08 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 15 آبان 1400 ساعت 16:23

افزایش پنج برابری حجم روابط تجاری ایران و پاکستان

وزیر صنعت معدن و تجارت با تاکید بر توسعه روابط اقتصادی بین ایران و پاکستان از تشکیل مراکز رفع موانع تجاری بین دو کشور خبر داد و گفت: بر اساس توافق انجام شده حجم روابط تجاری بین ایران و پاکستان تا پنج برابر افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش جهان معدن ،سیدرضا فاطمی‌امین در حاشیه نهمین اجلاس کمیته مشترک تجاری جمهوری اسلامی ایران با پاکستان در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه امروز برای افزایش حجم روابط اقتصادی بین دو کشور تا پنج برابر و تا پنج میلیارد دلار توافق شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت رفع موانع در حوزه تجارت آزاد بین دو کشور تا سه ماه آینده را از دیگر موارد مورد توافق نام برد و از تاکید دولت سیزدهم در رابطه با توسعه روابط ایران با همسایگان خبر داد و تصریح کرد: رئیس جمهور محترم تاکید بسیار زیادی به تبادلات بین المللی بویژه با کشورهای همسایه دارند.

فاطمی‌امین اقتصاد ایران و پاکستان را مکمل یکدیگر توصیف کرد و افزود: می‌توانیم علاوه بر مبادلات کالا در سرمایه‌گذاری مشترک هم فعالیت کنیم و به عنوان مثال ایران می‌تواند در حوزه‌هایی مانند لبنیات و لوازم خانگی در پاکستان سرمایه‌گذاری کند و علاوه بر سرمایه‌گذاری، تبادلات بین دو کشور را به تبادلات منطقه‌ای توسعه‌ دهیم.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه این اراده در حال حاضر در ۲ کشور برای توسعه و تعمیق روابط تجاری و اقتصادی وجود دارد و عملیاتی شدن ترانزیت کامیون‌های پاکستانی در ایران نشانه این اراده برای گسترش روابط دوطرف است.

وزیر صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه در هر دو کشور موانعی برای تحقق توسعه تجاری وجود دارد از ایجاد مراکز تخصصی در دوکشور در راستای بررسی و رفع این موانع تا سه ماه آینده خبر داد و افزود: پیش از انجام این مذاکرات، جلساتی با وزارتخانه‌های مختلف در ایران از جمله وزارت جهادکشاورزی در زمینه تبادل محصولات کشاورزی و موانع موجود داشتیم که وزیر محترم جهاد کشاورزی نیز علاقه‌مند به رفع این موانع هستند و این موضوع خود باعث تقویت تجارت بین دو کشور می باشد.

گفتنی است نهمین نشست کمیته مشترک تجاری جمهوری اسلامی ایران با پاکستان امروز شنبه با حضور وزیر صنعت معدن و تجارت، مشاور نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی و سرمایه‌گذاری و جمعی از مسئولان دولتی و نمایندگان بخش خصوصی برگزار شد.