14 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 12 اسفند 1398 ساعت 10:08

قیمت ورق سیاه و ورق گرم، عامل خارج شدن قیمت فولاد از تعادل

IMG-20200302-WA0027عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: مهمترین عاملی که این روزها می تواند عامل خارج شدن قیمت فولاد از تعادل باشد، قیمت ورق سیاه و ورق گرم است.

به گزارش جهان معدن؛ «بهادر احرامیان» امروز (دوشنبه)‌ در گفت وگو با خبرنگار سایت خبری- تحلیلی معدن24 در پاسخ به افزایش حباب گونه قیمت فولاد و پس از آن ترکیدن آن، افزود: در این زمینه عوامل مختلفی از جمله جهش نرخ ارز، انتظارات تورمی مردم و رشد روز افزون نقدینگی عنوان می شود، اما از تحلیل اینجانب نمی تواند ارتباط چندانی به این فاکتورها داشته باشد.
وی اظهار داشت: در طول یک سال گذشته بارها و بارها نرخ ارز دستخوش نوسان شد، اما در مواردی حتی قیمت فولاد کاهش داشته است.
احرامیان یادآور شد:‌ این موضوع در برخی مواد اولیه نیز مشاهده شده و نرخ ارز و قیمت مواد اولیه همجهت با یکدیگر تغییر نکردند.
وی ادامه داد:‌ بسیاری کارشناسان ریشه این افزایش قیمت را در سمت عرضه می بینند و به دنبال آن هستند که کدام کارخانجات فروش کمتری داشته یا قیمت هایشان را دستکاری کرده اند، اما این هم نمی تواند عامل تغییر قیمت ها باشد.
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد معتقد است که ریشه این افزایش قیمت به طرف تقاضا باز می گردد و این بار سمت تولیدکنندگان نیست.
وی گفت:‌ مهمترین عاملی که این روزها می تواند عامل خارج شدن قیمت فولاد از تعادل باشد، قیمت ورق سیاه و ورق گرم است.
احرامیان بیان داشت: اکنون قیمت ورق گرم و شمش فولادی در بازارهای جهانی حدود 20 تا 30 دلار در کیلوگرم با یکدیگر تفاوت دارند که اختلافی 200 تا 300 هزار تومانی است، اما نگاهی به قیمت های داخلی حاکی است میلگرد با قیمت پایه 5500 تومان (با احتساب ارزش افزوده 6 هزار تومان) در کیلوگرم، اما قیمت ورق گرم بین 10 تا 14 هزار تومان در هر کیلو است و این اختلاف قیمتی به معنای تفاوت بیش از 500 دلاری در بازارهای جهانی است.
وی تاکید کرد: ‌ریشه اصلی التهاب بازار را باید در این تفاوت قیمتی دید که چرا به یکباره قیمت ورق فولادی که حداکثر 4 هزار تومان در هر کیلو بود و با قیمت میلگرد برابری می کرد، امروز تفاوتی بیش از 10 هزار تومانی داشته و هنوز هم برای آن تقاضا وجود دارد.
این مقام صنفی با تاکید مجدد بر اینکه نباید عامل این موضوع را در افزایش نرخ ارز جستجو کرد، گفت:‌ در این صورت قیمت همه محصولات فولادی باید افزایش می یافت، اما در عمل شاهدیم جهش قیمت ورق سیاه به صورت نامتعارف اتفاق افتاده است.
وی خاطرنشان کرد: باید علت این جهش قیمتی برای ورق سیاه ریشه یابی شود و هر راه حلی که مسئولان برای آن تعریف کنند، راهکار این مشکل خواهد بود.
احرامیان اظهار کرد: حباب قیمتی طی 1.5 تا دو ماه گذشته شکل گرفته و اکنون ریزش کمی داشته است، اما میلگرد جا برای ریزش بیشتری دارد تا بازار متعادل شود.
وی خاطرنشان کرد:‌ در مقاطع طویل مثل شمش فولادی، فاصله با قیمت های تعادلی زیاد نیست، اما این فاصله برای ورق سیاه از همه بیشتر است.
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد تاکید کرد: برای درست کردن این التهاب در بازار باید به مدیریت کلان سمت تقاضا توجه کنیم، زیرا این بازار را نمی توان با فشار بر روی عرضه به تعادل رساند.
وی ادامه داد:‌ از آنجایی که حجم نقدینگی اقتصاد بالاست، اگر قرار باشد این نقدینگی به سمت کالاهایی مثل ورق، میلگرد و غیره متمایل شود، مقابله با آن غیرممکن است.