریم با درک صحیح از این موضوع بتوانیم رسالت خود را به‌خوبی ایفا کنیم.

با بهره‌برداری از پروژه‌های‌توسعه‌ای، فولاد هرمزگان در زمره بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد کشور قرار خواهد گرفت

شرکت فولاد هرمزگان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد در جنوب کشور و بزرگ‌ترین شرکت زیرمجموعه گروه فولاد مبارکه در راستای پیشبرد اهداف استراتژیک خود با هدف افزایش ظرفیت تولید، توسعه زنجیره ارزش پایین‌دستی تولید و توسعه زیرساخت‌های موردنیاز، چندین پروژه توسعه‌ای را در برنامه‌های خود تعریف کرده است.

به گزارش جهان معدن و به نقل از روابط عمومی فولاد هرمزگان ؛  این پروژه‌ها قرار است در دو فاز اصلی اجرایی شوند؛ به‌گونه‌ای که با بهره‌برداری از این پروژه‌ها فولاد هرمزگان در زمره بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد کشور قرار خواهد گرفت و این امر باعث می‌شود ضمن تولید محصولات دارای ارزش‌افزوده، زنجیره تولید این شرکت نیز کامل و مواد اولیه به‌صورت پایدار تأمین شود.

عطاالله معروفخانی، مدیرعامل فولاد هرمزگان، در پاسخ به سؤالات خبرنگار روابط عمومی، وضعیت آخرین اقدامات و روند اجرایی پروژه‌های توسعه‌ای این شرکت را این‌چنین تشریح کرد:

هدف اصلی فولاد هرمزگان از تعریف و اجرای طرح‌های توسعه‌ای چیست؟

شرکت فولاد هرمزگان در چارچوب برنامه استراتژیک خود، اهداف مختلفی را تعریف کرده است که شامل پروژه‌های توسعه‌ای نیز می‌شود و امروز شاهد اجرا و پیشبرد آن‌ها هستیم. شرکت فولاد هرمزگان، برای حفظ و توسعه جایگاه خود در بازار، رشد درآمد، توسعه صادرات و کاهش هزینه تمام‌شده تولید، لازم است تا ظرفیت تولید خود را افزایش دهد و محصولات با ارزش‌افزوده بیشتر تولید کند، به این شکل که از تولید محصولات میانی به سمت محصولات نهایی با ارزش بیشتر و بازار گسترده‌تر حرکت کند و فناوری تولید خود را ارتقا دهد.

چه پیش‌نیازهایی برای اجرای پروژه‌ها وجود دارد؟

در ابتدای کار، لازم است تا مطالعات و امکان‌سنجی‌های بازار، از منظر فنی و مالی انجام شود. به این ترتیب که با انجام مطالعات جهت بررسی بازار فروش، انتخاب بهترین محصول انجام گیرد و تکنولوژی، ظرفیت پروژه‌ها، وابستگی پروژه‌ها و زیرساخت‌های موردنیاز استخراج شود و در نهایت ارزیابی سودآوری و مطلوبیت پروژه‌ها مورد بررسی قرار گیرد تا بتوانیم مجوزها و مصوبات لازم را از شرکت فولاد مبارکه مطابق با سیاست‌گذاری استراتژیک آن شرکت برای توسعه در گروه فولاد مبارکه اخذ کنیم. پس از این مرحله، باید انجام مطالعات فنی تکمیلی انجام شود تا با مشخص شدن محدوده دقیق کار بتوانیم اسناد مناقصه و مدارک فنی آن را تهیه و در ادامه مسیر، پیمانکاران مناسب را شناسایی و انتخاب کنیم. در کنار همه این‌ها منابع مالی لازم برای اجرای پروژه نیز باید پیش‌بینی و تأمین شود.

چه تجهیزات و ماشین‌آلات مهمی برای این پروژه‌ها خریداری شده‌اند؟

تجهیزات متنوع و مهمی از نوع تجهیزات دوار و ثابت در این پروژه‌ها استفاده می‌شود که برای پروژه‌های در حال اجرا نیز کاربرد دارد. برخی از مهم‌ترین این تجهیزات شامل کمپرسورها، فن‌ها و دمنده‌های خاص برای گازهای احیاکننده و خنک‌کننده در واحد احیا مستقیم و همچنین کمپرسورها و پمپ‌های خاص مرتبط با تولید گازهای صنعتی، برج تقطیر هوا، مخازن کروژنیک ذخیره گازهای صنعتی مایع، انواع ترانسفورماتورها و تابلوهای برق در سطوح ولتاژی مختلف و… است.

پروژه‌های تولیدی از چه تکنولوژی برای فرایند کار استفاده می‌کنند و چه مزیت‌هایی به همراه دارند؟

با اجرای پروژه‌ها، فناوری تولید نیز در واحدهای مختلف مطابق با تکنولوژی روز ارتقا می‌یابد؛ به‌عنوان مثال، مدول‌های احیا مستقیم با فناوری PERED احداث می‌شوند که ارتقایافته و بهینه‌سازی‌شده فناوری موجود در واحدهای احیا مستقیم کشور است. جالب است بدانید هزینه‌های تعمیر و نگهداری و مصارف آب و انرژی در این فناوری کاهش یافته‌اند یا در واحد فولادسازی، انجام فرایندهای ریخته‌گری و نورد در خط تولید جدید به‌صورت پیوسته انجام خواهد شد که منتج به کاهش مصرف انرژی و هزینه تولید می‌شوند. در ارتقای قابلیت‌های ماشین ریخته‌گری موجود نیز فناوری‌هایی استفاده خواهد شد که عیوب تولید را کاهش دهد. همچنین با تجهیز واحد فولادسازی به فرایند گاززدایی، امکان تولید گریدهای ویژه و کیفی برای کاربردهایی همچون خودروسازی و مصارف خاص در صنایع نفت و گاز فراهم خواهد آمد.

با توجه به حساسیت‌های امروزی، چه مسائلی در اجرای پروژه PERED و مباحث زیست‌محیطی در نظر گرفته شده است؟

با توجه به نوع فرایندهای تولید فولاد، غبارگیرهای مناسب در نظر گرفته شده و حتی غبارگیرهای فعلی نیز ارتقا خواهند یافت. برای پساب‌های صنعتی و انسانی نیز تصفیه‌خانه‌های متناسب با نوع پساب، طراحی و ساخته شده و کیفیت تصفیه در حدی است که مجدداً از پساب صنعتی تصفیه‌شده در فرایند تولید و از پساب انسانی تصفیه‌شده در آبیاری فضای سبز استفاده خواهد شد. همچنین با بازچرخانی آب حاصل، پساب صنعتی تولیدی به حداقل ممکن خواهد رسید.

از طرفی برای تأمین بخشی از آب موردنیاز طرح توسعه، در سرمایه‌گذاری موردنیاز برای طرح بزرگ احداث و ارتقای تصفیه‌خانه فاضلاب شهر بندرعباس و شبکه انتقال و توزیع آن، مشارکت صورت گرفته تا با استفاده از پساب تصفیه‌شده حاصل از آن، ضمن جلوگیری از آلودگی زیست‌محیطی سواحل شهر بندرعباس، آب موردنیاز برای توسعه صنایع غرب استان نیز فراهم شود که این پروژه در نوع خود در کشور یک مشارکت جمعی موفق بین صنایع برای حل مسئله زیست‌محیطی که سال‌ها گریبان‌گیر شهر بندرعباس بوده، محسوب می‌شود.

چه چالش‌هایی برای اجرای پروژه‌ها وجود دارد؟

با توجه به میزان سرمایه‌گذاری موردنیاز برای مجموعه پروژه‌های طرح توسعه شرکت که بیش از ۲ میلیارد یورو است، یکی از مهم‌ترین چالش‌ها، تأمین به‌موقع منابع مالی موردنیاز است. از سویی نیاز به مدیریت هماهنگ و اجرای هم‌زمان تعداد زیادی پروژه مرتبط و وابسته به یکدیگر از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ چراکه تأخیر در تکمیل به‌موقع یکی از آن‌ها می‌تواند بهره‌برداری از کل طرح را با تأخیر روبه‌رو کند. گفتنی است که اجرای پروژه در یک سایت تولیدی در حال بهره‌برداری بسیار متفاوت با اجرای پروژه در سایتی است که پیش از آن تولیدی در آنجا صورت نمی‌گرفته و بکر است. چالش دیگر کمبود شدید فضاهای در دسترس موردنیاز برای تجهیز کارگاه و عملیات اجرایی نصب توسط پیمانکاران با توجه به گستردگی طرح توسعه است.

راه‌حل شما برای غلبه بر چالش‌ها چیست؟

برای حل چالش مالی سعی شده منابع مالی موردنیاز پیش‌بینی و از راهکارهای ممکنِ مختلف، در بازار سرمایه تأمین شود و همچنین، صرفه‌جویی و مدیریت هزینه‌های جاری صورت پذیرد. برای مدیریت هماهنگ پروژه‌ها نیز تصمیم بر این شد تا جلسات منظم هفتگی و ماهانه بین ارکان پروژه‌ها برای کنترل پیشرفت پروژه و مدیریت ریسک‌ها انجام شود. درخصوص چالش مرتبط با تداخل فعالیت‌ها با واحدهای تولیدیِ در حال بهره‌برداری نیز سعی کردیم با برنامه‌ریزی مناسب و تعامل و هماهنگی با واحد بهره‌برداری، تداخلات به حداقل برسد و خللی در تولید واحدهای فعلی ایجاد نشود. برای رفع چالش کمبود فضا نیز تلاش کردیم تا از فضاهای موجود استفاده بهینه داشته باشیم. همچنین بخش دیگری از فضا از محیط خارج از سایت پروژه اجاره شده است.

با زمان‌بندی کنونی، پروژه‌ها چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسند؟

با توجه به حجم سرمایه‌گذاری موردنیاز و مطابق با برنامه‌ریزی استراتژیکِ صورت‌گرفته که هماهنگ با سیاست‌های گروه فولاد مبارکه است، اجرای پروژه‌های توسعه در دو فاز اصلی انجام می‌شود که در فاز نخست ظرفیت تولید فولاد خام از ۱٫۵ میلیون تن به ۲ میلیون تن افزایش می‌یابد، تجهیزات موردنیاز برای تولید گریدهای ویژه و کیفی نصب و سایر واحدهای لازم برای تأمین خوراک و زیرساخت آن نیز احداث می‌شود. زمان‌بندی بهره‌برداری از محصول پروژه‌های این فاز در بخش‌های احیا مستقیم و فولادسازی به‌ترتیب در سال‌های ۱۴۰۴ و ۱۴۰۷ است. در فاز دوم ظرفیت تولید فولاد خام از ۲ میلیون تن به ۳٫۲ میلیون تن افزایش می‌یابد. توسعه پایین‌دستی با احداث واحد نورد پیوسته انجام و سایر واحدهای لازم برای تأمین زیرساخت آن نیز احداث می‌شود.

اثر بهره‌برداری از پروژه‌ها بر عملکرد فولاد هرمزگان چیست و چه چشم‌اندازی بعد از اجرای این پروژه‌ها دیده می‌شود؟

با تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های طرح توسعه ظرفیت تولید افزایش و هزینه تمام‌شده کاهش می‌یابد، امکان تولید گریدهای ویژه و کیفی که ارزش‌افزوده بسیار بیشتری نسبت به گریدهای تجاری دارند فراهم می‌گردد و امکان تولید ورق گرم و استفاده از بازار فروش گسترده آن میسر می‌شود. با گسترش دامنه تولید محصولات ویژه و کیفی، امکان تأمین نیازهای خاص بازار داخلی و صادرات گسترده‌تر ایجاد می‌شود و در نتیجه درآمد و سود شرکت رشد خواهد داشت و جایگاه شرکت فولاد هرمزگان در بازار داخلی و خارجی بهبود می‌یابد. از طرفی در برنامه‌ریزی بلندمدت وزارت صمت این چشم‌انداز پیش‌بینی شده است که با توجه به مزیت‌های محیطی، ظرفیت تولید فولاد خام در منطقه ویژه خلیج‌فارس به ۱۰ میلیون تن در سال برسد که اجرای این پروژه‌ها بخش مهمی از این چشم‌انداز ملی را محقق خواهد کرد.

نوآوری و تولید در قلب استراتژی ۱۴۱۰ فولاد خوزستان

فولاد خوزستان، یکی از بازیگران کلیدی صنعت فولاد ایران، با تدوین و اجرای نقشه راه ۱۴۱۰، در میانه چالش‌های اقتصادی و تغییرات فناوری، با تمرکز بر افزایش تولید و کاهش هزینه به دنبال تحول و بازتعریف جایگاه خود در بازار‌های جهانی است.

به گزارش جهان معدن و به نقل از روابط عمومی فولاد خوزستان ؛ با توجه به سرعت رشد فناوری در صنعت، فولاد خوزستان باید استراتژی‌ خود را مطابق با تغییرات فناوری‌های نوین به‌روزرسانی کند. استفاده از فناوری‌های نوین دنیا، از محورهای اصلی تحول در صنعت فولاد است. این شرکت می‌تواند با بهره‌گیری از هوش مصنوعی در بخش‌های مختلف تولید، مدیریت مالی و فروش، بازدهی خود را افزایش و هزینه‌ها را کاهش دهد. شرکت‌های تابعه فولاد خوزستان نیز می‌توانند با بهره‌گیری از نوآوری‌ها و فناوری‌های جدید، از شرکت مادر سبقت بگیرند؛ موضوعی که هم خواسته مدیریت کلان این مجموعه است و هم موجب افزایش رقابت درون‌گروهی و بهبود کلی عملکرد شرکت می‌شود.

راهبرد دیگر، استفاده از تحولات سیاست‌های داخلی و خارجی به‌ویژه فرصت‌های صادراتی برای کمک به توسعه فولاد خوزستان است. با اصلاح نرخ ارز و سیاست‌های تشویقی دولت چین، چشم‌انداز صادراتی و بازارهای جدید برای شرکت برآورد می‌شود.

البته با وجود سیاست‌های تشویقی سایر کشورها، مواردی همچون نوسانات نرخ ارز و تغییرات قوانین داخلی نیز ممکن است روند تاثیرات مثبت را با کندی مواجه سازد. برای آمادگی مقابله با این چالش‌ها، فولاد خوزستان باید با تدوین استراتژی‌ مناسب برای مدیریت ریسک‌ مرتبط با تغییرات سیاسی و اقتصادی، خود را برای مواجهه با شرایط نامعین و پیچیده آماده کند.

با این همه، بازارهای بین‌المللی، به‌ویژه آسیای شرقی، یکی از مقاصد اصلی صادراتی فولاد ایران است. فولاد خوزستان نیز با توسعه شبکه‌ فروش خارجی و بهینه‌سازی فرایندها، می‌تواند از فرصت ورود به بازارهای جهانی بهره‌مند شود. 

علاوه بر اینها، اصلاح نرخ گاز نیز به سودآوری شرکت کمک کرده و موجب بستانکاری فولاد خوزستان از شرکت گاز شده و بخشی از فشارهای مالی را کاهش داده است. با این حال، برنامه‌ریزی برای فصل زمستان به منظور کاهش محدودیت‌های پیش‌رو، ضروری است.

در همین رابطه، شرکت‌های فولادی در کشورهای پیشرفته مانند ژاپن و آلمان، استراتژی‌های مشابهی را با موفقیت اجرا کرده‌اند. این شرکت‌ها با تمرکز بر تحقیق و توسعه، بهبود فرایندهای تولید و استفاده از فناوری‌های نوین، جایگاه خود را در بازارهای جهانی تقویت کرده‌اند. یکی از نکات کلیدی موفقیت این شرکت‌ها، سرمایه‌گذاری در نوآوری و توسعه مستمر است. فولاد خوزستان نیز می‌تواند با الهام از این تجربیات، در مسیر توسعه پایدار حرکت کند.

با توجه به مسائل پیش‌رو، استراتژی فولاد خوزستان بر اساس نقشه راه ۱۴۱۰، نه‌ تنها به افزایش تولید و بهره‌وری تمرکز دارد، بلکه استفاده از فناوری‌های نوین و بهبود فرایندهای داخلی را نیز در سرلوحه راهبردها قرار داده است. 

با توجه به چالش‌های اقتصادی، مانند کاهش حاشیه سود و کمبود نقدینگی و البته فرصت‌های صادراتی و نوسانات نرخ ارز، این شرکت می تواند با برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از ابزارهای مدیریتی جدید، به سوی تحقق چشم‌انداز فولاد خوزستان حرکت کند.تیتر20

تحقق عینی توسعه پایدار و جهش تولید در فولاد سنگان/ حمایت از دانش‌بنیان‌ها در دستور کار است

صنعت فولاد در ایران طی سالیان اخیر، زمینه‌ساز تامین نیاز صنایع پایین‌دستی و رشد صادرات غیرنفتی شده است؛ به نحوی که اهمیت این صنعت استراتژیک در توسعه اشتغال‌زایی و رهایی از اقتصاد نفتی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. در این بین، آنچه بیش از پیش بر اهمیت رشد تولید در کارخانه‌های فولادی کشور می‌افزاید، تامین پایدار خوراک مورد نیاز فولادسازان بوده که امروز به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های تولیدکنندگان فولاد در بلندمدت تبدیل شده است.

به گزارش جهان معدن و به نقل از روابط عمومی فولاد سنگان ؛ صنعت فولاد در ایران طی سالیان اخیر، زمینه‌ساز تامین نیاز صنایع پایین‌دستی و رشد صادرات غیرنفتی شده است؛ به نحوی که اهمیت این صنعت استراتژیک در توسعه اشتغال‌زایی و رهایی از اقتصاد نفتی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. در این بین، آنچه بیش از پیش بر اهمیت رشد تولید در کارخانه‌های فولادی کشور می‌افزاید، تامین پایدار خوراک مورد نیاز فولادسازان بوده که امروز به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های تولیدکنندگان فولاد در بلندمدت تبدیل شده است. در چنین شرایطی، شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ کنسانتره و گندله در کشور، راهبردهای لازم برای شناسایی، مدیریت و عبور از ریسک‌های موجود در صنعت فولاد را مشخص کرده تا کمترین معضلی متوجه هلدینگ مادر یعنی فولاد مبارکه به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد کشور در زمینه تامین پایدار خوراک شود. خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» در راستای بررسی عملکرد شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در ۶ ماهه ابتدایی ۱۴۰۳، گفت‌وگویی با علی امرایی، مدیرعامل موفق و باتجربه این شرکت تدارک دیده است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

در خصوص عملکرد شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در بخش‌های مختلف طی نیمه نخست سال ۱۴۰۳ توضیحاتی ارائه بفرمایید.

شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کنسانتره و گندله در کشور به شمار می‌آید، همواره تمرکز خود را بر توسعه پایدار و رشد کمی و کیفی تولید طی سالیان اخیر قرار داده است؛ به نحوی که ما توانستیم رکورد افزایش ۳۴ درصدی تولید کنسانتره و رشد ۲۹ درصدی کسب سود خالص را در سال گذشته به ثبت برسانیم. در ادامه با توجه به نام‌گذاری سال ۱۴۰۳ بر مبنای جهش تولید با مشارکت مردم، اهداف و برنامه‌های خود را در راستای تحقق این مهم تبیین کردیم و در فروردین ماه امسال، رکورد روزانه تولید کنسانتره به میزان ۱۹ هزار و ۲۰ تن را به ثبت رساندیم. افزایش ۱٫۳ درصدی تولید روزانه کنسانتره در حالی در کارخانه کنسانتره‌سازی محقق شد که رکورد پیشین در آبان ماه ۱۴۰۱ به میزان ۱۸ هزار و ۷۷۰ تن ثبت شده بود. ثبت رکورد حمل ریلی گندله به میزان ۱۴۸ هزار و ۸۹۱ تن توسط ۱۴۲ واگن، دستاورد دیگری بود که در اردیبهشت ماه سال جاری در فولاد سنگان به دست آمد و در همین ماه، ما موفق به ثبت رکورد ماهیانه تولید کنسانتره به میزان ۴۵۰ هزار و ۱۳۰ تن شدیم که با رشد ۱۰٫۵ درصدی نسبت به رکورد پیشین معادل ۴۰۷ هزار تن همراه بود. هم‌زمان با فرارسیدن خرداد ماه سال جاری و آغاز زودتر از زمان انتظار محدودیت‌های برق صنایع، رکورد روزانه تولید گندله به میزان ۲۰ هزار و ۱۱۰ تن را محقق کردیم. علی‌رغم تشدید محدودیت‌های برق در تابستان سال جاری، ما توانستیم ۴۳۷ هزار و ۱۳۵ تن گندله در تیر ماه تولید کنیم که این میزان با رشد ۳۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل معادل ۳۳۵ هزار و ۷۵۷ تن همراه بود. در ۶ ماهه نخست سال جاری علی‌رغم مشکلات زنجیره آهن و فولاد کشور در تامین انرژی و تحمیل عدم‌النفع و کاهش تولید ناشی از قطعی‌های برق طی روزهای خرداد ماه تا اواسط شهریور ماه امسال، با همت مضاعف کارکنان فولاد سنگان توانستیم روند رشد تولید خود را حفظ و علاوه بر ثبت افزایش ۱۵ درصدی در تولید گندله، رشد ۴۲ درصدی در فروش این محصول را در کارنامه خود ثبت کنیم. میزان تولید گندله در کارخانه گندله‌سازی طی ۶ ماهه نخست امسال به حدود دو میلیون و ۷۶۰ هزار تن رسید که این میزان با رشد ۱۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل یعنی دو میلیون و ۴۱۱ هزار تن همراه بود. همچنین میزان فروش این محصول در بازه زمانی مذکور نیز دو میلیون و ۷۶۰ هزار تن بود که حاکی از افزایش ۴۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ معادل یک میلیون و ۹۴۵ هزار تن است.

شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان به چه موفقیت‌ها و دستاوردهایی در ۶ ماهه ابتدایی امسال دست پیدا کرده است؟

انتخاب شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان به عنوان واحد نمونه صنعتی استان خراسان رضوی برای هشتمین سال پیاپی، یکی از مهم‌ترین موفقیت‌های شرکت در نیمه نخست سال جاری بود. این موفقیت به واسطه تدوین استراتژی‌های دقیق، کارآمد و علمی و ثبت دستاوردهای درخشان در حوزه‌های مختلف تولید، بازرگانی، سودآوری و مسئولیت‌های اجتماعی به دست آمده است. علاوه‌براین، برای اولین بار موفق به دریافت تقدیرنامه پیشروان چهار ستاره از دهمین همایش جایزه ملی بهره‌وری معدن و صنایع معدنی ایران شدیم که این مهم حاصل عملکرد موفق ما در حوزه شاخص‌های بهره‌وری بوده است. همچنین در دومین اجلاس یکصد برند ملی با رویکرد مسئولیت اجتماعی که تیر ماه امسال برگزار شد، از فولاد سنگان به عنوان شرکت برتر در عمل به مسئولیت‌های اجتماعی تقدیر به عمل آمد. شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان به یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی در سطح منطقه و کشور تبدیل شده است و همواره نسبت به ایفای نقش موثر خود در بخش‌های مختلف اعم از آموزشی، درمانی، عمرانی، ورزشی، فرهنگی مذهبی و اجتماعی اقدام کرده است. توسعه روابط صنعت و دانشگاه، یکی دیگر از مهم‌ترین اهداف و استراتژی‌های فولاد سنگان طی سالیان اخیر محسوب می‌شود. در این زمینه، قرارداد همکاری با دانشگاه فردوسی مشهد در مرداد ماه سال جاری منعقد کردیم و معتقدیم که تولید علم در کشور بسیار پیشرفت کرده و در خصوص مقالات علمی پژوهشی،«ISI»   و… رتبه‌های مناسبی در دنیا کسب کرده‌ایم اما آنچه که باید منجر به بهره‌وری و حال خوب بین صنعت و دانشگاه شود، حرکت به سمت پژوهش‌های کاربردی است که بتوانیم در صنعت از آن‌ها بیشتر استفاده کنیم. در سند نقشه جامعه علمی کشور برای بحث تحقیق و توسعه «R&D» به میزان ۴ درصد تولید ناخالص ملی در نظر گرفته شده و در بهترین حالت ۰٫۷ درصد آن تخصیص داده شده است؛ بنابراین مسئله مهم آن است که پژوهش‌ها و علومی که در دانشگاه‌ها تولید می‌شود، از حالت بالقوه به بالفعل درآید. همچنین دانشگاه‌ها می‌توانند با ارائه راهکارها و پیشنهادی موثر، گام بلندی در رفع معضل بحران انرژی که امروز به یکی از برزرگ‌ترین چالش‌های صنایع مختلف به ویژه فولاد تبدیل شده است، بردارند. در کنار این دستاوردها و در راستای تعهد به ارتقای کیفیت، حفاظت از محیط زیست، ایمنی کارکنان، مشتری‌مداری و توسعه سرمایه‌های انسانی و با حمایت مدیران ارشد سازمان، پس از یک دوره ممیزی دقیق و جامع، موفق به تمدید گواهینامه استانداردهای مدیریت کیفیت (ISO9001:2015)، مدیریت محیط زیست (ISO14001:2015)، مدیریت ایمنی و سلامت شغلی (ISO45001:2018) و اخذ گواهینامه استانداردهای رسیدگی به شکایات مشتریان (ISO10002:2018)، رضایتمندی مشتریان (ISO10004:2018) و مدیریت صلاحیت و پیشرفت کارکنان (ISO10015:2019) شدیم که دستاورد مهمی در حوزه استانداردسازی تولید محسوب می‌شود.

به طور مشخص با چه چالش‌هایی طی ماه‌های اخیر مواجه بوده‌اید و چه تمهیداتی را جهت رفع آن‌ها اندیشیده‌اید؟

در سالی که به نام جهش تولید با مشارکت مردم مزین شده است، ما دستیابی به ظرفیت تولید پنج میلیون کنسانتره و پنج میلیون تن گندله را هدف‌گذاری کرده‌ایم اما در این راستا، با چالش تامین مواد اولیه از جمله کلوخه سنگ‌آهن مواجه هستیم. از این رو در ابتدای امسال با برگزاری جلسات مشترک با واحدهای خرید و تولید، برنامه‌ریزی‌های لازم جهت تامین پایدار مواد اولیه را انجام دادیم و تا پایان نیمه نخست سال جاری، خوشبختانه ۱۰۰ درصد نیاز خود را تامین کرده‌ایم. محدودیت مصرف برق و گاز در زمان پیک مصرف که همان روزهای گرم و سرد سال است، یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی ما طی ماه‌های اخیر به شمار می‌آید که برای مثال توقف ۷۷ روزه تولید در سال گذشته را به همراه داشته است. در چنین شرایطی، ما اقداماتی نظیر موکول کردن عملیات نگهداری و تعمیرات سالیانه به روزهای قطعی برق و گاز، خرید برق از نیروگاه سمنان به میزان ۷۰ مگاوات و مشارکت با شرکت گاز استان رضوی را انجام داده‌ایم. علاوه‌ براین، پروژه احداث نیروگاه بادی با ظرفیت ۲۰۰ مگاوات با سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیون یورو را در دست اقدام داریم که بهره‌برداری از آن، تاثیر بسزایی در تامین پایدار انرژی مورد نیاز فولاد سنگان خواهد داشت. تامین پایدار آب، یکی دیگر از معضلات مهم تولیدکنندگان کنسانتره و گندله در سطح کشور محسوب می‌شود. در همین راستا، دو پروژه احداث خطوط جمع آوری فاضلاب و تصفیه پساب شهری تایباد و خطوط انتقال آب از تصفیه‌خانه و احداث خط لوله انتقال آب از دشت کرات را در مرحله اجرا داریم و به دنبال راه‌اندازی آن‌ها تا پایان سال جاری هستیم. علاوه بر موارد مذکور، زیرساخت حمل‌ونقل که از مهم‌ترین رکن‌های فعالیت‌های بخش معدن و صنایع معدنی به حساب می‌آید، به دلیل توسعه ناکافی و متناسب نبودن ظرفیت فعلی شبکه ریلی و جاده‌ای با فعالان این بخش به مسئله‌ای چالش‌برانگیز تبدیل شده است. در همین زمینه و با هدف حمل پنج میلیون تن گندله، راه‌اندازی واحد بارگیری کامیون با ظرفیت بارگیری سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول در سال جاری را هدف‌گذاری کرده‌ایم؛ چراکه در سال‌های گذشته با چالش انتقال یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندله مواجه بودیم و معتقدیم که بهره‌برداری از این پروژه، نقش سازنده‌ای در بهبود زیرساخت حمل‌ونقل منطقه و کشور ایفا خواهد کرد. خرید ۵۰۰ دستگاه کشنده و تریلی به منظور ارتقای ناوگان حمل‌ونقل زمینی محصولات از دیگر اقدامات مهم فولاد سنگان بوده است. همچنین خرید دامپتراک و شاول به منظور توسعه فعالیتهای معدنی و ورود شرکت به عملیات استخراج معادن از دیگر کارهای مهمی است که طی این مدت به انجام رسیده است.

توسعه بومی‌سازی به عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف و برنامه‌های شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در نیمه نخست سال جاری چگونه محقق شده است؟

توسعه بومی‌سازی، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای فولاد سنگان در سالیان اخیر به شمار می‌آید که صرفه‌جویی ارزی بالغ بر ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلاری را برای مجموعه با ساخت داخل ۳۷۲ قطعه و ۱۶ تجهیز به همراه داشته است. در سالی که گذشت، ما موفق به بومی‌سازی ۱۳۱ قطعه و پنج تجهیز شدیم که نتیجه آن، صرفه‌جویی ارزی یک میلیون و ۹۰۰ هزار دلاری بود. در همین راستا، ما بومی‌سازی ۱۴۵ قطعه و پنج تجهیز را در سال ۱۴۰۳ برنامه‌ریزی کرده‌ایم که ماحصل آن، صرفه‌جویی ارزی دو میلیون و ۲۰۰ هزار دلاری خواهد بود. بومی‌سازی قطعات و تجهیزات مرتبط با لاینرها، پمپ‌ها، نوار نقاله، ناحیه کراشر، ناحیه فیلترپرس، گیربکس‌ها، شافت و رول، هم‌زمن و شاول، سیلندرها، شوت‌ها، کوپلینگ‌ها و سایر تجهیزات مانند سرندهای ضایعات‌گیر در کارخانه‌های مختلف فولاد سنگان با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان صورت پذیرفته و مجموعه ما با عقد قراردادهای مهم با شرکت‌های دانش‌بنیان، ضمن ایجاد بستر مناسب برای اشتغال، به قطب دانش‌بنیان صنعتی شرق کشور تبدیل شده است. تاسیس موسسه تحقیقات علم و فناوری شهید علی‌محمدی دانشگاه تهران در اردیبهشت ماه سال جاری و تاسیس پردیس صنایع معدنی فولاد سنگان، از جمله اقدامات فولاد سنگان در راستای حمایت از دانش‌بنیان‌ها و توسعه بومی‌سازی بوده است.

در خصوص طرح‌های توسعه‌ای شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان که در دست اجرا قرار دارند، توضیحاتی ارائه بفرمایید.

طرح‌های توسعه‌ای در شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان با هدف حفظ و افزایش کیفیت تولید فعلی، رشد تولید در بلندمدت و توسعه زیرساخت‌ها تعریف شده و در دست اقدام هستند. از جمله این پروژه‌ها که روند اجرایی آن‌ها با سرمایه‌گذاری ۸۷۰ میلیون یورو سرعت قابل‌توجهی به خود گرفته است، می‌توان به افزایش ظرفیت دو میلیون و ۵۰۰ هزار تنی کارخانه گندله‌سازی، احداث کارخانه دو میلیون و ۵۰۰ هزار تنی کنسانتره هماتیتی، احداث نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و بادی جمعا به ظرفیت‌ ۲۵۰ مگاوات، سیستم انباشت مکانیزه باطله (اسپریدر) برای سومین بار در دنیا، تجهیز ناوگان حمل‌ونقل معدنی و صنعتی و احداث تصفیه‌خانه وخطوط انتقال پساب و فاضلاب تایباد به فولاد سنگان اشاره کرد. شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان به عنوان یک بنگاه اقتصادی پویا در زنجیره فولاد کشور، در مسیر تحقق اهداف و چشم‌اندازهای خود همواره در تلاش برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای متنوع بوده است و امیدواریم از این طریق بتوانیم ضمن حمایت‌های بی‌وقفه هلدینگ مادر یعنی فولاد مبارکه، در مسیر ارتقای جایگاه صنعت فولاد و رشد درآمدهای غیرنفتی کشور حرکت کنیم/اخبار فلزات.

 

امضای خاص فولاد سنگان در اقدامات محیط زیستی

یکی از مهم ترین چالشهای واحدهای صنعتی برداشت غیرواقعی مردم از سهم این صنعت در میزان آلایندگی هواست در حالیکه عمده علت آلایندگی هوا در چند سال گذشته در بخش حمل و نقل قابل مشاهده است که سهمی بیش از 50 درصدی در این وضعیت دارد.

به گزارش جهان معدن و به نقل از روابط عمومی فولاد سنگان ؛ واحدهای صنعتی و بنگاههای تولیدی در چندسال اخیر با بروز رسانی زیرساخت های خود نقش مؤثری در پیشگیری از آلودگی محیط زیست ایفا کردند که البته باید اظهار داشت با وجود این، اقدامات بیشتری در دست اجراست.  مطابق با صدر ماده 27 قانون مالیات بر ارزش افزوده «کلیه واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی و خدماتی آلاینده که به تشخیص سازمان حفاظت محیط زیست، حدود مجاز و استانداردهای زیست محیطی را رعایت نمی کنند، در صورتی که در مهلت زمانی که توسط سازمان مزبور برای آنها تعیین می شود، نسبت به رفع آلایندگی خود اقدام ننمایند، براساس معیارهایی نظیر شدت، مدت، نوع و مکان آلایندگی با نرخ های نیم درصد (%0.5)، یک درصد (۱%) و یک و نیم درصد (%1.5)، به ماخذ فروش کالا یا خدمات، مشمول «عوارض سبز» می شوند.

این حکم در مورد کلیه واحدهای آلاینده، اعم از واحدهای معاف و غیرمعاف، صادراتی و واحدهای مستقر در مناطق آزاد تجاری – صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی جاری است. در واقع آنچه امروز به عنوان اقدامات محیط زیستی در برخی واحدهای تولیدی و صنعتی قابل مشاهده است پیش از آنکه اجرای قانون باشد ایفای مسئولیت اجتماعی برای نسلهای آینده است که البته محلی برای سنجش معیار حرفه ای بودن مدیرانی دارد که در شرایط سخت تولید باید نگاهی فراسازمانی جهت حفظ و نگهداری محیط زیست دارند.

در این زمینه باید از اقدامات مهمی در برخی واحدهای تولیدی و صنعتی گفت که با وجود محدودیت ها دست به کارهای مهمی زدند و نتایج آن نه تنها متوجه یک واحد و سازمان خواهد بود بلکه انتفاع جمعی شهروندان از چنین فعالیتهایی اثرات مهمی در آینده کشور خواهد داشت. فولاد سنگان خراسان از جمله واحدهاییست که نگاهی به عملکرد این شرکت در حوزه مسئولیت های اجتماعی گواهی بر همراهی آن در بزنگاههای مهم و اجتناب ناپذیر دارد. فولاد سنگان در چندسال گذشته همواره جزو واحدهای پیشرو در موضوع فعالیتهای محیط زیستی و مسئولیتهای اجتماعی بوده که توانسته کارنامه ای قابل توجه در این باره خلق کند.

اخذ ISO 14001 معروف ترین استاندارد مدیریت زیست محیطی استاندارد ISO 14001 می باشد که بوسیله کمیته ۲۰۷ سازمان جهانی استاندارد ISO تدوین شده است. استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱، یک چارچوب مدیریتی بین‌المللی است که سازمان‌ها را به‌سمت پیاده‌سازی یک سیستم مدیریت زیست‌محیطی (EMS) هدایت می‌کند. این استاندارد، به شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک می‌کند تا اثرات منفی محیطی خود را شناسایی کرده و برای کاهش آن‌ها برنامه‌ریزی کنند. اخذ ایزو 50001 مدیریت انرژی ISO 50001 یک استاندارد بین المللی جدید برای یک سیستم مدیریت انرژی (EnMS) است. این استاندارد چارچوبی را برای ایجاد مدیریت انرژی برای سازمانهایی که می خواهند بهره وری انرژی خود را بصورت منطقی بهبود دهند فراهم می کند. از مهمترین مزایای این گواهینامه صرفه جویی در هزینه انرژی و کاهش تولید گازهای گلخانه ایست. فولادسنگان همچنین با 4 پروژه بهبود زیست محیطی نقش آفرینی مؤثری را عهده دار شد؛ نیروگاه بادی 200 مگاواتی (در دست اجرا) کارخانه 2.5 میلیون تنی کنسانتره هماتیتی (در حال اجرا) شروع پروژه استقرار تجهیز اسپریدر (انباشت مکانیزه باطله) برای اولین بار در خاورمیانه پروژه انتقال آب و پساب از شهرستان تایباد به سایت (در حال اجرا) این واحد تولیدی همچنین به منظور نظارت بیشتر تهیه گردشکارها، دستورالعمل ها و فرایند های زیست محیطی را در دستور کار قرار داد و در موازات آن انجام مطالعات ارزیابی و مدیریت زیست محیطی کارخانه گندله سازی و کنسانتره و همچنین طرح های توسعه را اجرایی کرد.

ارزیابی چرخه عمر محصولات (LCA) ارزیابی چرخه حیات (ارزیابی چرخه عمر) یا به عبارتی Life Cycle Assessment که به اصطلاح LCA گفته می شود یکی از روش های ارزیابی زیست محیطی است که امروزه به عنوان یکی از روش های استاندارد و پرکاربرد در ارزیابی محیط زیستی فرآیندها، محصولات و خدمات مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع ارزیابی چرخه حیات به عنوان یکی از روش های ارزیابی زیست محیطی بعد از ارزیابی فنی و ارزیابی اقتصادی تکمیل کننده ضلع سوم یک ارزیابی پایدار است که کمک می کند تا علاوه بر ابعاد فنی و اقتصادی، از نظر محیط زیستی نیز اطمینان خطر به وجود آید. از دیگر اقدامات محیط زیستی فولاد سنگان را باید این موارد برشمرد؛ اختصاص 10 درصد از فضای مجموعه به ایجاد فضای سبز مدیریت اصولی پسماند ها (ایجاد ایستگاه پسماندها، تنظیم خود اظهاری، ثبت در سامانه جامع محیط زیست و …) انجام مطالعات ارزیابی و مدیریت زیست محیطی کارخانه گندله سازی و کنسانتره و همچنین طرح های توسعه شناسایی و ارزیابی جنبه های زیست محیطی (بارز و غیر بارز) فولاد سنگان همچنین در راستای اجرای هرچه بیشتر فعالیتهای زیست محیطی اقدامات زیر را عملیاتی کرد؛ اجرای سامانه جمع آوری، تصفیه، باز چرخانی و مدیریت پساب صنعتی و فاضلاب بهداشتی استفاده از سیستم های کنترل آلودگی هوا استفاده از فضای بسته جهت نگهداری کنسانتره و مواد اولیه گفتنی است فولاد سنگان به واسطه نگاه ویژه به محیط زیست موفق به اخذ تندیس برند سبز و تندیس مسئولیت های زیست محیطی شد.

انتشار یکصد و بیست و سومین شماره خبرنامه فولاد هرمزگان

یکصد و بیست و سومین شماره خبرنامه فولاد هرمزگان منتشر شد.

به گزارش جهان معدن و به نقل از روابط عمومی فولاد هرمزگان ؛ برای دریافت خبرنامه روی لینک زیر کلیک کنید.

 

hosco-newsletter-۱۲۳

صفحه1 از290