08 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious

طرح تو طرح، اولین استارتاپ مسابقات معماری ایران جذب سرمایه کرد

کنفرانس خبری پلتفرم طرح تو طرح با هدف اعلام خبر جذب سرمایه‌ی این پلتفرم آنلاین برگزاری مسابقات معماری ایران در حالی برگزار شد که به گفته‌ی مدیران این پلتفرم، تنها کمتر از ۵ درصد پروژه‌های ساختمانی ایران، از همراهی یک معمار در طراحی خود بهره‌مند بوده‌اند. بنیانگذاران این استارتاپ امیدوارند با این جذب سرمایه، بازار معماری در ایران را توسعه داده و ارتباط کارفرمایان و معماران را از طریق مسابقات و فراخوان‌ها توسعه دهند.

به گزارش جهان معدن ؛ در طی این کنفرانس خبری که پنجم اردیبهشت ۱۴۰۳ و درخانه کارمان تهران برگزار شد، رسول مدرس، ‌هم‌بنیانگذار و رییس هیات‌مدیره‌ی پلتفرم طرح‌توطرح، در ابتدا گزارشی از تاریخچه و انواع مسابقات معماری در جهان، نقش این مسابقات در پیشبرد صنعت ساخت‌وساز و تأثیر آن‌ها بر زندگی مدرن را تشریح کرد و سپس انواع این مسابقات را برشمرد.

وی افزود: «مسابقات معماری به روش‌های مختلفی در دنیا برگزار می‌شوند که برگزاری مسابقات برای پروژه‌های بخش خصوصی که برای پروژه‌های واقعی، و نه صرفا جوایز برگزار می‌شوند با رشد فناوری دیجیتال گسترده‌تر و برای همه در دسترس‌تر شده‌اند. به این واسطه، معماران به طیف وسیعی از کارفرمایان و پروژه‌های با نیاز معماری، دسترسی دارند و از طرفی سازندگان و کارفرمایان، می‌توانند به تناسب با هر پروژه‌، ایده‌ها و طرح‌های مختلف را بررسی و بر اساس نیاز خود کار را به طرح و معمار برگزیده واگذار کنند.»

رسول مدرس، در ادامه با ذکر اینکه از ۱۵۰ هزار جواز ساختمانی صادر شده در سال گذشته در ایران، طبق برآوردها، کمتر از ۵ درصد از پروژه‌ها از حضور یک معمار با شاخصه‌های معماری واقعی بهره برده‌اند خاطرنشان کرد: «باعث تاسف است که ۹۵ درصد از ساختمان‌های ساخته شده در کشور، هیچ‌گونه ایده‌ی معماری خاصی در خود ندارند و این شهرها و زندگی ما را بی‌روح و حتی ناامیدکننده کرده است. در این بین، برگزاری مسابقات معماری توسط پلتفرم‌های آنلاین همچون طرح تو طرح، فرصتی برای دموکراتیزه کردن دسترسی همه‌ی سازندگان به معماران و توسعه‌ی هنر معماری است که می‌تواند زندگی ما را تحت تاثیر مثبت خود قرار دهد.»

از ۲ متر تا ۲۳ هزار متر و از ۸۰۰ هزار تومان تا ۱۳ میلیارد تومان جایزه

در ادامه پریسا حسن‌ولی، هم‌بنیانگذار و مدیرعامل طرح‌توطرح تاریخچه‌ای از فعالیت‌های این پلتفرم ارائه کرد و گفت: «از سال ۱۳۹۶ با هدف ایجاد یک پلتفرم نوآورانه و تخصصی برای مسابقات معماری آغاز به کار کردیم و اولین مسابقه، صرفا یک مسابقه برای آشپزخانه‌ی خانه‌ی مادری و با جایزه‌ی ۸۰۰ هزار تومان بود که در یک گروه مجازی انجام شد. با شروع فعالیت‌های رسمی در سال ۱۳۹۷ و راه‌اندازی زیرساخت‌های اولیه، این پلتفرم توانست با ارائه‌ی فراخوان‌های آنلاین، معماران جوان و با استعداد را به چالش‌های واقعی در عرصه‌ی معماری دعوت کند. تا کنون، بیش از ۱۲۰ مسابقه و فراخوان برگزار شده و نزدیک به ۱۱ هزار معمار در سراسر ایران در این پلتفرم فعالیت می‌کنند.»

وی در ادامه با ذکر آماری از فعالیت‌های طرح تو طرح گفت: «ارزش مالی پروژه‌های به مسابقه گذاشته شده در طرح تو طرح نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان و ارزش مالی پروژه‌هایی که در مسابقات طرح‌توطرح برنده و اجرا شده‌اند بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است که این نشان از اعتماد کارفرمایان به ما و مسابقات و اثرگذاری این پلتفرم در صنعت ساختمان دارد و نتیجه‌ی مستقیم آن، افزایش کیفیت، کارایی و زیبایی پروژه‌های مهم ساختمانی کشور است. همچنین برگزاری بیش از ۱۲۰ مسابقه و فراخوان معماری از پروژه‌های مهم ساختمانی با بیش از ۲۰۵ برنده، جذب نزدیک به ۴۰۰ دفتر معماری در پلتفرم، جذب بیش از ۵۵۰ سازنده و گروه ساختمانی، پرداخت نزدیک به ۱۳ میلیارد تومان جوایز به معماران منتخب (معادل ۲۵ میلیارد تومان به قیمت روز) و مهم‌تر از همه، میانگین جوایز ۵۱۰۰ دلاری در سال ۱۴۰۱ که بیش از میانگین جهانی است، دستاوردهای مهم این پلتفرم به شمار می‌روند و باعث شده‌اند که بتوان طرح تو طرح را یک پلتفرم موفق حتی در مقایسه با پلتفرم‌های مشابه جهانی دانست.»


جزئیات جذب سرمایه در پلتفرم طرح تو طرح

پریسا حسن‌ولی، در ادامه از جذب سرمایه‌ی ۱۰ میلیارد تومانی این پلتفرم از گروه ساختمانی تنیاکو، خبر داد و گفت: «این سرمایه‌گذاری نقطه عطفی در مسیر توسعه‌ی طرح تو طرح است. ما قصد داریم با استفاده از این منابع، پلتفرم طرح تو طرح را توسعه‌ی فنی و تجاری داده تا به طور چشمگیری تعداد، کیفیت و سرعت برگزاری مسابقات معماری را افزایش دهیم. این توسعه به کارفرمایان و معماران امکان خواهد داد تا ابزارهای کامل‌تر و بهینه‌تری را برای توسعه‌ی کسب‌وکارشان در اختیار داشته باشند و در نهایت، معماری، سهم بیشتری از پروژه‌های ساخت‌وساز کسب کند.»

سجاد متین‌رزم، مدیر ارتباطات بازاریابی گروه ساختمانی تنیاکو نیز در مورد سرمایه‌گذاری این شرکت در طرح‌توطرح توضیح داد: «تنیاکو یک گروه ساختمانی معتبر با سابقه‌ی بیش از نیم‌قرن فعالیت (۵۳ سال) است که در زمینه‌ی سرمایه‌گذاری و توسعه‌ی پروژه‌های ساختمانی فعالیت می‌کند. این شرکت با درک نیازهای جدید در معماری و صنعت ساختمان، ارزش‌های خود را بر اساس نوآوری، تمایز و خلاقیت قرار داده است و می‌دانیم همانگونه که فناوری و اینترنت دنیای کسب‌‌وکار، صنعت و خدمات را در همه‌ی حوزه‌ها متحول کرده است، به زودی در صنعت ساختمان و معماری نیز نقش مهمی ایفا خواهد کرد. از دید ما دیگر نمی‌توان در برابر تحولات روز بی‌تفاوت ماند یا مقاومت کرد.»

متین‌رزم در مورد شراکت جدید خود در طرح تو طرح افزود: «مجموعه‌ی تنیاکو، تجربه‌ی خوبی از مسابقات معماری در طرح تو طرح برای پروژه‌های مختلف داشت و از نتایج این همکاری و آشنایی با معماران جدید از طریق این پلتفرم، پروژه‌های موفقی خلق شد. همین مساله باعث شد، همکاری خود را به شکل عمیق‌تری با طرح تو طرح شکل دهیم و ایده‌ی سرمایه‌گذاری شکل گرفت. در کنار مزایای مستقیم این سرمایه‌گذاری، گروه ساختمانی تنیاکو به دنبال نقش بزرگ‌تری در توسعه‌ی دیجیتال و نوآورانه در معماری و ساخت‌وساز و توسعه‌ی اکوسیستم معماری است.»


نمایشگاه و رویداد طرحی نو، گرد هم آمدن اکوسیستم معماری و ساختمان ایران

پیش از این کنفرانس خبری، رویداد «طرحی نو»، با حضور اهالی صنعت ساختمان، کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و معماران برجسته‌ی کشور در خانه کارمان تهران برگزار شد و گزارشی از وضعیت مسابقات معماری جهان ایران و دستاوردهای پلتفرم طرح تو طرح توسط مدیران آن ارائه شد. سپس در پنلی چالشی و با اجرای سیاوش صفاریان‌پور، دکتر کوروش فتحی، مهندس علی کرمانیان، مهندس رضا غیابی و دکتر حسین محمودی، چالش‌ها، فرصت‌ها و تهدیدهای مسابقات معماری و پلتفرم‌های این حوزه را به بحث و نظر گذاشتند که با استقبال خوب حضار روبه‌رو شد.

سودسازی بدون توقف تکیمیا

صورت‌های مالی شرکت تامین سرمایه کیمیا به صورت حسابرسی نشده منتشر شد که بر اساس آن، به ازای هر سهم 326 ریال سود شناسایی کرد.

به گزارش جهان معدن، براساس اطلاعات منتشر شده در کدال، تامین سرمایه کیمیا با نماد تکیمیا، در 12 ماهه منتهی به اسفند ماه 1402 سود خالص 651 میلیارد و 400 میلیون تومانی محقق کرد و این در حالی است که در دوره مشابه سال گذشته این رقم بالغ بر 84 میلیارد تومان بود.

به این ترتیب سود هر سهم تکیمیا در این دوره زمانی 326 ریال شد. همچنین درآمدهای عملیاتی تامین سرمایه کیمیا از 91 میلیارد تومان به 730 میلیارد تومان رسید.

عملکرد درخشان منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس در سال ۱۴۰۲

پیر حسینلو خبر داد:مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس از رشد عملکرد این منطقه در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل خبر داد.

به گزارش جهان معدن و به نقل  از روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس، محمدرضا پیرحسینلو با اعلام اینکه منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس در سال ۱۴۰۲ عملکرد بسیار درخشانی از خود به جای گذاشته افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و تلاش‌های صورت گرفته در این منطقه جهش قابل توجهی در میزان تولید و صادرات مواد معدنی و همچنین ارزآوری برای کشور صورت گرفته است.

وی با اعلام اینکه در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۸ میلیون و ۹۱۰ هزار تن تولید در این منطقه ویژه صورت گرفته است خاطرنشان کرد: با اقدامات انجام شده و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال ۱۴۰۲ میزان تولید به بالغ بر ۹ میلیون و ۶۹۶ میلیون تن رسید که رشدی ۹ درصدی در تولیدات این منطقه می‌باشد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس میزان صادرات از اسکله اختصاصی منطقه در سال ۱۴۰۱ را بالغ بر ۴ میلیون۱۰۶ هزار تن ذکر و یادآور شد: این میزان صادرات در سال ۱۴۰۲ به بالغ بر ۱۰ میلیون و ۲۵۳ هزار تن رسید که با رشد ۱۴۹ درصدی یک جهش بی‌نظیر را نشان می‌دهد.

پیرحسینلو ارزش صادرات انجام شده در سال ۱۴۰۱ را ۲.۱ میلیارد دلار اعلام و بیان داشت: این میزان در سال ۱۴۰۲ به ۲.۶ میلیارد دلار رسید که ۲۳ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی ضمن ابراز خرسندی از اقدامات انجام شده تصریح کرد: قطعاً در سال ۱۴۰۳ نیز روند رشد میزان تولید و صادرات در این منطقه ویژه شکسته خواهد شد و توانمندی کارگران و کارکنان سختکوش را با ثبت رکوردهای جدید در سال جاری بیشتر نمایان خواهیم کرد.

حضور مدیرعامل فولاد مبارکه در نشست مشترک کمیسیون اقتصادی مجلس و جمعی از مدیران عامل هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری

نشست مشترک کمیسیون اقتصادی مجلس و جمعی از مدیران عامل هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری با موضوع بررسی مشکلات شرکت‌های بورسی باحضور دکتر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی امروز شنبه اول اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ برگزار شد.

به گزارش جهان معدن و به نقل از روابط عمومی فولاد مبارکه ؛ محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:متاسفانه برخی مواقع شاهد این هستیم که سیاست‌گذاری ها با اهداف تعیین شده سال در تعارض است. امسال سال جهش تولید نام گذاری شده و قطعا اعمال سیاست هایی که کاهش حاشیه سود شرکت ها و افزایش هزینه های تولید را به دنبال داشته باشد با این هدف کلان در تعارض است آن هم در شرایطی که شاهد افزایش قابل توجه قیمت نهاده ها هستیم، قیمت انرژی در اواخر سال قبل افزایش قابل توجه داشته، افزایش نرخ تسهیلات و تامین مالی به حدود ۴۰ درصد رسیده، کسری نقدینگی موجب کند شدن اجرای طرح های در دست احداث شده، در چنین فضایی افزایش سهم مالیات پرداختی شرکتها و حذف معافیت های مالیاتی که هریک توسط قانون‌گذار حجت و دلیلی داشته ضربه به اعتماد مردم و مشارکت آنها است که بخش دوم شعار سال است.

 

قطعا تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی تایید می کنند که امروز قیمت نهاده‌ها و هزینه های نیروی انسانی و تولید رشد داشته و اغلب در مناقصات و فرآیندهای خرید نرخ مواد اولیه و تجهیزات و قطعات براساس نرخ ارز آزاد تعیین می‌شود؛ سال گذشته قیمت گاز و برق ۱۰۰ درصد رشد داشته و از سوی دیگر انتظار این است که قیمت پایه محصولات براساس ارز نیمایی در بورس تعیین شود.

برخی تصور میکنند سود شرکت های بزرگ ارقام بالایی است که باید از تحقق آن ممانعت بعمل آید. این سود حاصل سرمایه گذاری چند ده میلیارد دلاری و سنگین طی چندین دهه است و در مقایسه با این حجم سرمایه گذاری اعداد قابل توجهی نیست.

نکته قابل توجه، چگونگی مصرف این سود است. سال گذشته سود حاصل از تلفیق فولاد مبارکه حدود ۸۹ همت بوده، ۵۰ همت آن مستقیما بین سهامداران توزیع شده که عمدتا سهام عدالت و صندوق های بازنشستگی و تامین اجتماعی و... را شامل بوده که عملا مشمولان آن بیش از ۶۰ میلیون ایرانی بوده اند. حدود ۳۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در توسعه و اقدامات زیرساختی برای کشور همچون ساخت نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی سیکل ترکیبی، نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی خورشیدی، خرید لوکوموتیو و طرح های زنجیره فولاد بوده و مابقی هم در قالب مالیات مستقیم‌ و ارزش افزوده پرداخت شده است.

به هر حال هر بخش از معافیت های تخصیصی بر مبنای دلیلی صورت گرفته و جهت گیری شرکت های بزرگ نشان می‌دهد معافیت‌های مالیاتی سنوات گذشته بی‌دلیل نبوده است. لذا با توجه به اینکه هریک از این معافیت ها بر اساس مطالعه و بررسی های زیاد توسط قانونگذار در قوانین دائمی کشور قرار گرفته حذف آن هم می بایست بابررسی بیشتر تک تک آن معافیت‌ها  و اثرات حذف هر معافیت طی سال‌های بعد صورت پذیرد در غیر این صورت حذف مشوق های مالیاتی تبدیل به تنبیه مالیاتی یا ناعدالتی مالیاتی خواهد شد.

ثبت بالاترین میزان واگذاری بنگاه‌ها و اموال هلدینگ آینده پویا از زمان تاسیس تاکنون/ رشد 602 درصدی میزان واگذاری

مدیرعامل شرکت مدیریت طرح و توسعه آینده پویا از واگذاری 28 هزار میلیارد ریالی در این هلدینگ خبر داد و گفت: بالاترین میزان واگذاری بنگاه‌ها و اموال هلدینگ آینده پویا از زمان تاسیس این هلدینگ تاکنون با برگزاری بالغ بر 13 مرحله مزایده عمومی در سال 1402 ثبت شد.

به گزارش جهان معدن و به نقل از روابط عمومی شرکت مدیریت طرح و توسعه آینده پویا، دکتر افشار فتح‌الهی اظهار داشت: در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و سیاست‌های ابلاغی دولت مردمی سیزدهم، شرکت مدیریت طرح و توسعه آینده پویا وابسته به بانک ملی ایران، در سال 1402 اقدامات موثری را درباره خروج از بنگاهداری به عمل آورد.

 

مدیرعامل شرکت مدیریت طرح و توسعه آینده پویا ادامه داد: این هلدینگ با برنامه‌ریزی، تلاش‌های مستمر و پیگیری‌های انجام شده، توانست در سال 1402 در اقدامی بی‌سابقه با برگزاری بالغ بر 13 مرحله مزایده عمومی نسبت به واگذاری بخشی از اموال، دارایی‌ها و شرکت‌های تابعه با ارزش ریالی 28 هزار میلیارد ریال اقدام نماید.

 

وی با بیان اینکه اولویت اصلی هلدینگ آینده پویا، خروج از بنگاهداری و سرمایه‌گذاری و مشارکت در طرح‌های مولد در حوزه‌ها و صنایع معدنی کشور است، تصریح کرد: رشد 602 درصدی میزان واگذاری سال 1402 نسبت به سال 1401 که منجر به ثبت بالاترین میزان ریالی واگذاری در این هلدینگ گردید، گویای این موضوع است.

 

دکتر فتح‌الهی خاطرنشان کرد: امیدواریم با توجه به برنامه‌های تدوین شده برای سال جاری که مزین به شعار "جهش تولید با مشارکت مردم" است، بتوانیم شاهد رشد قابل توجه میزان واگذاری‌ها نسبت به سال قبل باشیم.

پیرحسینلو: رشد 23 درصدی ارزش صادرات منطقه ویژه خلیج فارس پیرحسینلو: رشد 23 درصدی ارزش صادرات منطقه ویژه خلیج فارس

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس از رشد 23 درصدی ارزش صادرات در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس خبر داد.

به گزارش جهان معدن و به نقل  از روابط عمومی ایمیدرو، محمدرضا پیرحسینلو افزود: ارزش صادرات کالا در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس 2.6 میلیارد دلار ثبت شد که در مقایسه با آمار سال 1401( 2.1 میلیادر دلار) حاکی از رشد قابل توجه ارزش صادرات است.

 

رشد تناژ صادرات

وی گفت: همچنین در سال 1402 به میزان 10 میلیون و 253 هزار و 545 تن از این منطقه اقتصادی صادرات انجام شد که نسبت به سال 1401(چهار میلیون و 106 هزار و 960 تن) نشان از رشد 149 درصدی است.

منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس در استان هرمزگان قرار دارد و از زیرمجموعه های ایمیدرو محسوب می شود.

جهش عملکرد تخلیه و بارگیری در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس از افزایش هفت‌درصدی عملکرد تخلیه و بارگیری این منطقه‌ی عظیم اقتصادی در ۱۱ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد.
 
به گزارش جهان معدن و به نقل از روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، «محمدرضا پیرحسینلو» در تشریح این خبر بیان داشت: در سال جاری بیش از دو میلیون و ۶۰۴ هزار تن بارگیری توسط کشتی داشتیم که در مقایسه با عملکرد یک میلیون و ۷۶۵ هزارتنی مدت مشابه سال گذشته رشدی ۴۷ درصدی را نشان می‌دهد.
 
وی تصریح کرد: همچنین در تخلیه‌ی واگن‌ها نیز با عملکردی بالغ بر سه میلیون و ۸۹۵ هزار تن در مقایسه با عملکرد سه میلیون و ۴۸۱ هزارتنی سال گذشته، ۱۱ درصد رشد را تجربه کردیم.
 
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس تصریح کرد: در مجموع تناژ خروج بار از منطقه ۳۸۲ درصد و تناژ ورود بار کامیونی به منطقه نیز ۴۰۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.
 
وی در پایان مجموع تناژ عملکرد تخلیه و بارگیری این مجموعه در سال گذشته را بیش از ۱۲ میلیون و ۵۲ هزار تن عنوان کرد و افزود: این عملکرد در مدت مشابه سال جاری به بیش از ۱۳ میلیون رسید که رشدی هفت‌درصدی را نشان می‌دهد و امیدواریم با هم‌افزایی تمامی ارکان دخیل شاهد ارتقا این عملکرد در سال پیش رو نیز باشیم.

جهش عملکرد تخلیه و بارگیری در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس از افزایش هفت‌درصدی عملکرد تخلیه و بارگیری این منطقه‌ی عظیم اقتصادی در ۱۱ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد.
 
به گزارش جهان معدن و به نقل از روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، «محمدرضا پیرحسینلو» در تشریح این خبر بیان داشت: در سال جاری بیش از دو میلیون و ۶۰۴ هزار تن بارگیری توسط کشتی داشتیم که در مقایسه با عملکرد یک میلیون و ۷۶۵ هزارتنی مدت مشابه سال گذشته رشدی ۴۷ درصدی را نشان می‌دهد.
 
وی تصریح کرد: همچنین در تخلیه‌ی واگن‌ها نیز با عملکردی بالغ بر سه میلیون و ۸۹۵ هزار تن در مقایسه با عملکرد سه میلیون و ۴۸۱ هزارتنی سال گذشته، ۱۱ درصد رشد را تجربه کردیم.
 
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس تصریح کرد: در مجموع تناژ خروج بار از منطقه ۳۸۲ درصد و تناژ ورود بار کامیونی به منطقه نیز ۴۰۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.
 
وی در پایان مجموع تناژ عملکرد تخلیه و بارگیری این مجموعه در سال گذشته را بیش از ۱۲ میلیون و ۵۲ هزار تن عنوان کرد و افزود: این عملکرد در مدت مشابه سال جاری به بیش از ۱۳ میلیون رسید که رشدی هفت‌درصدی را نشان می‌دهد و امیدواریم با هم‌افزایی تمامی ارکان دخیل شاهد ارتقا این عملکرد در سال پیش رو نیز باشیم.

صفحه1 از189