28 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
پنج شنبه, 25 مهر 1398 ساعت 10:56

تعرفه حق النظاره آب واحدهای صنعتی بازنگری می‌شود

photo 2016-08-15 13-56-35 - 2همزمان با سفر معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، کارخانه آسفالت سازی چهارمحال و بختیاری روز چهارشنبه در فاز ۳ شهرک صنعتی شهرکرد بهره‌برداری شد.

به گزارش جهان معدن و به نقل از شاتا، این واحد صنعتی و معدنی در زمینی به مساحت 3 هزار مترمربع و ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار، با ظرفیت تولید ۱۲۰ تن در ساعت به‌صورت تمام اتوماتیک در فاز سوم شهرک صنعتی شهرکرد مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

کارخانه آسفالت سازی چهارمحال و بختیاری که به‌روزترین واحد صنعتی و معدنی تولید آسفالت در کشور است، از سوی بخش خصوصی راه‌اندازی شده و با بهره‌برداری از آن، برای ۵۰ نفر به‌صورت مستقیم اشتغالزایی شد.

تعرفه حق النظاره آب واحدهای صنعتی بازنگری می‌شود

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست بررسی مسائل و مشکلات شهرک‌ها و نواحی صنعتی چهارمحال و بختیاری که با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری و مدیران دستگاه‌های اجرایی برگزار شد، با اشاره به این‌که هم اینک ۳۶ هزار واحد تولیدی فعال در ۸16 شهرک و ناحیه صنعتی کشور وجود دارد گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی دولت تدبیر و امید، رفع موانع تولید در بخش صنایع کوچک و متوسط است.

محسن صالحی‌نیا افزود: با برگزاری نشست ستادهای ملی و استانی تسهیل و رفع موانع تولید، بخشی از مشکلات تولید کنندگان برطرف و مدیریت شده و فعال کردن افزون بر یک هزار و ۳۵۰ واحد غیرفعال نیز در دستور کار دولت قرار دارد.

وی اضافه کرد: ۲1 درصد از صنایع کوچک و متوسط کشور با مشکلات مختلف، از جمله نقدینگی، تأمین مواد اولیه و صادرات مواجه هستند، که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و همکاری خوب واحدهای صنعتی، کلینیک‌های عارضه‌یابی به رفع این مشکلات می‌پردازند.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به این‌که ۲.۵ درصد شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور در چهارمحال و بختیاری استقرار دارد، یادآور شد: توسعه زیرساخت‌ها، ایمن کردن راه‌‌های ورودی و تأمین آب از مشکلات اصلی شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان است.

صالحی‌نیا تصریح کرد: اگرچه از لحاظ قانونی، ایجاد راه دسترسی با سایر ارگان‌های مربوطه است، اما تأمین اعتبار برای ایجاد راه ورودی در سه شهرک صنعتی مهم استان را در سازمان برنامه و بودجه کشور پیگیری می‌کنیم.

وی ادامه داد: همچنین بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، واحدهای صنعتی ۵ درصد قیمت تمام شده محصول خود را به‌عنوان حق ‌النظاره آب پرداخت می‌کنند، که این مصوبه را با توجه به درخواست واحدهای صنعتی و تولیدی بسته‌بندی آب معدنی و محرومیت این استان، بازنگری خواهیم کرد تا حق ‌النظاره طبق میزان برداشت واقعی محاسبه شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ۲۰ میلیارد ریال برای تکمیل طرح انتقال آب بن به بروجن با هدف رفع مشکل تأمین آب در شهرک‌ها و نواحی صنعتی چهارمحال و بختیاری به شرکت شهرک‌های صنعتی این استان اختصاص می‌یابد.

صالحی‌نیا با اشاره به این‌که تا یک ماه آینده یکصدمین خوشه صنعتی کشور به بهره‌برداری می‌رسد، اظهار داشت: تا کنون ۲ خوشه صنعتی در چهارمحال و بختیاری راه‌اندازی شده و ۵ خوشه صنعتی دیگر نیز درحال مطالعه است.

وی در ادامه به موضوع تغییر مدیریت منطقه ویژه اقتصادی از سازمان همیاری شهرداری‌ها به شرکت شهرک‌های صنعتی اشاره کرد و افزود: در کشور تا کنون مدیریت 9 منطقه ویژه اقتصادی به شرکت شهرک‌های صنعتی آن استان واگذار شده است، اما رضایت نسبی از این موضوع وجود ندارد.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: اما این آمادگی وجود دارد که مراحل واگذاری را به‌صورت فازهای عملیاتی مرحله به مرحله تا تأمین کامل زیرساخت‌ها انجام دهیم.

صالحی‌نیا با بیان این‌که برای فاز یک منطقه ویژه اقتصادی 500 میلیارد ریال هزینه شده و تعدادی واحد صنعتی در این منطقه مستقر شده‌اند، پیشنهاد کرد مدیریت فاز اول منطقه ویژه اقتصادی با سازمان همیاری شهرداری‌ها باشد و فاز دوم به شرکت شهرک‌های صنعتی واگذار شود.