25 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 10 تیر 1397 ساعت 18:40

رئیس اتاق بازرگانی ایران :مشکلات داخلى کمتر از تحریم ها نیست

Img20170723131235932تا زیرساخت‌های رقابت پذیری کالای ایرانی توسط دولت فراهم نشود، نمی توان مردم را ترغیب به خرید کالای ایرانی کرد.
غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ضمن بیان مطلب فوق در مراسم روز ملی صنعت و معدن گفت: به نظر می‌ رسد در حمایت از کالای ایرانی توجه به تقاضا بیشتر نهفته است و حمایت از کالای ایرانی باید روی عرضه متمرکز شود.
وی وضعیت کنونی را به معنای توجیه ناامیدی و عدم راه حل برای مشکلات اقتصادی ندانست و تصریح کرد: این روزها در وضعیت خوبى به سر نمى بریم، اما این وضعیت به معناى توجیه ناامیدى نیست. به یقین راه حل منطقی برای برون رفت این موضوع وجود دارد‌؛ ضمن اینکه باید اراده قوی برای این کار وجود داشته باشد.

شافعی با تأکید بر پتانسیل های بخش خصوصی برای برون رفت از وضعیت موجود گفت: علیرغم نقش تعیین کننده ای که بخش خصوصی در توسعه اقتصادی کشور می تواند داشته باشد، اما این بخش هنوز نتوانسته به طور کامل توانمندی های خود را نشان دهد.
شافعی با بیان اینکه بدون پیدا کردن ریشه مشکلات قادر به حل آنها نخواهیم بود، اضافه کرد: عدم اتخاذ تدابیر لازم بحران را تشدید می کند.
وی با اشاره به اینکه در وضعیت خطیر کشور نیاز به بازبینی تصمیمات گذشته وجود دارد، تصریح کرد: باید تصمیمات سخت اما اثرگذار بگیریم؛ چراکه با تصمیمات عادی نمی توان مشکلات را حل کرد.
رئیس اتاق بازرگانى ایران گفت: در طول سال هاى گذشته با افزایش درآمدهاى نفتى دولت دچار این توهم شد که بی نیاز از کمک و حضور بخش خصوصى است.
وی گفت: در واقع آن سال ها دولت در عمل رقیب پرقدرتى براى بخش خصوصى شد؛ در نتیجه بخش خصوصى نتوانست در آن سال ها موتور خلق ثروت باشد؛ به همین دلیل اقتصاد ما شکننده شد.
وی اظهار کرد: متاسفانه گاهى به اشتباه علت مشکلات اقتصادى تحریم ها یاد مى شود؛ در حالى که مشکلات داخلى کمتر از تحریم نیست.
شافعی با بیان اینکه سهم صادرات ایران در جهان تنها 2/0 درصد است؛ گفت: بدون درک مشکلات و ریشه یابى آنها نه تنها قادر به حل مشکلات نخواهیم بود؛ بلکه شرایط وخیم تر خواهد شد. وی گفت: اکنون نمی توان بدون توجه به حجم مشکلات همچنان بر تصمیمات گذشته پافشاری کرد.
به گفته وی دامنه بحران‌های کنونی و ریشه آنها و رفتارهای گذشته شرایط را پیچیده تر می کند‌.
وی ادامه داد: کشور نیازمند اصلاح تصمیمات گذشته است و وضعیت اخیر باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه نمی توان با مدیریت عادی شرایط را مدیریت کرد ادامه داد: دکتر جهانگیری دو دستور در خصوص سازمان مالیاتی و تامین اجتماعی صادر کرد که بلافاصله اثرگذار بود. اما درباره اینکه سازمان ها از بخش خصوصی نظرخواهی کنند، این اتفاق نیفتاده است.
شافعی تاکید کرد: در خصوص حمایت از کالای ایرانی تعبیر درستی وجود ندارد. آیا حمایت در عرضه است یا تقاضا؟ با کمی دقت می بینیم که تمرکز بر تقاضاست. تقویت بنیادهای تولید، ارائه تسهیلات و کمک به رقابتی شدن تولید در این جهت است‌. همچنین باید حمایت از کالای تولید داخل به عرضه متمرکز شود.
وی اظهار کرد: اگر حمایت دولت و ایجاد زیرساخت‌ها نباشد، نمی توان مردم را تشویق کرد که محصول با کیفیت پایین و قیمت کمتر بخرند.