09 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 22 مهر 1402 ساعت 20:41

«سخت تر از سنگ»رونمایی شد

کتاب «سخت‌تر از سنگ» به نوشته وحید و حمید شاهی‌مریدی صبح امروز با حضور اصحاب رسانه در در سینما تیراژه تهران رونمایی شد.

به گزارش جهان معدن ؛ این کتاب که دومین نوشته وحید شاهی‌مریدی است؛ زندگینامه نویسنده است که در آن در خصوص سختی‌ها و مشقت‌هایی که وی برای کشف معادن گوناگون در استان کرمان متحمل شده؛ مطالبی را مطرح کرده است.

وحید شاهی‌مریدی که به عنوان «مرد معدنی ایران» نیز شناخته می‌شود، در بخشی از این کتاب آورده است: «برای رسیدن به موفقیت و انجام کارها در زندگی حتماً باید دیوانه باشید؛ نه اینکه خدای نکرده از نظر عقل مشکل داشته باشید! یعنی باید دیوانه‌وار عاشق کار خود باشید و به کار خود عشق بورزید؛ همانگونه که عاشق خانواده و دوستان خود هستید.»

وی دلیل اینکه عنوان «مرد معدنی ایران» را لقب گرفته است، می‌گوید: با توجه به سفرهای متعدد من به اکثر معادن فلزی و غیرفلزی کشور؛ دوستان این عنوان را برای من انتخاب کردند.

این نویسنده جوان با اشاره به اینکه در طول 17 سال بیش از 400 معدن را در کشور کشف کرده‌ است، گفت: تمام سنگ‌ها و کانی‌های فلزی در سطح کشور را می‌شناسم.

وی در ادامه به کتاب «طرح جامع معدن و معدن‌نگاری» اشاره کرد و گفت: کتاب «طرح جامع معدن و معدن‌نگاری» اولین کتابی بود که به رشته تحریر در آوردم و امیدوارم که این کتاب بتواند برای دانشجویان این حوزه منبع خوبی باشد تا به شناخت بهتری از معدن و سنگ‌های معدنی دست یابند.

شاهی‌مریدی در این خصوص که چه شد در این مسیر قدم گذاشت، گفت: مدتی پدرم به دلیل بیماری قادر نبود که بر سر معدن حاضر شود و من به جای وی در معدن حضور یافتم و همین موضوع سبب شد که با معدن و معدنکاری آشنا شوم.

وی با بیان اینکه در این کتاب از کودکی و زمانی که دست چپ و راست خود را شناختم تا رسیدن به اکتشاف معادن داستان زندگیم را نوشته‌ام، در ادامه تاکید کرد: «سخت‌تر از سنگ» کتابی صادقانه است و بنده تمام اتفاقاتی که برایم در این مسیر رخ داده است را صادقانه و بدون کم و کاستی نوشتم تا بتوانم انگیزه‌ای برای مخاطبان و نوجوانان ایجاد کنم.

نویسنده کتاب «سخت‌تر از سنگ» در این نشست از آرزوهایش گفت و تجارب گرانسنگی که در این مسیر کسب کرده است. وی گفت: شاید برایتان خنده‌دار و یا حتی جالب باشد، اما من از کودکی آرزوی چیزهای ساده و حیاتی همچون یخچال، سرویس بهداشتی، تلویزیون و حتی دیدن شهر را داشتم. چیزهای کوچک و ساده‌ای که در یک زندگی عادی به راحتی یافت می‌شود. به همین دلیل و با هدف رسیدن به آرزوهایم سخت تلاش کردم و بیشتر وقت خود را در کوه و بیابان گذراندم. 

شاهدی‌مریدی در طول این نشست چندین بار از عبارت «اشتیاق سوزان» در صحبت‌هایش استفاده کرد. وی در این خصوص معتقد است که «در کار معدن باید اشتیاق سوزان داشت.» 

به گفته وی بسیاری از مسئولان و مدیران وقتی وارد بیابان و معدن می‌شوند؛ به دلیل گرما و عدم‌امکانات اذیت شده و سریع مکان را ترک می‌کنند. اما اگر «اشتیاق سوزان» داشته باشید؛ گرمای سخت بیابان و کویر و معدن قابل تحمل می‌شود؛ همانگونه که من گرمای سخت بیابان را به جان می‌خریدم.

وی همچنین خطاب به جوانان توصیه‌هایی را مطرح کرد و گفت: از تمامی جوانان می‌خواهم توانایی‌ها و مهارت‌های خود را کشف و برای رسیدن به آنها تلاش کنند.

نویسند کتاب «سخت‌تر از سنگ» در پایان گفت: بنده در اینجا اعلام آمادگی می‌کنم به برخی از نوجوان‌ها کمک می‌کنم که فضای کاری ما را یاد بگیرند و خودشان در سال‌های آینده به الگویی در این زمینه تبدیل شوند. 

به گزارش خبرنگار ما؛ در زندگینامه شاهی‌مریدی از صبر، تلاش و پشتکار به عنوان سرمایه‌های انسان یاد شده است و نویسنده این کتاب ۱۷ سال برای کشف اولین معدن تا رسیدن به بیش از 400 معدن تلاش‌ها و ممارست‌های زیادی انجام شده است.

غلامرضا فروغی مشاور سازمان بهزیستی و وزارت کار نیز در آئین رونمایی از کتاب «سخت‌تر از سنگ» به بخشی از نوشته وحید شاهی‌مریدی اشاره کرد و گفت: وی در بخشی از کتاب آورده است که «من برای شانه خالی کردن بهانه‌های زیادی دارم» و درست می‌گوید برای انجام نشدن کار هزار بهانه لازم است و همانگونه که وی در کتابش نوشته است؛ توجیه‌های فراوانی داشت تا از زیر بار فشارهای اداری، خانوادگی و مشکلات دیگر رها شود، اما ماند و دوام آورد و تلاش کرد.‌

وی در پایان با بیان اینکه باید تلنگری ایجاد کنیم تا جریان کار و رفاه شکل بگیرد، گفت: امیدوارم در این مسیر اهالی رسانه و وزارت کار نیز دست به دست هم داده و جریان‌سازی ایجاد کنند.