11 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
جمعه, 06 بهمن 1402 ساعت 08:42

نجف‌پور ؛ نماد مدیریت جهادی و انجام کارهای خاص در صندوق ذخیره فرهنگیان بود

دکتر حمیدرضا نجف‌پورکردی که در 31 اردیبهشت 1401 از سوی هیات‌مدیره وقت صندوق ذخیره فرهنگیان به عنوان مدیرعامل این موسسه انتخاب شده بود سرانجام پس از چند بار استعفا و در راستای هماهنگی حداکثری اعضای هیات‌مدیره صندوق جهت پیشبرد امور، در دوم بهمن 1402 و پس از یک دوره فعالیت بیست ماهه جای خود را به دکتر محسن احمدی داد.
 
به گزارش جهان معدن ، مهم‌ترین دغدغه نجف‌پورکردی در طول دوره فعالیتش، بازگرداندان اعتبار موسسه صندوق ذخیره و رساندن این بنگاه اقتصادی به جایگاه واقعی خود و مهم تر از همه اعتمادسازی برای فرهنگیان محترم بود.
 
واقعیت این است که در زمان ورود نجف‌پور به موسسه، تصویری خاکستری و حتی منفی از صندوق در ذهن اعضا وجود داشت که ریشه این بی‌اعتمادی عمدتا به عملکرد گذشته صندوق باز می‌گردد. مدیرعامل پیشین موسسه تمام انرژی، تجربه، دانش، آبرو و ظرفیت موجود در صندوق را طی یک فعالیت شبانه‌روزی به کار گرفت تا بتواند برای انتظارات و مطالبات بحق فرهنگیان گام‌های استوار بردارد، انتظاراتی همچون حداکثری‌سازی سودآوری و ثروت‌آفرینی برای اعضا و اگرچه به اکثر وعده‌هایی که داده بود صادقانه جامه عمل پوشاند اما در نهایت با همین نگاه و به منظور حفظ انسجام سازمانی صندوق و به رغم مخالفت وزیر محترم و اعضای هیات‌مدیره صندوق، استعفا کرد تا در برنامه‌ها و اقداماتی که برای شکوفایی صندوق در دست انجام بود، خللی وارد نشود.
 
دوره دکتر نجف‌پور در تاریخ فعالیت صندوق ذخیره فرهنگیان به عنوان نمادی از مدیریت جهادی، انجام کارهای ناممکن، تکریم فرهنگیان عضو، افزایش شفافیت، رکوردزنی در سودآوری و بسیاری دیگر از اقدامات بنیادین در این مجموعه شناخته می‌شود.
 
او با نفوذ کلام و تعامل بی‌واسطه با اعضای صندوق به ویژه منتخبان فرهنگیان و نمایندگان آنها در هیات امنای صندوق، نقش بسزایی در بازگشت اعتماد فرهنگیان به صندوق داشت و با اجرایی کردن طرح ارزش مالکانه پس از 28 سال فعالیت صندوق و 12 سال انتظار و پیگیری فرهنگیان، در دل آنها امید کاشت. او نشان داد که با اخلاص و تلاش‌شبانه‌روزی هر کار ناممکن، ممکن خواهد شد.
 
تکریم عملی فرهنگیان در قالب تعامل مستمر، برگزاری جلسات مداوم، بهره‌گیری از دیدگاه‌های آنها در استراتژی‌های صندوق، توجه و تاکید بر تحقق انتظارات و خواسته‌های آنان و در نهایت استفاده از ظرفیت عظیم فرهنگیان و خانواده‌های آنها در لایه‌های مختلف تصمیم‌گیری، مدیریتی و کارشناسی، از دستاوردهای دوره مدیریتی دکتر نجف‌پورکردی است.  
 
فاصله و شکاف فرهنگیان با صندوق در دوره او به کمترین حد خود رسید و بزرگترین طرح تاریخ صندوق به دست یکی از معلمان توانمند در حوزه بازار سرمایه در قالب دبیر کمیته عالی ارزش مالکانه سپرده شد. در این دروه حتی بسیاری از منتقدان منصف و دلسوز صندوق به جرگه کسانی پیوستند که هدفشان بهبود وضعیت این نهاد اقتصادی در راستای ارتقای وضعیت معیشتی فرهنگیان است.  
 
یکی از بزرگترین دستاوردهای نجف‌پور، شفاف‌سازی در صندوق ذخیره فرهنگیان به عنوان یکی از مطالبات دیرینه و همیشگی اعضا بود. برای این کار سیستم کدال موسسه را راه‌اندازی کرد تا ضمن ایجاد انسجام سازمانی در برنامه‌ها و اقدامات، محملی برای نظارت و رصد دائمی ایجاد شود که نتیجه آن شفافیت مالی و اداری بی‌سابقه در مجموعه صندوق خواهد بود.
 
او با درک درست از شرایط بازار کسب‌وکار و تحولات سریع در این حوزه به ویژه در زمینه فناوری اطلاعات، طرح ایجاد سوپر اپلیکیشن فرهنگیان را در دستور کار قرار داد و به سرانجام رساند و به منظور استفاده از این ظرفیت عظیم در راستای ارائه خدمات به فرهنگیان، فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کرد تا شبکه‌ای از فروشگاه‌ها، کالاها و خدمات را در اختیار اعضای موسسه قرار دهد.  
 
سایر اقدامات شاخص نجف‌پور به ویژه کسب بالاترین رقم سودآوری در تاریخ فعالیت صندوق، احیای بانک سرمایه، بهینه‌سازی پرتفوی موسسه، ساماندهی هلدینگ‌ها و شرکت‌های تابعه، برنامه‌ریزی برای مسکن و سایر موضوعات رفاهی فرهنگیان اعم از طرح ایجاد سازمان رفاهی معلمان، بر کسی پوشیده نیست.
 
به اعتبار این خدمات صادقانه و تجربیات گرانبهای وی، دیروز رییس هیات مدیره صندوق گفت که موسسه همچنان از حضور دکتر نجف پور در ترکیب هیات مدیره صندوق بهره‌مند خواهد بود.
 
اگر چه دوره مدیریت نجف‌پور در صندوق ذخیره فرهنگیان به نسبت دوره متعارف مدیریت در نهادهای اقتصادی داخلی و خارجی، محدود بود اما حضور کوتاه او منشا اقدامات، خدمات و دستاوردهایی بود که حیات این بنگاه عظیم اقتصادی را وارد مرحله‌ای تازه کرد و بسیاری از این اقدامات از جمله طرح ارزش مالکانه، در مسیری بی‌بازگشت و روبه جلو ادامه خواهند یافت و فرهنگیان در سال‌های آتی از نجف‌پور و دروه مدیریتی او به نیکویی یاد