08 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 29 دی 1398 ساعت 12:06

رئیس سازمان صمت قزوین در اختتامیه ششمین نمایشگاه صنعت: تولیدکنندگان از توانمندی‌های «صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک» غافل نشوند

0311qدر آخرین روز از نمایشگاه تخصصی صنعت قزوین، سعید نبیل رئیس سازمان صمت استان به همراه معاونین و همکاران خود در نمایشگاه حاضر شد و از غرفه «صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک» بازدید کرد.

 

به گزارش جهان معدن و به نقل از شاتا، سعید نبیل رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین که در ساعات پایانی خود را به نمایشگاه رسانده بود با حضور در غرفه «صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک» با خبرنگار روابط عمومی صندوق به گفتگو پرداخت.

او درباره مهمترین دغدغه این روزهای صنعت و تولیدکنندگان کشور، یعنی مشکل نقدینگی و سرمایه در گردش گفت:‌ «سرمایه در گردش صنعت کشور با توجه به افزایش نرخ ارز، پاسخگوی همه نیازهای بنگاه‌های اقتصادی نیست.»

به گفته نبیل، به رغم این مشکلات اما شاهد اتفاقات مثبت در این عرصه نیز هستیم«یکی از این اتفاقات مثبت، تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید است که از جمله وظایف اصلی این کارگروه اهدای تسهیلات برای واحدهای صنعتی، طرح‌های نیمه تمام و سرمایه در گردش است که در هر سه بخش اقداماتی صورت گرفته و در حال انجام است. منتها همه مشکلات واحدهای صنعتی در سرمایه در گردش خلاصه،‌ مشکلات دیگری نیز دارند برای مثلا بسیاری از آن‌ها کارشان در بانک با گره‌هایی مواجه می‌شود.»

 

دلیل بی‌رغبتی تولیدکنندگان به تبصره 18

وی افزود: «تمام تلاش استان و وزارت صمت این است که بخش قابل توجه نقدینگی واحدها را بتوانیم برطرف کنیم. حمایت‌های خوبی از سوی اغلب بانک‌ها صورت گرفته، ‌انواع و اقسام مختلفی از تسهیلات در اختیار وزارت صمت و کارگروه تسهیل قرار گرفته است و از سوی دیگر تبصره 18 و رونق تولید در مسیر کم کردن مشکلات واحدهای تولیدی ایجاد شده است، از اینرو امید داریم شاهد شرایط بهتر از این باشیم.»

رئیس سازمان صمت استان قزوین تصریح کرد: «نرخ سود در تبصره 18 شامل یارانه شده و از این جهت شرایط را برای تولیدکنندگان ساده‌تر می‌کند، اما دریافت این تسیهلات شرایطی دارد که واحدهای صنعتی برای دریافت آن رغبتی نداشته و ترجیح می‌دهند از سایر روش‌ها اقدام کنند. اینکه سود بانکی برای دریافت تسهیلات از سوی تولیدکنندگان کاهش یابد تنها از طریق تبصره 18 قابل انجام است،‌ با این حال هنوز جای کار دارد و انتظار داریم بانک مرکزی در این مسیر کمک جدی تری به تولیدکنندگان ارائه کند.»

 

فعالیت بیش از 3 هزار و 400 واحد صنعتی در استان قزوین

نبیل در خصوص وضعیت تولیدکنندگان در استان قزوین و مشکلاتشان گفت:«میزان سرمایه‌گذاری که در استان قزوین صورت می‌گیرد قابل توجه است.‌ بیش از 3 هزار و 400 واحد صنعتی پروانه دریافت کرده اند و در حال فعالیت هستند. شرایط آنطور که باید، عالی نیست و در تولید با مشکلات جدی مواجهیم. با این حال اتفاقات خوبی رقم میخورد و سرمایه‌گذاری خوبی جذب شده و امید داریم در سال 99 شرایط بهتر از 98 باشد.»

وی با بیان اینکه سرمایه در گردش یکی از مشکلات اصلی است گفت: «علاوه بر مشکل مهمی چون کمبود نقدینگی در واحدها، محدودیت‌های دیگری نیز وجود دارد، برای مثال بانک‌ها به دلیل شرایط واحدها نمی‌توانند به آن‌ها تسهیلات بدهند. اگرچه بانک آمادگی پرداخت تسهیلات را دارد، اما واحدهای تولیدی مسائل حقوقی و مسائل جانبی دیگری دارند که برای بانک محدودیت ایجاد می‌کند. در حال حاضر با این مسائل و تشدید تحریم‌ها؛ تامین مواد اولیه، تامین قطعات و ماشین آلات به سختی صورت می‌پذیرد. البته واحدهای صنعتی توانستند مسیرهای دور زدن تحریم‌ها را پیدا کنند و مسیر طی می‌شود، اما با انرژی زیادی این اتفاق صورت می‌گیرد.»

 

توانمندی‌های «صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک» هنوز ناشناخته مانده است

رئیس سازمان صمت استان قزوین در ادامه به نقش «صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک» در یاری رساندن به واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: «نوع و مزایای ارائه خدمات صندوق به تولید کنندگان قابل توجه است و شاید بزرگترین مشکل در این زمینه، ناشناخته ماندن صندوق در میان صنعتگران است. از دوستان در شرکت شهرک‌های صنعتی تقاضا داریم این موضوع را جدی‌تر پیگیری کنند، ما نیز آمادگی داریم که کمک کنیم تا توانمندی این صندوق به خوبی شناخته شود تا خدمات بهتری را به سرمایه‌گذاران ارائه دهیم.»