31 فروردين 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 16 ارديبهشت 1402 ساعت 16:15

شرکت ملی مس پیشرو در عرضه نخستین شرکت پروژه بازار سرمایه ایران

یک شرکت‌ پروژه توسط زیر مجموعه ملی مس به تازگی در فرابورس پذیرش شده که به زودی پذیره‌نویسی آن انجام می‌شود.

به گزارش جهان معدن به نقل ازمس پرس، شیرازی افزود: این پذیرش به عنوان اولین شرکت پروژه تاریخ بازار سرمایه ایران است که توسط زیر مجموعه‌های شرکت ملی مس صورت گرفته است.

وی افزود: شرکت ملی مس پیشرو در عرضه نخستین شرکت پروژه بازار سرمایه ایران است.

مدیر عامل فرابورس ایران گفت: در شرایط امروز و در پی ریزساختارهایی که سازمان بورس فراهم کرده، بازگشت اعتماد به بازار سرمایه رقم خورده است و این شرایط فرصت مناسبی برای استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای بنگاه‌هاست.

وی با بیان اینکه اقتصاد کرمان به لحاظ دارا بودن سرمایه معدنی رتبه اول را دارد و این ظرفیت‌ها شایسته بهترین‌هاست، تصریح کرد: در حال حاضر شرکت‌های بزرگ استان کرمان در بازار سرمایه حاضر هستند اما آنچه مهم است حضور شرکت‌های کوچک و متوسط در بازار سرمایه است.

به گفته شیرازی، در حوزه تامین مالی، هنوز بازار سرمایه به طور کامل معرفی نشده است و ظرفیت‌های متعدد بازار سرمایه باید برای فعالان اقتصادی استان کرمان تشریح شود.

مدیرعامل فرابورس ایران در ادامه به معرفی بازارها و ابزارهای این رکن بازار سرمایه پرداخت و گفت: فرابورس ایران 7 بازار با کارکرد و مقررات جداگانه دارد و به دلیل وجود بازارها و نهادهای مختلف و همچنین ابزارهای متنوع در فرابورس، سرمایه‌گذاران می‌توانند از 100 هزار تومان تا چند میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده و شرکت‌ها نیز با چند میلیون تا چند میلیارد تومان فعالیت کنند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر 5 شرکت از استان کرمان در فرابورس ‌هستند که به زودی در بازارهای اول و دوم وارد خواهند شد.

شیرازی ادامه داد: فرابورس همچنین برنامه رونق بازار شرکت‌های کوچک و متوسط را در دستور کار دارد و در سکوهای تامین‌ مالی جمعی که مختص شرکت‌های کوچک است، پیشنهاد می‌شود استان کرمان سکویی برای تامین مالی داشته باشد.

به گفته وی، فرابورس انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله جسورانه، خصوصی و قابل معامله را برای تامین مالی به بازارها معرفی کرده و بازار توافقی نیز به زودی راه‌اندازی خواهد شد که فرصت خوبی برای شرکت‌های کوچک و متوسط است.

مدیرعامل فرابورس، گفت: پتانسیل‌های زیادی برای توسعه بازارهای فرابورس وجود دارد و از تامین‌کنندگان مالی درخواست داریم آگاهی خود را از ابزارهای مالی فرابورس بالا ببرند و همچنین به بازار سرمایه برای استفاده از ابزارهای مالی، اعتماد کنند.

وی در ادامه درخصوص آمار و ارقام تامین مالی در فرابورس، افزود: در بخش اوراق بیش از 86 درصد اوراق بدهی کل بازار مالی کشور در فرابورس معامله می‌شود. جمع تامین مالی سال گذشته در فرابورس 250 هزار میلیارد تومان بوده است.

شیرازی ادامه داد: بسیاری از اولین‌های بازار سرمایه مثل اسناد خزانه اسلامی، اوراق‌ اجاره، ورود اولین صندوق املاک و مستغلات و عرضه اولین شرکت استارتاپی در فرابورس انجام شده است.