26 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 10 تیر 1397 ساعت 18:39

رشد 13 درصدی معادن فعال و کشف 40 پهنه امیدبخش

n82958038-72414673-524x350در بخش صنعت باید به سمت خلق ارزش افزوده بیشتر و دانش بنیان کردن فعالیت‌های صنعتی گام برداریم که این قدم‌ها حتما نیازمند کمک همه جانبه دولت است.
دکتر محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن ضمن بیان مطلب فوق گفت: اگر بخواهیم بر مشکلات فایق آییم، حتما باید گام‌های مؤثرتری برداریم. یکی از کمک‌های دولت با حمایت معاون اول رئیس جمهور ممنوعیت واردات 135 شاخه کالای اصلی معادل 1339 قلم کالا بود که این اقدام به معنی برگرداندن کفه رقابت به نفع تولید داخل و ایجاد ظرفیت برای بکارگیری وضعیت‌های خالی و ایجاد واحدهای صنعتی است.
وی تصریح کرد: نکته قابل توجه این است که 30 درصد مجموعه ظرفیت‌های یاد شده صنعتی خالی است. در بهترین شرایط در صنایعی که از منابع سرمایه ای استفاده می‌کنند، حدود 70 درصد ظرفیت تولید در حال فعالیت است که بدون نیاز به سرمایه گذاری ثابت و فقط با بهره گیری از ظرفیت‌های ایجاد شده می‌توانیم باعث رشد تولید شویم.
دکتر شریعتمداری در ادامه با اشاره به لزوم کاهش هزینه‌های تولید افزود: کاهش هزینه‌های مالیات بر ارزش افزوده و تأمین اجتماعی و نیز ارائه مشوق‌های صادراتی باعث می شود بتوانیم تولید را سرپا نگه داریم؛ این در حالی است که تقاضای مطمئن یعنی حیاط تولید و اقتصاد باید هم تقاضا محور و هم تولید محور باشد .وی تصریح کرد: واردکنندگان و صادرکنندگان باید بتوانند در بازار رقابتی کنترل شده با هم مبادله کنند. واردکننده و صادرکننده باید آزادانه و با کمترین بروکراسی با نرخ ارز متعارف به فعالیت بپردازد؛ اگر زنجیر از دست و پای آنها برای فعالیت‌آزادانه تر برداشته شود؛ همه سیاست‌های ترامپ نقش بر آب می‌شود.

به سمت کاهش قیمت تمام شده برویم
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر لزوم کاهش ارزش افزوده بخش صنعت افزود: باید قیمت تمام شده در تولید را کاهش دهیم. به دلیل عوامل عارض شده بر صنعت، قیمت تمام شده تولید بالاست؛ به عنوان مثال هزینه های حمل و نقل به طور متوسط دو برابر اروپا است.
دکتر شریعتمداری در ادامه یادآور شد: رشد صنعتی طی دوره‌های قبل باعث ایجاد ضایعاتی بر پیکره‌ اقتصاد کشور شد. البته هر چه می گذرد، روند بهبود را در 4 ساله دولت یازدهم و اکنون مشاهده می کنیم، اما برای جبران مشکلات گذشته باید قدم های جدی را برداریم .وی اظهارکرد: این سربازان ارزشمند نظام صنعت کشور قول می‌دهند که در درک بهره وری تأمین نیازمندی‌ها از تولید داخل، تغییر بازارها، ارز و هزینه‌های مبادله تلاش کنند، اما در کنار آن انتظاراتی هم دارند که کاهش هزینه‌های مالی طرح‌های تولیدی و نیز کاهش هزینه‌های تسهیلات بانکی از جمله خواسته‌های آنها است؛ این در حالی است که با تصویب 32 هزار میلیارد ریال از منابع عمومی دولت به عنوان یارانه به صنعت می‌توان به جریان تولید کمک کرد .
رشد چشمگیر تولیدات صنعتی و معدنی نسبت به سال 57
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشریح وضعیت موجود صنعت کشور و توسعه صنعتی و تولیدی افزود: در ابتدای انقلاب تعداد واحدهای کوچک و بزرگ صنعتی 854 واحد بود که اکنون به صد برابر افزایش یافته است. تعداد شهرک‌های صنعتی از دو به 590 شهرک افزایش یافت و ارزش افزوده بخش صنعت از سال 57 تا 94 به هفت برابر رسیده است؛ در حالی که ارزش افزوده کل اقتصاد 2.9 برابر بیشتر شده است. همچنین ارزش افزوده بخش صنعت در کل اقتصاد از 8 درصد در سال 57 به 15.6 درصد در سال 94 افزایش یافت.
دکتر شریعتمداری ادامه داد: در عرصه ظرفیت‌سازی‌های صنعتی قدم هایی برداشته شده که قابل توجه است؛ به طوری که ظرفیت تولید زنجیره فولاد از 2.4 میلیون تن به 200 میلیون تن رسید که تنها 80 میلیون تن آن در دولت یازدهم تاکنون بوده است .همچنین ظرفیت تولید آلومینیوم به 457 هزار تن، کنسانتره مس و کاتد مس از صفر به 1.6 میلیون تن از سال 57 تاکنون رسیده است. وی در ادامه افزود: در تولید مصالح ساختمانی به خصوص سیمان شاهد رشد 14 برابری بودیم و اکنون میزان تولید 86.5 میلیون تن است که تا 140 میلیون تن نیز هدف گذاری شده است. تولید کاشی و سرامیک رشد 50 برابری را از ابتدای انقلاب تاکنون تجربه کرد. صنایع ساخت محور نظیر خودرو 13 برابر رشد کرد و اکنون به 2/2 میلیون تن تولید خودرو رسیده‌ایم . تایر با رشد 7.5 برابری به 457 هزار تن، یخچال به 10 برابر، تلویزیون به 60 برابر و لباسشویی به 74 برابر رسید.
آمارهای تولید حاکی از رشد این بخش است
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با یادآوری آمارهای رشد تولید طی یک سال گذشته افزود: رشد 13 درصدی معادن فعال و کشف 40 پهنه امیدبخش و واگذاری به مردم، بهره برداری از 9 شهرک جدید، رشد 6 درصدی استخراج معادن با 722 میلیون تن ظرفیت و 440 میلیون تن استخراج واقعی از دستاوردهای یکسال گذشته این بخش بوده است.
به گفته دکتر شریعتمداری خودرو 8 درصد، پتروشیمی 4 درصد، کاغذ 8 درصد، تایر 16 درصد، چوب 9.5 درصد، زنجیره فولاد 11 درصد، سیمان 3.5 درصد و کاشی و سرامیک 10.5 درصد طی یک سال گذشته رشد تولید را تجربه کردند. وی یادآور شد: عملکرد صادرات صنعتی کشور 22 درصد بیش از آن چیزی است که در برنامه‌ها و اسناد راهبردی به آن اشاره شده است؛؛ در حالی که به 7.3 میلیارد دلار صادرات صنعتی دست یافتیم.
رشد 30 درصدی صادرات غیرنفتی طی دو ماهه ابتدای سال
دکتر شریعتمداری در ادامه با اعلام رشد تولید دوماهه ابتدای سالجاری تصریح کرد: صادرات غیرنفتی 18.8 میلیون تن با ارزش 7/7 میلیارد دلار 21.9 درصد رشد کرد؛ این در حالی است که از این مقدار 6 میلیارد دلار صادرات صنعتی و 1.7 میلیارد دلار بقیه حوزه‌های غیرنفتی هستند. همچنین واردات کاهش نیم درصدی را نسبت به دوره مشابه سال قبل داشت و جواز تأسیس واحدهای صنعتی با 22.2 درصد رشد به 2743 فقره جواز تأسیس جدید رسید.
وی با اعلام اینکه افزایش مصرف برق مشترکان کوچک و متوسط و بزرگ صنعتی نشان از رشد و فعال بودن تولید دارد افزود: برق صنعتی طی دو ماهه سالجاری 7.9 درصد رشد کرد. همچنین حمل و نقل جاده‌ای با 428.3 میلیون تن حمل کالا رشد 10.5 درصدی داشت. خودرو 24.6 درصد و فولاد 12 درصد رشد تولید داشتند.
سالجاری مهمترین هدف در تولید کاهش قیمت تمام شده است
دکتر شریعتمداری همچنین در نشست خبری پیش از برگزاری همایش روز صنعت و معدن در جمع خبرنگاران گفت: در سال حمایت از تولید و کالای ایرانی مهمترین هدف ما غیر از اقبال مردم، کاهش قیمت تمام شده تولید است که حتما افزایش کیفیت در این زمینه مهم است .
وی افزود: مالیات بر ارزش افزوده و مالیات های تولید باید حذف شود و بر قیمت نهایی وارد شود. همچنین تامین مالی پروژه ها و طرح ها یکی از اقلام مهم قیمت تمام شده تولید است؛ چراکه برخی از واحدهای تولیدی نمی توانند از سرمایه درگردش استفاده کنند .وی افزود: می توانیم به نرخ سود تسهیلات از محل بودجه عمومی یارانه بدهیم و در این صورت قیمت تمام شده پایین می آید .
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اعلام برخی آمارها در حوزه تولید و صادرات گفت: سال گذشته حدود ۶ هزار واحد صنعتی جدید پروانه بهره برداری گرفتند و وارد عرصه تولید شدند. حدود ۵ هزار و ۷۰۰ واحد معدنی در کشور فعال است و ۴۰ پهنه معدنی در ماه های اخیر شناسایی شد.
وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت افزود: در ۲ ماهه اول سال ۹۷ تسهیلات پرداختی بانک ها به واحدهای صنعتی افزایش ۱۳ درصدی داشته؛ این در حالی است که مشکل حدود ۶۷ درصد واحدهای تولیدی نقدینگی است.
دکتر شریعتمداری تصریح کرد: صادرات غیرنفتی در دو ماهه ابتدای سالجاری با 18.8 میلیون تن به 7.7 میلیارد دلار رسید که 5.8 میلیارد دلار در حوزه صنعت و بقیه با 21.9 درصد رشد درحوزه معدن بوده است .وی یاد آور شد: با وجود عدم قطعیت و فشار از خارج اما به دلیل علاقه مردم به کار و تلاش و تولید در ۲ ماهه اول امسال ۲۲.۲ درصد تقاضا برای تاسیس واحدهای صنعتی افزایش داشته است. همچنین پیش بینی سرمایه گذاری 44.9 درصد رشد دارد .
به گفته وی افزایش مصرف مشترکان برق صنعتی در ۲ ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷.۹ درصد افزایش داشته که این موضوع نشانگر افزایش تولید واحدهای صنعتی است.
دکتر شریعتمداری در ادامه با برشمردن 10 پروژه ویژه در حوزه صنعت و تولید کشور گفت: طرح های توسعه ناوگان حمل و نقل تجاری کشور، توسعه حمل و نقل دریایی با ساخت شناورها، توسعه صنایع پوشاک با امکان سنجی خوشه های صنعتی، حمایت و تامین مالی از کالای ایرانی، حمایت از زنجیره تولید، توانمندسازی تولید و اشتغال پایدار، توسعه همکاری با کشورهای آسیایی و همسایه، فعالسازی معادن کوچک و تکمیل زنجیره فلزات اساسی پروژه های ویژه ای هستند که پیگیری می شوند.
وی تاکید کرد: این 10 پروژه ویژه برای ارتقای بهره وری عوامل تولید، بهبود فضای کسب و کار، توسعه سرمایه گذاری در بنگاه های تولیدی، حمایت از صادرات غیرنفتی مدیریت تراز تجاری و ... اجرا می شوند .
وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت در ادامه افزود: برای تکمیل ظرفیت های خالی واحدهای تولیدی ستاد ویژه ای تشکیل شد و بر همین اساس ایدرو و ایمیدرو در مناطق محروم برای ایجاد اشتغال ماموریت یافتند .وی افزود: صنایع ریلی و نقش آنها در موضوع حمل و نقل مهم است؛ برای واگن سازی با استفاده از توان شرکت های داخلی قراردادهایی بسته شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به بزرگداشت روز صنعت و معدن افزود: امسال روز صنعت را در حال و هوای خاصی برگزار می کنیم. در حالی که از سال 92 به بعد کشور به سمت و سوی دیگری گام گذاشته بود و مسیر خود را برای توسعه با توجه به همه شاخص های اعلام شده اقتصادی طی می کرد، اما اکنون با شرایط خاصی مواجهیم. برخی تحریم های جدید وضع شده و ایجاب می کند که شرایط جدید را بیش از گذشته در روز صنعت و معدن به استحضار مردم برسانیم.
صنعتگران، معدنکاران و کارگران افسران صحنه های تولیدند
وی صنعتگران، معدنکاران، متخصصان و کارگران را افسران حاضر در صحنه های تولید خواند که امروز قوام و پایداری ایران متکی به توانایی های آنهاست و در ادامه افزود: از همه فعالان بخش خصوصی و تشکل های غیردولتی و تولیدی تشکر می کنم. امیدواریم اقتصاد کشور در شرایط جدید و با به صحنه آمدن بخش خصوصی و تکیه بر توانایی های تشکل ها بتواند این مسیر را با قوت و قدرت بیشتری به پیش ببرد؛ چراکه در شرایط حاضر باید بار مسئولیت تولید و اقتصاد را بر دوش بخش غیردولتی گذاشت.