25 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 10 تیر 1397 ساعت 18:50

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت : روز صنعت و معدن در تقویم صنعتگران و معدنکاران جایگاه خوبی دارد

873938 919محسن صالحی نیا که مدیریت معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت را برعهده دارد، به عنوان یکی از متولیان اصلی مورد توجه در روز صنعت و معدن می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای اظهارنظر در خصوص روز ملی صنعت و معدن باشد؛ روزی که به اعتقاد وی نشان از جایگاه و اهمیت کارآفرینان عرصه تولید دارد.
معاون امور صنایع وزیر صنعت در خصوص اهمیت روز صنعت و معدن اظهار داشت: اختصاص یک روز در سال و نامگذاری آن به نام صنعت و معدن؛ به معنای بزرگداشت و اهمیت دادن به کارآفرینان عرصه تولید است. این روز از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا در مراسمی که به مناسبت روز صنعت و معدن در تهران و سراسر کشور برگزار می‌شود؛ مسائل، مشکلات و راهکارهای مرتبط با عرصه صنعت و معدن مطرح می‌شود.
صالحی نیا همچنین در خصوص دلایل دیگر اهمیت این روز اظهار داشت: علاوه بر این در روز صنعت و معدن بر اساس بررسی‌هایی که از قبل صورت پذیرفته است، صنعتگران و معدنکاران نمونه و پیشکسوت معرفی و جوایزی به آنها اهدا می شود که این جوایز جای خود را در رقابت‌های تولیدی و کسب نشان‌های ملی و استانی پیدا کرده است و این موضوع باعث افزایش انگیزه و تلاش در فعالان صنعتی کشور می‌شود.

وی تاکید کرد: نکته قابل ذکر و مهم دیگر در این خصوص این است که با حضور مقامات ذیربط در گردهمایی‌های روز صنعت و معدن، فرصت ملاقات‌های حضوری و تبادل نظر با اصحاب صنعت و معدن در فضایی صمیمانه فراهم می‌شود که این موضوع نیز در جای خود از اهمیت قابل توجهی برخوردار است؛ چراکه باعث تعامل و هماهنگی دولت و بخش خصوصی می‌شود.
اهمیت روز صنعت و معدن در نگاه صنعتگران
صالحی نیا درباره اهمیت این روز در نزد فعالان حوزه صنعت اظهار داشت: روز صنعت و معدن در تقویم صنعتگران و معدنکاران جایگاه خوبی پیدا کرده است؛ چه آنهایی که برتر هستند و می‌دانند در بعد ملی مطرح هستند و چه آنهایی که در سطح استان خود الگو و برتر هستند، چشم به مراسم روز صنعت و معدن دارند.


معاون صنایع وزیر صنعت در ادامه با توجه به دستاوردهای مهم و قابل توجه همایش روز صنعت و معدن اظهار داشت: این روز دارای ابعاد و نکات مثبت و قابل توجهی است، اما شاید بهتر باشد روز صنعت و معدن فقط به برگزاری همایش خلاصه نشود.
وی در ادامه اضافه کرد: این در حالی است که طی سال‌های گذشته مراسم متنوعی اعم از برگزاری مسابقات ورزشی و … اجرا می‌شد و شور و نشاطی را در خانواده صنعت ایجاد می کرد. البته عدم حضور برخی مقامات در این مراسم نیز از جمله موضوعاتی است که در برخی مواقع موجب گلایه‌مندی اصحاب صنعت می شود.
اهداف برگزاری همایش‌ روز صنعت و معدن
وی در خصوص برگزاری همایش‌های روز صنعت و معدن (همایش کشوری و همایش‌‌های استانی) و طرح مشکلات این حوزه از زبان فعالان بخش خصوصی اظهار داشت: هر چند از سوی مسئولان تشکل‌ها معمولا مسائل و مشکلات این حوزه در سخنرانی‌های آنها مطرح می‌شود، اما معمولا مقامات دولتی شرکت کننده نیز به آنها پاسخ می‌دهند و یا اینکه طی مذاکرات و لابی‌های جنبی همایش به صورت موردی به مشکلات آنها رسیدگی می‌کنند.
صالحی نیا تاکید کرد: البته لازم به ذکر است یکی از برنامه‌های روز صنعت و معدن؛ برگزاری پنل‌های بررسی مشکلات تولید است که برای این روز طراحی و اجرا شده است که در جای خود از اهمیت زیادی برخوردار است و پیامدهای مثبت قابل توجه زیادی دارد.
حمایت از کالای ایرانی؛ محور همایش روز صنعت و معدن
صالحی نیا درباره اینکه حمایت حداکثری از کالای ایرانی از محورهای همایش روز صنعت و معدن خواهد بود گفت: سیاست‌ها و اقداماتی که دولت طی این چند ماه در راستای حمایت از کالای ایرانی طراحی کرده و یا به مرحله اجرا در‌آورده است را مورد بحث و بررسی قرار داده و به راهکارهای اساسی در این زمینه رسیده‌ایم. امیدواریم این راهکارها بتوانند از جنبه کلی گذر کرده و به مرحله عملیاتی برسند.
وی در ادامه افزود: می ‌توان طی همایش‌ روز صنعت و معدن به تصمیم‌هایی رسید که طی آن با تشکیل نشست‌هایی پیشبرد این امر را با حضور مسئولان دولتی و بخش خصوصی پایش کرد تا موارد ضعف و قوت اقدامات را شناخت و نسبت به اصلاح اقدامات مورد نظر و همچنین ارائه گزارش‌های لازم به جامعه اقدام کرد.
اثربخشی گردهمایی روز صنعت و معدن در تحقق شعار سالجاری

معاون وزیر صنعت درباره اثربخشی گردهمایی روز صنعت و معدن در تحقق شعار سالجاری گفت: نمی‌توان انتظار داشت که چنین همایشی اثر قابل توجهی در تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی داشته باشد. البته ساز و کار تعیین کارگروه پیشنهادی و اقدامات آن کارگروه می‌ تواند در اثربخشی این همایش‌ها در زمینه تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی تاثیر بسزایی داشته باشند.
توصیه‌های معاون وزیر صنعت برای روز صنعت و معدن
معاون صنایع وزیر صنعت همچنین توصیه‌هایی را برای برگزاری هر چه بهتر روز صنعت و معدن مطرح و اظهار داشت: به نظر بنده می‌ توان این مراسم و همایش‌ها را به صورت متنوع و به صورت بخش‌های مختلف اجرا کرد. از مهمترین بخش‌های این همایش می توان به برگزاری پنل‌های تخصصی بررسی مشکلات عرصه تولید اشاره کرد؛ بطوری که در مراسم انتهایی همایش رؤسای هر پنل نتایج را در همایش ارائه و بر اساس آن تصمیم‌های لازم گرفته شود و یا اینکه حداقل طی بیانیه‌ای به این موارد پرداخته شود.
وی در خاتمه افزود: برگزاری نمایشگاه جنبی صنایع پیشرفته و یا دستاوردهای خاص حوزه صنعت و معدن می‌تواند از دیگر بخش‌های مؤثر همایش روز صنعت و معدن و همایش‌هایی از این دست باشد.