29 اسفند 1402
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious

تصاویر/ نخستین روز همایش و نمایشگاه نهضت تامین مالی شهر

به گزارش جهان معدن ؛ در نخستین روز از «همایش و نمایشگاه نهضت تامین مالی شهر» 12 کارگاه آموزشی تخصصی در حوزه تامین مالی شهرداری‌ها  عصر روز سه‌شنبه ۲۱ آذرماه 1402 در مرکز همایش های برج میلاد تهران برگزار شد.

 

تحقق افق ۵۵ میلیون تنی به شرط تامین مالی ۱۲ میلیارد یورویی

-حسن یحیوی، مدیر مجامع شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات گفت: اکنون برای حفظ تولید فعلی و تحقق افق ۵۵ میلیون تنی فولاد در سال ۱۴۰۴ نیازمند ۱۲ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری هستیم که این میزان تقریباً ۶ برابر ارزش بازار برخی هلدینگ‌های معدنی کشور است و عملاً تامین این میزان سرمایه در توان سهامداران نیست.

به گزارش  جهان معدن و به نقل از ایراسین ؛ ، مدیر مجامع «ومعادن» اظهار داشت: از آنجایی که منابع مالی حوزه فولاد نسبت به بخش های دیگر محدودتر است، موضوع تامین مالی به یک موضوع جدی برای تمام مدیران شرکت‌های فولاد تبدیل شده است. اکنون برای حفظ تولید فعلی و تحقق افق ۵۵ میلیون تنی فولاد در سال ۱۴۰۴ نیازمند ۱۲ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری هستیم که این میزان تقریباً ۶ برابر ارزش بازار برخی هلدینگ‌های معدنی کشور است و عملاً تامین این میزان سرمایه در توان سهامداران نیست.

 

وی افزود: برای حل این مسئله با چالش‌هایی نظیر فرهنگ سازمانی، تغییرات زیرساختی و… روبه‌رو هستیم؛ به نظر می‌رسد نیاز است افرادی را با رزومه، تحصیلات و شرایط خاص برای تامین مالی در شرکت‌ها به عنوان نیروی انسانی جذب کنیم.

مدیر مجامع «ومعادن» تصریح کرد: اگر یک شرکت فولادی بخواهد در سازمان بورس اوراقی مانند اوراق اجاره منتشر کند، فرآیند دسترسی به پروژه و سرمایه در حدود ۶ ماه به طول می‌انجامد. این در حالی است که امروزه موضوع اعتبارسنجی‌ سهامداران و شرکت‌ها در دنیا بسیار کلیدی و مهم است و به تسریع و کاهش هزینه انجام این فرآیند کمک شایانی می‌کند.

حسن یحیوی تکمیل کرد: تغییر نرخ ارز و از سوی دیگر ساختار کلان اقتصادی کشور از منظر نرخ تورم، نرخ بهره تحمیلی به شرکت‌ها و… در طی انجام پروژه می‌تواند هزینه‌ها، ارزش افزوده و… را با تغییر همراه کند. مسئله تحریم ها و عدم ارتباط بین‌المللی نیز از جمله موارد مشکل‌زا در امر تامین سرمایه است.

دستاوردهای پی‌درپی تولید در سایه نهضت خودباوری

کسب ۶۱ رکورد در گروه فولاد مبارکه طی سال ۱۴۰۱ یک نهضت بود و نه یک اتفاق و این شرکت با صددرصد ظرفیت خود مشغول فعالیت است؛ به‌طوری‌که میزان تولید این گروه به ۱۰ میلیون و ۲۴۴ هزار تن رسیده و دارای سهم ۳۴ درصدی از تولید فولاد کشور است.

به گزارش جهان معدن و به نقل از روابط عمومی فولاد مبارکه؛، محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه: در حال حاضر، صنعت کشور به‌طور میانگین با ۶۰ درصد ظرفیت و در برخی صنایع با ۳۰ درصد در حال تولید است، اما خوشبختانه فولاد مبارکه با صددرصد ظرفیت خود فعالیت می‌کند. با در نظر گرفتن نقش تأثیرگذار فولاد مبارکه و دستاوردهای آن، می‌توان این شرکت را به‌عنوان الگوی ملی بنگاه‌داری معرفی کرد.

 

یکی از مزایای اصلی فولاد مبارکه در مقایسه با دیگر بنگاه‌ها در وجود نیروی انسانی مؤثر و متخصص است. این شرکت امروز با نگاه توسعه ملی در حال فعالیت است و تحقق اهداف خود را بر پنج اصل استوار کرده است: استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولید؛ توسعه کمی، کیفی و متوازن؛ توسعه سرمایه‌های انسانی؛ تمرکز بر نوآوری و فناوری‌های نوین؛ تبدیل‌شدن به صنعت سبز. این شرکت برای بهره‌مندی از فناوری‌های نوین، حرکت و اقدامات خود را از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به‌صورت جدی آغاز کرده و به پیشرفت‌های خوبی در این زمینه نائل آمده است.

کسب ۶۱ رکورد در گروه فولاد مبارکه طی سال ۱۴۰۱ یک نهضت بود و نه یک اتفاق و این شرکت با صددرصد ظرفیت خود مشغول فعالیت است؛ به‌طوری‌که میزان تولید این گروه به ۱۰ میلیون و ۲۴۴ هزار تن رسیده و دارای سهم ۳۴ درصدی از تولید فولاد کشور است.

فولاد مبارکه بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق‌های فولادی تخت با سهم حدود ۳۴ درصدی در کشور و سهم ۲۰ درصدی در خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) و با ظرفیت تولید ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در سال بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی جهان است. ارزش فعلی بازار شرکت فولاد مبارکه ۵۱۰ هزار میلیارد تومان است و این یعنی شرکت سهم ۱.۵‌درصدی در تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور و سهم ۶.۵ ‌درصدی در تولید ناخالص داخلی بخش صنعت دارد. همچنین زنجیره تأمین گسترده این شرکت مشتمل بر بیش از ۲۵۰۰ تأمین‌کننده کالا و خدمات و شبکه گسترده مشتریان آن نیز شامل بیش از ۱۰۰۰ کارخانه و کارگاه است.

دستاوردهای پی‌درپی تولید در سایه نهضت خودباوری

روند توسعه‌ها و رشد تولید این شرکت از سال ۱۳۷۰ با افزایش ظرفیت از ۲.۴ میلیون تن به ۴.۲ میلیون تن و با تکمیل طرح‌های توسعه زیر سقف در سال ۱۳۸۷ ادامه یافت. در ادامه توسعه‌های گروه فولاد مبارکه با الحاق مجتمع فولاد سبا در سال ۱۳۸۵ و فولاد هرمزگان به شرکت فولاد مبارکه در سال ۱۳۹۰ و افزایش ظرفیت شرکت تا ۶.۴ میلیون تن به بار نشست و باتوجه‌به عملکرد درخشان سال ۱۴۰۱ و برنامه‌های در دست اقدام سال جاری به‌ویژه به بار نشستن توسعه‌ها و افزایش ظرفیت واحد ریخته‌گری مداوم شرکت و توسعه فولاد سبا و سفیددشت تا پایان سال ۱۴۰۲ تولید ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تن را هدف‌گذاری کرده‌ایم.

در سال ۱۴۰۱ به‌موازات رشد تولید در فولاد مبارکه شاهد رشد چشمگیر تولید در سایر شرکت‌های گروه فولاد مبارکه بودیم. تولید کنسانتره در سنگان با رشد ۱۰۴ درصدی به ۳ میلیون و ۲ هزار تن و تولید گندله این شرکت با رشد یک‌درصدی به ۴ میلیون و ۵۷ هزار تن افزایش یافت. در فولاد سفیددشت نیز تولید آهن اسفنجی با رشد ۱۲ درصدی به ۸۰۳ هزار تن افزایش یافت و تولید تختال فولاد هرمزگان با رشد ۶.۷ درصدی به یک‌میلیون و ۵۳۸ هزار تن رسید. همچنین تولید کلاف سرد شرکت امیرکبیر کاشان با رشد ۴.۷۷ درصدی به ۲۴۶ هزار تن افزایش یافت و تولید ورق گالوانیزه شرکت ورق‌خودرو و چهارمحال‌وبختیاری با رشد ۱.۶ درصدی به ۲۵۳ هزار تن و تولید شرکت گالوانیزه تاراز نیز با رشد ۳.۲۲ درصد به ۱۷۱ هزار تن افزایش‌ یافته است. در فولاد مبارکه نیز با تولید ۷ میلیون ۲۱۶ هزار تن تختال از ظرفیت اسمی شرکت عبور کردیم و در گروه فولاد مبارکه میزان تولید از ۱۰ میلیون و ۲۴۴ هزار تن تختال عبور کرد. ضمن اینکه با عملکرد خوب همکاران مجتمع فولاد سبا میزان تولید کلاف گرم در این بخش در سال ۱۴۰۱ از یک‌میلیون و ۴۳۴ هزار تن کلاف فراتر رفت.

تولید و عرضه ۱۴ محصول جدید و توسعه سبد محصولات در گروه فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۱ در حالی رقم خورد که همکاران ما بدون حضور حتی یک کارشناس خارجی این محصولات ارزشمند را تولید و عرضه کردند و این به معنای نهضت استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود و خودباوری است که همه این اتفاقات در سایه حضور نیروی خبره و ماهر و اعتماد به سرمایه‌های انسانی رخ‌ داده است.

توسعه و تنوع این تعداد محصول جدید در نوع خود کم‌نظیر بوده است، ضمن آنکه این محصولات که هریک از اهمیت بسیار زیادی در توسعه صنعت کشور برخوردار است. فولاد زنگ‌نزن برای استفاده در صنایع خودرویی، تولید تختال و ورق فولاد الکتریکی، کلاف سرد CK۴۵ مورداستفاده در صنایع خودرویی، تولید کلاف سرد M۶۰۰ مورداستفاده در ساخت موتورهای الکتریکی، تولید تختال API X۶۵ مورداستفاده در تولید خطوط تولید انتقال نفت و گازترش، تولید کلاف سرد DCO۱-RAD مورداستفاده در ساخت رادیاتور با خواص ویژه و انواع ورق‌های فولادی موردنیاز در مصارف ساختمانی، مخازن، شاسی خودروهای سنگین، فولادهای دوفازی فریتی و مارتنزیتی.

تولید این میزان محصول جدید با استفاده از ظرفیت‌های موجود به معنی خوداتکایی و خودباوری است و این چیزی است که امروز جوانان ما به آن نیاز دارند.

تاکید اعضای فراکسیون معدن مجلس به ارتقای جایگاه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور

اعضای فراکسیون معدن مجلس شورای اسلامی، با حضور در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، به ارتقای جایگاه این سازمان تاکید کردند.

به گزارش جهان معدن به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، نشست رئیس، دبیر و اعضای فراکسیون معدن و صنایع‌معدنی مجلس شورای اسلامی با مدیران سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در محل این سازمان برگزار شد.

در این دیدار اعضای فراکسیون معدن و صنایع معدنی مجلس شورای اسلامی به ارتقای همه جانبه این سازمان تاکید کردند و «علیرضا شهیدی» معاون وزیر صمت و رئیس این سازمان به بررسی تاریخچه و فعالیت‌های جاری سازمان متبوع خود پرداخت.

همچنین «رضا جدیدی» مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور هم در این نشست به بررسی و ارائه موضوعاتی از جمله طرح تحول، روند تولید اطلاعات پایه، مسائل حاکمیتی، بودجه، چالش‌های پیش‌روی اکتشاف و نیروی‌انسانی و فعالیت‌های تخصصی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور پرداخت.

هماهنگی میان دستگاهی جهت استفاده از ظرفیت‌ سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور برای خدمات‌رسانی به مردم

در حاشیه این دیدار «حسین محمدصالحی» نماینده مردم فریدن و فریدونشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که مناطقی در غرب در استان اصفهان از نظر زمین‌شناسی بکر و دست‌نخورده هستند، گفت: این مناطق عوارض طبیعی خاص و زیبایی‌ها و جاذبه‌های طبیعی خود را دارند.

وی افزود: این مناطق سردسیر و کوهستانی در غرب استان اصفهان جزو مرتفع‌ترین نقاط در این استان هستند و به دنبال برگزاری جلسه با سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور نکات قابل‌توجهی از جمله افزایش ظرفیت‌های معدنی شهرستان‌های استان اصفهان، بررسی موضوع ژئوپارک، زیست‌بوم‌ها و شناخت مخاطرات طبیعی بررسی شد.

نماینده مردم فریدن و فریدونشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که موضوعات مختلف مخاطرات‌طبیعی هر ساله در این استان روی می‌دهد، تصریح کرد: سال گذشته بخاطر بارش سنگین برف و بسته شدن راه‌های روستایی و سقوط برف و بهمن با مشکلاتی مواجه بودیم که شناخت این مخاطرات و بهره‌گیری از مطالعات انجام شده در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در دستیابی به راهکار مناسب برای رفع این موانع مناسب خواهد بود.

وی با اشاره به این‌که در بسیاری از مناطق استان اصفهان بخاطر برداشت بی‌رویه آب با فرونشست زمین مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: بسیاری از مناطق استان اصفهان به دشت‌های ممنوعه تبدیل شده‌اند که شناسایی کلی مناطق از نظر زمین‌شناسی و بررسی آن جهت احداث و انتقال خطوط انرژی جهت کاهش اثرات این مخاطرات تاثیرگذار خواهد بود که بایستی با ایجاد هماهنگی میان دستگاهی از ظرفیت‌ها و مطالعات انجام شده در این سازمان جهت خدمات‌رسانی بیشتر به مردم منطقه استفاده شود.

محمدصالحی درباره توسعه اکتشاف مواد معدنی در استان اصفهان جهت تامین خوراک مجتمع صنعتی فولاد گفت: چندین معدن بزرگ سنگ آهن و منگنز در منطقه وجود دارد که البته بهره‌برداری از آنها به خاطر پوشش گیاهی خاص منطقه زاگرس مرکزی با ممنوعیت‌ها و محدودیت‌هایی از سوی منابع طبیعی مواجه شده است.

وی با تاکید به این‌که بایستی قاعده اهم و مهم را در برداشت از ذخایر معدنی درنظر گرفت، تصریح کرد: بایستی با انجام مطالعات مورد نیاز به این نتیجه برسیم که آیا حفظ و رعایت موازین زیست‌محیطی منطقه ضرورت بیشتری دارد و یا بایستی از ذخایر معدنی غنی که مورد نیاز کشور است؛ استفاده کنیم.

نماینده مردم فریدن و فریدونشهر در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: در حال حاضر ذخایر بسیاری از معادن با پوشش گیاهی مناسب در حال استخراج است و به‌صورت خام به خارج از کشور صادر می‌شود که بایستی این موضوع با برگزاری نشست‌های جدی در بدنه دولت بررسی شود و به هر کدام از موضوعات و توجه به میزان اولویت آن از جمله مساله حفظ منابع طبیعی و یا برداشت از منابع طبیعی توجه شود تا با بررسی مناسب به راهکار مناسب دست یابیم.

انتشار کتابچه الکترونیکی عملکرد ایمیدرو در سال 1400

کتابچه الکترونیکی عملکرد ایمیدرو در سال 1400 به صورت الکترونیکی منتشر و بر روی پورتال ایمیدرو بارگذاری شد.

به گزارش جهان معدن به نقل ازروابط عمومی ایمیدرو، کتابچه عملکرد ایمیدرو طی سال 1400 شامل یک پیش فصل و 4 فصل مجزا تدوین شده است.

در بخش پیش فصل، پیام نوروزی مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز سال 1401 و منویات ایشان (اقدام و عمل) در راستای شعار سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین»، سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در جمع کارگران و همچنین، یادداشت وجیه ا... جعفری، رئیس وقت هیات عامل ایمیدرو درج شده است.

در فصل اول، ایمیدرو در یک نگاه بیان شده که شامل «جایگاه ایمیدرو در بخش صنعت و معدن کشور»، «ماموریت ایمیدرو»، «چشم انداز»، «ارزش ها»، «استراتژی های کلان»، «خط مشی» و نیز «اقدامات، نتایج و دستاوردهای ایمیدرو در بخش معدن و صنایع معدنی در راستای تحقق رویکردهای پنج گانه» است.

در فصل دوم، «رشد تولید و ظرفیت های تولید طی 20 سال»، «افتتاح بیش از 750 میلیون دلار طرح در سال 1400»، «شروع عملیات 1.2 میلیارد دلار طرح در سال 1400» و نیز «1.2 میلیارد دلار طرح در نوبت راه اندازی طی سال 1401» مطرح شده است.

در فصل سوم، «فناوری های نسل 4»، «طرح های توسعه 1400 و برنامه 1401»، «تجارت خارجی»، «زیرساخت و ایجاد زیربناها در مناطق معدنی و صنایع معدنی»، «طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور»، «اکتشاف، آموزش، پژوهش و فناوری»، «صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی»، «ایمینو»، «احیا و فعال سازی معادن کوچک مقیاس»، «مناطق ویژه اقتصادی» و «بهداشت، ایمنی و محیط زیست» مورد بررسی قرار گرفته است.

در فصل چهارم، به موضوعاتی همچون «سرمایه گذاری در 95 طرح طی سال های 1401 و برنامه تا پایان 1404»، «چشم انداز کلی بخش صنعت و معدن در سند چشم انداز 20 ساله» و «اهداف کمی بخش معدن و صنایع معدنی در چشم انداز 20 ساله»، پرداخته شده است.

پیشنهاد تهیه اطلس فسیل‌شناسی منطقه طبس، به‌عنوان بهشت زمین‌شناسی ایران ارائه شد

معاون وزیر صمت در همایش ثبت جهانی ژئوپارک طبس، پیشنهاد تهیه اطلس فسیل‌شناسی این منطقه به‌عنوان بهشت زمین‌شناسی ایران را ارائه کرد.

به گزارش جهان معدن به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، ژئوپارک طبس پس از ژئوپارک جهانی قشم و ژئوپارک ارس، به‌عنوان سومین ژئوپارک جهانی ایران رای مثبت شورای‌عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو را دریافت کرد و امروز شنبه 20 خرداد به‌طور رسمی با حضور مقامات کشوری و استانی و پیام تصویری پروفسور «گی مارتینی» رئیس شورای ژئوپارک‌های یونسکو به ثبت جهانی رسید.

در این مراسم، «علیرضا شهیدی» معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، ضمن تاکید بر اهمیت ژئوپارک‌ها در حفاظت از میراث زمین‌شناختی، طبیعی و فرهنگی سرزمین‌ها، گفت: باید به نقش سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در شناسایی و پتانسیل‌یابی ژئوسایت‌ها و ژئوپارک‌ها توجه بیشتر شود.

وی ارائه پیشنهاد تهیه اطلس فسیل‌شناسی منطقه طبس به‌عنوان بهشت زمین‌شناسی ایران، خاطرنشان کرد: طبس، موزه فسیل و سنگواره است که بر همین اساس توجه اهمیت فسیل‌ها به‌عنوان یکی از میراث زمین‌شناختی مهم در شناخت تاریخچه زمین‌شناسی و تکامل زمین ضروری است.

شایان ذکر است، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران پرسابقه‌ترین سازمان در منطقه خاورمیانه از دیدگاه بررسی‌‏های مربوط به میراث زمین‌‏شناختی بوده و نقش کلیدی و مهمی در سازماندهی و مدیریت مطالعات میراث زمین‌شناختی و ژئوپارک در کشور را بر عهده دارد.

همچنین فعالیت‌های مربوط به شناسایی و معرفی پدیده‌های منحصربه‌فرد زمین‌شناختی و پتانسیل‌یابی ژئوپارک‌ها به‌صورت سامانمند و منسجم در این سازمان در حال انجام است.

این سازمان در سال ۱۳۸۸ در اطلس توانمندی‌های ژئوپارک و ژئوتوریسم ایران پیشنهاد ۲۰ منطقه دارای پتانسیل برای راه‌اندازی ژئوپارک ملی و بین‌المللی آورده که این فهرست در سال ۱۳۹۶ به ۳۲ منطقه اولویت‌دار برای معرفی ژئوپارک‌های جهانی در ایران ارتقا یافت.

طبس و ارس از جمله مناطقی بودند که برای اولین بار به عنوان مناطق دارای اولویت ژئوپارک جهانی از طریق سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور معرفی شدند.

با توجه به اینکه وظیفه «شناسایی، معرفی مناطق مستعد ژئوپارک در کشور و نظارت فنی بر مطالعات زمین‌شناسی و شناسایی، معرفی و ارزیابی ژئوسایت‌ها» بر عهده سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور است، بر همین اساس نظارت علمی و فنی بر مطالعات ژئوسایت‌ها و ارزیابی استاندار و اولویت‌بندی ژئوسایت‌ها در ژئوپارک طبس توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور انجام شده و همچنین انجام آموزش اصول و مفاهیم ژئوپارک و توانمندسازی مدارس در محدوده ژئوپارک طبس با همکاری بخش خصوصی در مقاطع مختلف تحصیلی در روستاهای منطقه طبس صورت گرفت.

گفتنی است، ژئوپارک طبس معروف به بهشت زمین‌شناسی ایران، در شمال غربی استان خراسان‌جنوبی دارای تنوع بالایی از پدیده‌های کم‌نظیر زمین‌شناختی است.

در این ژئوپارک، سیر تحولات کره زمین از بیش از ۵۴۰ میلیون سال پیش (پرکامبرین) تا حدود ۱۰۰ میلیون سال پیش (اوایل کرتاسه) را بدون کمترین وقفه زمانی می‌توان مشاهده کرد، در حالی است که توالی‌های دوران اول زمین‌شناسی (پالئوزوئیک، ۵۴۰ تا ۲۵۰ میلیون سال پیش) آن در ایران و غرب آسیا بی‌نظیر است.

این ژئوپارک ۳ بخش مرکزی، دیهوک و دستگردان را در بر می‌گیرد. مرتفع‌ترین نقطه ژئوپارک، کوه نایبند در جنوب آن و پست‌ترین نقاط نیز بخش‌های جنوبی پلایای طبس هستند.

پدیده‌های زیبایی نظیر کویرهای گسترده، تپه‌های عظیم ماسه‌ای ریگ شُتران، صحرای زیبای طبس و پلایاها با جاذبه‌های کم نظیر کویری و همچنین سرزمین آذرین پشته سیاه، دره‌های مشهور کال جنی، کال سردر و کال تفتو، چشمه‌های آبگرم، معادن نوین و کهن، ریخت‌های فرسایشی و زمین‌ساختی از میراث زمین‌شناختی ژئوپارک هستند.

ژئوپارک طبس علاوه بر پدیده‌های کم‌نظیر و گاه بی‌نظیر زمین‌شناختی و دارا بودن جایگاه مهم در زمین‌شناسی ایران، پتانسیل‌های زیست‌محیطی، تاریخی و فرهنگی فراوانی را نیز در خود جای داده است.

انجام مطالعات تفصیلی و مستندسازی ژئوسایتها، ارزیابی آنها و محدوده یابی و پتانسیل یابی ژئوپارک (به عنوان اولین گام و اقدام اساسی و ضروری در راه اندازی یک ژئوپارک) در سازمان زمین شناسی با درخواست حاکمیت محلی شروع می‌شود.

همچنین انجام برنامه‌های مدیریتی، فعالیت‌های تفسیری، آموزشی و حفاظتی و برنامه‌های توسعه اقتصادی جامعه محلی در ادامه توسط عوامل اجرایی ژئوپارک و با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط لحاظ صورت می‌گیرد.

اشاره به طبس به عنوان بهشت زمین‌شناسی ایران در بیانیه یونسکو

در بیانیه یونسکو درباره اهمیت ژئو پارک جهانی طبس اینگونه آمده است: بسیاری از اندیشمندان از ۲۲ هزار و ۷۷۱ کیلومتر مربع کویر در شمال غربی استان خراسان جنوبی که این ژئوپارک در آن قرار دارد، به‌عنوان «بهشت زمین‌شناسی ایران» یاد کرده‌اند زیرا می‌توان سیر تکامل سیاره را از ابتدایی‌ترین بخش تاریخ زمین در ۴.۶ میلیارد سال پیش (پرکامبرین) تا کرتاسه اولیه در حدود ۱۴۵ میلیون سال پیش بدون کوچکترین وقفه دنبال کرد.

در این ژئوپارک، پناهگاه حیات وحش نایبندان، بزرگترین پناهگاه ایران، با مساحتی بالغ بر ۱.۵ میلیون هکتار و مهمترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی است.

ژئوپارک جهانی یونسکو طبس نیمی از زیستگاه جهانی گیاه بومی Ferula assa-foetida را فراهم می‌کند که به طور گسترده برای اهداف دارویی استفاده می‌شود.

این منطقه در طول تاریخ به عنوان شاهراهی بوده است که جنوب و غرب را به شرق و شمال شرق ایران متصل می‌کند؛ در نتیجه، هم به‌خاطر میراث ارزشمند طبیعی و هم به‌دلیل میراث فرهنگی، اکوتوریست‌ها را به خود جذب می‌کند.

پیشنهاد تهیه اطلس فسیل‌شناسی منطقه طبس، به‌عنوان بهشت زمین‌شناسی ایران ارائه شد

معاون وزیر صمت در همایش ثبت جهانی ژئوپارک طبس، پیشنهاد تهیه اطلس فسیل‌شناسی این منطقه به‌عنوان بهشت زمین‌شناسی ایران را ارائه کرد.

به گزارش جهان معدن به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، ژئوپارک طبس پس از ژئوپارک جهانی قشم و ژئوپارک ارس، به‌عنوان سومین ژئوپارک جهانی ایران رای مثبت شورای‌عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو را دریافت کرد و امروز شنبه 20 خرداد به‌طور رسمی با حضور مقامات کشوری و استانی و پیام تصویری پروفسور «گی مارتینی» رئیس شورای ژئوپارک‌های یونسکو به ثبت جهانی رسید.

در این مراسم، «علیرضا شهیدی» معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، ضمن تاکید بر اهمیت ژئوپارک‌ها در حفاظت از میراث زمین‌شناختی، طبیعی و فرهنگی سرزمین‌ها، گفت: باید به نقش سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در شناسایی و پتانسیل‌یابی ژئوسایت‌ها و ژئوپارک‌ها توجه بیشتر شود.

وی ارائه پیشنهاد تهیه اطلس فسیل‌شناسی منطقه طبس به‌عنوان بهشت زمین‌شناسی ایران، خاطرنشان کرد: طبس، موزه فسیل و سنگواره است که بر همین اساس توجه اهمیت فسیل‌ها به‌عنوان یکی از میراث زمین‌شناختی مهم در شناخت تاریخچه زمین‌شناسی و تکامل زمین ضروری است.

شایان ذکر است، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران پرسابقه‌ترین سازمان در منطقه خاورمیانه از دیدگاه بررسی‌‏های مربوط به میراث زمین‌‏شناختی بوده و نقش کلیدی و مهمی در سازماندهی و مدیریت مطالعات میراث زمین‌شناختی و ژئوپارک در کشور را بر عهده دارد.

همچنین فعالیت‌های مربوط به شناسایی و معرفی پدیده‌های منحصربه‌فرد زمین‌شناختی و پتانسیل‌یابی ژئوپارک‌ها به‌صورت سامانمند و منسجم در این سازمان در حال انجام است.

این سازمان در سال ۱۳۸۸ در اطلس توانمندی‌های ژئوپارک و ژئوتوریسم ایران پیشنهاد ۲۰ منطقه دارای پتانسیل برای راه‌اندازی ژئوپارک ملی و بین‌المللی آورده که این فهرست در سال ۱۳۹۶ به ۳۲ منطقه اولویت‌دار برای معرفی ژئوپارک‌های جهانی در ایران ارتقا یافت.

طبس و ارس از جمله مناطقی بودند که برای اولین بار به عنوان مناطق دارای اولویت ژئوپارک جهانی از طریق سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور معرفی شدند.

با توجه به اینکه وظیفه «شناسایی، معرفی مناطق مستعد ژئوپارک در کشور و نظارت فنی بر مطالعات زمین‌شناسی و شناسایی، معرفی و ارزیابی ژئوسایت‌ها» بر عهده سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور است، بر همین اساس نظارت علمی و فنی بر مطالعات ژئوسایت‌ها و ارزیابی استاندار و اولویت‌بندی ژئوسایت‌ها در ژئوپارک طبس توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور انجام شده و همچنین انجام آموزش اصول و مفاهیم ژئوپارک و توانمندسازی مدارس در محدوده ژئوپارک طبس با همکاری بخش خصوصی در مقاطع مختلف تحصیلی در روستاهای منطقه طبس صورت گرفت.

گفتنی است، ژئوپارک طبس معروف به بهشت زمین‌شناسی ایران، در شمال غربی استان خراسان‌جنوبی دارای تنوع بالایی از پدیده‌های کم‌نظیر زمین‌شناختی است.

در این ژئوپارک، سیر تحولات کره زمین از بیش از ۵۴۰ میلیون سال پیش (پرکامبرین) تا حدود ۱۰۰ میلیون سال پیش (اوایل کرتاسه) را بدون کمترین وقفه زمانی می‌توان مشاهده کرد، در حالی است که توالی‌های دوران اول زمین‌شناسی (پالئوزوئیک، ۵۴۰ تا ۲۵۰ میلیون سال پیش) آن در ایران و غرب آسیا بی‌نظیر است.

این ژئوپارک ۳ بخش مرکزی، دیهوک و دستگردان را در بر می‌گیرد. مرتفع‌ترین نقطه ژئوپارک، کوه نایبند در جنوب آن و پست‌ترین نقاط نیز بخش‌های جنوبی پلایای طبس هستند.

پدیده‌های زیبایی نظیر کویرهای گسترده، تپه‌های عظیم ماسه‌ای ریگ شُتران، صحرای زیبای طبس و پلایاها با جاذبه‌های کم نظیر کویری و همچنین سرزمین آذرین پشته سیاه، دره‌های مشهور کال جنی، کال سردر و کال تفتو، چشمه‌های آبگرم، معادن نوین و کهن، ریخت‌های فرسایشی و زمین‌ساختی از میراث زمین‌شناختی ژئوپارک هستند.

ژئوپارک طبس علاوه بر پدیده‌های کم‌نظیر و گاه بی‌نظیر زمین‌شناختی و دارا بودن جایگاه مهم در زمین‌شناسی ایران، پتانسیل‌های زیست‌محیطی، تاریخی و فرهنگی فراوانی را نیز در خود جای داده است.

انجام مطالعات تفصیلی و مستندسازی ژئوسایتها، ارزیابی آنها و محدوده یابی و پتانسیل یابی ژئوپارک (به عنوان اولین گام و اقدام اساسی و ضروری در راه اندازی یک ژئوپارک) در سازمان زمین شناسی با درخواست حاکمیت محلی شروع می‌شود.

همچنین انجام برنامه‌های مدیریتی، فعالیت‌های تفسیری، آموزشی و حفاظتی و برنامه‌های توسعه اقتصادی جامعه محلی در ادامه توسط عوامل اجرایی ژئوپارک و با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط لحاظ صورت می‌گیرد.

اشاره به طبس به عنوان بهشت زمین‌شناسی ایران در بیانیه یونسکو

در بیانیه یونسکو درباره اهمیت ژئو پارک جهانی طبس اینگونه آمده است: بسیاری از اندیشمندان از ۲۲ هزار و ۷۷۱ کیلومتر مربع کویر در شمال غربی استان خراسان جنوبی که این ژئوپارک در آن قرار دارد، به‌عنوان «بهشت زمین‌شناسی ایران» یاد کرده‌اند زیرا می‌توان سیر تکامل سیاره را از ابتدایی‌ترین بخش تاریخ زمین در ۴.۶ میلیارد سال پیش (پرکامبرین) تا کرتاسه اولیه در حدود ۱۴۵ میلیون سال پیش بدون کوچکترین وقفه دنبال کرد.

در این ژئوپارک، پناهگاه حیات وحش نایبندان، بزرگترین پناهگاه ایران، با مساحتی بالغ بر ۱.۵ میلیون هکتار و مهمترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی است.

ژئوپارک جهانی یونسکو طبس نیمی از زیستگاه جهانی گیاه بومی Ferula assa-foetida را فراهم می‌کند که به طور گسترده برای اهداف دارویی استفاده می‌شود.

این منطقه در طول تاریخ به عنوان شاهراهی بوده است که جنوب و غرب را به شرق و شمال شرق ایران متصل می‌کند؛ در نتیجه، هم به‌خاطر میراث ارزشمند طبیعی و هم به‌دلیل میراث فرهنگی، اکوتوریست‌ها را به خود جذب می‌کند.

صدور 4 فقره پروانه اکتشافی پلی متال برای مجتمع معدنی انگوران

مدیرعامل مجتمع سرب و روی انگوران از صدور 4 فقره پروانه اکتشافی برای این مجتمع خبر داد.

به گزارش جهان معدن به نقل ازروابط عمومی ایمیدرو، امید فلاح در جمع فعالان معدنی استان زنجان با بیان این مطلب گفت: با پیگیری های مستمر مجتمع سرب و روی انگوران برای صدور پروانه های چهارگانه و شروع اکتشافات مناطق امیدبخش، فصل جدیدی از مسئولیت معدنی و نیز مسئولیت های اجتماعی این شرکت به عنوان زیرمجموعه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی آغاز خواهد شد.

وی افزود: پروانه های اکتشافی صادر شده در حوزه پلی متال است که 25 کیلومتر مربع از محدوده های امیدبخش منطقه حلب شهرستان ماهنشان را در بر می گیرد.

مدیرعامل مجتمع سرب و روی انگوران خاطرنشان کرد: اکنون در مرحله تهیه اسناد مناقصه برای اجرای عملیات اکتشافی هستیم و انشاءا... تا یک ماه آینده، مناقصه برگزار و مشاور اکتشاف صاحب صلاحیت از نظر فنی و قیمت انتخاب خواهد شد.

وی ادامه داد: پیش بینی ما این است که در نیمه دوم 1402، مرحله نخست عملیات اکتشافی به اتمام برسد و پس از آن، وارد مرحله دوم اکتشاف خواهیم شد.

احیای سدهای باطله با کاشت درخت

فلاح همچنین با اشاره به احیای سدهای باطله در این مجمع تصریح کرد: مجتمع سرب و روی انگوران در راستای تحقق توسعه پایدار به عنوان یکی از رسالت های پیش رو، احیای سدهای باطله را به عنوان یکی از مسئولیت های اجتماعی اجرایی کرد.

وی ادامه داد: برای این منظور، کاشت 450 اصله درخت متناسب با آب و هوای منطقه توسط کارکنان و بسیجیان این مجتمع انجام شد.

به گفته وی، احیای 17 هکتار از سدهای باطله در 3 فاز، برای نخستین بار در کشور در برنامه مجتمع سرب و روی انگوران قرار دارد.

صفحه1 از118