08 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 28 آذر 1401 ساعت 11:52

پویایی جریان نخبگی در ایمیدرو کلید خورده است

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بین اینکه پویایی جریان نخبگی در ایمیدرو کلید خورده است، اعلام کرد: تاسیس مرکز نوآوری معادن و صنایع معدنی ایران(ایمینو) و همکاری های علمی و پژوهشی با دانشگاه های کشور؛ حاکی از ایجاد جریان نخبگی توسط ایمیدرو دارد.

به گزارش جهان معدن به نقل ازروابط عمومی ایمیدرو، وجیه اله جعفری در نشستی که با حضور معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، افزود: برگزاری جشنواره اینوماین توسط ایمیدرو با هدف شناسایی ایده های ارزش آفرین موجب شد تا جریان فناورانه در حوزه معدن و صنایع معدنی بیش از پیش مورد توجه واقع و طرح های پژوهشی بسیاری توسط نخبگان ارایه شود.

وی گفت: همچنین طرح توانمندسازی فارغ التحصیلان بخش معدن و صنایع معدنی ایمیدرو نیز از دیگر اقداماتی است که این سازمان با هدف تربیت نیروی مهارتی راه اندازی کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تامین مالی را لازمه جذب و حمایت از ایده ها خواند و گفت: تامین مالی از طریق بازار سرمایه و بخشی از اعتبارات سازمان های توسعه ای می تواند شرایط را برای حمایت از دانش بنیان ها و مراکز علمی که به رفع نیازهای فناورانه معدن و صنایع معدنی کمک می کنند؛ تسهیل کند.

جعفری با بیان اینکه توسعه حوزه نوآوری و فناوری در شمار اولویت های ایمیدرو قرار دارد، اظهار داشت: قوانین مربوط به این حوزه و آیین نامه های آن پشتوانه ایجاد حرکت هستند.

وی گفت: در این زمینه نیروی انسانی متخصص باید محور امور قرار بگیرد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو برگزاری نشست های هم اندیشی با شرکت های زیرمجموعه و تابعه و راه اندازی دبیرخانه مشترک همراه با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری را از اهداف این سازمان برای بهره مندی از ظرفیت های فناورانه و دانش بنیان ها عنوان کرد.

جعفری اعلام کرد: معدن و صنایع معدنی در بخش اکتشاف، استخراج و به ویژه فرآوری دارای موضوعات فناورانه است و از سوی دیگر تامین ماشین آلات و تجهیزات از طریق بومی سازی دیگر رویکردی است که در ایمیدرو مورد توجه است.

وی اعلام کرد: ایمیدرو با راه اندازی دفتر بومی سازی و راهبری شرکت ها در این حوزه، تاکنون یک میلیارد دلار صرفه جویی ارزی حاصل از بومی سازی را رقم زده است.

رئیس هایت عامل ایمیدرو افزود: این سازمان با راه اندازی سامانه جامع بومی سازی زنجیره آهن و فولاد ایران شرایط را برای ارتباط بین تامین کننده و مصرف کننده تجهیزات بومی سازی شده فراهم کرده است.

معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این جلسه طی سخنانی گفت: هدف اصلی حمایت از شرکت های دانش بنیان، حمایت از فعالیت های دانش بنیان در کشورها است.

مهدی الیاسی ادامه داد: همکاری بین ایمیدرو و معاونت فناوری به این صورت است که چه ظرفیت هایی در حوزه معدن و صنایع معدنی می توان اضافه کرد تا قانون جهش تولید را در شرکت های زیرمجموعه این سازمان پیاده سازی کنیم.

وی افزود: سازمان های توسعه ای می توانند در طرح های فناورانه به صورت مستقیم و یا از طریق بازار سرمایه و یا به صورت غیرمستقیم از طریق عاملیت صندوق نوآوری و شکوفایی و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه سرمایه گذاری کنند.

الیاسی افزود: در این راستا محوریت و حمایت ایمیدرو در توسعه فناوری قابل تقدیر است.

وی اعلام کرد: شرایط به نحوی باشد که قانون جهش تولید در شرکت ها نهادینه شود و محوریت ایمیدرو به عنوان هلدینگ و بازوی توسعه بخش معدن و صنایع معدنی این شرایط را فراهم کرده است.

معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری رییس جمهور با اشاره به مزیت ها و امتیازات در نظر گرفته شده برای دانش بنیان ها افزود: دریافت اعتبار مالیاتی معادل هزیه انجام شده برای فعالتی های تحقیق و توسعه، برخورداری از امتیاز لغو تشریفات مناقصه و حمایت از تولید داخلی ماشین آلات و تجهیزات با حذف معافیت حقوق ورودی این اقلام از جمله امتیازاتی است که در قانون جهش تولید نیز آمده است.

در این جلسه امیر خرمی شاد عضو هیات عامل و معاون معاون برنامه ریزی و توانمندسازی ایمیدرو، سمیه خلوصی مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو، غلامرضا ملاطاهری مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو و حسین منصوری مجری طرح ایجاد زیست‌بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی(ایمینو) حضور داشتند و اقدامات ایمیدرو در حوزه فناوری و دانش بنیان ها را تشریح کردند.