29 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
پنج شنبه, 11 مهر 1398 ساعت 11:07

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس: از فرصت ایجاد شده از طریق تحریم‌ها در ایجاد صنایع جدید استفاده کنیم

hazratichabaharالیاس حضرتی گفت: امیدواریم که این نشست هم بتواند گرهای از مسائل دنیا و منطقه را ولو یک گره بگشاید. 

به گزارش جهان معدن رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در نخستین همایش و نمایشگاه فولاد چابهار استیلکس با اشاره به اینکه آرزوی سالهای سال ما بر این بود که آیا روزی خواهد رسید که کشور را بدون نفت اداره کنیم، توضیح داد: از زمان مصدق این شعار و ایده در ذهن سیاستگذاران ما بوده است اما هر سال نسبت به سال های قبل وابستگی بیشتری به نفت مییافتیم. 

 حضرتی عنوان کرد: باید از خام فروشی جلوگیری شود و از بخش خصوصی در عمل حمایت کرد به طور مثال از بخش گردشگری و توریستی باید حمایت کرد اما اگر به طور مثال کسی بگوید گردشگر جاسوس است و زیرساخت حمایت از گردشگری نباشد نباید انتظار درآمد زایی از این بخش داشت.

وی ادامه داد:با عزم ملی و هماهنگی قوا تحت هدایت مقام معظم رهبری باید از ظرفیت‌های کشور استفاده شود.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تلاش‌های ایران نژاد نماینده مردم چابهار برای تقویت منطقه ازاد چابهار در مجلس افزود:امیدوارم مشکلات مردم استان سیستان و بلوچستان حل شود و محرومیت‌ها برطرف شود.

حضرتی با اشاره به اینکه سالها در مجلس، دولت، ایدهها و مجامع سیاست گذاری افراد بر این باور بودند که باید به سمت استراتژی اقتصاد بدون نفت برویم اما هر سال در بودجه و ردیف ها وابستگی به نفت بیشتر میشد، عنوان کرد: افزایش قیمت و فروش بشکههای نفت این وابستگی را افزایش و در نهایت نتیجه اینکه ملتی تنبل و مفتخوار به انتظار درآمد سرشار نشسته تبدیل شدیم. این مساله رانتی با هزاران فساد که بخشی از آن را این روزها میبینم ایجاد کرد. وی بیان کرد: گردش روزگار به جایی رسید که امروز به وجود آمد و امروز نه با اختیار نه با تدبیر و نه با عقل و منطق بلکه از روی اجبار نصیب ما شد که اگر بتوانیم تحلیلی را به راحتی تبدیل به یک فرصت کنیم و به تکاپو بیفتیم تا گرسنه نمانیم و مسائل اولیه و ضروری و اجتناب ناپذیر را حل و فصل کنیم.

حضرتی با تاکید بر اینکه با اینهمه درآمد و نعمت چشم امید ما در این سالها به قیمت نفت اوپک برای بالا رفتن یک سنتی قیمت نفت بوده است، گفت: این توفیق یک فرصت طلایی و تاریخی است که از فرصتهای زیادی که در کشور وجود دارد بستری و امکانی بسازیم که ذهنهای قوی و قدرتمند بخش خصوصی به سمت یافتن راهحلهایی بروند. 

وی ادامه داد: آیا امکان افزایش درآمدهای مالیاتی که از باب کم کردن و کاهش یا فرار مالیاتی یا ایجاد پایههای جدید مالیاتی چه در بخش مسکن، سرمایه وو ایجاد یک بستر سامانه قوی نظام مالیاتی که تمام فعالیتهای افراد ثبت و ضبط میشود بتوان در چارچوب قانون، مالیات ستانی کرد مالیات میتواند جای درآمد نفتی را بگیرد تا بتوانیم کشور را از طریق درآمد مالیاتی اداره کنیم؟

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: آیا میتوان در صنایع فولاد، آلومینیوم و صنایع دیگر امکانی ایجاد کرد که از خام فروشی دست برداریم و از ظرفیتهای دست نخورده بهرهبرداری کرده و به درآمد برسانیم. سالهای سال کشورهای دیگر درآمد نفتی نداشته با مشکلات و جمعیت بیشتر اما الان بسیار از ما جلوتر هستند. وضعیت ترکیه در سالهای گذشته در اوضاع وخیم اقتصادی در نهایت با ایجاد یک چارچوب دقیق مرتفع شد. 

حضرتی تصریح کرد: با مسابقه عجیبی که درمیان رقبای ما در منطقه وجود دارد این روند بورکراسی امکان رقابت را از ما میگیرد. اگر نتوانیم از این فرصت تاریخی استفاده کنیم و نتوانیم اقتصاد را به سامان درست برسانیم معلوم نیست چه اتفاقی خواهد افتاد.