29 اسفند 1402
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious

توجه نکردن به ساختارهای قانونی و وظیفه‌ای، بزرگترین چالش اکتشاف ذخایرمعدنی است

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فن‌آوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور اعلام کرد که توجه نکردن به ساختارهای قانونی و وظیفه‌ای بزرگترین چالش اکتشاف ذخایرمعدنی است.

به گزارش جهان معدن به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، اکتشاف ذخایرمعدنی در کشور با چالش جدی در حوزه ساختارشناسی و استفاده از ظرفیت‌های دولتی-حاکمیتی، بنگاه‌های توسعه‌ای و بخش خصوصی روبرو است؛ به‌طوری‌که مرز شفاف و مشخصی در انجام وظایف هریک وجود ندارد که این پدیده موجب واگرایی فعالیت‌ها و بروز ناکامی در حوزه کشف ذخایر معدنی جدید و در مقیاس جهانی در کشور می‌شود.

در همین زمینه «رضا جدیدی» مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فن‌آوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور گفت: در مقوله تولید اطلاعات پایه اکتشافی و استفاده از روش‌های فن‌آور اکتشافی در کشور با چالش جدی در حوزه ساختارشناسی توسط سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان مواجه هستیم، به‌طوری‌که فعالیت‌های اکتشافی با این سیاست هیچگاه همگرا و موثر واقع نمی‌شود و همواره دچار تکرار و اتلاف زمان و منابع در این حوزه خواهیم بود.

وی با اشاره به تفاوت ساختارهای حاکمیتی با بنگاه‌های توسعه‌ای و بخش خصوصی خاطرنشان کرد: در حوزه حاکمیت، هدف شناخت توان سرزمینی، اکتشاف جامع چندلایه‌ای و بدون قضاوت اقتصادی است که در تمامی کشورهای توسعه‌یافته و همچنین طبق قانون در کشور ما بر عهده سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فن‌آوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ادامه داد: با این حال طی سالیان اخیر با نبود نگاه مناسب در حوزه سیاست‌گذاری و تامین منابع مالی و انسانی برای این ساختار دولتی مواجه بوده‌ایم که ادامه این روند تبعات خوبی برای وضعیت تامین مواد اولیه موردنیاز صنایع معدنی نخواهد داشت.

به گفته جدیدی؛ هدف بنگاه توسعه‌ای و بخش خصوصی نیز منفعت اقتصادی و اکتشاف موضوعی است که نیازمند وجود اطلاعات پایه مناسب و ریسک معقول است که در این ساختارها نیز طی سالیان اخیر، اتلاف منابع و دوباره‌کاری در حوزه اکتشافات مقدماتی و تولید اطلاعات شاهد بودیم.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری محدود دولتی در حوزه تولید اطلاعلات پایه زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی طی برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یادآور شد: میزان اعتبارات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در حوزه مصارف حقوق دولتی معادن که منجر به انجام طرح‌ها و پروژه‌های این سازمان می‌شود رقمی در حدود 650 میلیارد تومان طی شش سال از سال 96 تاکنون بوده که تناسبی با ظرفیت‌های کشور در حوزه منابع معدنی و نیازهای اطلاعاتی آن ندارد و در مقایسه با کشورهای دارای ظرفیت معدنی سرمایه‌گذاری ناچیزی به حساب می‌آید.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فن‌آوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ابراز امیدواری کرد با شناخت و بهره‌گیری مناسب از ساختارهای قانونی اکتشاف و توجه مناسب به ظرفیت‌های هریک از آنها کشور بتواند به رشد مناسبی در حوزه معدنکاری و استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی و اشتغال آن نایل آید.

ایمانی که امید جاری می کند

بخش معدن و صنایع معدنی همواره یکی از حوزه های پیشرو در توسعه کشور بوده است. این بخش علاوه بر سرمایه گذاری هایی که در توسعه ظرفیت های تولید فلزات اساسی داشته، مسیری برای تقویت زیرساخت ها به ویژه برق، جاده، بنادر و حوزه ریلی بوده است. این مهم تنها محدود به جنبه های اقتصادی توسعه نیست که توسعه اجتماعی را نیز در برداشته است.

ذکر این مقدمه به سبب اثری است که با ایجاد اشتغال و افزایش درآمد خانواده بزرگ معدن و صنایع معدنی همچون سدی در برابر مهاجرت نیروی کار به شهرهای بزرگ ایجاد می کند. در واقع تبلور سخنان اخیر مقام معظم رهبری در بهره گیری از "ایمان" و ایجاد "امید" به نیکی در این حوزه از اقتصاد کشور دیده می شود. نکته ای که به بیان ایشان، از سوی امام خمینی (ره) بنیان گذار جمهوری اسلامی عاملی برای ایجاد تحول و تحرک در سطح کشور که در سطح جهان اسلام بوده است و اکنون ما میراث دار چنین الگویی برای تقویت ایمان و امید نزد مردمان کشورمان هستیم.

ایمیدرو طی سال های اخیر که راهبری توسعه بخش معدن و صنایع معدنی را برعهده گرفته، طرحی نو برای تحقق اهداف این حوزه در انداخته است. در واقع تلاش برای تکمیل طرح های زنجیره بخش، در کنار بهره گیری از دانش روز به ویژه تهیه سندی توسط ایمیدرو برای جاری کردن نسل چهارم فناوری – با کمک دانشگاه و مراکز علمی و صاحبنظران- برنامه منسجم کاهش ارزبری این بخش و نیز توسعه فناوری های مرتبط با عناصر حیاتی و راهبردی و فرآوری مواد معدنی کم عیار و باطله ها؛ جملگی اهدافی را پیاده می کنند که با تاسی از نگاه بنیان گذار جمهوری اسلامی و سخنان امیدآفرین رهبر معظم انقلاب اسلامی شکل گرفته اند.

به بیانی، مجموعه اقدامات پیشگفتار با استفاده از توانمندی های نیروهای نخبه این سرزمین به پیش رفته که قطعا عاملی برای به بار نشستن نهال امید در دل فعالان بخش معدن و صنایع معدنی خواهد شد. در این میان تقویت بومی سازی و کاهش ارزبری، در عمل به معنای ایجاد زمینه رشد اشتغال جوانان این مرز و بوم است که از آن می توان به ایجاد امید، تعبیر کرد.

اینجانب معتقدم ایمان سلاحی است که از پیشوایان دینی و مذهبی و رهبری هوشمندانه خود گرفته ایم و آن را با برنامه و اقداماتی که گوشه ای از آن بیان شد، به "امید" بدل خواهیم ساخت. بخش معدن و صنایع معدنی افق توسعه را با چنین ابزاری قابل تحقق می داند و خداوند را شاکریم که با همراهی و مشارکت بخش خصوصی، گام های تازه برای جاری سازی ایمان و امید برخواهیم داشت.

سوم خرداد؛ سالروز تولید اولین شمش مس در سرچشمه

«در سوم خرداد سال 1361 همزمان با فتح خرمشهر، اولین شمش مس را در کارخانه ذوب مس سرچشمه توانستیم تولید کنیم، که با این راه‌اندازی، شور و شعف وصف‌ناپذیری در میان کارگران، تکنیسین‌ها و مهندسین مجتمع حاکم شد و همگی بی‌اختیار اشک شوق ریختند.

در این حال و هوا بودیم که حدود یک ساعت بعد رادیو، آزادی خرمشهر را اعلام کرد. با اعلام این خبر شور و شوق در مجتمع چندین برابر شد و تبدیل به راهپیمایی عظیمی در داخل مجتمع شد که با شعارهای «درود بر خمینی» و «مرگ بر آمریکا» از سوی کارکنان همراه گردید و بدین ترتیب کارکنان شریف مس سرچشمه توانستند این پیام امام خمینی را به اثبات برسانند که «ما می‌توانیم» این‌ها بخش‌هایی از گفت‌وگو با مهندس محمدهادی اردبیلی مدیر عامل وقت شرکت مس است که از آن روزهای شور و حماسه می‌گوید.

محمدهادی اردبیلی متولد سال 1324 در شهر بابل و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مهندسی شیمی و پتروشیمی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. وی در دی ماه سال 1347 در کارخانه ذوب آهن اصفهان استخدام و در بحبوحه‌ قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به همراه گروهی از فعالان مذهبی ذوب آهن، هدایت حرکت‌های انقلابی در کارخانه ذوب آهن و فولادشهر را بر عهده داشته است. پس از پیروزی انقلاب مدتی به عنوان رئیس دفتر عمران امام در منطقه محروم ترکمن صحرا به اجرای پروژه های آبرسانی، راهسازی، ساخت سیل‌بند و غیره مشغول شد. در سال 1360 زمانی که آمریکایی‌ها مجتمع مس سرچشمه را ترک کردند به سمت رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران منصوب شد. وی همچنین در راه اندازی و تکمیل معدن مس، کارخانه تغلیظ، کارخانۀ ذوب مس، کارخانۀ مولیبدن و پالایشگاه مس نقش بسزایی داشته است. اردبیلی همچنین چهارسال سفیر جمهوری اسلامی ایران در نروژ بوده است. وی پس از پایان جنگ تحمیلی جهت بازسازی و راه‌اندازی پالایشگاه آبادان به ریاست این پالایشگاه منصوب و موفق به بازسازی و راه‌اندازی پالایشگاه گردید. وی از سال 1387 مجددا به سمت مدیرعامل شرکت صنایع ملی مس ایران منصوب شد. اردبیلی از سال 1388 تاکنون عضو شورای عالی انرژی بسیج نیز هست.

با توجه به اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی آمریکایی ها در زمان ترک مجتمع مس سرچشمه اعلام کرده بودند: «تا ما برنگردیم، این مجتمع راه نخواهد افتاد»، شما چگونه موفق به راه‌اندازی و بهره‌برداری این مجتمع شدید؟

آمریکا‌یی‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی در زمان دولت موقت بازرگان همچنان امیدوار به ماندن در ایران بودند و لذا کارشناسان آنها در مجتمع مس سرچشمه کماکان حضور داشتند ولیکن بعد از سقوط دولت آنها قطع امید کردند و مجتمع را ترک نموده و از ایران خارج شدند. آن‌ها در زمان ترک مجتمع بر روی دیوارهای شهرک مس که در کوهستان سرچشمه قرار دارد، نوشتند: «تا ما برنگردیم این مجتمع راه نخواهد افتاد». آمریکایی‌ها همواره در هر کشوری که وارد می‌شوند و در صنایع مختلفی که در این کشورها ایجاد می‌کنند، سیستم‌هایی پیاده می‌نمایند که نتیجۀ آن پیداشدن وابستگی شدید به امریکا است. از جمله در مجتمع مس سرچشمه نیز همین سیستم‌های وابستگی را پیاده کرده بودند که در صورت وجود این سیستم­ها، چاره ای جز حضور آنها برای راه اندازی مجتمع نبود.

نفوذ آمریکایی‌ها در صنایع مس تا چه میزان بود و چگونه آن را تغییر دادید؟

ما این سیستم‌ها را به صورت زیربنایی تغییر دادیم و موفق شدیم بدون حضور آنها پروژۀ نیمه تمام مجتمع عظیم مس سرچشمه را تکمیل و راه اندازی و به بهره برداری برسانیم. آمریکایی ها برای ایجاد وابستگی در مجتمع مس سرچشمه هیچ کارگاهی جهت ساخت قطعات مورد نیاز مجتمع ایجاد نکرده بودند و سیستمی نیز در انبار پیاده کرده بودند که اگر قطعه‌ای در مجتمع از کار می‌افتاد برای گرفتن آن به انبار مراجعه می‌شد، هیچگونه مشخصۀ فنی از قطعه به درخواست کننده ارائه نمی­شد تا در صورت عدم وجود قطعه در انبار بتوان نسبت به ساخت آن اقدام نمود، بلکه فقط نام شرکت آمریکایی یا غربی سازندۀ آن قطعه ارائه می‌شد تا در صورت عدم وجود قطعه در انبار به طور اتوماتیک سفارش خرید آن قطعه از شرکت‌های آمریکایی و غربی صادر شود. و این پایان کار نبود بلکه در صورت عدم ارسال قطعه توسط آن شرکت (برای مثال به دلیل تحریم) کارخانه تعطیل می‌شد.

روند تغییرات در مجتمع مس سرچشمه و بومی شدن فناوری در حوزه مس به چه شکل انجام شد؟

با تجربه‌ای که در ذوب آهن اصفهان داشتیم یک تیم کارشناسی از انبار ذوب آهن به مجتمع مس سرچشمه مامور کردیم و به سرعت سیستم آمریکایی انبار مس سرچشمه را به سیستمی که در مدیریت سفارشات و انبارهای ذوب آهن وجود داشت، تغییر دادیم. در سیستم جدید مشخصه­ی فنی هر قطعه وجود داشت تا در صورت عدم وجود قطعه بتوان آن را در داخل تولید کرد.

همچنین کارگاه‌های ساخت قطعات لاستیکی، فلزی و همچنین واحد ریخته گری قطعات چدنی را در کنار مجتمع مس سرچشمه ایجاد نمودیم. علاوه بر آن نسبت به شناخت سازنده‌های داخل کشور اقدام کردیم تا چنانچه در داخل مجتمع توان ساخت برخی قطعات نبود، با کمک سازندگان داخلی نسبت به تولید آنها در کشور اقدام شود.

سیستم آمریکایی ها در صنعت بیشتر بر تعویض قطعات و ماشین آلات متکی است تا بر تعمیر و نگهداری آنها. زیرا این خصلت سیستم سرمایه داری است. در صنعت خودروسازی آمریکا، این نکته خود را به وضوح نشان می‌دهد، برای مثال خودرویی که هنوز با انجام تعمیرات قابل استفاده است را به راحتی به گورستان‌های اتومبیل می‌سپارند و آن را به سرعت با خودروی نو تعویض می‌کنند تا از این طریق جیب سرمایه‌داران آمریکایی بیشتر پر شود. به دلیل سلطه نظام طاغوت در قبل از پیروزی انقلاب، هنوز اکثر صنایع و ماشین آلات ما غربی و امریکایی است، لذا در این صنایع تا حد ممکن به تعویض تجهیزات و ماشین آلات پرداخته می شود تا به تعمیر آنها. آمریکایی ها این سیستم های خود را در تمام زمینه ها در کشورهایی که صنایع خود را در آنجا پیاده می‌کنند، اعمال نموده و از این طریق وابستگی اقتصادی شدیدی به وجود می‌آورند. این وابستگی اقتصادی در مراحل بعدی به وابستگی سیاسی و فرهنگی گسترش پیدا می‌کند و به این وسیله حضور دراز مدت خود در کشورهای مختلف را تداوم می‌بخشند. در مقابل ما برای خنثی سازی این وابستگی، سیستم گرافِ تعمیرات که شامل برنامه زمانبندی بازدیدهای هفتگی ماشین‌آلات و تجهیزات، بازدیدهای ماهیانه، تعمیرات شش‌ماهه، تعمیرات سالیانه و همچنین تعمیرات اساسی ماشین آلات و تجهیزات، بود را در مجتمع مس سرچشمه پیاده نمودیم. در همین رابطه تیمی کارشناسی از واحد تعمیرات ذوب آهن به مس سرچشمه فرستاده شد، تا سیستم گرافِ تعمیرات را در این مجتمع پیاده نمایند که این عمل با موفقیت انجام شد و از این طریق، حداکثر بهره‌گیری را از قطعات و تجهیزات مجتمع مس سرچشمه به عمل آوردیم.

اولین شمش مس در کارخانه ذوب مس سرچشمه چه زمانی تولید شد؟

با یاری خداوند و همت مدیران و کارکنان شریف مجتمع عظیم مس سرچشمه و با تغییرسیستم‌های امریکایی مذکور، توانستیم در سوم خرداد سال 1361 همزمان با فتح خرمشهر، اولین شمش مس را در کارخانه ذوب مس سرچشمه تولید کنیم، که با این راه‌اندازی، شور و شعف وصف‌ناپذیری در میان کارگران، تکنیسین‌ها و مهندسین مجتمع حاکم شد و همگی بی‌اختیار اشک شوق ریختند. در این حال و هوا بودیم که حدود یک ساعت بعد رادیو، آزادی خرمشهر را اعلام کرد. با اعلام این خبر شور و شوق در مجتمع چندین برابر شد و تبدیل به راهپیمایی عظیمی در داخل مجتمع شد که با شعارهای «درود بر خمینی» و «مرگ بر آمریکا» از سوی کارکنان همراه گردید و بدین ترتیب کارکنان شریف مس سرچشمه توانستند این پیام امام خمینی را به اثبات برسانند که «ما می‌توانیم». در واقع با پیروزی عظیم آزادسازی خرمشهر و همچنین در جبهۀ جهاد اقتصادی، با راه‌اندازی مجتمع مس سرچشمه، ضربه‌ای دیگر بر پیکر استکبار جهانی از سوی ایران وارد شد.

روابط عمومی ها و رسانه ها؛ بسترساز توسعه و امیدآفرینی

امیر خرمی شاد- معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایمیدرو

ارتباطات به عنوان یکی از مولفه های بی بدیل توسعه کشور ها در جامعه اطلاعاتی امروز به شمار می رود و به دلیل چنین اهمیتی است که هفتم ماه مِی را به این امر اختصاص داده اند و در ایران عزیزمان نیز، بیست و هفتم اردیبهشت به روز «ارتباطات و روابط عمومی» مزین شده است.

اما افزوده شدن مفهوم روابط عمومی به عبارت روز ارتباطات، حاکی از ارج نهادن شایسته به این جایگاه در فضای توسعه است؛ چرا تداوم و تعالی سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌ها در عرصه‌ها و فعالیت های تخصصی و عمومی، بستگی مستقیمی به عملکرد روابط عمومی‌های آن‌ها دارد. به واقع، روابط عمومی ها با بهره گیری از ابزارهای ارتباطی سنتی و مدرن و در کنار تعامل با رسانه ها، به تشریح خط مشی سازمان ها، فعالیت های انجام شده و برنامه های پیش رو می پردازند. به طوری که، برقراری ارتباط با اقشار جامعه و نیز ارتقای امید در میان عموم مردم، بخشی از رسالت های روابط عمومی ها به شمار می رود.

طی سال های تحریمی دهه های اخیر، نقش اثر گذار بخش معدن و صنایع معدنی در اقتصاد کشور و جایگاه حیاتی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به عنوان متصدی این بخش، برای اقتصاد کشورمان عیان شد. در این میان، روابط عمومی ایمیدرو با ایفای نقش اطلاع رسانی مناسب به عنوان یکی از مهم ترین وظایف و اهداف خود، همواره تلاش کرده با شناساندن ظرفیت های عظیم بخش معدن و صنایع معدنی کشور و اقدامات در حال انجام و نیز ارتباط مستمر با روابط عمومی های شرکت های بزرگ و کوچک تابعه و وابسته، این جایگاه را پررنگ تر سازد و در جامعه، امید آفرینی کند؛ همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بر مفهوم "تبیین" تاکید ورزیده اند.

در این میان نقش رسانه ها به عنوان بسترسازان ارتباطی در تحقق این هدف، همواره ارزنده و راهگشا بوده است. از این رو، جا دارد روز ارزشمند ارتباطات و روابط عمومی را به همه دست اندرکاران این بخش – اعم از روابط عمومی ها و رسانه ها- که همواره برای ارتقای بخش معدن و صنایع معدنی کشور تلاش کرده اند، تبریک و تهنیت گوییم.

تحقیق و توسعه محور توسعه فعالیت شرکت ملی مس

در سال‌های گذشته شرکت ملی صنایع مس ایران، هوشمندسازی در معادن مس را به عنوان یک پژوهش تحقیق و توسعه آغاز کرد و هوشمندسازی 30 تا 40 درصدی معادن مس کشور از جمله اهدافی است که امروز برای این شرکت ترسیم شده است

تحقیق و توسعه را می‌توان گام نخست تحولات شگرف حوزه معدن و صنایع معدنی به حساب آورد، زیرا این امکان را برای یک سازمان فراهم می‌کند تا گوی سبقت را از رقبا برباید و با بهبود کیفیت و نوآوری در محصول سودآوری را به حداکثر برساند. شرکت ملی صنایع مس ایران که از موفق‌ترین شرکت‌های معدنی و صنعتی در کشور به شمار می‌آید، تحقیق و توسعه را چراغ راه پیشرفت خود قرار داده است و از این طریق زمینه هوشمندسازی هرچه بیشتر معادن مس کشور را فراهم می‌آورد. در این مسیر شرکت ملی صنایع مس ایران از شرکت‌های دانش‌بنیان و ایده‌های نوآورانه در صنعت مس حمایت می‌کند. ضمن اینکه این شرکت از مطالعه و تحقیق در حوزه مسائل زیست‌محیطی نیز غافل نمانده و در تلاش برای پیشگام شدن در تولید محصولات باکیفیت و با کمترین آسیب به طبیعت است.

در اولویت قرار گرفتن رفع معضلات زیست‌محیطی و حرکت به سمت کربن‌زدایی، ضرورت استفاده از فلزات سازگار با طبیعت را دوچندان کرده است. با توجه به رسانایی بالای فلز مس و ضرورت استفاده از انرژی‌های پاک و بدون آلودگی‌های زیست‌محیطی، می‌توان این فلز سرخ‌رنگ را اساس و محور اصلی فناوری‌های سبز و اقتصاد کم‌کربن در سال‌های آینده تلقی کرد. با توجه به نقشه راه انرژی اتحادیه اروپا، فناوری‌های کربن‌زدایی با استفاده از مس تا 75 درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد. توربین‌های بادی، پنل‌های خورشیدی، خودروهای الکتریکی فقط نمونه‌هایی از کاربردهای مس در گذار به سمت استفاده از انرژی پاک و فناوری سبز محسوب می‌شوند که می‌توانند تقاضای چشمگیری را برای مس در بلندمدت ایجاد ‌کنند.

مس یکی از مهمترین فلزاتی است که 100 درصد قابلیت بازیافت دارد و این مسئله در کنار رشد چشمگیر تقاضا برای این فلز، عاملی برای تولید پایدار مس در بلندمدت است. آنچه امروز در تولید مس اهمیت دارد، استفاده از روش‌های جدید اکتشافات مس، تولید و بازیافت دوباره آن به شیوه‌های نوین و سازگار با طبیعت است. همگام با انقلاب صنعتی چهارم، هوش مصنوعی به فرایندهای اکتشاف، استخراج و فراوری مواد معدنی راه یافت. به دنبال این مسئله مباحثی نظیر تولید محصولاتی با کیفیت بالا، ایمنی بیشتر در محیط معادن، به‌روزرسانی خطوط تولید و استفاده از تجهیزات مکانیزه و دخالت کمتر انسان در فرایندها مطرح شده‌اند که همگی به مطالعه و تحقیقات عمیق و کاربردی نیاز دارند. امروزه تحقیق و توسعه (R&D) بخش جدایی‌ناپذیر فعالیت‌های صنعتی به شمار می‌آید، زیرا این فعالیت‌ها همواره باید متناسب با علوم کاربردی و تغییرات بازار به‌روزرسانی شوند. بر همین اساس شرکت ملی صنایع مس ایران به عنوان یکه‌تاز صنعت مس در کشور از سال‌های گذشته گام‌های بلندی را در خصوص پیاده‌سازی فرایندهای تحقیق و توسعه برداشته است که نتیجه آن در قرارگیری این شرکت در میان صنایع برتر در حوزه فناوری، رشد تولید محصولات و سودآوری در سال‌های اخیر قابل مشاهده است.

الگوی هوشمندسازی معدن

شرکت ملی صنایع مس ایران با پی بردن به اهمیت تحقیق و توسعه در حفظ و ارتقای جایگاه بنگاه‌های اقتصادی در بازارهای جهانی، انجام امور علمی، تحقیقاتی و پژوهشی را رکن اساسی فعالیت‌های خود قرار داده است و در این راستا سالانه پروژه‌های متعددی را تعریف و تحقیقات خود را دنبال می‌کند. هدف اصلی از پروژه‌ها، انجام پژوهش‌های بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای در صنعت مس با هدف رفع موانع و مشکلات خط تولید، ایجاد، انتقال، به‌روز رسانی دانش فنی، استفاده از تکنولوژی‌های جدید و بهینه‌سازی عوامل موثر بر تولید و کیفیت محصول است که نتیجه به ثمر رسیدن این پژوهش‌ها دستیابی به اهداف کلان شرکت در عرصه رقابت، شکل‌گیری سازمانی پیشرو در «R&D» و فرهنگ سازمانی مبتنی بر تحقیق و توسعه است. با توجه به اینکه شرکت ملی صنایع مس ایران بزرگترین متولی صنعت مس در کشور محسوب می‌‌شود و کل زنجیره ارزش از معدن تا تولید محصول نهایی را در اختیار دارد، این شرکت مطالعه و پژوهش را در بخش اکتشافات، هوشمندسازی معادن و مکانیزه کردن ماشین‌آلات خط تولید مهمترین محورهای امور تحقیق و توسعه قرار داده است. این مسئله از چندین جنبه حائز اهمیت است؛ نخست تحقیقات در این حوزه منجر به ارتقای سطح بهره‌وری می‌شود که با افزایش تولید محصولات نیز همراه خواهد بود. سپس اجرا و تکمیل پروژه‌های تحقیقاتی موجب کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات (نت) و کاهش خطاهای انسانی در معدنکاری می‌شود.

در سال‌های گذشته شرکت ملی صنایع مس ایران، هوشمندسازی در معادن مس را به عنوان یک پژوهش تحقیق و توسعه‌ای آغاز کرد و هوشمندسازی 30 تا 40 درصدی معادن مس کشور از جمله اهدافی است که امروز برای این شرکت ترسیم شده است. این پژوهش‌ها در معدن مس سرچشمه آغاز شد و به وسیله راه‌اندازی سامانه هوشمندسازی، پیشرفت 14درصدی استخراج از این معدن نسبت به برنامه‌ (حدود 43 میلیون تن) در شش‌ماهه نخست سال جاری حاصل شد. هدف از هوشمندسازی معدن مس سرچشمه کاهش زمان تعمیر و نگهداری ناوگان معدنی، افزایش بهره‌وری و استفاده حداکثری از زمان برای عملیات استخراج است. این معدن تاریخچه‌ای به قدمت صنعت مس در ایران دارد و با برخورداری از آزمایشگاه‌های تخصصی و متخصصان حوزه معدن و فراوری مواد معدنی به پژوهش‌های تحقیق و توسعه می‌پردازد. معدنکاری هوشمند در مس سرچشمه الگوی مناسبی برای هوشمندسازی معادن کسور برشمرده می‌شود. شرکت ملی صنایع مس ایران در نظر دارد که معدن مس سریدون را نیز که به تازگی به مجموعه معادن این کشور اضافه شده است، به یکی از معادن پیشرفته در سطح کشور و خاورمیانه تبدیل کند. بدیهی است که این امر مستلزم انجام پژوهش‌های هوشمندسازی معادن است و با توجه به ظرفیت‌های بالای شرکت ملی صنایع مس ایران در انجام پروژه‌های تحقیق و توسعه، بدون شک مکانیزه شدن معدن سریدون محقق خواهد شد.

نوآوری، دستاورد تحقیق و توسعه

فعالیت‌های تحقیق و توسعه شرکت ملی صنایع مس ایران بر توسعه محصولات و حضوری موثر و پررنگ در بازار رقابتی جهانی متمرکز است. به طور کلی، فرایندهای تحقیق و توسعه در یک افق بلندمدت تعریف می‌شوند و نمی‌توان انتظار داشت که بازدهی سریعی برای شرکت داشته باشند. با این حال ثمره وجود رویکردهایی مبتنی بر تحقیق و توسعه در حوزه کسب‌وکار شرکت ملی صنایع مس ایران در افزایش کمیت و کیفیت کاتد مس و سودآوری‌های چشمگیر آن طی سال‌های اخیر مشاهده می‌شود. تولید کاتد مس این شرکت در یازده‌ماهه نخست سال جاری با رشد 59 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بود و این محصول با بالاترین درجه خلوص (999/99 درصد)، یکی از با کیفیت‌ترین محصولات در سطح بازارهای جهانی محسوب می‌شود.

پروژه‌های تحقیق و توسعه در مجموع دستاوردهای جدید و مزایای مختلفی را برای شرکت به همراه خواهند داشت و انجام این پروژه‌ها قطعا مسیر دستیابی به اهداف شرکت ملی صنایع مس ایران در حوزه هوشمندسازی، تحول دیجیتال و ورود به انقلاب صنعتی چهارم است. در این مسیر جمع‌آوری داده‌ها و تحلیل و آنالیز آن‌ها، انجام مطالعات پایه‌ای و کاربردی یک ضرورت به شمار می‌آید. همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها که پل ارتباطی میان علم و صنعت محسوب می‌شود، می‌تواند راهکار مناسبی برای تحقق اهداف شرکت ملی صنایع مس ایران باشد. در همین راستا این شرکت از طرح‌های دانش‌بنیان و پروژه‌های توسعه‌ای حمایت میکند و از این طریق می‌کوشد که به سمت استانداردهای بین‌المللی محصولات و تفکر خلاقانه که در نهایت منجر به نواوری در حوزه کسب‌وکار می‌شوند، حرکت کند.

شرکت ملی صنایع مس ایران در حالی به سمت بهره‌‌گیری از علم و دانش روز دنیا حرکت می‌کند که در گذشته شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور چندان مطرح نبودند و فعالیت بسیار محدودی داشتند. این شرکت فعالیت در حوزه علم و دانش را از یک دهه قبل آغاز کرد و تا سال 1398 موفق به ساخت دو دستگاه دامپ‌تراک‌ با وزن‌های 136 و 220 تن با همکاری شرکت کانی مس شد. با شروع سال جدید که همکاری شرکت‌های صنعتی و دانش‌بنیان در کشور شکل جدی‌تری به خود گرفت، شرکت ملی صنایع مس ایران مرکز نوآوری و شتاب‌دهی شهید ستاری را راه‌اندازی کرد. این اقدام گام مهمی در ایجاد زیرساخت‌های دانشبنیان و استفاده از علم و دانش در بخش‌های بالادستی است و نوآوری در بخش معدن و صنایع معدنی را برای این شرکت به ارمغان میآورد. گفتنی است در سال جاری شرکت ملی صنایع مس ایران در حمایت از ایده‌‌های نو، رویداد شناسایی و رفع چالش‌های فناورانه صنعت مس را برگزار کرد تا از این طریق چالش‌های صنعت مس را شناسایی کنند و راهکارهایی را برای رفع آن‌ها و ارتقای تکنولوژی این صنعت بیابد.

کاملا بدیهی است که یکی از حوزه‌های مورد توجه در صنعت مس، معدنکاری با کمترین آلودگی زیست‌محیطی و آسیب به طبیعت است. آلودگی‌های این بخش را می‌توان در حوزه‌های مختلف هوا، آب و پساب، خاک، مدیریت پسماند و زیست‌بوم منطقه طبقه‌بندی کرد. شرکت ملی صنایع مس ایران که فعالیت گسترده‌ای را در بهره‌برداری از معادن مس در سطح کشور دارد، اقدامات مهمی را در بهبود معدنکاری انجام داده است. راه‌اندازی کارخانه ذوب فلش در مجتمع‌های مس سرچشمه و خاتون‌آباد تکنولوژی جدیدی است که با حذف سوخت‌های فسیلی در کوره‌های آن، آلایندگی‌های ناشی از فعالیت این واحدها را تقریبا به صفر می‌رساند. در واحدهای ذوب و تغلیظ شرکت ملی صنایع مس ایران، آزمایشگاه‌های محیط زیست در کلیه مراحل تولید راه‌اندازی شده‌اند و یا تجهیزات مناسب که کمترین آلودگی را داشته باشند در این واحدها در حال نصب هستند. ضمن اینکه واحدهای تحقیق و توسعه مطالعات مستمر زیست‌محیطی و اقدامات لازم برای رفع اثرات آن‌ها را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهند.

منبع: ماهنامه اخبار فلزات

تاکید جعفری بر استفاده از روش های خلاقانه برای تسهیل همکاری با دانش بنیان ها

رئیس هیات عامل ایمیدرو، بر استفاده از روش های خلاقانه و متنوع برای تسهیل حضور شرکت های دانش بنیان تاکید کرد.

به گزارش جهان معدن به نقل ازروابط عمومی ایمیدرو، وجیه اله جعفری که امروز در جلسه بررسی عملکرد "قانون جهش تولید دانش بنیان" در این سازمان سخن می گفت، تصریح کرد: باتوجه به اقداماتی که مجموعه ایمیدرو و شرکت های زیرمجموعه و تابعه از سال های گذشته آغاز کرده اند، امروزه شرایط ایجاد تحول در بخش معدن و صنایع معدنی فراهم شده است.

وی در عین حال تصریح کرد: با اینحال باید از نگاه سنتی گذشته فاصله بگیریم تا بتوانیم مواردی همچون تحول در بهره وری، ارتقای دانش و رفع نیازهای فناورانه معدن و صنایع معدنی را با همکاری شرکت های دانش بنیان محقق کنیم.

جعفری با اشاره به اینکه ایمیدرو، راهبری و مدیریت را برعهده دارد، افزود: در این مسیر نگاه بنگاه داری نداریم و تلاش ما این است که از فرصت ایجاد شده برای جریان سازی به نفع ارتقای دانش معدن و صنایع معدنی استفاده کنیم به گونه ای که این فعالیت ها به محصول یا خدمات تبدل شود.

وی ادامه داد: تامین برق و گاز به عنوان چالشی در تابستان و زمستان کشور مطرح است در حالی که عدم النفع این امر نه تنها به تولیدکننده که به تنظیم بازار و مصرف کننده هم سرایت کرده است از این رو ایمیدرو به کارگیری فناوری های نوین در کاهش مصرف انرژی را در صدر اولویت بندی های خود قرار داده است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه قانون، به اندازه کافی مسیر را فراهم کرده است، گفت: ارزبری شاخصی است که می تواند همکاری با شرکت های دانش بنیان را تقویت کند هرچند در این بخش دستاوردهایی داشته ایم و باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

جعفری تاکید کرد: تعریف و اجرایی کردن مدل و چارچوب همکاری ها با این شرکت ها به طوری که محدویت ایجاد نکند و همچنین مستمر باشد از اولویت بالایی برخوردار است.

ریسک پذیری و تشویق بخش خصوصی

حسام مقدمعلی معاون طرح های توسعه معادن و صنایع معدنی ایمیدرو نیز در این نشست، خواهان پذیرش ریسک به عنوان بخشی از اقدامات پژوهشی شد و گفت: همکاری با دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان نیازمند پذیرش ریسک در پژوهش و اقدامات نوآورانه است که این امر می تواند به تشویق شرکت های خصوصی برای همکاری با بخش معدن و صنایع معدنی بینجامد.

تعیین 5راهبرد و 23 برنامه عملیاتی

غلامرضا ملاطاهری مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو نیز با ارایه گزارشی از مراحل اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان ارایه کرد و گفت: در این مسیر 5 راهبرد و 23 برنامه عملیاتی تعریف و سپس به شرکت های زیرمجموعه و تابعه ابلاغ کرده ایم.

وی افزود: جزئیات این برنامه ها را مورد بررسی قرار داده ایم و برای هر بخش مسئولی تعیین شده است. ملاطاهری با اشاره به اینکه شرکت های زیرمجموعه و تابعه همکاری مناسبی در تهیه گزارش فوق داشته اند، تصریح کرد: مجموعه گزارش فوق در اختیار شورای راهبری فناوری ها و تولیدات دانش بنیان قرار گرفته که پس از تایید از سوی آن نهاد، اجرایی خواهد شد.

وی یادآور شد: فهرست اقلامی که ارزبری بالایی دارند (از جمله انواع زغال ها و الکترودها، فروآلیاژها و ...) تهیه و به روز شده است.

ملاطاهری تاکید کرد: در نظر داریم مجموعه اقدامات خود در حوزه دانش بنیان ها را به صورت فرایند تبدیل کنیم که مسیر اجرای برنامه های این بخش تسهیل شود.

رویکرد فولاد مبارکه به مقوله اقتصاد دانش‌بنیان قابل‌تقدیر است

مرتضوی‌ استاندار اصفهان در گفت‌وگو با «جهان معدن»:

رویکرد فولاد مبارکه به مقوله اقتصاد دانش‌بنیان قابل‌تقدیر است

معصومه صالحی

مجموعه فولاد مبارکه با رویکرد خوبی که در زمینه حمایت از دانش‌بنیان‌ها در پیش گرفت و به این عرصه ورود پیدا کرد؛ برای ورود به زنجیره‌های ارزش در پایین‌دست فولاد خام و تولیدات سنتی که مجموعه‌‌های فولادی استان داشتند؛ سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام داد و گام‌های موثر و بسزایی در این زمینه برداشته که قابل‌تقدیر و توجه است.

سیدرضا مرتضوی‌ استاندار اصفهان در حاشیه رویداد «مسیر زآینده» ضمن بیان مطلب فوق در خصوص «دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان به ویژه در حوزه فولاد» به خبرنگار ما گفت: همانگونه که می‌دانید؛ در سال اقتصاد دانش‌بنیان تلاش‌های زیادی در استان اصفهان شده است تا حرکت‌های جدید و قابل‌توجهی در این زمینه صورت بگیرد.

وی در ادامه گفت: یکی از اتفاقاتی که از اول سالجاری مجموعه مدیریت استان اصفهان به دنبال آن بود؛ این موضوع مهم و کلیدی بود که شرکت‌های بزرگ استان مجاب شوند تا از حوزه‌های فناوری‌ونوآوری پشتیبانی و حمایت کنند؛ به گونه‌ای که در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان وظیفه و تکلیف و سهم خود را به خوبی ادا کنند.

مرتضوی خاطرنشان کرد: در همین راستا مدیریت جدید در مجموعه فولاد مبارکه با رویکرد خیلی خوبی که در پیش گرفت؛ توانست به خوبی به این عرصه ورود پیدا کرده و برای ورود به زنجیره‌های ارزش در پایین‌دست فولاد خام و تولیدات سنتی که مجموعه‌‌های فولادی استان داشتند؛ سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام داده و گام‌های موثر و قابل‌توجهی بردارد.

استاندار اصفهان در ادامه با تاکید بر اینکه «امروز حرکت در عرصه صنعت و تلاش برای تولید کردن محصولات با فناوری‌های جدید و تکنولوژی‌های برتر برای کشور یک ضرورت است»، گفت: به دلیل پیشرفت‌های متعددی که در بخش‌های مختلف اقتصادی و صنعتی رخ داده است؛ ما نیز باید تلاش کنیم تا جامعیت خود را در بخش‌های مختلف برای ترسیم آن چیزی که در کشور به آن نیازمندیم و کشورهایی که در منطقه به حضور ما نیاز دارند؛ ایجاد کنیم.

مرتضوی افزود: فولاد مبارکه تولید خود را با 2.4 و پس از آن 3.5 میلیون تن آغاز کرد، اما امروز شاهد این هستیم که در گروه فولاد مبارکه تولید فراتر از ۱۰ میلیون تن فولاد مطرح است و این همان اتفاق مبارکی است که به خاطر آن باید به همدیگر تبریک بگوییم.

وی همچنین تاکید کرد: در همین راستا امروز با تعدادی از شرکت‌هایی که مورد پشتیبانی و حمایت فولاد مبارکه هستند؛ آشنا شدیم. در واقع شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید و عرضه محصولات و حوزه‌های جدید در نمایشگاهی در مجموعه شهرک علمی-تحقیقاتی دانشگاه صنعتی اصفهان در یک رویداد مربوطه دور هم جمع شدند تا در این زمینه برنامه‌ریزی‌های بهتری انجام شود.

مرتضوی ابراز امیدواری کرد این حرکتی که مجموعه فولاد مبارکه شروع کرده است؛ در بسیاری از مجموعه‌های بزرگ اقتصادی استان چه در بخش خصولتی و چه در بخش‌های دولتی و نیمه‌دولتی نیز ورود پیدا کند و آنها هم همانند این فرآیندها را داشته باشند.

استاندار اصفهان در ادامه گفت: از سال‌های دور در شهرک علمی-تحقیقاتی دانشگاه صنعتی اصفهان ظرفیت‌های خوبی از شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم شده است، اما اگر ما بتوانیم برای این شرکت‌ها متناسب با تقاضاهایی که در بخش صنعت و نیازهای فناورانه استان و کشور وجود دارد یک هماهنگی کامل و دقیقی داشته باشیم تا آنها هم بتوانند به عرصه تامین این نیازها و تقاضاها بیندیشند؛ اقتصاد دانش‌بنیان به صورت واقعی و جهشی می‌تواند در‌ استان اصفهان رنگ‌وبویی از خود تجلی دهد.

مرتضوی در ادامه در خصوص اولویت‌های استان اصفهان در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را چنین ارزیابی کرد و گفت: همانطور که قبلا هم بارها مطرح کردم؛ اینکه ما در استان اصفهان چاره‌ای به جز حرکت در بستر اقتصاد دانش‌بنیان نداریم. در همین راستا محورهای توسعه استان هم بر دو محور «اقتصاد گردشگری» و «اقتصاد دانش‌بنیان» تعریف شده است؛ لذا در هر حوزه‌ای که بتوانیم زیرساخت‌های بالادستی و پشتیبانی‌های تسهیلاتی را فراهم کنیم؛ از هیچ تلاش و حمایتی دریغ نمی‌کنیم.

وی همچنین گفت: در واقع در خصوص منابع انسانی و شرکت‌های موجود اگر توسعه‌ای اتفاق بیفتد و یا شرکت‌های فناور جدیدی متناسب با تقاضاهایی که در استان است، شکل بگیرد؛ تمامی این موارد را مورد حمایت قرار می دهیم

وی در پایان به راه‌اندازی قرارگاه اقتصاد دانش‌بنیان در استان اصفهان اشاره کرد و گفت: از اول امسال به صورت بنیادی در قالب قرارگاه اقتصاد دانش‌بنیان مرکزی را راه‌اندازی کردیم که دبیرخانه آن هم در مجموعه شهرک علمی‌-تحقیقاتی دانشگاه صنعتی اصفهان است و حوزه معاونت اقتصاد هم به صورت مستمر بر عملکرد آن نظارت و مدیریت دارد. بنده هم در اغلب جلسات این مجموعه حضور دارم و این مجموعه رصد را انجام می‌دهد که هم در بخش‌های تسهیلاتی و هم در حوزه زیرساختی و پشتیبانی حمایت‌های لازم انجام ‌شود.##

رفع موانع رشد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه صنعت، معدن و تجارت

مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صمت اعلام کرد با تشکیل انجمن ملی شرکت‌های صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان صنعت و معدن، دنبال برطرف کردن موانع رشد شرکت‌های صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان‌ در حوزه داخلی و خصوصا بحث صادرات هستیم.

به گزارش جهان معدن به نقل ازشاتا، مجمع عمومی فوق‌العاده و عادی هیات مؤسس «انجمن ملی شرکت‌های صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان صنعت و معدن کشور» عصر دوشنبه با حضور «علی بابائی» مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صمت، «سیدروح‌الله غضنفری» مشاور معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صمت در امور تشکل‌های صنعتی و معدنی و مدیران شرکت‌های مطرح در حوزه صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان در سالن خلیج‌فارس نمایشگاه بین‌المللی برگزار شد و حاضران در خصوص اساسنامه این انجمن و انتخاب اعضای هیات مدیره آن به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

رفع موانع رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و شکل‌گیری اقدام جمعی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه صادرات

در این نشست، «علی بابائی» مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صمت با بیان اینکه عامل اصلی توسعه، شخص و سازمانی هستند که ریسک کرده، وارد بازار جدید شده و اقتصاد را حالت سنتی به پیشرفته تبدیل می‌کنند که این جمع حاضر دارای همه این مزیت‌هاست.

وی از شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان شرکت‌های خط شکن و بازیگران اصلی اقتصاد نام برد و ایده تشکیل انجمن ملی شرکت‌های صنایع پیشرفته و دانش بیان صنعت و معدن کشور، را اینگونه تشریح کرد: شرکت‌هایی که تکنولوژیک بوده، وارد حوزه های‌ریسک و بازارهای بین‌المللی شده و از فضای سنتی، رانتی و خام‌فروشی خارج می‌شوند، عموماً مشکلات مشترکی در صادرات، واردات، سیستم بانکی، مباحث تحریمی و... دارند.

مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صمت با بیان اینکه تأسیس بسیاری از شرکت‌های صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان، زودتر از تأسیس معاونت علمی رئیس‌جمهوری بوده، افزود: اهمیت دوم تشکیل این انجمن آن است که افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان تا مثلاً 12 هزار شرکت، زحمات شرکت‌های بزرگ صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان فعال در حوزه های‌تک (High-tech) که سال‌ها آر‌. ان.دی (R&D)، ریسک و نوآوری کرده و مشکلات بسیاری را در صادرات تجربه کردند، را زیر سؤال می‌برد که این انجمن می‌تواند تشخیص قویترین از دیگران را محقق سازد.

بابایی با بیان اینکه بسیاری از ابزارهای تولید صنعتی و موضوعات مرتبط با شرکت‌های صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان در وزارت صمت وجود دارد، اضافه کرد: با تکیه به این موضوعات، به چنین جمع‌بندی دست یافتیم که انجمنی بین شرکت‌های بزرگ دارای بلوغ فکری که دارای صادرات جدی بوده، استاندارد و کیفیت را می‌شناسد و از فاز رشد فعلی وارد فازهای دیگری مانند بین‌المللی شدن و افزایش فروش بزرگ رسیده‌اند، تشکیل شود تا این انجمن بتواند مشکلات این شرکت‌ها را حتی در سطوح حاکمیتی برطرف کند.

وی خاطرنشان کرد: درنهایت وزارت صمت تعهد دارد که هر زیرساختی که در وزارت صمت وجود دارد؛ از جمله سازمان توسعه تجارت، سازمان شرکت‌های صنعتی، دفتر مقررات صادرات و.... و همچنین ابزارهایی نظیر بحث تعرفه، تخصیص ارز و ... که نیاز این شرکت‌های صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان است را در اختیار این شرکت‌ها قرار دهد تا مشکلات آنها خیلی سریع برطرف شود.

مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صمت با تاکید بر اینکه هرچقدر شرکت‌های صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان بزرگتر شود، تأثیر بسیاری بر روی صادرات و یافتن بازارهای جدید بین‌المللی برای کشور خواهد داشت، گفت: امیدوارم این انجمن بتواند به شرکت‌های بزرگ و مطرح صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان که می‌خواهند پرش‌های بلندی در تجارت بین‌المللی داشته باشند، کمک کرده تا مسیر پیشرفت کشور را با پرچم‌داری کنند.

سیاست اصلی وزارتخانه استفاده از ظرفیت انجمن‌ها است

همچنین «سیدروح‌الله غضنفری» مشاور معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صمت در امور تشکل‌های صنعتی و معدنی در ادامه این نشست، گفت: تشکل‌ها نقش مهمی در توسعه کشور دارند و وزارت صمت در همه برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌ها از نظرات تخصصی آنان استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم، سیاست اصلی وزارتخانه و تاکید مقام عالی وزارت، بر استفاده بیشتر از پتانسیل و ظرفیت انجمن‌ها و تشکل‌ها بوده، تاکید کرد: امیدوارم تشکیل این انجمن زمینه‌ساز اتفاقات خوب و شگرفت در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان، صنایع پیشرفته و فناوری رخ دهد.

مشاور معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صمت در امور تشکل‌های صنعتی و معدنی ادامه داد: امروزه انجمن‌های نوینی در حوزه دانش‌بنیان در حال شکل‌گیری است که رویکرد صنعتی کشور را به سمت‌ نگاه‌ها و ایده‌های جدید پیش می‌برد.

غضنفری، مصادف بودن تشکیل این انجمن با سال 1401 که سال دانش‌بنیان نام‌گذاری شده است، را اتفاق ارزشمندی برشمرد و گفت: امیدوارم فرایند آغاز فعالیت رسمی این انجمن، به سرعت رقم خورده و اقدامات خود را با قدرت مضاف نسبت به انجمن‌های دیگر پیش ببرد تا بتوانند مطالبات صنعت خود را پیگیری کرده و به نتیجه مطلوب دست یابند.

اعلام شاخص‌های عضویت در انجمن ملی شرکت‌های صنایع پیشرفته

در بخش دیگری از این نشست، «بهروز سبک‌دست» مدیرعامل شرکت آریاطب فیروز، از اعضای مؤسس «انجمن ملی شرکت‌های صنایع پیشرفته و دانش بیان صنعت و معدن کشور» گفت: مقرر شد این انجمن از شرکت‌های ناهمگن که دانش‌بنیان یا صنایع پیشرفته بوده و هزینه زیادی را صرف تحقیق و توسعه داشته‌اند، تشکیل شود.

وی با بیان اینکه شرکت‌های پویندگان راه سعادت، آریاطب فیروز، میان الکترونیک، بهیار صنعت، زیست تخمیر، پارساپلمیر شریف، صبح پارلار آسیا، الکترونیک افزارآزما، زیست اروند فارمد و افزار کیمیای پارس جزو هیات مؤسس این انجمن هستند که برای تدوین اساسنامه و تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده و عادی، 10 نشست را برگزار کردند.

مدیرعامل شرکت آریاطب فیروز شرایط عضویت در این انجمن را دارا بودن شاخص‌هایی از جمله «شرکت‌های بنیان نوع یک باشند»، «فروش سالانه بالای 5 میلیون یورو و یا دارای بیش از 100 نیروی بیمه‌ای»، «خصوصی (100 درصد سهام متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی خصوصی) باشند»، «دارای پروانه بهره‌برداری فعال از وزارت صمت باشند»، «جزء بنگاه‌های صنایع پیشرفته باشند» عنوان کرد.

در ادامه بخش پایانی نشست، حاضران بندهای اساسنامه پیشنهادی «انجمن ملی شرکت‌های صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان صنعت و معدن کشور» را مورد بررسی و تصویب قرار دادند و در خصوص اعضای هیات رئیس انجمن رأی‌گیری صورت گرفت.