08 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 02 خرداد 1401 ساعت 16:37

زنجیره ارزش از معدن تا محصول نهایی در کردستان ایجاد می‌شود

رئیس سازمان صمت کردستان گفت: ایجاد زنجیره ارزش از معدن تا محصول نهایی برای جلوگیری از از برنامه‌های در دست اقدام این سازمان در استان برشمرد.

به گزارش جهان معدن، بختیار خلیقی با اشاره به سفر قریب‌الوقوع رئیس‌جمهوری به کردستان، پنج طرح پیشران مربوط به فولاد بیجار، فولاد قروه، طرح طلای سقز، طرح پتروشیمی بعثت بیجار و طرح احیای ذوب‌آهن قروه را جزو طرح‌های تأییدشده نهاد ریاست جمهوری دانست و گفت: اعتبار موردنیاز ارزی و ریالی این طرح‌ها در سفر ریاست جمهوری به استان تأمین خواهد شد.

وی تصریح کرد: پیگیری و حمایت از طرح‌های صنعتی پیشران با سرمایه‌گذاری ۵۵۴ هزار میلیارد ریال، معادل دو میلیارد دلار با اشتغال‌زایی شش هزار و ۱۰۰ نفر در دست اقدام مجموعه صمت کردستان است.

رئیس سازمان صمت کردستان به تدوین اهداف و برنامه‌های عملیاتی حوزه دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی مجموعه صمت استان اشاره و تصریح کرد: محورهای توسعه بخش صنعت، تقویت و حمایت صنایع خرد، توسعه صنایع صادرات محور و پیگیری و حمایت از طرح‌های صنعتی پیشران، تعریف طرح‌های صنعتی اشتغال‌زا و اولویت‌دار، جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و فعال کردن واحدهای راکد و نیمه راکد از اهداف و برنامه‌های عملیاتی صنعت و معدن در بخش دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی است.

خلیقی تعداد واحدهای صنعتی استان را ۹۸۷ واحد عنوان کرد و گفت: از این تعداد ۱۶۵ واحد غیرفعال است و با حمایت دادگستری استان، تعداد ۶۲ واحد صنعتی راکد آماده فعالیت و بهره‌برداری و بازگشت به چرخه تولید شده‌اند.

وی در ادامه توسعه بخش معدن را از دیگر برنامه‌های صنعت، معدن و تجارت استان عنوان کرد و ادامه داد: اکنون ۳۴۲ واحد معدنی دارای پروانه بهره‌برداری است که تعداد ۲۰۰ واحد فعال، هشت واحد در حال تجهیز و تعداد ۱۳۴ واحد غیرفعال است.

رئیس سازمان صمت کردستان با اشاره به پیگیری‌های سازمان صمت و زمین‌شناسی استان گفت: از ۱۹ اردیبهشت‌ماه امسال پرواز ژئوفیزیک هوایی پهنه دیواندره در حال انجام است و در این زمینه پس از پرواز ژئوفیزیک هوایی و تهیه نقشه‌های مربوطه و انجام مطالعات لازم بر روی موارد مربوطه پس از یک سال نقاط امیدبخش مواد معدنی در پهنه مذکور برای بهره‌برداری و اکتشاف به‌منظور تکمیل زنجیره ارزش از معدن تا محصول نهایی انجام خواهد شد.

خلیقی تکمیل و توسعه بازارچه پایانه‌های صادراتی، توسعه روابط تجاری با منطقه اقلیم کردستان عراق، ساماندهی شرکت‌های پخش، پشتیبانی مشاغل خانگی و تکمیل و راه‌اندازی محل نمایشگاه‌های بین‌المللی در سنندج را محورهای توسعه تجارت استان برشمرد.

وی به سیاست‌های وزارت صمت و راهبردهای کلان کوتاه‌مدت، میان‌مدت، برنامه‌های شهرستانی و استانی اشاره کرد و گفت: این سیاست‌ها شامل ۱۱ سبد، ۱۰۶ پروژه تحولی (اصلاح ساختار تولید و تجارت، توانمندسازی بخش خصوصی و فعالیت‌های توسعه‌گرا، بهبود فضای کسب‌وکار و شفاف‌سازی سامانه‌های وزارت صمت، بازنگری فرآیندها و خدمات وزارت صمت در چهارچوب نظام واحد، گسترش و تقویت نظام مدیریتی زنجیره تأمین، مشارکت در اصلاح سازوکارهای تأمین مالی و توسعه متوازن منطقه بر اساس آمایش سرزمین و اصلاح سازوکارهای بازار و تنظیم قیمت) بوده است.