07 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 25 آذر 1399 ساعت 16:04

پذیرش واحدهای صنعتی کوچک و متوسط در تابلوی SMEها در فرابورس

سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، گفت: با ایجاد امکان پذیرش واحدهای صنعتی کوچک و متوسط در بورس، تابلوی آن‌ها در فرابورس راه اندازی شده است که اقدام مهمی برای تأمین مالی SMEهاست.

به گزارش جهان معدن به نقل از شاتا، اصغر مصاحب در گفت‌وگو با خبرنگاران، افزود: واحدهای صنعتی کوچک و متوسط می‌توانند با حمایت سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، فرآیند پذیرش خود را دنبال و بر روی تابلوی فرابورس، سهام خودشان را عرضه کنند.

وی اضافه کرد: به این طریق می‌توان به تأمین مالی تزریق شده‌ای دست یافت که خیلی ساده‌تر از استفاده از بازار پول یعنی بانک و نظیر آن است.

عضو هیأت مدیره و سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان این‌که اکنون در شهرک‌ها و نواحی صنعتی بیش از ۴۶ هزار واحد صنعتی مستقر است، ادامه داد: بخش عمده این واحدها را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند.

مصاحب یادآور شد: در مجموعه واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی حدود ۹ هزار واحد از سال‌های گذشته با مشکلاتی مواجه شده‌اند که به راکد یا غیرفعال شدن آن واحدها منجر شده است.

وی بیان کرد: یکی از برنامه‌های خیلی خوبی که در این مدت انجام شد، عارضه‌ یابی واحدهای صنعتی راکد و یا غیرفعال بود که با این آسیب‌ شناسی بتوان برای کمک به آن‌ها به راهکاری مناسب دست یافت.

عضو هیأت مدیره و سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اظهار داشت: در این زمینه یک عارضه‌ یابی سریع انجام شد که براساس خود اظهاری موانعی که موجب شده بود این اتفاق برای صنایع کوچک و متوسط روی دهد شناسایی شود که بیشترین دلایل آن مربوط به تأمین مالی و نقدینگی، فقدان بازار و تأمین مواد اولیه بود.

مصاحب با توجه به این‌که به تازگی تأمین مواد اولیه در رتبه دوم قرار گرفته است، افزود: برای این موضوع چند راهکار درنظر گرفته شد که یکی از آن‌ها، پیگیری و پیاده ‌سازی روش‌های جدید تأمین مالی است.

وی راه‌ اندازی کلینیک‌های صنعتی در ۲۸ استان کشور را از دیگر اقدامات سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برشمرد و اضافه کرد: در زمان حاضر این کلینیک‌ها به‌صورت فیزیکی در مراکز خدمات فنآوری و کسب و کار راه اندازی شده است.

عضو هیأت مدیره و سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: این کلینیک‌ها به‌صورت اینترنتی نیز بر روی پورتال سازمان قرار دارد و آماده ارائه خدمات به صنایع کوچک و متوسط در سه مقطع مشاوره، پروژه‌های عارضه ‌یابی و بهبود است که هرکدام را که مورد نیاز صنعتگر باشد، می‌تواند در آن راستا ضمن دریافت خدمات لازم، مورد حمایت این سازمان قرار گیرد.

مصاحب تصریح کرد: برای مدل‌های تأمین مالی هم دو کار انجام شد که به‌نظر می‌رسد هم اقبال خوبی در این قضیه شاید باشد و هم این‌که مدل‌های جدید تأمین مالی است که در دنیا از آن استفاده می‌شود.

وی یکی از مدل‌های جدید تأمین مالی را پیاده‌ سازی بستر یا پلتفرمی عنوان کرد که با همکاری بخش خصوصی و برخی از بانک‌ها از جمله بانک ملی راه ‌اندازی شده است.

عضو هیأت مدیره و سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان این‌که بعد از سال ۲۰۰۶ که رکود اقتصادی در دنیا به‌وجود آمد، مدل‌های مختلفی درنظر گرفته شد که این مدل یکی از مدل‌های موفق بود، گفت: این پلتفرم با نام سامانه کشوری کسب و کار به کسب و کار (سککوک) است که تأمین مالی زنجیره تأمین را پیگیری می‌کند.

مصاحب افزود: این مدل اکنون در 8 استان کشور در رشته صنعت‌های مختلف پیاده ‌سازی شد و تأمین مالی 2.4 برابری در سال اول به تأمین مالی 4 برابری در سال جاری رسید که به‌طور تقریبی نُرم جهانی به حساب می‌آید.

به گفته وی، در حوزه توسعه بازار، علاوه بر حمایت‌هایی که در گذشته از برگزاری نمایشگاه‌ها و هیأت‌های تجاری انجام می‌شد، در سال‌های اخیر دو اقدام دیگر صورت گرفت که شامل ایجاد کنسرسیوم‌های صادراتی برای صنایع و حمایت از شرکت‌های مدیریت صادرات (EMC) است.

عضو هیأت مدیره و سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: حدود ۹ هزار واحد صنعتی دچار رکود شناسایی شده است که برای این منظور امسال یک هزار و ۵۰۰ واحد در دستور رسیدگی و رفع مشکل قرار گرفت که با اقدامات مطلوب حدود یک هزار واحد تا هفته جاری به چرخه تولید برگردانده شد.

مصاحب با اظهار امیدواری از این‌که تا پایان امسال ۲ هزار واحد صنعتی از واحدهای راکد به چرخه تولید بازگردانده شود، ادامه داد: در بین بازفعالی‌ها و واحدهایی که به چرخه تولید بازگشتند، صنایع شیمیایی رتبه اول، صنایع فلزی رتبه دوم و صنایع غذایی رتبه سوم را دارند.

وی ارزیابی خود را از فعالیت شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان هم به لحاظ حجم و اندازه عملیاتی که انجام داده بی‌نظیر ذکر و خاطرنشان کرد: بیشترین تعداد شهرک و ناحیه صنعتی در این استان وجود دارد که بر این اساس اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است.

عضو هیأت مدیره و سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به مقوله ورود به انقلاب صنعتی چهارم اضافه کرد: استان اصفهان یکی از استان‌های منتخب برای ارزیابی واحدها برای ورود به انقلاب صنعتی چهارم است.

مصاحب برگزاری رویدادی برای موضوع فرابورس را به‌عنوان پایلوت کشوری در این استان و با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی، اداره ‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، انجمن کارآفرینی، اتاق بازرگانی و با نظارت معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان اقدامی مهم برشمرد و افزود: با اطلاع‌رسانی و فرهنگ سازی‌های صورت گرفته، تعدادی از واحدهای صنعتی کوچک و متوسط استان اصفهان برای ورود به بازار فرابورس انتخاب می‌شوند.

وی تأکید کرد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به واحدهای صنعتی کوچک و متوسط علاقه‌مند کمک خواهد کرد تا به‌عنوان پیشران در تابلوی SMEها در فرابورس عمل کنند.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۵۰۱ شهرک و ۳۲۲ ناحیه صنعتی و سه منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌برداری، ۷۷ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۶ شهرک فنآوری، ۳۷ مرکز خدمات فنآوری و کسب‌ و کار، ۲ مجتمع فنآوری اطلاعات و خدمات نرم ‌افزاری، ۸۷ هزار و ۸۶۳ قرارداد منعقده و بهره‌برداری از ۴۶ هزار و ۴۱۳ واحد صنعتی و سه هزار و ۵۵ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۳۵ هزار و ۵۵۷ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.

استان اصفهان بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و سهم آن در صنعت کشور ۱۱ درصد، سرمایه ‌گذاری ۱۰ درصد، اشتغال صنعتی هشت درصد و رتبه‌اش در طرح‌های نیمه تمام صنعتی و تعداد معادن کشور، اول و از نظر ذخایر معدنی، دوم است.

بر اساس آمار سال 13۹۸، چهار میلیون و ۴۵۵ هزار نفر در این استان در زمره جمعیت بالای ۱۰ سال قرار دارند که از بین آن‌ها، یک میلیون و ۶۵۲ هزار نفر با سهم ۳۷ درصد از کل جمعیت فعال، شاغل محسوب می‌شوند.

اصفهان با بیش از ۹ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با سرمایه ۲۲۱ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۲۶۳ هزار نفر، حدود ۸۴۰ معدن درحال بهره ‌برداری با سرمایه بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال و حدود ۱۸۰ هزار واحد صنفی، از صنعتی‌ترین استان‌های کشور به‌شمار می‌رود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفری دو روزه به اصفهان، علاوه بر حضور در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و نشست با فعالان اقتصادی و مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، از واحدهای صنعتی "فولاد مبارکه"، "ذوب آهن" و "انتخاب" بازدید خواهد داشت.