15 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 18 بهمن 1399 ساعت 17:26

سهام «کزغال» ارزنده است؛ سهامداران با دید کوتاه‌مدت به آن نگاه نکنند

به گزارش جهان معدن ،بخشی از سهام زغالسنگ پروده طبس به عنوان بزرگترین شرکت زغالسنگی ایران که برای هفت سال متوالی برترین تولیدکننده زغال در کشور محسوب می‌شود؛ اواخر هفته گذشته با نماد «کزغال» در بورس عرضه شد.

مهندس رمضان کریتی‌ثانی مدیرعامل شرکت زغالسنگ پروده طبس صبح امروز در نشست خبری که با موضوع «بررسی عرضه اولیه سهام کزغال» در هلدینگ شستا برگزار شد؛ با بیان اینکه این شرکت در دو مرحله افزایش سرمایه داشته است، گفت: طی سالجاری از ۶ میلیون به ۵۰ میلیارد و بعد به ۲۰۰ میلیارد افزایش سرمایه داشتیم که با این میزان افزایش سرمایه عرضه اولیه را در فرابورس برگزار کردیم.

وی با بیان اینکه سود خالص ۱۰ ماهه شرکت ۵۶۷ میلیارد تومان بوده که تا پایان سال به ۷۰۰ میلیارد تومان می‌رسد، تاکیدکرد: این شرکت تولیدکننده کنسانتره است که مواداولیه تولید کک در کوره‌بلند و تولید فولاد را تامین می‌کند؛ در همین راستا طی سالجاری یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول در مجموعه تمام مکانیزه تولید شده است.

مدیرعامل زغالسنگ پروده طبس با بیان اینکه امروزه ظرفیتی بالغ بر ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کک‌سازی ایجاد شده است، گفت: اگر بخواهیم برای این ظرفیت کنسانتره زغالسنگ به ازای یک تن کک در نظر بگیریم؛ ۱۴۰۰ کیلوگرم نیاز است که باید ۴.۵ میلیون تن تولید کنسانتره داشته باشیم. در همین خصوص سال گذشته حدود یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن از این میزان را محقق کردیم که این مهم نشاندهنده نیاز بازار است.

مهندس کریتی‌ثانی میزان تولید سالیانه زغالسنگ خام این مجموعه را ۵۲۰ هزار تن اعلام کرد که از این میزان ۲۰۸ هزار تن کنسانتره تولید می‌شود و در خصوص طرح‌های توسعه این شرکت خاطرنشان کرد: طبق مذاکرات انجام شده با بانک صنعت‌ومعدن در خراسان‌جنوبی؛ توافقات خوبی برای اختصاص تسهیلات۴۰۰ میلیارد تومانی صورت گرفته است که با اختصاص این مبلغ روند توسعه پروژه‌ها چشمگیر خواهد بود.

وی با اشاره به ورود تجهیزات جدید به معادن یادآور شد: شرکت دو هدف را در کوتاه‌مدت و بلندمدت دنبال می‌کند که برای این موضوع افزایش سرمایه هم انجام شده است. یکی از اهداف اصلاح مدار کارخانه زغالشویی است که این برنامه تا پایان نیمه اول ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد که نتیجه آن افزایش کنسانتره خواهد بود و حدود ۲۰ درصد فید ورودی کارخانه را افزایش می‌دهد.

مهندس کریتی‌ثانی همچنین برنامه بعدی شرکت را خرید سیستم لانگ‌وال دانست که در تمام کشورهای دنیا دو ست برای تولید مکانیزه استفاده می‌شود؛ به دلیل اینکه ست اول بعد از اتمام کار روی زمین می‌آید و اورهال می‌شود و ست دوم در این مدت شروع به کار می‌کند.

مدیرعامل شرکت زغالسنگ پروده طبس گفت: سال ۱۴۰۰ تجهیزات لانگ‌وال را به روی زمین می‌آوریم که حدود ۳۰۰۰ تن است و آبان ماه سال آینده اورهال این ست پایان می پذیرد. همچنین یک دستگاه ماشین برش به مجموعه اضافه می‌کنیم که ۲۵۰ میلیارد تومان برای آن اعتبار در نظر گرفته شده است. وی با بیان اینکه به دنبال حذف چوب هستیم، گفت: برای نگهداری از تجهیزات و معادن به زودی چوب را حذف می‌کنیم.

مهندس کریتی‌ثانی در خصوص پروژه بعدی شرکت گفت: پروژه بعدی این است که بتوانیم زغالسنگ منطقه به صورت مخلوط را در خود خراسان تهیه و کک مورد استفاده در کوره‌بلند ذوب‌آهن اصفهان را تامین کنیم.

مدیرعامل شرکت زغالسنگ پروده طبس با اشاره به بومی‌سازی قطعات مجموعه اظهارداشت: توانستیم ۱۴۲۷ قطعه را بومی‌سازی کنیم که تمام استانداردهای روز دنیا در آن رعایت شده است.

مهندس کریتی‌ثانی درباره افزایش ذخایر زمین‌شناسی گفت: در مزایده‌ای برنده شدیم که با این اقدام ذخیره زمین‌شناسی مجموعه به ۱۴۰ میلیون تن می‌رسد و ۷۵ میلیون تن به ذخیره موجود که الان حدود ۶۳ میلیون تن است؛ اضافه می‌شود.

مدیرعامل شرکت زغالسنگ پروده طبس تاکیدکرد: این میزان افزایش سرمایه به منظور افزایش کارگاه‌های نیمه‌مکانیزه انجام شد تا در زمان اورهال مجموعه مکانیزه مشکلی برای تولید نداشته باشیم.

مهندس کریتی‌ثانی با بیان اینکه تمام برنامه سال ۹۹ به صورت ۱۰۰ درصدی محقق شده است، تاکیدکرد: طی ۱۰ ماه سال ۹۹؛ یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن تولید زغالسنگ خام داشتیم و تولید کنسانتره هم به ۵۱۴ هزار تن رسید. همچنین سود خالص ۱۰ ماهه ۵۶۷ میلیارد تومان بوده که تا پایان سال به ۷۰۰ میلیارد تومان می رسد.

وی با تاکید بر اینکه بازار زغالسنگ فعلا تهدیدی ندارد، گفت: بازار به شدت نیاز به کنسانتره دارد و از آنجایی که تولید فولاد در حال افزایش است؛ نیاز به کک دارد که ما این کک را تامین می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت زغالسنگ پروده طبس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه زغالسنگ طبس چه سهمی در بازار دارد و چه برنامه‌ای برای صادرات دارید، اظهارداست: ۴۰ درصد سهم بازار داخل متعلق به این شرکت است و همچنین ۵۰ درصد تولید منطقه‌ای را این شرکت انجام می‌دهد.

مهندس کریتی‌ثانی افزود: با توجه به اینکه در مزایده‌ای برنده شدیم و ۷۵ میلیون تن ذخیره زمین‌شناسی به مجموعه اضافه می‌شود؛ میزان تولید کنسانتره که در حال حاضر ۷۵۰ هزار تن است تا ۳۰۰ هزار تن دیگر افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به بازارهای صادراتی گفت: سال ۹۹ به دلیل ایجاد ارزش‌افزوده بین شرکت‌های داخلی صادراتی نداشته‌ایم، اما میزان صادرات در سال ۹۸ به چین حدود ۹۶ هزار تن بوده است و در حال حاضر بازارهای ترکیه، هند و پاکستان را هم رصد کرده‌ایم که فعلا بهترین بازار برای کک‌سازی همان چین است.

سهامداران بابت اورهال نگران نباشند؛ تولید کاهش نمی‌یابد

شجاعی عضو هیات‌مدیره زغالسنگ طبس نیز در این نشست با بیان اینکه بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در عرضه اولیه این مجموعه شرکت کرده‌اند، اظهارداشت: به هر نفر ۵۴ سهم رسید.

وی گفت: ارزشگذاری که بورس برای سهام زغالسنگ طبس کرده بود؛ چیزی حدود ۲۵۰۰ تومان بود که به ۲۰۰۰ تومان رسید و ۲۵ درصد از این مابه‌التفاوت نسیب سهامداران شد.

شجاعی در خصوص تاثیر شیوع ویروس کرونا بر وضعیت تولید این شرکت به خبرنگار ما گفت: ویروس کرونا در فروردین و اواسط اردیبهشت ماه باعث شد تعدادی از کارگران به معدن نیایند و همین موضوع سبب تعطیلی معدن شد و دلیل آنکه مقداری از فروش شرکت کاهش پیدا کرده؛ به همین دلیل است. از سوی دیگر نتوانستیم به میزان لازم از معادن همجوار زغال خام خریداری کنیم تا پوشش روزهای از دست رفته کرونا را داشته باشیم و کسری موجود را جبران کنیم.

شجاعی با بیان اینکه سهام زغالسنگ طبس بسیار ارزنده است و سهامداران با دید کوتاه‌مدت به آن نگاه نکنند، گفت: با افزایش ظرفیت از طریق به مدار آمدن کارخانه زغالشویی به ظرفیت تولید کنسانتره ۶۰ هزار تن اضافه می‌شود که از این طریق ۱۸۰ میلیارد تومان رشد در درآمدهای شرکت خواهیم داشت؛ بنابراین ۴۰ تا ۵۰ درصد حاشیه خالص به سود ما اضافه خواهد شد.

عضو هیات‌مدیره شرکت زغالسنگ طبس با اشاره به ورود ست دوم لانگوال در اورهال ست اول گفت: با این اقدام سال ۱۴۰۳ میزان تولید کنسانتره به ۸۵۰ هزار تن می‌رسد.

شجاعی با بیان اینکه در سال ۹۹ سود خالص شرکت حدود ۷۰۰ میلیارد تومان خواهد بود، تاکیدکرد: طبق دستورالعمل ۹۰ درصد این سود قابل تقسیم است؛ یعنی ۶۰۰ میلیارد تومان سود تقسیم می‌شود.

وی ادامه داد: سهامداران بابت اورهال ست اول لانگ‌وال نگران نباشند؛ چراکه تولید کاهش پیدا نخواهد کرد. با ورود کارخانه زغالشویی ظرفیت تولید ۳۰ هزار تن بیشتر می‌شد. همچنین تعداد معادن نیمه مکانیزه از ۶ کارگاه به ۹ کارگاه خواهد رسید و از ۳ شیفت کار به ۴ شیف کار می‌رسیم با این وجود کاهشی در تولید نخواهیم داشت.