12 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 12 آذر 1398 ساعت 15:22

کشورهای همسایه بازارهدف صادرات در شرایط تحریم

thum-c6be2e106d35c286ff6-253520 127 31520معاون وزیر صمت و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران در برنامه تیتر امشب از شبکه خبر، کشورهای همسایه را مهمترین مشتریان صادراتی ایران در دوران تحریم خواند و گفت: در شرایط اقتصادی حال حاضر کشور تمرکز ما بر صادرات به کشورهای همسایه است و برای این منظور مطالعاتی نیز انجام شده است.

به گزارش جهان معدن و به نقل از روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادبوم اظهار داشت: 15 کشوری که در اطراف مرزهای آبی یا خاکی ما قرار دارند، در سال 2018حدود 1160 میلیارد دلار از ایران واردات داشتند، بر این اساس، نخستین بخش مطالعات ما شناسایی کالاهایی بود که سهم بزرگی در این رقم دارند.
وی افزود: تحلیل‌های صورت گرفته برای شناسایی گروه کالاهایی که این کشورها وارد می کنند نشان داد که خودرو، قطعات خودرو، صنایع الکترونیک و تلفن همراه بیشترین سهم را در سبد واردات این کشورها به خود اختصاص داده است.
معاون وزیر صمت و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: از سوی دیگر با تحلیل انواع کالاهای صادراتی به این کشورها مشخص شد که ایران برای تأمین اغلب کالاهای مورد نیاز این کشورها از توان صادراتی خوبی برخوردار است. به گونه‌ای که سالانه امکان صادارت سالانه 100 میلیارد دلار به کشورهای همسایه وجود دارد.
وی اضافه کرد: فعالان اقتصادی به ویژه جوانان در نظر داشته باشند که در این عرصه ظرفیت 100 میلیارد دلاری وجود دارد و باید برای سهم گرفتن از آن اقدام کرد.
زادبوم گفت: وقتی ما روزی را به عنوان روز ملی صادارت معرفی می کنیم، به این معنی است که عزم ارتقای این بخش اقتصادی وجود دارد، کار فرهنگی اگرچه زمان می برد اما باید انجام شود.
معاون وزیر صمت و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه ساختار اقتصادی ما صادرات محور نبوده و بیشتر به تولید توجه شده است، عنوان کرد: نباید فراموش کنیم که همه مشکلات کشور ناشی از تحریم نیست و یکی از عمده ترین نقایص اقتصاد ما، مربوط به ساختار است،
وی کمبود تنوع محصولات صادراتی را از جمله مشکلات این عرصه دانست و عنوان کرد: نباید تمام توجهات معطوف به چند بخش محدود شود.