30 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 16 تیر 1399 ساعت 14:25

تعیین اولویت های بازرسی با تشخیص ستاد تنظیم بازار کشور

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در گفتگو با شبکه خبر سیما اعلام کرد: کالاهای اولویت داربازرسی، در هر هفته بر اساس تشخیص ستاد تنظیم بازار کشور تعیین می شوند با این حال بازرسین سازمان حمایت و سازمانهای صمت استانها در سطح کشور هر روزه در سطح بازار حضور دارند و همه کالاها و خدمات را مورد بازرسی قرار می‌دهند.

 

به گزارش جهان معدن و به نقل از شاتا، سید جواد احمدی گفت: برخی از اقلام کالایی که در شرایط خاص هستند و نیاز به تمرکز بازرسی دارند از طریق ستاد تنظیم بازار تعیین و در دستور کار ویژه بازرسان قرار می گیرند. وی افزود: به عنوان نمونه گوشت مرغ که هم اکنون با قیمت مصوب ۱۵ هزار تومان برای مصرف کننده از سوی تنظیم بازار کشور تعیین شده مورد رصد ویژه بازرسان ما قرار دارد تا در صورت عدم رعایت قیمت مصوب از سوی واحد صنفی خاص با برخورد قانونی لازم مواجه شود.

احمدی ادامه داد: در هفته جاری مرغ تخم‌مرغ برنج لوازم خانگی و مصالح ساختمانی از جمله سیمان در اولویت بازرسی هستند.

 

وی اضافه کرد: طبیعتاً با تغییر اولویت ها اقلام کالایی اولویت بازرسی نیز تغییر یافته و در سطح بازار با اولویت ایجاد تعادل در قیمت های عرضه، بازرسان سازمان حمایت و سازمانهای صمت استانها ورود خواهند کرد.

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تاکید کرد: تمام موارد مصرح در قانون تعزیرات حکومتی، قانون نظام صنفی و قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان در خصوص انواع اقلام کالاها و خدمات اعم از گرانفروشی، کم‌فروشی، عدم عرضه، اختفا، احتکار و...، از سوی بازرسان مورد بررسی قرار گرفته و در صورت احراز تخلف برخورد قانونی لازم اعمال می‌شود. احمدی گفت: در سه ماهه اول امسال، 35 هزار 952 مورد گشت مشترک بازرسی برگزار شده است که اولویت آن اعمال قانون در محل واحد صنعتی، صنفی و یا خدماتی می باشد.

 

وی اعلام کرد: تعداد بازرسی های انجام شده در ۳ ماهه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با ۴۵ درصد رشد مواجه بوده است.

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت افزود: هم اکنون بالغ بر ۴ میلیون واحد اقتصادی اعم از صنفی تولیدی و خدماتی در سطح کشور فعال هستند این در حالی است که فقط ۲۴۰۰ نفر بازرسی سازمان‌های سمت استان ها و سازمان حمایت وظیفه کنترل و نظارت بر آنها را بر عهده دارند.

احمدی ادامه داد: همین محدودیت موجب شده است بازرسی ها را روی کالاهای اولویت دار متمرکز کنیم و بازرسی از موارد شکایت محور در اولویت قرار دارد.

وی افزود: در همین هفته های اخیر ۱۹ هزار و ۴۷ مورد بازرسی اختصاصاً در خصوص عرضه گوشت مرغ در کشور انجام شده و ۱۴ هزار و ۲۸۰ مورد هم در مورد کالای تخم مرغ بوده است.

 

احمدی اضافه کرد: در مورد کشت مرغ ۹۸۰ پرونده تخلف و تخم‌مرغ ۸۳۵ پرونده تخلف تنظیم به مراجع رسیدگی‌کننده ارسال شده است.

وی گفت: طی سه ماهه نخست امسال بالغ بر ۴۷۰۰۰ شکایت مردمی از طریق سامانه های دریافت شکایات از جمله تلفن گویای ۱۲۴ دریافت شده است که از این موارد ۱۵ هزار شکایت منجر به تشکیل پرونده ۹ هزار مورد در دست بررسی و مواردی نیز نیاز به استعلام دارد و ۲۲ هزار مورد هم غیر متخلف تشخیص داده شده است.

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تاکید کرد: در مجموع بالغ بر ۵ درصد از بازرسی ها منجر به احراز تخلف واحدهای صنفی تولیدی و خدماتی و غیره می‌شود.