29 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
چهارشنبه, 06 شهریور 1398 ساعت 13:19

معادن کوچک مقیاس سهم بزرگی از اشتغال جهانی دارند

10 7 2018 8 19 54630به دلیل اینکه برنامه تامین سنگ آهن واحدهای بزرگ و کوچک مدنظر قرار گرفته است، و با در نظر گرفتن اینکه بخش بزرگی از معادن ما در داخل کشور بر اساس معیارهای موجود جزو معادن کوچک مقیاس به شمار می‌آیند، ضرورت ساماندهی و برنامه‌ریزی برای رساندن این معادن به تولید، حل مشکلات معادن کوچک مقیاس به منظور تامین مواد اولیه فولاد سازان موضوعی است که بنا به شرایط کشور تبدیل به یک ضرورت شده است.
با توجه به وضعیت موجود باید اذعان کرد چنین عملکردی بسیار ضروری و تعیین کننده خواهد بود و اگر ضرورتی وجود داشته باشد و در شرایطی که سرمایه گذاری در این زمینه اقتصادی ارزیابی شود، ما با انجام برنامه‌ریزی‌های لازم در این رابطه سرمایه گذاری خواهیم کرد، گرچه هنوز به این بحث وارد نشده‌ایم.

آماری که در رابطه با معادن کوچک مقیاس وجود دارد و بارها از سوی مسئولان ارائه شده بیانگر این است که با توجه به درصد بالای این معادن در شرایط فعلی نمی‌توان آنها را نادیده گرفت، به غیر از چند معدن بزرگی که هم اکنون هم فعال هستند و تولیدات بالایی دارند، سایر معادن کشور در دسته معادن بیشتر کوچک مقیاس و کمتر معادن متوسط قرار دارند.
واقعیت این است که معادن کوچک مقیاس نه تنها در کشور ما که در کل جهان بخش عمده‌ای از اشتغال را به خود اختصاص داده‌اند و بسیار در امر اشتغال‌زایی و تامین مواد اولیه حتی با وجود کوچک مقیاس بودن تعیین کننده باشند.
به عنوان یک فولادساز بر این باورم که با توجه به نیاز کشور ما در این زمینه، سازماندهی، برنامه ریزی و سرمایه‌گذاری فاکتورهای ضروری است که باید به صورت کارشناسانه در این بخش به آنها پرداخته شود تا بتوانیم شاهد احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس باشیم. با در نظر گرفتن موضوع تحریم‌ها و اینکه تامین مواد اولیه برای کارخانجات در داخل ایران کمی با مشکل روبرو شده است، می‌توان به ضرورت پشت سر گذاشتن این مراحل پی برد. شرکت‌های فولاد سازی و به خصوص شرکت فولاد مبارکه اصفهان با در نظر گرفتن این ضرورت در صورت لزوم در این امر سرمایه گذاری خواهند داشت.
نقش ایمیدرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان سازمان‌های اصلی فعال در زمینه معدن و صنایع معدنی می‌توانند در این زمینه کمک‌های موثری داشته باشند، به خصوص که سیاست‌گذاری‌های کلان در این بخش در اختیار وزارتخانه و سازمان ایمیدروست و اصل کار برای پیشبرد امور در این بخش به همین دو مرکز اصلی تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری بازمی‌گردد که امیدواریم با در نظر گرفتن شرایط موجود برای حل مشکلات احیای معادن کوچک مقیاس در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام کنند.

حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان