26 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
چهارشنبه, 02 مرداد 1398 ساعت 10:43

نایب رییس هیات مدیره سندیکای لوله و پروفیل فولادی ایران: توان مقابله با تحریم‌های خارجی را داریم اما خودتحریمی‌ها را خیر

maleksabetصنعت لوله و پروفیل فولادي در ایران تنها صنعت ملّی کشور است که هویت صنفی و سازمانی آن، تقریبا قدمتی هم پاي خود آن دارد. سال 1351 هیات موسس «سندیکاي صاحبان کارخانه‌هاي سازنده لوله و پروفیل ایران» اعلام موجودیت کرد و نهادي صنفی و مدنی براي صنعتی اقتصادي بنا نهاده شد که همچنان پا بر جاست. در سال 1363 اعضای سندیکا، ضمن تغییراتی در اساسنامه، نام آن را به «سندیکاي تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادي» تغییر دادند و تا این تاریخ بر اساس اهداف تعیین شده، در راستاي توسعه «اقتصاد صنعتی» بخش خصوصی ایران به فعالیت خود ادامه می‌دهد. این تشکل به‌دلیل ضرورت ارائه مفیدترین خدمات به اعضا، فعالیت‌هاي خود را در قالب کمیته و کمیسیون‌هاي متناسب طبقه بندي نموده و در تعاملی مستمر با نهادهاي دولتی از یک سو و عموم صنعتگران این رشته و صنایع وابسته از سوي دیگر به حرکت خود شتابی مضاعف بخشیده است. متاسفانه شرایط محیطی و متغیرهاي مربوط شرایطی را فراهم کرده که در حوزه مدیریت داخلی واحدهاي صنعت لوله و پروفیل فولادي مشکلات متعددي شکل بگیرند و بالطبع مدیران این صنعت در چنین شرایطی با مشکلات، تنگناها و محدودیت‌هاي فراوانی مواجه هستند. در همین راستا ماهنامه جهان معدن با مهندس مهدی ملک ثابت نایب رییس هیات مدیره و رییس هیات مدیره شرکت لوله و پروفیل کیهان مصاحبه‌ای انجام داده که آدامه آن را باهم می خوانیم:

ظرفیت‌ها و پتانسیل صنعت لوله و پروفیل در کشور ما چیست؟
ظرفیت لوله و پروفیل در کشور ما بسیار بالاست اما شرکت‌ها با 20 الی 30 درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند که این معضل به تامین مواد اولیه، تامین نقدینگی، عرضه و تقاضا، نوسان شدید قیمت‌ها برمی‌گردد. تامین نقدینگی در صنعت ما نسبت به درصد سود خیلی کم است و بیشتر از 5 درصد هم نمی‌شود.
مهمترین مشکلات این صنعت در داخل ایران و صادرات چیست؟
یکی از مهمترین مشکلات این صنعت تصویب روزانه بخشنامه‌های غیرکارشناسی است که برای صنعتگر و تولیدکننده وضع می‌کنند. طی روزهای اخیر بانک مرکزی مصوبه جدیدی اعلام کرد که صنعتگران می‌توانند 50درصد ارز خود را به صورت نقدی و50 درصد دیگر را مواد اولیه با هماهنگی بانک مرکزی وارد کنند. متاسفانه این بخشنامه‌ها و دستورات خیلی سریع صادر می‌شوند و زمان اجرای آن مصوبه همان روز تعیین می‌شود و صنعتگر را با چالش جدی روبرو می‌کنند. این بخشنامه‌ها به جای اینکه به صنعت و تحقق شعار سال (رونق تولید) کمک کند، بیشتر تولید و تولیدکننده را از این شعار دور می‌کنند. همچنین این بخشنامه‌ها از سوی سازمان‌هایی که صادر می‌شود، باهم در تضاد هستند.
صنعتگران و تولیدکنندگان و صادرکنندگان با دو نوع تحریم روبرو هستند؛ یکی تحریم‌های خارجی و دیگری تحریم‌های داخلی. با تحریم‌های خارجی می‌توان مقابله کرد و آن‌هارا دور زد ولی خود تحریمی‌ها کمر تولیدکننده را شکسته و توان مقابله با آنها وجود ندارد.
راهکارهای برون رفت از این مشکلات از دیدگاه شما چیست؟
پیشنهاد من و همه تشکل‌ها و انجمن ها این است که در جلسات وزارتخانه و کمیسیون‌های تخصصی مجلس باید نماینده تشکل‌ها هم حضور داشته باشند که بتوانند نظرات و مشکلات خود را بیان کنند و با دادن نظر مشورتی راه حل صحیحی انتخاب شود. لذا معاون اول رییس جمهوری آقای جهانگیری در نامه‌ای اعلام کردند که نمایندگان و اعضای هیات مدیره تشکل‌ها و سندیکا‌ها در تمامی جلسات حضور داشته باشند که هنوز هیچ اتفاق مثبتی صورت نگرفته است.
مهم‌ترین دستاوردهای صادراتی شرکت شما در سال 97 چه بوده است؟
متاسفانه ظرفیت تولیدی شرکت کیهان جوابگوی نیازهای داخل نیست لذا صادرات خاصی هم نداشتیم. در بین محصولات، قوطی پروفیل و لوله‌های مبلی بیشتر صادر می‌شوند و به دلیل اینکه ما بیشتر لوله‌های تخصصی گاز تولید می‌کنیم نتوانستیم صادرات داشته باشیم.
روند تولید شرکت کیهان در سال97 چه میزان بوده است؟ و چه برنامه‌ای برای سال 98 دارید؟
ظرفیت اسمی کارخانه 150 هزار تن است اما در سال 97 نتوانستیم با بیش از 30درصد ظرفیت کار کنیم. برای سال جاری با تمام توان تلاش می‌کنیم با 70 درصد ظرفیت تولید کرده تا بتوانیم ظرفیت اسمی را پوشش دهیم. همچنین در حال برنامه‌ریزی برای راه اندازی محصول قوطی پروفیل‌مان هم برای تامین نیاز داخلی و هم صادرات هستیم. برنامه شرکت برای صادرات به کشورهای قطر، عمان، عراق و افغانستان است.
در پایان، امیدوارم با همکاری و هماهنگی بتوانیم تحر‌یم‌های داخلی را دور بزنیم که چالش اساسی این صنعت است.