07 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
چهارشنبه, 22 فروردين 1397 ساعت 17:12

رئیس انجمن سنگ های تزئینی مطرح کرد: استمرار و ثبات مدیریت؛ لازمه افزایش کیفیت تولیدات داخلی

a-shafiei1تغییرات در مدیریت، بزرگترین صدمه را به تولید ملی زده است. این تغییرات یا در اثر فشار نمایندگان مجلس بوده یا به دلیل ندانم کاری مسئولان ارشد سازمان ها صورت گرفته است. طبق آمار موجود تعداد پرسنل مطابق استانداردهای جهانی 1به 6 است، اما در ایران 6 برابر نیاز موجود پرسنل وجود دارد؛ در نتیجه طبیعی است قیمت تمام شده کالا افزایش و کیفیت محصول کاهش پیدا کند. یکی از شرایط کیفیت کالای داخلی؛ استمرار و ثبات مدیریت است. طبق آمار موجود در اروپا تقریبا عمر هر مدیر زیر 15 سال نیست؛ اما در ایران متوسط عمر هر مدیر یک تا دو سال است و در این مدت کوتاه مدیر حتی  نمی تواند واحد تحت مدیریت خود را شناسایی کند و تا بخواهد کاری انجام دهد، او را جا به جا می کنند. این تغییرات سریع در مدیریت ها باعث بالا رفتن قیمت تمام شده کالا می شود؛ همچنین کیفیت را پایین می آورد. با این شرایط  چگونه می توان توقع داشت که از کالای داخلی حمایت شود؟

این ها بخشی از صحبت های مهندس ابوالقاسم شفیعی رئیس انجمن سنگ های تزئینی در گفت و گو با خبرنگار سایت خبری "جهان معدن" است که در ادامه می خوانید:
* جنابعالی در ادوار مختلف به عنوان کارآفرین نمونه انتخاب شدید. نوع فعالیت شما به چه صورت بوده و چه اقداماتی را انجام دادید که به انتخاب شما به عنوان کارآفرین نمونه منجر شد؟
بنده از سال 50 فعالیت خود را آغاز کردم و از سال 68 عمدتا در حوزه معادن کشور فعالیت داشته ام. و یکی از دلایل این انتخاب این است که اجازه نداده ام درآمد حاصل از معدن، بیرون از  معدن هزینه شود. در همین راستا با پشتکار و پیگیری توانستیم در زمینه صادرات سنگ های تزئینی رتبه اول را کسب کنیم. همچنین در معادن مس و پروژه های دولتی نیز توفیقات خوبی را به دست آوردیم که مجموعه اینها باعث شد به عنوان صادرکننده نمونه و کارآفرین برتر در ادوار مختلف انتخاب شوم.
* برای جوانانی که علاقه مند به کار هستند و از شرایط کار و نبود فرصت ها گلایه دارند، چه توصیه ای دارید؟ اگر این جوانان ایده و فعالیتی داشته باشند؛ چطور می توانند به مرحله تولید برسانند؟
جوانان ما برای رسیدن به اهداف خود باید به خوداتکایی برسند. برای اینکه با اتکا به دولت و سازمان ها، انسان نمی تواند رشد نمی کند. جوانان اگر می خواهند به موفقیت برسند، باید شکست بخورند و ازاین شکست ها درس بگیرند. ما هم بارها شکست خوردیم، اما تسلیم نشدیم. جوانان اگر پشتکار داشته باشند و به اندازه ظرفیت خودشان فعالیت کنند، موفقیتشان قطعی خواهد بود.
* ممکن است جوانان ایده هایی در ذهن داشته باشند که هرکدام از این ایده ها امکان اجرایی شدن داشته باشد و منجر به کارآفرینی شود. از نظر شما چه الزامات و ضرورت هایی را باید مورد توجه قرار دهند تا بتوانند ایده های خود را پرورش داده و باعث ایجاد اشتغال شوند؟
بخشی از این ایده ها کوچک است؛ مثل طراحی یک نرم افزار ساده یا یک کارگاه خیاطی و ... که خیلی موانع سنگینی بر سر راه آنها وجود ندارد. اما بخش دیگری از ایده ها اهمیت بیشتری دارند؛ مثل طراحی اپلیکیشن که شرکت های IT و شرکت های اسپانسری زیادی هستند که تمایل دارند از این ایده های ناب  پشتیبانی کنند که خود جوانان باید بتوانند این شرکت ها را شناسایی کنند. اما توصیه من به این جوانان اینکه از ایده های کوچک شروع کنند و به خودباوری برسند.
* در بخش هایی از صحبت هایتان مطرح کردید تا شکست نباشد، پیروزی حاصل نمی شود. لطفا بفرمایید چطور می شود از این شکست ها درس گرفت؛ به گونه ای که تجربه ای برای موفقیت های بعدی شود؟
بحثی که در این خصوص وجود دارد اینکه ما همیشه سعی داریم در شکست ها دنبال مقصر باشیم، به همین خاطر هم معمولا از شکست ها درسی گرفته نمی شود؛ اما اگر جوانان شکست را در خود جست و جو کنند، می توانند در آینده به موفقیت های خوبی دست پیدا کنند. من به شخصه حداقل 5 یا 6 بار شکست خورده ام و تا مرز ورشکستگی نیز جلو رفتم، اما با یاری خدا و تلاش و کوشش بسیار توانستم به روزهای خوب برگردم.
* شرایط تبدیل ایده به شغل و کارآفرینی امروزه با مقطعی که شما فعالیت می کردید، چقدر متفاوت است؟
به نظر من شرایط کسب و کار امروز به نسبت قبل خیلی بهتر شده است. در واقع با پیشرفت تکنولوژی(اینترنت، موبایل و ...) دردنیا همه چیز در دسترس قرار دارد. امروزه با ارزانترین شیوه ها می توان بهترین ایده ها را به دست آورد.
* جناب شفیعی با توجه به نامگذاری سال 97 به نام سال "حمایت از کالای ایرانی"؛ از نظر شما برای تحقق این شعار و حمایت از کالای ایرانی چه اقدامات و حمایت هایی  را چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی باید انجام داد؟
تغییرات در مدیریت، بزرگترین صدمه را به تولید ملی زده است. این تغییرات یا در اثر فشار نمایندگان مجلس بوده یا به دلیل ندانم کاری مسئولان ارشد سازمان ها صورت گرفته است. طبق آمار موجود تعداد پرسنل مطابق استانداردهای جهانی 1به 6 است، اما در ایران 6 برابر نیاز موجود پرسنل وجود دارد؛ در نتیجه طبیعی است قیمت تمام شده کالا افزایش و کیفیت محصول کاهش پیدا کند. یکی از شرایط کیفیت کالای داخلی؛ استمرار و ثبات مدیریت است. طبق آمار موجود در اروپا تقریبا عمر هر مدیر زیر 15 سال نیست؛ اما در ایران متوسط عمر هر مدیر یک تا دو سال است و در این مدت کوتاه مدیر حتی  نمی تواند واحد تحت مدیریت خود را شناسایی کند و تا بخواهد کاری انجام دهد، او را جا به جا می کنند. در نتیجه این تغییرات ناگهانی هزینه ها را افزایش و کیفیت را کاهش می دهد. در این شرایط نباید توقع داشت که از کالای داخلی حمایت شود.
* بطور قطع افزایش کیفیت می تواند در  حمایت از کالای ایرانی تاثیر بسزایی داشته باشد. از نظر شما برای افزایش کیفیت کالای داخلی چه اقداماتی باید صورت گیرد؟
در صحبت با یکی از مقامات مطرح کردم تغییر مدیران باید بر اساس حکم دادگاه باشد؛ نه هر وزیری اجازه داشته باشد که مدیران زیر دست خود را به دلایل متعدد عوض کند و نه مدیران عامل حق تغییر مدیران زیر مجموعه خود را داشته باشند.  
ثبات مدیریت، جلوگیری از قاچاق کالا، کاهش نرخ  سود بانکی و  مالیات بر ارزش افزوده همگی این موارد شرایط اصلی است که باید رعایت شود تا بتوان از تولید داخلی حمایت لازم را بعمل آورد.
* در مصاحبه ای بیان کردید دولت باید شرایط مطلوب را برای صادرات و رونق آن فراهم کند. منظورتان از شرایط مطلوب چیست؟
در خصوص صادرات باید بگویم متاسفانه در مقایسه با رقبای خود چند امتیاز منفی داریم؛ چراکه برای صادرات باید LC تهیه کنیم و با این ال سی می توان خرید انجام داد و قیمت تمام شده را پایین آورد. طبیعتا وقتی نمی توانیم ال سی تهیه کنیم، باید با نقدینگی یا کمک بانک ها خرید را انجام دهیم. از سوی دیگر برای صادرات صرفا با اعتماد می توان کالا صادر کرد، همچنین برای تولید برخی محصولات به واردات مواد اولیه نیاز است. با این وجود هم برای خرید باید پول نقد داشته باشیم و هم بتوانیم پیش فروش انجام دهیم. این دو امتیاز منفی است آن هم با نرخ سودهای 20 درصدی. شرایط فعلی کار را بسیار سخت کرده است. در گذشته دولت ها به صادرکنندگان برتر جوایزی اعطا می کردند که آن هم دیگر پرداخت نمی شود. در گذشته همیاری ها و مساعدت ها بهتر بود؛ اما متاسفانه امروز این همراهی ها و مساعدت ها هم دیگر وجود ندارد یا کمرنگ شده است.
اگر کشورهای دیگر اعم از ترکیه و ... در تولیدات داخلی خود موفق هستند، برای این است که دغدغه تمام دولتمردانشان کمک به این امر مهم است. ما یکسری مشکلات بین المللی داریم که به خاطر استقلال کشور تحمل می کنیم، اما در خصوص بقیه مشکلات که قابلیت برطرف شدن دارند، از دولت توقع داریم از تولیدکننده داخلی حمایت و برای حل این مشکلات چاره اندیشی کند.
* با توجه به مواردی که اشاره کردید، برای تحقق شعار سال 97 در صورت حمایت از کالای ایرانی، چه تحولی را در اقتصاد کشور شاهد خواهیم بود؟
اگر از کالای ایرانی به طور واقعی حمایت شود، قطعا رونق خیلی خوبی در اقتصاد کشور خواهیم داشت. من به شخصه امیدوارم، اما صرفا امید نمی تواند کارها را حل کند؛ بلکه باید حمایت همراه با تدبیر باشد. متاسفانه ما گرفتار سوء تدبیرها هستیم که این سوء تدبیرها باید حل شود؛ چراکه کشور ما از لحاظ ذخایر مس، فولاد، سنگ آهن، روی و ... غنی است و این ذخایر کمتر از ذخایر نفتی نیست. لذا این بخش ها باید به معنای واقعی مورد حمایت قرار گیرد و منظورمان از حمایت، صرفا حمایت مالی نیست. ما از دولت و مجلس انتظار داریم انجمن ها و تشکلات معدنی را در سیاستگذاری ها و تصمیم گیری های خود مشارکت دهند و نتیجه این کار را ببینند که تا چه میزان به نفع دولت و مردم خواهد بود. خیلی اوقات دولت انجمن ها و تشکل ها را در مقابل خود می بیند؛ در صورتی که ما در مقابل دولت نیستیم؛ بلکه ما جزئی از دولت و مردم و در کنار آنها قرار داریم.