13 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 25 آذر 1398 ساعت 15:01

جایگاه ویژه‌ همسایگان در سیاست خارجی ایران از نگاه نماینده مجلس

naj2352135سفیر اسبق ایران در قرقیزستان گفت: همسایگان آسیای میانه ایران به دلیل اشتراکات فراوانی که در زمینه فرهنگی، تاریخی وجود دارد؛ در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از جایگاه ویژه ای برخوردارند و مناسبات همجواری و همسایگی ظرفیت های خوبی است که به صورت متقابل بین ایران و این کشورها از جمله ازبکستان وجود دارد.

به گزارش جهان ممعدن و به نقل از شاتا، علی نجفی، نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی که در همایش تجاری ایران و ازبکستان حضور داشت، درباره ارزیابی سفر به ازبکستان و همچنین در مورد اهمیت برقرای ارتباط تجاری میان ایران و ازبکستان به خبرنگار شاتا گفت: در هفته گذشته خط مستقیم پرواز بین تهران و تاشکند برقرار و همزمان با انجام این پرواز ،همایش تجاری نیز با حضور فعالان اقتصادی ایران و ازبکستان و برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران که جلوه ای از نمایش ظرفیت ها،توانمندی ها و تولیدات ایران بود،انجام شد.

وی با اشاره به برگزاری نشست های گوناگون در حاشیه برگزاری نمایشگاه توانمندی های ایران در ازبکستان تاکید کرد: برگزاری این نشست ها و تلاش برای ارتباط هرچه بیشتر فعالان اقتصادی دو طرف و همچنین شناسایی زمینه ها ی همکاری می تواند نقش مهمی داشته باشد .

نجفی با اشاره به اینکه ازبکستان بزرگترین کشور حوزه آسیای مرکزی با بیش از 34 میلیون جمعیت است، افزود: ازبکستان بازار مناسبی برای ایران است و از سوی دیگر، ایران نیز با توجه به توانمندی هایی که در حوزه های اقتصادی، تجاری،صادرات، واردات، حمل و نقل و ترانزیت دارد، ظرفیت مناسبی برای ازبکستان است.

نماینده مردم بابل در مجلس با اشاره به نتایج برگزاری نشست های گوناگون گفت: در جلسات هیات ایرانی با طرف ازبکی، بر تسهیل روادید برای صادر کنندگان، تولید کنندگان و فعالان اقتصادی و همچنین ارائه تعرفه های ترجیحی تاکید شد.

نجفی برقراری خط پروازی را یک پایه مهم برای توسعه تجارت میان دو کشور خواند و ادامه داد: برقراری خط مستقیم بین تهران و تاشکند با اهتمام وزارت راه و وزارت صمت انجام شده است و پایداری پرواز با اقتصادی کردن آن برای شرکت هایی که مبادرت به این کار کرده اند و حمایت های اتاق بازرگانی و وزارت صمت می تواند مهم باشد.

وی به عضویت موقت ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره کرد و توضیح داد: الحاق ازبکستان که گویا مذاکراتی را با این اتحادیه داشته است، می تواند مکمل خوبی برای توسعه روابط اقتصادی ایران با این کشور در آسیای مرکزی باشد.