12 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 24 بهمن 1402 ساعت 13:33

وفایی‌فرد در چهارمین جشنواره «اینوماین» تاکید کرد: تامین مالی و توسعه بازار؛ چالش‌های پیش‌رو شرکت‌های دانش‌بنیان اینوماین چهارم رکورددار جذب ایده‌ها

معصومه صالحی
چهارمین جشنواره ایده‌های ارزش‌آفرین بخش معدن و صنایع‌معدنی با عنوان اینوماین به همت ایمینو صبح امروز با حضور دکتر موثقی‌نیا رئیس هیات‌عامل ایمیدرو و تعدادی از فعالان و دست‌اندرکاران حوزه نوآوری و دانش‌بنیان در صندوق نوآوری‌وشکوفایی برگزار شد.
به گزارش جهان معدن؛ شناسایی نوآوران فناور بخش معدن و صنایع‌معدنی، فرصت‌سازی برای صاحبان ایده، تجاری‌سازی ایده‌های برتر، حل مسائل ملی مبتنی بر اندیشه ایرانی، جلب و هدایت سرمایه‌گذاری، همگرایی صاحبان صنعت و پژوهشگران فناور، توسعه فضای تعامل، همفکری و خلاقیت از جمله اهداف چهارمین جشنواره اینوماین بود. در این مراسم که ایده‌پردازان، سیاستگذاران، دانشگاهیان، فعالان بخش معدن و صنایع‌معدنی و جمعی از شرکت‌های دانش‌بنیان حضور داشتند؛ از ۳۰۰ ایده جذب شده و معرفی ۱۰۸ ایده راه‌یافته به مرحله داوری؛ ۱۲ ایده به عنوان ایده برتر معرفی و با اهدای لوح و تندیس این دوره از جشنواره از آنان تقدیر به عمل آمد.

.png
مجید وفایی‌فرد دبیر چهارمین جشنواره اینوماین در مراسم افتتاحیه اینوماین چهارم به محورهای این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت: «اقتصاد چرخشی معدن»، «معدنکاری»، «اقتصاد و بهره‌وری سبز»، «انرژی‌های پاک»، «فناوری‌ها یا روش‌های نوین اکتشاف»، «فناوری‌های نوین بهره‌برداری و استخراج»، «فناوری‌های نوین فرآوری موادمعدنی»، «فناوری‌های نوین در بومی‌سازی»، «فناوری‌های نوین در عارضه‌یابی»، «فناوری‌های نوین در حوزه صنعت نسل ۴ معدن و به ‌کارگیری فناوری‌ها و تجهیزات نوین» از جمله محورهای مدنظر در چهارمین جشنواره اینوماین است.
وی با بیان اینکه آغاز اجرای این جشنواره یکسال طول کشید و از دستاورد‌های خوبی با رویکرد‌های جدید و نوآورانه برخوردار بود، خاطرنشان کرد: در همین راستا ۶ پیش‌رویداد در تهران و شهرستان به عنوان محرک‌های جذب ایده قبل از اینوماین ۴ انجام شد که منجر به رکورد جذب ایده در جشنواره این دوره شده؛ این در حالی است که در اینوماین 3 در حدود 150 ایده به جشنواره ارسال شده بود که امسال با ارسال 300 ایده حاکی از رشد دو برابری ارسال ایده‌های فناورانه است.
وفایی‌‌فرد در ادامه تامین مالی و توسعه بازار را از جمله چالش‌های پیش‌رو شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و گفت: برای این دوره از جشنواره تا پایان دی امسال فرصت جذب ایده داشتیم و در 10 محور نوآورانه و فناورانه ۳۰۰ ایده از دانشگاه، صنعت و نوآوران به دبیرخانه جشنواره رسید و در نهایت ۱۰۰ ایده به مرحله نهایی رسید که امروز از ۱۲ شرکت نوآور و ایده برتر تقدیر به عمل می‌آید.
وی با تاکید بر اینکه امروزه تنها 5 درصد از شرکت‌های معدنی با شرکت‌های دانش‌بنیان در ارتباط هستند، گفت: از ۹۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان فعال در کشور؛ تنها ۴۵۰ شرکت با بخش معدن و‌ صنایع‌معدنی در ارتباط هستند.
وی در پایان با اشاره به اینکه در حال حاضر ایمینو با ۱۳۰ شرکت دانش‌بنیان حوزه معدن و صنایع‌معدنی در ارتباط است، تاکید کرد: این در حالی است که در سراسر دنیا بخش‌های نوآور و دانش‌بنیان‌ها محرک اصلی اقتصاد و تولید کشور محسوب می‌شوند.