07 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 22 مرداد 1397 ساعت 13:38

دکتر کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو:شاید دیدار آخر من با رسانه ها باشد

45095b42f8e4d11e71dbe0873e64d9ebبا کمک بخش خصوصی جایگاه بخش معدن و صنایع معدنی در بخش صادرات ارتقاء پیدا کرد؛ به گونه ای که سال گذشته ۹ میلیارد دلار محصولات معدنی صادر شد. 
دکتر مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو ضمن بیان مطلب فوق گفت: اوایل دولت یازدهم و در شهریور ماه سال ۹۲ حوزه معدن و صنایع معدنی پررنگ نبود؛ اما خوشبختانه سال ۹۶ سال بسیار خوبی برای معدن و صنایع معدنی کشور محسوب می شود. عملکرد این بخش قابل قبول است و کسانی که در حوزه معدن و صنایع معدنی کار کردند، این موضوع را تاکید می کنند.

وی با بیان اینکه همکاران من با کمک بخش خصوصی توانستند جایگاه بخش معدن و صنایع معدنی را در بخش صادرات ارتقاء دهند افزود: سال گذشته توانستیم ۹ میلیارد دلار صادرات محصولات معدنی داشته باشیم.
دکتر کرباسیان در ادامه خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از ۳۲هزار میلیارد تومان مشارکت در سرمایه گذاری با بخش خصوصی و عمومی صورت گرفت. همچنین طی ۴ سال گذشته ۵ میلیارد دلار پروژه افتتاح شد که از این میزان بیش از  ۲ میلیارد دلار پروژه در سال 96 به بهره برداری رسید كه شامل بندر پارسیان است و نیمه دوم امسال فاز یک آن به بهره برداری می رسد.
وی در خصوص پروژه هایی که تا پایان سال به بهره برداری می رسد؛ تاکید کرد: پروژه های مختلفی ظرف امسال به بهره برداری می رسد و در شهریور ماه نیروگاه ۱۶۰هزار مگاواتی بندرعباس به بهره برداری خواهد رسید.
وی به پروژه آلومینیوم جنوب با سرمایه گذاری ۱میلیارد دلار و با ظرفیت 300 هزار تن اشاره کرد که در دی ماه سالجاری وارد مدار می شود.
وی خاطرنشان کرد: ۵ مورد از پروژه‌های آهن اسفنجی راه ‌اندازى شده و امید است اولین کارخانه فولاد یعنی فولاد سپید دشت نیز به زودی به بهره برداری برسد. همچنين پروژه آلومینیوم جاجرم تا مهر ماه سالجاری به بهره برداری خواهد رسید.
دکتر کرباسیان در ادامه گفت: همچنین قرار است طی سالجاری ۵ میلیون‌ تن گندله فولاد مبارکه در سنگان افتتاح ‌شود. از سويى ديگر در سنگان ۲۰۰ میلیون تن ذخیره اضافه شده است. قرار است از ذخایر سنگ آهن افغانستان نیز استفاده کنیم؛ که البته آنها هنوز درگیر بروکراسی اداری هستند.
رئیس هیات عامل ایمیدرو در خصوص میزان اکتشافات انجام شده گفت: طی این مدت ۲۷۰هزار کیلومتر مربع اکتشاف صورت گرفته و ۲۰۰ هزار کیلومتر آن ژئوفیزیک انجام شده است.
وی با بیان اینکه ایمیدرو به ۴۰۰ محدوده امیدبخش دست یافته است خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۲۰هزار متر حفاری صورت گرفت که به موجب این حفاری ها به ذخایر طلا، آهن و ذخایر عناصر نادرخاکی بسیاری دست یافتیم.
به گفته وی در حدود ۱۸میلیارد دلار طرح در دست اجرا است که قرار است تا پایان سال 1400 به بهره برداری برسد و به موجب آن ۳۲ هزار شغل ایجاد می شود‌.
وی همچنین گفت: ظرفیت صندوق بیمه ظرف ۲ ماه آینده به ۱۵۰میلیارد تومان افزایش خواهد یافت؛ ضمن آنکه ۱۲۰۰میلیارد تومان بودجه از صندوق توسعه ملی به این صندوق آمده اشت.
دکتر کرباسیان در بخشی از سخنان خود مبنی بر اینکه "ممکن است این دیدار آخرین دیدار بنده با شما خبرنگاران در این جایگاه باشد" خاطرنشان کرد: با توجه به تصویب قانون جدید مبنی بر منع به کارگیری بازنشستگان، این دیدار ممکن است آخرین دیدار بنده با شما خبرنگاران باشد و به زودی بازنشسته می شوم.