10 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 05 آذر 1402 ساعت 06:27

در حوزه قطعات حدود ۳۶ میلیون دلار بومی‌سازی انجام شده است

طی دو سال‌ونیم اخیر در حوزه قطعات حدود ۳۶ میلیون دلار کارهای بومی‌سازی انجام شده است و صرفه‌جویی ارزی داشته‌ایم. در حوزه مواد مصرفی نیز تنها در یکی از کالاها به نام فرو منگنز پرکربن یک شرکت این ماده را تولید کرده و حدود ۳۴ میلیون دلار همین یک قلم کالا طی یک‌سال برای شرکت صرفه‌جویی به همراه داشته است.

به گزارش جهان معدن؛ دکتر تفضلی معاون خرید شرکت فولاد خوزستان در سومین روز از بیستمین نمایشگاه بین‌المللی ایران متافو با تاکید بر اینکه درهای فولاد خوزستان به روی کسانی که می‌توانند سرویس و خدمات ارائه دهند البته با ضوابط شرکت همیشه باز است، به همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: در مورد شرکت‌های دانش‌بنیان باید گفت این شرکت‌ها بر پایه دانش تاسیس شده‌اند و ماموریت آنها محقق کردن اهداف علمی‌و‌اقتصادی در بستر حمایت از نوآوری‌ها و اختراعات است و حتی باید قابلیت تجاری‌سازی داشته باشند.

معاون خرید شرکت فولاد خوزستان با بیان اینکه در این مجموعه سالانه حدود ۱۵۰ میلیون دلار خرید خارجی داشتیم، گفت: امروز با کمک بومی‌سازی این عدد به حدود ۷۰ میلیون دلار رسیده است.

دکتر تفضلی در ادامه با بیان اینکه بحث دانش‌بنیان‌ها با بومی‌سازی همراه است، تاکید کرد: اساساً دانش‌بنیان‌ها به جلوگیری از واردات کمک می‌کنند و از سوی دیگر در داخلی‌سازی قطعات نیز تاثیرگذار هستند. در همین راستا ما در شرکت فولاد خوزستان از شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده می‌کنیم و در وندورلیست تامین‌کنندگان طی دو سال اخیر سعی کردیم ارتباط بهتری با آنها برقرار کنیم.

وی با بیان اینکه البته این ارتباط به صورت دو سویه است و در سایت شرکت بخش‌های نظرسنجی و موارد این‌چنینی را نیز قرار داده‌ایم، گفت: این شرکت‌ها یافته‌های علمی که در دانشگاه به آن پرداخته شده را کار می‌کنند و با روش‌های آزمایشگاهی و تحقیقاتی که دارند یا مهندسی معکوس؛ پلی بین دانش و صنعت ایجاد می‌کنند.

دکتر تفضلی در ادامه خاطرنشان کرد: به ویژه در زمانی که به واسطه تحریم‌ها در تامین کالاها قطعات و خدمات داریم؛ آنها می‌توانند نقش بسزایی داشته باشند. البته دولت هم موقعیت خاصی برای آنها مثل معافیت‌های مالیاتی، گمرکی، تسهیلات بانکی و جوازها ایجاد کرده تا به سهولت بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

معاون خرید شرکت فولاد خوزستان همچنین با بیان اینکه در نمایشگاه‌ها همکاران ما به صورت حضوری راهنمای مراجعه‌کنندگان بوده و خدمات موردنیاز را ارائه کرده‌اند، گفت: از طرفی دیگر حتی همکاران ما به شهرک‌های صنعتی رفته‌اند و با واحدهای دانش‌بنیان و حتی غیردانش‌بنیان در راستای بومی‌سازی همکاری و فعالیت داشته‌اند و آنها را دعوت کرده تا در این امر به کمک ما بیایند؛ این در حالی است که در این زمینه ما رکورد شناسایی تامین‌کنندگان را داریم.

دکتر تفضلی با بیان اینکه در فولاد خوزستان مرکز نوآوری تحت‌نظر معاونت فناوری را داریم و مسیر شرکت‌های دانش‌بنیان را در راستای توسعه شرکت سوق می‌دهد، گفت: همچنین در سیلیکون منگنز که سال قبل داشتیم؛ حدود ۱۱ و نیم میلیون دلار صرفه‌جویی ایجاد شده است.

به گفته وی فولاد خوزستان سالانه حدود ۱۵۰ میلیون دلار خرید خارجی دارد و امروز این عدد به حدود ۷۰ میلیون دلار رسیده است. بر همین اساس بخشی از نیازهای این مجموعه کاملاً بومی‌سازی شده و بخش دیگری در حال بومی‌سازی است.

معاون خرید شرکت فولاد خوزستان در پایان گفت: امروز در وندورلیست شرکت فولاد خوزستان ۴۸۳ شرکت دانش‌بنیان وجود دارد و حدود ۳۰۰ قرارداد پژوهشی نیز منعقد شده است که نتایج آن را به خوبی می‌بینیم.