30 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
چهارشنبه, 04 دی 1398 ساعت 10:42

کسب عنوان 3 شرکت شهرک‌های صنعتی برتر در بخش آموزش، پژوهش و فناوری

image4733سه شرکت استانی تابعه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران عنوان شرکت شهرک‌های صنعتی برتر را در هشتمین جشنواره پژوهش و فنآوری صنعت، معدن و تجارت کسب کردند.

 

به گزارش جهان معدن و به نقل از شاتا، در آئین اختتامیه هشتمین جشنواره پژوهش و فنآوری صنعت، معدن و تجارت که روز دوشنبه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد، شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌های تهران، خوزستان و سیستان و بلوچستان عنوان شرکت شهرک‌های صنعتی برتر را کسب کردند.

مدیران عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌های تهران، خوزستان و سیستان و بلوچستان با حضور در این آئین، لوح تقدیر شرکت شهرک‌های صنعتی برتر در بخش آموزش، پژوهش و فنآوری را بر اساس انتخاب کمیته علمی ستاد هشتمین جشنواره پژوهش و فنآوری صنعت، معدن و تجارت دریافت کردند.

آئین اختتامیه هشتمین جشنواره پژوهش و فنآوری صنعت، معدن و تجارت با حضور قائم‌ مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی، معاون آموزش، پژوهش و فنآوری، سرپرست معاونت امور صنایع و مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاون وزیر و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و شماری از رؤسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و مدیران واحدهای صنعتی و دانش بنیان کشور در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.

 

استفاده از فن‌آوری جایگاه کالای ایرانی را در بازارهای صادراتی ارتقاء می‌دهد
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی در آئین اختتامیه هشتمین جشنواره پژوهش و فنآوری صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که توسعه کشور در گرو توجه به بخش پژوهش است، گفت: خوشبختانه شکافی که میان سازمان‌های اجرایی و بخش پژوهش بوده، در چند سال اخیر از بین رفته است.

حسین‌ مدرس خیابانی افزود: استفاده از فنآوری کمک می‌کند تا با تولید کالاهای باکیفیت در ابعاد مختلف در بازارهای جهانی از رقبای خود پیشی بگیریم و کالای ایرانی بتواند جایگاه خود را در بازارهای صادراتی ارتقاء دهد.

وی اضافه کرد: اعتقاد ما بر این است که دستان پرتوان کارآفرینان و تولید کنندگان کشورمان نیازمند فکرهای خلاق و ذهن‌های جست‌وجوگر است تا بتوانند جدیدترین فنآوری‌های روز دنیا را با تولیدات داخلی آمیخته کنند و باعث رونق صادرات شویم.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با اشاره به این‌که این وزارتخانه از واردات بیش از حد و غیرضروری کالاها جلوگیری می‌کند، ادامه داد: در همین راستا بارها اعلام کرده‌ایم که واردات 1600 قلم کالا که توان تولید آن‌ها در داخل کشور فراهم است یا از نوع کالاهای غیرضروری هستند، ممنوع است.

مدرس خیابانی یادآور شد: عمده کالاهایی که در حال حاضر وارد کشور می‌شوند، از بخش تولید مواد اولیه، تجهیزات و قطعات مورد نیاز کارخانجات پشتیبانی می‌کنند و در تلاش هستیم تا واردات اضافی رخ ندهد.

وی با بیان این‌که به منظور رونق تولید و مراقبت از منابع ارزی، ممنوعیت‌های وارداتی اعمال شده است، خاطرنشان کرد: اعمال این ممنوعیت‌ها فرصت خوبی است تا تولید داخل رونق بگیرد و از سوی دیگر، تعادل در قیمت‌ها حاکی از آن است که وضعیت بازار به شدت کنترل می‌شود.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص واردات چادر مشکی نیز گفت: وجود مافیا در واردات چادر مشکی را قبول ندارم و این وزارتخانه به دقت مراقبت می‌ کند تا واردات بیش از حد و غیرضروری اتفاق نیفتد.

مدرس خیابانی با اشاره به سخنان مدیرکل دفتر پوشاک و نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر آن‌که به منظور ایجاد تطابق نیاز بازار با ذائقه مشتری، طرح‌هایی در حوزه تولید چادر مشکی در دست اقدام است، بیان کرد: مدیران شرکت‌های صنعتی در حوزه‌های فنآوری نوین صنایع نساجی نیز به همین منظور اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی با اشاره به این‌که بخش قابل توجهی از زنان کشورمان از چادر استفاده می‌کنند، اظهار داشت: از آن‌جایی که تقاضا برای مصرف این کالا در کشور بالاست، ضرورت دارد تا با بالا بردن ظرفیت تولید کارخانه‌های داخل، این نیاز در کشور رفع شود و علاوه بر این، با ایجاد واحدهای جدید ظرفیت صادرات این کالا را نیز افزایش دهیم.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی در پایان تصریح کرد: ایران به‌عنوان پرچمدار کشورهای اسلامی باید به‌عنوان صادر کننده این کالا به کشورهای اسلامی یا حداقل کشورهای منطقه باشد، نه این‌که از کشورهای حوزه شرق آسیا واردات چادر داشته باشد.

 

اجرای طرح بومی سازی ۲۰ فنآوری در کشور
معاون آموزش، پژوهش و فنآوری وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در ادامه این آئین اظهار داشت: این وزارتخانه در سال 1398 در هفت محور، 34 پروژه اساسی را در دستور کار قرار داده است که 2 پروژه آن مختص به حوزه پژوهش و فنآوری است.

برات قبادیان با بیان این‌که یکی از این دو پروژه، طرح توانمند سازی تولید و توسعه اشتغال پایدار موسوم به طرح ملی "تاپ" است، گفت: این طرح اهداف بسیار گسترده‌ای را مد نظر دارد که نتیجه این کار، توانمند سازی تولید، ارتقاء دانش و فنآوری در داخل و در نهایت اشتغال پایدار برای نیروهای جوان و به‌ویژه تحصیل‌کرده دانشگاهی است.

وی با اعلام این‌که طرح "تاپ" از دو بخش تشکیل شده است، افزود: یک بخش آن مربوط به بنگاه‌های صنعتی، تجاری و معدنی است که تا کنون بالغ بر 5 هزار بنگاه ثبت نام کردند و در سامانه‌ای به نام "تاپ" یک هزار و 500 پروژه تعریف شده است.

معاون آموزش، پژوهش و فنآوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاه به این‌که دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان و نخبگان صنعتی، بخش دوم این طرح به‌شمار می‌آیند، اضافه کرد: این نخبگان در چارچوب این طرح در یک هزار و 500 پروژه قرارداد می‌بندند.

قبادیان با پیش‌بینی ثبت نام 10 هزار بنگاه در این طرح تا پایان سال ادامه داد: استقبال خوبی از این طرح شده است و باید به آینده طرح خوش بین باشیم چرا که برخی استان‌ها از اهداف تعیین شده در ارتباط با ثبت طرح‌های خود در سامانه مرتبط جلوتر نیز هستند.

وی با اشاره به این‌که بخشی از اهداف هشتمین جشنواره پژوهش و فنآوری صنعت، معدن و تجارت نیز در همین راستاست، گفت: بنا داریم به‌صورت ویژه در دهه فجر و در روز 22 بهمن برترین‌های طرح تاپ را طی مراسمی ویژه معرفی کنیم.

معاون آموزش، پژوهش و فنآوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعلام این‌که طرح بومی سازی 20 فنآوری در حوزه صنعت و معدن را هم دنبال می‌کنیم، افزود: طرح بومی سازی 20 فنآوری به‌وسیله توانمندی‌های داخلی یکی از طرح‌های حساس کشور ما، به‌ویژه در شرایط تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز است.

قبادیان اضافه کرد: در چارچوب این طرح، یک هزار و 406 محصول شناسایی شده است که این محصولات به‌صورت میانگین 8 میلیارد و 300 میلیون دلار ارزبری دارند.

وی بیان کرد: نمایشگاه ساخت داخل و بومی سازی فنآوری‌ها که یکی از پروژه‌های اساسی کشور در راستای به‌هم رسانی فنآوران و شرکت‌های نیازمند به این فنآوری‌هاست، فردا برگزار می‌شود و از همه فعالان حوزه صنعت، معدن و تجارت و رسانه‌ها دعوت می‌کنم که از این نمایشگاه حتماً بازدید به‌عمل آورند.

معاون آموزش، پژوهش و فنآوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعلام این‌که طرح "تاپ" موتور محرک بومی سازی فنآوری است، تصریح کرد: به کمک طرح بومی سازی فنآوری می‌توانیم تغییرات اساسی و کلیدی را در ارتباط با توانمندی‌های داخل کشور و نگاه و بومی سازی فنآوری به درون رقم بزنیم.

قبادیان با یادآوری نشستی که دو هفته پیش با دانشگاهیان و پژوهشگران برتر کشور برگزار شد، بیان کرد: طرح بومی سازی فنآوری که در راستای نهضت ساخل است، در آن نشست عرضه و معرفی شد و بنا داریم که تا پایان سال به یکایک دانشگاه‌ها برای ارائه و معرفی این طرح مهم مراجعه کنیم.