10 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 04 دی 1396 ساعت 12:50

برنامه تولید 5.9 میلیون تنی در سال 96

در بازدید اصحاب رسانه از مجتمع چادرملو اعلام شد؛
برنامه تولید 5/9 میلیون تنی در سال 96
برنامه گسترده چادرملو در زنجیره فولاد
برنامه استخراج 15 میلیون تن سنگ آهن در سال 96
معصومه صالحی
اصحاب رسانه طی بازدید از مجتمع چادرملو که به دو واحد معدنی و صنعتی تقسیم شده است؛ با برخی از مدیران مجتمع صنعتی و معدنی چادرملو گفت و گو کردند و در جریان اقدامات صورت گرفته و برنامه های در دست اقدام این شرکت قرار گرفتند.
به گزارش خبرنگار "جهان معدن"؛ سیدمحمد ابریشمی مدیرمجتمع معدنی چادرملو در ابتدای این نشست با اشاره به پیشرفت طرح‌های توسعه‌ای این شرکت اظهار داشت: در حال حاضر یکی از برنامه‌های این شرکت بهره‌برداری از پهنه جدید معدنی D19 در مجاورت معدن چادرملو است که برای آغاز عملیات اکتشافی در مرحله مذاکرات با سازمان محیط ‌زیست جهت اخذ مجوزهای لازم هستیم.

وی در رابطه با هزینه‌های بهره‌برداری از این پروژه افزود: بر اساس برآوردهای اولیه سرمایه بهره برداری از این پروژه با توجه به اکتشافات و باطله‌برداری بیش از هفتاد میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
ابریشمی همچنین به سفارش و خرید ماشین‌آلات مختلفی از جمله وارد کردن 12 دامپتراک از بلاروس و یک شاول هیدرولیکی از شرکت (KMJ) کوماتسو آلمان اشاره کرد که در حــال ساخت و حمـــل هستند.

مدیر مجتمع معدنی چادرملو در ادامه در رابطه با استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های روز در چادرملو افزود: چادرملو به عنوان اولین شرکت معدنی در ایران، سیستم کنترل هوشمند (دیسپچینگ) داخلی را با مهندسی معکوس وارد چرخه تولید کرده و همواره معدن به صورت آنلاین کنترل می‌شود.
5/9 میلیون تن برنامه تولیدی چادرملو برای امسال
ابریشمی در رابطه با اکتشافات جدید در این معدن گفت: ما در این مجموعه همچنان در حال حفاری و آنالیز بخش پیت و اصلاح بوده که در نتیجه تاکنون در پیشروی‌های جدید 9 میلیون تن به ذخیره اضافه شده است.
وی با بیان اینکه میزان توقف‌خطوط برای تعمیر تجهیزات با قرارگیری تجهیزات استندبای در کنار تجهیزات اصلی به حداقل رسیده‌است؛ درباره آخرین وضعیت تولید در معدن چادرملو گفت: سال گذشته ۱۰ میلیون و ۵ هزار تن کنسانتره و ۵۰۰ هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی (حدود ۵۵۰ هزار تن) در این مجتمع تولید شد. در سالجاری نیز برنامه تولید 5/9 میلیون تنی در دستور کار قرار دارد که تا به امروز حدود ۳ میلیون تن از این هدف محقق شده است و امیدواریم به برنامه پیش‌بینی شده دست پیدا کنیم.
وی با اشاره به موضوع تعمیرات و نگهداری تجهیزات افزود: بیشتر توقف‌ها برای تعمیرات پیش‌بینی شده است و به ندرت موارد پیش‌بینی نشده رخ می‌دهد. در دنیا نیز درصدی به عنوان موارد پیش‌بینی نشده در نظر گرفته می‌شود، ما نیز همین شرایط را دارا هستیم. البته در عمل حداقل تعمیرات را داریم، یعنی با تجهیزات «استندبای» که در کنار تجهیزات اصلی قرار گرفته به محض بروز اشکال در تجهیزات خط را به تجهیزات «استندبای» انتقال داده و تجهیزات اصلی را به ورک شاپ انتقال برده و در آنجا تعمیر می‌کنیم. با استفاده از این روش توقف را به حداقل رسانده‌ایم.
ابریشمی ادامه داد: پیشتر قرار بود خطوط حدود ۶ هزار ساعت در سال کار کنند، اما موفق شدیم این رقم را به ۷ هزار و ۲۰۰ ساعت در سال برسانیم.
مدیر مجتمع معدنی چادرملو درباره کاهش هزینه در فعالیت‌های معدنی بیان کرد: مجتمع دارای مدیریت انرژی است و در حال حاضر ممیزی انرژی انجام می‌شود تا در هر قسمتی که امکان‌پذیر باشد مصرف انرژی را کاهش دهیم. این موضوع برای آب نیز در حال اجراست. همچنین برنامه افزایش تولید در دست اجراست که خود به کاهش هزینه کمک می‌کند.
ابریشمی با اشاره به موضوع انتقال بار از طریق خطوط ریلی گفت: اگر به سابقه چادرملو مراجعه کنید خواهید دید ۳۰ درصد کنسانتره با کامیون به محل‌های مصرف حمل می‌شد، اما امروز با همکاری صورت گرفته میان چادرملو و راه‌آهن ۱۰۰ درصد بار متوسط با راه‌آهن حمل می‌‌شود.
طرح‌های توسعه چادرملو
محمود مصری‌نژاد مدیر مجتمع صنعتی چادرملو نیز در این بازدید چادرملو را نخستین شرکتی معرفی کرد که توانسته تولید فولاد را در تمام مراحل از تولید کنسانتره سنگ‌آهن تا محصول نهایی فولاد به مرحله ظهور برساند.
مدیر مجتمع صنعتی چادرملو با اشاره به طرح‌های توسعه چادرملو در این مجتمع گفت: از آنجا که آب و برق از زیرساخت‌های اصلی در توسعه صنایع فولادی است، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با احداث و بهره‌برداری از نیروگاه سیکل ترکیبی 500 مگاواتی در مجتمع صنعتی چادرملو در اردکان یزد علاوه بر تامین برق مورد نیاز صنایع مستقر در این مجتمع بخشی از نیاز کشور را تامین کرده است.
وی افزود: ساخت این نیروگاه از آبان سال 1392 آغاز شده و در اواخر سال 1395 به بهره‌برداری کامل رسید و این نیروگاه دارای دو واحد گازی و یک واحد بخار است که برای ساخت آن بالغ بر 13 هزار و 698 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.
مصری‌نژاد با اشاره به طرح شبکه فاضلاب شهر اردکان و تصفیه و انتقال آن به واحدهای صنعتی مستقر عنوان کرد: با توجه به اینکه مناطق کویری کشور با کمبود آب مواجه هستند لذا باید برای تامین آب مورد نیاز صنایع تمهیداتی اندیشید. از این رو در توافق با سازمان آب و فاضلاب استان یزد اقدام به اجرای طرح جمع‌آوری پساب‌های خانگی و تصفیه و انتقال آن به مجتمع صنعتی چادرملو در 25 کیلومتری شهر اردکان کردیم. به گفته مدیر مجتمع صنعتی چادرملو در آینده بهره‌برداری از این طرح آغاز خواهد شد.
وی درباره طرح‌های صنعتی جدید اجرا شده از سوی چادرملو بیان کرد: این شرکت برای تکمیل زنجیره تولید و ایجاد ارزش‌افزوده در فرآورده‌های فولادی طرح ساخت کارخانه فولاد و احیاء چادرملو را از سال 1389 در همین مجتمع آغاز کرد و توانست با تمام مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها، واحد فولاد‌سازی خود را در بهمن‌ماه سال گذشته به اتمام برساند و بهره‌برداری آزمایشی را آغاز کند.
مصری‌نژاد اضافه کرد: برای ساخت این واحد صنعتی که ظرفیت آن تولید سالانه یک میلیون تن شمش فولاد قابل ارتقاء تا یک میلیون و 300 هزار میلیون تن است بیش از 12 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است. همچنین برای ساخت واحد احیاء مستقیم هم که در مجاور واحد تولید شمش ساخته شده بالغ بر 6 هزار و 318 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است. با ساخت این واحد، آهن اسفنجی به طور مستقیم و قبل از سرد شدن وارد کوره‌های ذوب می شود که با این شیوه تولید، صرفه‌جویی قابل توجهی در مصرف آب و برق می‌شود.
مدیر مجتمع صنعتی چادرملو طرح افزایش تولید گندله در کارخانه گندله‌سازی چادرملو در اردکان یزد را یکی دیگر از طرح‌های توسعه این مجتمع دانست و افزود: این طرح از سال 95 آغاز شد که با اتمام آن ظرفیت تولید گندله از 3 میلیون و400 هزار تن به 4 میلیون تن افزایش می‌یابد. در حال حاضر این ظرفیت را به 3 میلیون و 700 هزار تن رسانده‌ایم و انتظار داریم تا پایان امسال به 4 میلیون تن تولید برسانیم.
برنامه گسترده چادرملو در زنجیره فولاد
مصری نژاد گفت: نخستین شمش در بهمن سال گذشته در این واحد تولید شد اما تولید به صورت متوالی از اردیبهشت ماه سال جاری انجام گرفت و تا به امروز حدود ۳۰ هزار تن محصول تولید شده است. در واحدهای فولادسازی بخشی با عنوان لرنینگ کرو وجود دارد، ما در این بخش آرام آرام تعداد ذوب اضافه شده تا به مراحل نهایی ذوب دست پیدا کنیم.
وی افزود: در نتیجه موارد یاد شده در حال حاضر در مراحل اولیه ذوب قرار داریم؛ بطوریکه حدود ۶ تا ۷ ذوب در روز گرفته و ایرادهای آن برطرف می‌شود. همچنین در کنار این موضوع به نیروهای انسانی آموزش داده می‌شود تا فولادی با امنیت بیشتر و کیفیتی بالاتر تولید شود. امیدواریم در سالجاری ۳۰۰ هزار تن شمش فولاد در این واحد تولید شود. به گفته مصری نژاد میزان تولید در فولاد چادرملو در سال ۹۷ در مسیری حرکت می‌کند که به ظرفیت اسمی خود یعنی حدود ۱ میلیون تن دست پیدا کند.
وی همچنین با اشاره به واحدهای احیا و نورد نیز تصریح کرد: در حال حاضر واحد احیا در حال احداث است. بیش از ۳ سال است که روی این واحد کار انجام شده است. لازم به ذکر است که این واحد نخستین احیا در کشور است که هم مگامدول با ظرفیت ۱.۶ میلیون تن بوده و هم به صورت هات شارژ است. همچنین در این واحد آب در برج‌های خنک‌کننده بسته استفاده می‌شود. میزان پیشرفت این واحد تا به امروز حدود ۸۰ درصد بوده و امیدواریم در سالجاری احداث آن به پایان رسیده و تولید آزمایشی از ابتدای سال ۹۷ انجام شود. پس از این کارخانه باید ۲ کارخانه نورد احداث شود اما مشکلات مالی و کمبود نقدینگی در کشور و رکودی که در سال‌های گذشته حاکم بود، باعث شد تا فعال‌سازی این واحدها با تاخیر انجام شود.
مصری نژاد بیان کرد: کلنگ این ۲ واحد در آینده نزدیک به زمین خواهد خورد که با روش هات شارژینگ شمش را به پروفیل‌های فولادی مورد نیاز کشور تبدیل کند. ظرفیت پیش‌بینی شده ۱.۲ میلیون تن در ۲ واحد ۶۰۰ هزار تنی است.
مصری نژاد درباره دیگر طرح‌های توسعه در این مجتمع گفت: برنامه شرکت چادرملو بر این است که ۲ واحد نورد احداث و واحد احیا نیز راه‌اندازی شود. همچنین پیش‌بینی‌ها برای آینده احداث واحد گندله‌سازی به ظرفیت ۴ میلیون تن است. شرکت چادرملو با بیشترین سرمایه‌گذاری (به میزان ۶۵ درصد) فولاد سرمد ابرکوه را ایجاد کرده است که هم‌اکنون واحد نورد این پروژه با ظرفیت ۵۵۰ هزار تن در سال در حال تولید است.
برنامه استخراج ۱۵ میلیون تن سنگ‌آهن از چادرملو در ۹۶
غلامرضا صحرایی اردکانی مدیر واحد معدن چادرملو اظهار کرد: با توجه به رو به اتمام بودن ذخایر معدن چادرملو باید هرچه سریعتر مشکلات آنومالی «D19» حل شده تا عمر معدن افزایش یابد. وی درباره پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای سال 96 در معدن چادرملو گفت: استخراج 15 میلیون تن سنگ‌آهن و 62 میلیون تن باطله برای سال جاری پیش‌بینی شده است. سال‌گذشته نیز 12.4 میلیون تن سنگ‌آهن و 56 میلیون تن باطله استخراج شد.
وی با اشاره به وضعیت این معدن اظهار کرد: هرچه به سمت عمق در حرکتیم دستیابی به آهن سخت و میزان باطله‌برداری افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه باید به تعداد تجهیزات و یا حتی پیمانکار اضافه شود. ما باید به دنبال برنامه‌ای باشیم تا از معادن کوچک اطراف سنگ‌آهن خریداری کنیم و همچنین باید مشکل آنومالی «D19» حل و واگذار شود تا بتوانیم اکتشافات تکمیلی در این محدوده و باطله‌برداری آن‌را انجام دهیم و بتوانیم در حالی که عمر معدن رو به پایان است از تجهیزات موجود در بخش‌های دیگر در این محدوده استفاده کرده و عمر معدن را افزایش دهیم. در حال حاضر نیز روزانه استخراج 210 هزار تن سنگ‌آهن و باطله در معدن انجام می‌شود.