16 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
چهارشنبه, 02 مرداد 1398 ساعت 11:27

مدیرعامل شرکت پروفیل یزد: به جای تشویق صادراتی تنبیه صادراتی دریافت می‌کنیم

tafazolliگلایه‌های تولیدکنندگان در هر صنف و صنعتی تقریبا از جنبه‌هایی به یکدیگر مشابه است، تولیدکنندگان اساسا از این موضوع گله‌مندند که در شرایط بحران اقتصادی در حالی که توقع می‌رود دولت از بخش تولید حمایت کند، همواره موضوع‌های پیش‌بینی نشده‌ای در حال وقوعند و یا بخشنامه‌هایی در دست ابلاغند که تولیدکننده را به هر سمت و سویی می‌برند و مانع از تولید بهینه می‌شوند. تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی هم از این قاعده مستثنا نیستند، گلایه از ایجاد مشکل و دردسرهایی که در مواردی حتی منجر به تعطیلی واحدهای تولید شده است، همچنین موانعی که بر سر راه صادرات قرار می‌گیرد و در نتیجه باعث می‌شود تا بازارهای صادراتی که در طول سالیان بر مبنای اعتماد متقابل ایجاد شده‌اند، تنها با ابلاغ یک بخشنامه منع صادرات دو تا سه نوبت از موعد صادرات محصول از بین بروند! در شرایط فعلی اقتصادی که تولید بیشتر می‌تواند موجب کاهش بحران اقتصادی و در نهایت افزایش صادرات و ارزآوری شود تولیدکنندگان و صادرکنندگان تنها انتظار دارند بخش دولتی با در نظر گرفتن سختی‌های تولید و صادرات از ایجاد موانع بیشتر در این مسیر خوددداری کند؛ در این رابطه محمد عارف تفضلی یزدی مدیرعامل شرکت پروفیل یزد و عضو هیات مدیره سندیکای لوله و پروفیل فولادی ایران از مشکلات تولید و صادرات در این صنعت گفته است:

در شرایط فعلی صنعت تولید لوله و پروفیل فولادی با چه مشکلاتی روبروست؟
بحث تولید در کشور ما همیشه مشکلاتی داشته که تولیدکنندگان درگیر آن بوده‌اند، گلایه‌هایی در حال حاضر وجود دارد که ناشی از فراگیر شدن مشکلات تولید در همه صنایع است، بحث صادراتی و نرخ بازگشت ارز هم از دیگر مسائلی است که ما در صنعت تولید لوله و پروفیل فولادی با آن روبرو هستیم. به عنوان مثال بخشنامه جدید بانک مرکزی به ما ابلاغ کرده است که موظف به بازگرداندن ارز صادراتی به سامانه نیما هستیم و این مبحثی است که در جلسه سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی آن را به بحث و بررسی گذاشته‌ایم. این موضوع فشار زیادی بر روی تولیدکنندگان و شرکت‌های صادراتی بر جای می‌گذارد و به بیان ساده‌تر می‌توان گفت عامل بازدارنده‌ای در مسیر صادرات است. چرا که از یک طرف دولت مواد اولیه کارخانه‌ها را در بورس به فروش می‌گذارد و البته که نرخ پایه بر اساس ارز نیمایی تعیین می‌شود اما با توجه به رقابتی که در بورس وجود دارد خریدار ناچار است مواد اولیه مورد نیاز خود را بر اساس نرخ ارز سنا و حتی در مواردی بالاتر از آن نرخ خریداری کند، شاید بنا به موقعیت زمانی حتی در مواردی این خریدها بر اساس نرخ ارز آزاد هم انجام شود، اما در مقابل دولت از ما توقع دارد که صادرکننده بدون توجه به مشکلاتی که در مسیر صادرات داشته و در کنار ریسک بازگشت پول و مسائلی از این دست، ارز بازگشت داده شده را به نرخ ارز نیمایی در سامانه به فروش بگذارد که این موضوع قطعا تولیدکننده را متضرر کرده و عامل بازدارنده‌ای در مسیر صادرات می‌شود.
تفاوت نرخ میان این دو نوع ارز چه اندازه موجب ضرر شما می‌شود؟
بر اساس نرخی که در حال حاضر ارائه می‌شود و همواره از همان ابتدای تعریف ارز نیمایی هم این فاصله وجود داشته، تفاوت نرخ ارز سنا و ارز نیمایی چیزی حدود 30 درصد است که اگرچه در میزان کم اختلاف زیادی ایجاد نمی‌کند اما برای تولیدکننده و صادرکننده تبدیل به یک رقم بزرگ و در نهایت از بین رفتن انگیزه صادرات می‌شود.
چطور می‌توان در مسیر رفع این معضل گام برداشت؟
با در نظر گرفتن این موضوع مهم که سال جاری با عنوان "رونق تولید" نام گذاری شده است، در حالی که شرایط نرخ ارز باعث شده زیرساخت‌های صادراتی برای تولیدکنندگان ایرانی تا اندازه زیادی کاهش داشته باشد، اما همین شرایط فعلی بهترین موقعیت است تا بتوانیم این مشکلات و معضلات را رفع و پس از آن به تولید و اشتغال بپردازیم. با توجه به اینکه یکی از بزرگترین معضلات و مشکلات ما در امر صادرات کشورهای همسایه هستند که در انتظارند تا در این موقعیت بحران اقتصادی با ما رقابت کنند، و البته این موضوع مرتبط با این حقیقت تلخ است که در این کشورها مشوق‌های صادراتی برای صادرکننده در نظر گرفته شده وارد امر رقابت با دیگر کشورها می‌شوند اما در کشور ما متاسفانه تنبیه‌های صادراتی وجود دارد.
بخشنامه‌های صادر شده از سوی وزارت صمت تبدیل به سعی و خطا شده، ما پیشنهادی ارائه می‌دهیم و بعد از مدتی که می‌بینیم مشکلاتی ایجاد کرده آن را کنار می‌گذاریم و اصلاحیه جدیدی بر روی آن صادر می‌کنیم. اگر امور به صورت اصولی انجام و تصمیم گیری شود چنین مشکلاتی وجود نخواهد داشت.
با وجود تمام مسائل موجود آیا موفق به ایجاد دستاوردی در سال گذشته شده‌اید؟
با توجه به مشکلاتی که در مسیر کار ما ایجاد کرده‌اند، در سال گذشته دستاورد خاصی نداشته‌ایم؛ شرکت ما در سال 52 جواز تاسیس گرفته در سال 54 به بهره‌برداری رسیده‌ایم و از همان زمان تاکنون با نام صنعت لوله و پروفیل یزد در حال تولید هستیم. تمام تلاش ما بر این است تا حد ممکن برای کشور خودمان ارزآوری داشته و مثمرثمر باشیم. اما به صورت رسمی از سال 89 وارد بحث صادرات شده‌ایم و چندین سال متوالی به عنوان صادرکننده نمونه استانی انتخاب شدیم و همچنان هم در بحث صادرات علیرغم مشکلات فعال هستیم. بازگشت نرخ ارز باعث شد ما بخشی از بازار صادراتی‌مان (حدود 50 درصد) را از دست بدهیم که دلیل آن سردرگمی ما و بخشنامه‌های ضد و نقیضی بوده است که از پی هم صادر شده‌اند.