29 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
چهارشنبه, 06 شهریور 1398 ساعت 13:09

فعالیت‌ها و حمایت‌های خانه معدن ایران از معادن کوچک مقیاس حل مشکلات معادن کوچک؛ دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی

طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس، نخستین بار در تاریخ 2/7/96 با عنوان برپایی نهضت فرآوری و بهره وری در معادن کشور توسط خانه معدن ایران و اتاق بازرگانی صنعت، معدن و کشاورزی ایران کلید خورد و در تاریخ 24/11/96 موجب انعقاد تفاهم‌نامه طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس بین خانه معدن ایران و ایمیدرو شد. این طرح با اعمال تغییراتی در تاریخ 31/2/98 توسط ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ریاست جمهوری مصوب و با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت، مسئولیت اجرایی آن در قالب پروژه اقتصاد مقاومتی به ریاست هیات عامل ایمیدرو واگذار شد و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی به عنوان بازوی اجرایی، مسئولیت آن را بر عهده گرفت.

طرح احیا، نوسازی و توسعه با هدف استفاده از سرمایه‌های بخش خصوصی، افزایش تولید مواد معدنی، توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق کمتر توسعه‌یافته، تقویت زیرساخت‌ها در راستای کاهش قیمت حمل و نقل در نهایت قیمت تمام شده، فعال سازی معادن کوچک، حل مشکلات معادن کوچک و در نهایت نیل به اهداف اقتصاد مقاومتی و به منظور استفاده بهینه و به کارگیری پتانسیل و ظرفیت‌ها و توانایی‌های علمی – اجرایی موجود، منابع مالی، داده‌ها، اطلاعات و نیروی انسانی عمل می‌کند.
رييس خانه معدن ايران در این باره می‌گوید: در سال ٩٦، بر اساس طرحی که به تصویب از اعضای هيات مديره خانه معدن ایران رسید، پيشنهاد شد تا دست کم 500 معدن متروکه و غیر فعال در نقاط مختلف کشور احیا و زمینه اشتغال مستقیم 25 هزار نفر فراهم شود. از آنجا که اشتغال به یکی از مهم‌ترین چالش‌های دولت تبدیل شده، برخی اعضای خانه معدن ایران که متشکل از چند شرکت معظم بخش خصوصی هستند، طرحی در سال٩٦، آماده کردندکه بر اساس آن 500 معدن غیرفعال یا متروکه در نقاط مختلف کشور انتخاب شده و با فعال سازی هر کدام از این معادن با سرمایه گذاری بخش خصوصی زمینه اشتغال 50 نفر و در مجموع 25 هزار نفر ایجاد شود. اين طرح تنها طي مدت ٣ ماه با دستور دكتر كرباسيان حالت اجرايي به خود گرفت.
ایجاد هر شغل مستقیم در بخش معدن، بطور متوسط 6 تا 7 شغل غیر مستقیم به وجود می‌آورد.
بر این اساس، خانه معدن ایران کلیه هماهنگی‌ها و تشکیل جلسات با اعضای خانه معادن استان‌ها، انجمن و کارگروه‌های تخصصی، هماهنگی رابطان اجرایی خانه معدن استان‌ها با دبیر خانه طرح و سازمان صمت استان‌ها، ارائه گزارش اقدامات انجام شده در طرح، حضور فعال نماینده طرح در جلسات تصمیم گیری استانی و موردی و اطلاع رسانی و راهنمایی معدن داران جهت حل مشکلات از طریق طرح و ... بر عهده دارد.
معادن مورد هدف مجموعه‌ای از مواد معدنی فلزی، غیر فلزی، سنگ‌های ساختمانی و عناصر نادر خاکی و... و حتی محدوده‌های اکتشافی را تشکیل می‌دهند که به صورت کاملا علمی و مطابق با آخرین استانداردهای زیست محیطی مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت.
با اجرایی شدن این طرح هم بخش خصوصی می‌تواند با بهره جویی از نیروهای جوان، برای معادن بزرگ‌تر اقدام به تربیت نیروهای مجرب کند و هم اینکه با توجه به مدرنیزاسیون آنها شاهد این خواهیم بود که معادن کوچک و متوسط کشور به پایلوتی برای جلب سرمایه گذاری‌های بیشتر به منظور انجام عملیات پیشرفته اکتشاف و توسعه این معادن تبدیل خواهد شد.
در طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس، به بررسی معادن در 31 استان پرداخته خواهد شد که برای این طرح 600 بسته سرمایه گذاری پیشنهاد شده است و باعث احیای 150 معدن و اشتغال بالغ بر 3000 نفر در کل کشور خواهد شد. اقدامات اولیه انجام شده در این زمینه شامل ارسال آمار و اطلاعات معادن 31 استان و جنوب کرمان و پتانسیل یابی و پردازش اطلاعات و مکان یابی واحد فرآوری است. موانعی که در فعال سازی معادن در 27 منطقه معدنی به صورت کامل بررسی شده‌اند عبارتند از: نیاز به سرمایه گذاری 32% ، زیر ساخت 12% ، عدم تکمیل اکتشاف 10% ، پایین بودن عیار 13% ، اداری و حقوقی 10% ، بالا بودن هزینه حمل 5% ، مشکلات واحد فراوری 10% ، بازار 10% و تکنولوژی و فنی می‌باشد که باید رفع شوند. این طرح، فعالیت خود را در چهار حوزه «بسیج کمک‌های دولت برای راه‌اندازی طرح»، «شناسایی سرمایه‌گذاران»، «شناسایی سرمایه‌پذیران» و «همکاری با انجمن‌ها و تشکل‌ها» متمرکز کرده است که بخش دولتی عبارت از وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایمیدرو، ایمپاسکو، مرکز تحقیقات فرآوری معدن، صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و انجمن‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی از جمله خانه معدن ایران می‌باشد.
ارزیابی‌ها نشان می‌دهد معادن کوچک مقیاس و متوسط ۳/ ۹۸ درصد معادن کشور را تشکیل می‌دهند. معادن کوچک مقیاس ۸۵ درصد اشتغال و ۶۵ درصد تولید را در بخش معدن به خود اختصاص می‌دهند. این پتانسیل باعث شده سیاست‌گذاران معدن کشور به‌دنبال طرح‌هایی برای توسعه معادن کوچک مقیاس باشند. فعال سازی معادن کوچک مقیاس نیاز به سرمایه گذاری کمتر ، ریسک سرمایه گذاری پایین‌تر ، هزینه سرمایه گذاری کمتر در تامین زیرساخت‌ها با اثر گذاری وسیع‌تر، تامین نیرو از منطقه و اشتغال‌زایی، تجهیز و تکنولوژی ساده‌تر و امکان تامین تجهیزات و تکنولوژی در داخل و ایجاد فرصت برای معادن بزرگ از طریق تقویت معادن کوچک را دارد.