16 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 19 آذر 1398 ساعت 17:01

مدیرانی که تدارک آینده را نبینند، به اسارت در جبر آینده محکوم هستند

e7caf80ac6fc8459fc491a7e6af1a7e9f177c9bdمدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در پانزدهمین کنفرانس توسعه منابع انسانی گفت: مدیرانی که نتوانند گذشته را به یاد آورند، محکوم به تکرار آن هستند و مدیرانی که تدارک آینده را نبینند، به اسارت در جبر آینده محکوم هستند.

به گزارش جهان معدن و به نقل از شاتا، ابوالفضل کیانی بختیاری در این کنفرانس بیان کرد: امروز، شاهد تحولات اساسی در مدیریت منابع انسانی سازمان‌ها هستیم و مفاهیمی مانند مدیریت سرمایه های انسانی، مدیریت استعداد یا شریک استراتژی در منابع انسانی جایگزین مفاهیم سنتی همچون مدیریت نیروی انسانی، مدیریت کارکنان و ... شده است.
وی با اشاره به چالش امروز سازمان ها در حوزه منابع انسانی و بررسی مسائل روز این حوزه به رده بندی نسل‌های منابع انسانی پرداخت و شکل گیری نسل اول منابع انسانی را مبتنی بر روابط کار و امور اداری، نسل دوم را بر مبنای همکاری با کسب و کار سازمان، نسل سوم را مبتنی بر داده ها برای تصمیم سازی و تصمیم گیری و نسل چهارم را مبتنی بر شبکه های پلتفرمیک و زیست بومی عنوان کرد.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، با تقسیم بندی سازمان ها به سازمان های قبیله ای، سنتی، مدرن و پست مدرن به بیان ویژگی هریک پرداخت و گفت: در سازمان های پست مدرن، تمامی ذینفعان در نظر گرفته می‌شوند؛ فرهنگ سازمان مبتنی بر ارزش است و توانمندسازی و قدرت دهی به منابع انسانی اعمال می شود.
وی سازمان های پست مدرن را سازمان هایی هیبریدی عنوان کرد که گونه ای از سازمان های دوسوتوان هستند که از یک سو دارای بال ماموریت فرهنگی - اجتماعی و زیست محیطی و از سوی دیگر دارای بال کسب و کار و درآمد زایی هستند.
کیانی بختیاری افزود: سازمان های هیبریدی با این رویکرد ایجاد شده اند که مدل های سنتی انتفاعی و غیر انتفاعی هیچکدام به مسائل فرهنگی- اجتماعی و زیست محیطی که در حال حاضر با آن مواجه هستند، به اندازه کافی اهمیت نمی دهند. بنابراین کارآفرینان سازمان های هیبریدی به دنبال ایجاد سازمان ها و بازار های قابل قبول برای پرداختن به مسائل خاص فرهنگی- اجتماعی و زیست محیطی هستند.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با بیان اصول فکری سازمان ها با فرهنگ هیبریدی از جمله خلق ارزش برای زندگی سالم ، عدالت محیطی و اجتماعی ، پایداری محیط زیست و محصولات و خدمات با کیفیت برتر تاکید کرد: ویژگی های مدیران و سیاست گذاران سازمان های هیبریدی این است که این افراد به عنوان معماران فرهنگی و شیوه های زندگی سالم و پایدار شناخته می شوند و کارآفرینان آگاه به مسائل زیست محیطی و مدیران توسعه دهنده مفاهیم جدید کسب و کاری هستند.
کیانی بختیاری در خصوص عوامل کلیدی متمایز کننده سازمان های هیبریدی از سازمان های سنتی گفت: در این نوع سازمان ها، اصالت با جامعه و محیط زیست می باشد و مورد کسب وکار در درجه ثانویه است؛ به عبارتی می توان گفت این نوع سازمان علاقه مند به سودآوری در راستای حل مسایل و دغدغه های محیط زیست و جامعه می باشند.
وی افزود: در این سازمان ها رابطه با تامین کنندگان، کارکنان، و مشتریان مبتنی بر منافع دوجانبه و نتایج پایداری است. هزینه ها لحاظ می شود اما پس از برآورده سازی نتایج زیست محیطی و اجتماعی و تمرکز بر اثربخشی است.
کیانی بختیاری تصریح کرد: در این سازمان ها فعالیت صنعت بر پایه ایجاد بازارهایی برای رقابت موفق یا تفاهم نامه های مشترک و یا بعضا تشکیل اکوسیتم هایی مشترک در جهت رفع نیازهای جامعه و محیط زیست است و هدف اصلی این نوع سازمان ها، رفع دغدغه های اساسی بشریت است و در این راستا از تعامل، همکاری، تشکیل اکوسیستم و ... دریغ نخواهند کرد.
وی در پایان ضمن بیان درس آموخته ها برای پذیرش روندها و تغییر پارادایم ها اظهار داشت: مدیرانی که نتوانند گذشته را به یاد آورند، محکوم به تکرار آن هستند و مدیرانی که تدارک آینده را نبینند، به اسارت در جبر آینده محکوم هستند.