12 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 07 بهمن 1402 ساعت 02:30

منطقه آزاد چابهار میزبان خوبی برای تجار و بازرگانان نبود

چابهار بهشت ایران است؛ بهشتی با مناظری بی‌بدیل، بکر و منحصربه‌فرد که داشتن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بی‌شمار سرمایه‌گذاری از جمله مزایای آن است، اما متاسفانه سوءمدیریت‌ها و ناهماهنگی‌های موجود در بین مدیران و سازمان‌های این منطقه باعث شده این منطقه آنطور که باید و شاید در جایگاه واقعی خود قرار نگیرد.

به گزارش جهان معدن؛ چابهار تنها بندرگاه اقیانوسی کشور است که نزدیک‌ترین مسیر آبی به کشورهایی همسایه را فراهم می‌کند و به دلیل موقعیت استراتژیک و پتانسیل بسیار بالای اقتصادی از اهمیت ویژه‌ای برای ایران و کشورهای همسایه از جمله پاکستان، افغانستان و حتی کشورهای دیگر حاشیه خلیج‌فارس برخوردار است.

اما امروز چابهار بهشت گمشده ایران با سوءمدیریت‌ها، عدم‌توانمندی مدیران، ناهماهنگی‌ نهادها و ارگان‌های ذیربط و عدم‌دلسوزی‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند.

آری چابهار را باید از نزدیک دید و به حال و روز مردمان این دیار و طبیعت شگفت‌انگیز، اما رها شده و آن همه ظرفیت مغفول مانده؛ گریست و از سوی دیگر مدیران نالایق و ناتوانی که زمام امور را در دست گرفته‌اند و تنها در سخنرانی‌هایشان از ظرفیت‌ها و فرصت‌های بی‌نظیر سرمایه‌گذاری در این منطقه داد سخن می‌گویند؛ در حالی که برای تحقق این موضوع و اهداف مدنظر و ایجاد زیرساخت‌ها و انجام اصولی و درست وظایف خود هیچ تلاشی نمی‌کنند و قدمی برنمی‌دارند و همین موضوعات باعث آن شده که سرمایه‌گذاران رغبت چندانی به سرمایه‌گذاری در این منطقه نداشته باشند که اگر غیر از این بود؛ تاکنون چابهار هم همچون کیش و قشم توسعه‌یافته‌ و پررونق بود.»

از سوی دیگر چابهار را بهشت سرمایه‌گذاری ایران می‌نامند؛ با هزاران فرصت، مزیت، پتانسیل و ظرفیت سرمایه‌گذاری و دائما توسط مقامات ذیربط از سرمایه‌گذاران داخلی‌وخارجی برای حضور و سرمایه‌گذاری در این منطقه دعوت می‌شود، اما نکته حائزاهمیت در این خصوص اینکه جذب سرمایه‌گذار با کدامین زیرساخت؟! دعوت از سرمایه‌گذاران با کدامین توجه و حمایت از سوی مقامات و مسئولان ذیربط تصمیم‌گیر در این منطقه؟!

بندر چابهار با وجود داشتن پتانسیل بالا از نظر موقعیت قرارگیری و داشتن شرایط بسیار مناسب سوق‌الجیشی و استراتژیک، اما سرمایه‌گذاری درستی بر روی آن انجام نشده و از زیرساخت‌های لازم و کافی برخوردار نیست.

زمانی اخباری در خصوص سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی بر روی این بندر به گوش می‌رسید که هندی‌ها مهمترین آنها بودند، اما با وجود مذاکرات متعدد دولت ایران با این شرکت‌ها؛ هنوز هیچ اتفاقی در این زمینه رخ نداده که به نظر می‌رسد دلیل آن هم نبود زیرساخت‌ها و از همه مهمتر سوءمدیریت‌ها و ناتوانی مدیران مسئول در این منطقه بوده است.

در همین راستا اخیرا اولین نمایشگاه بین‌المللی صادرات به پاکستان در منطقه آزاد چابهار برگزار شد؛ این در حالی است که بی‌استقبالی، بی‌توجهی و عدم‌توانایی مسئولان و مدیران منطقه آزاد چابهار و همچنین سازمان صمت استان سیستان‌وبلوچستان در بسیاری موارد سبب شد که میهمان (مجری برگزارکننده این رویداد) برای میزبانان هم قبول زحمت کند و برای هر چه بهتر برگزار شدن این رویداد جور آنها را بکشد.

مدیرانی کج‌سلیقه که حتی از زدن چند بنر خوشامدگویی به مقامات مسئول و عالیرتبه دولتی حاضر در این رویداد هم دریغ کردند و ذره‌ای به خود زحمت ندادند.

در همین راستا ضعف مسئولان و مدیران سازمان صمت استان سیستان‌و‌بلوچستان و از همه مهمتر منطقه آزاد چابهار نیز بر کسی پوشیده نیست و همین موضوع سبب شده منطقه چابهار که همگان حسرت آن را می‌خورند؛ هیچگاه به جایگاه واقعی خود دست نیابد.

منطقه آزاد چابهار حتی زیرساخت‌های لازم برای برگزاری یک رویداد تجاری-اقتصادی را هم ندارد و برای این رویداد نه زیرساخت‌ها را آماده کرده بود و نه تمایل و قصدی برای انجام این کار داشت.

با توجه به اینکه اولین نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های صادراتی به پاکستان با حضور کشورهای پاکستان، افغانستان، عمان و عراق برگزار شد؛ منطقه آزاد چابهار که یکی از ارکان متولی این رویداد بود؛ برای بهتر برگزار شدن این نمایشگاه هیچ تدبیر و برنامه‌ای نداشت و همچون مهمانان رفتار می‌کرد؟! و سازمان صمت استان سیستان‌وبلوچستان هم نتوانست میزبان خوبی برای تجار داخلی و خارجی و شرکت‌کنندگان و غرفه‌داران اولین نمایشگاه توانمندی‌ها به صادرات باشد و مجریان برگزارکننده نمایشگاه دائما باید نقص‌ها و کمبودهایی که توسط میزبانان اصلی به وجود آمده بود را تهیه، تامین و تکمیل می‌کردند!! این در حالی است که عدم‌همکاری و هماهنگی مدیران و مسئولان استان سیستان‌وبلوچستان که نیاز به تغییر و تحول در سطوح مدیریتی این بخش به شدت محسوس است؛ به گونه‌ای بود که جایگاه میزبان با میهمان عوض شده بود.

فارغ از مسائل مربوط به نمایشگاه کمبودها و محدودیت‌های متعددی در منطقه آزاد چابهار خودنمایی می‌کرد. به طور مثال چابهار با داشتن سواحل بسیار و دسترسی به آب‌های آزاد؛ آب آشامیدنی و قابل‌شرب ندارد. لذا در صورت مدیریت صحیح می‌توان با شیرین‌سازی آب دریا برای مردمان این منطقه آب آشامیدنی و قابل شرب مهیا کرد؛ اما دریغ که در بسیاری از نقاط رنگ آب حتی به رنگ قهوه‌ا‌‌ی و تیره بود. چابهار گاز هم ندارد؛ در حالی که مناطق جنوبی کشور از ذخایر گازی فراوانی برخوردار است و تنها لازم است که در این خصوص تدابیر ویژه و اصولی اتخاذ شود.

چابهار راه هم ندارد. چابهار از داشتن کوچکترین زیرساخت‌های عمرانی محروم است. شب‌های چابهار بسیار تاریک و دلگیر است و نیاز به تمهیداتی در این خصوص دارد تا بتواند همچون جزایر کیش و قشم از زیبایی و توسعه قابل‌توجهی برخوردار شود.

عدم‌وجود زیرساخت‌های مناسب جهت اقامت مسافران و گردشگران و وجود هتل‌ها و محل اقامت‌هایی بسیار ضعیف و بی‌کیفیت، عدم زیرساخت‌های مناسب جهت فضای نمایشگاهی، عدم‌همکاری و هماهنگی‌های لازم بین سازمان منطقه آزاد چابهار به عنوان میزبان اصلی این رویداد با سایر ارگان‌ها و نهادهای مسئول در برگزاری این رویداد، نبود سازوکارهای مشخص در مقایسه با سایر مناطق همچون کیش و قشم، چند قطبی بودن مدیریتی در سطوح مختلف و ... از جمله نقاظ ضعف منطقه آزاد چابهار است که اینقدر شاخص و مطرح است که در بسیاری اوقات زیبایی‌ها و نقاط قوت این منطقه را تحت‌تاثیر خود قرار داده و به جای اینکه باعث جذب سرمایه‌گذاران، بازرگانان، گردشگران و مسافران شود؛ سبب از دست دادن این ظرفیت‌ها خواهد شد و حتی فرار سرمایه‌گذاران از این منطقه نیز خواهد شد.

نکته حائزاهیمت اینکه بهشت گمشده ایران باید حق خود را از مسئولان نالایق و ناتوان بگیرد و به جایگاه واقعی خود برسد. در همین خصوص به نظر می‌رسد سطوح مدیریتی این منطقه نیاز به خانه‌تکانی اساسی دارد؛ این در حالی است که نیروهای انقلابی جوان، مستعد و علاقه‌مند به نظام در منطقه آزاد چابهار به وفور وجود دارند تا بتوان از ظرفیت‌های آنان برای رونق و توسعه این منطقه بهره برد و آنها را جایگزین مدیرانی کرد که حتی توانایی فکر کردن و تصمیم درست و مقتضی گرفتن برای یک رویداد اقتصادی-تجاری را ندارند.

و نکته پایانی اینکه اولین نمایشگاه ‌بین‌‌المللی صادرات به پاکستان که به عنوان یک سکوی پرتاب جهت سرمایه‌گذاری تجار خارجی می‌تواند دستاوردهای خوبی را برای کشور و به خصوص منطقه آزاد چابهار به همراه داشته باشد؛ به همت و حمایت دکتر مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت ایران که خود از نزدیک شاهد برگزاری این رویداد و کاستی‌ها و مشکلات پیش‌رو بود؛ به بهترین شکل برگزار شد و دکتر ضیغمی در برگزاری هر چه بهتر برگزار شدن این دوره از نمایشگاه و حل مشکلات و چالش‌های پیش‌رو اقدامات قابل‌توجهی انجام داد که قابل تقدیر و تشکر است.